KTM 500 1990

Kirjoittaja: pirhonen osmoSiis onko kokemuksia kyseisestä pyörästä, olisi semmoinen vaihdossa tyrkyllä. Onko malli siis varsinainen murheenkryyni vaiko mukava ja kestävä harrastepeli,sora ilmeisesti lentää riittävästi. Edellinen crossi oli CR500 -90 joka oli loistava peli, KTM ei ehkä yllä samalle tasolle...

Kirjoittaja: Kees Van NiftrikMagnesiumlohkot syöpyvät kaikissa merkeissä, jos niissä käytetään väärän tyyppisiä jäähdytysnesteitä. Tavaran pitää olla "antioksidanteilla" höystettyä, jotta lohkot kestävät ja sittenkin taitaa olla ajan kysymys, kun happanevat. Mistä muuten nykymalmit valetaan? Ovatko kaikki valmistajat siirtyneet jo alumiinilohkoihin vai mistä on em. ongelman poistuminen peräisin?

Vaihteiston kestävyydestä on näemmä ristiriitaista tietoa. MX:n kone on nimittäin ollut suosittu sivareissakin kestävän traktorilootansa puolesta. Sivareihin laitetaan vieläpä 650cc sylinterit, joten kai tuon kokoinen 2-tahtinen asettaa äärimmäiset vaatimukset kestävyydelle. Välivapaat tulevat ajan myötä, kun ei käytetä kytkintä ja polkaistaan vaihde päälle kierrokset päällä. Vaihderattaiden kytkintapit pyöristyvät ja sitä tapahtuu taasen ihan kaiken merkkisissä fillareissa. Harrastajakäytössä ajelin 350:llä yhdellä rempalla pari vuotta katuajelut mukaan lukien ja kone oli kuin uusi. Isomman 500:n huonoksi puoleksi luettakoon hiton hankala käynnistettävyys. Siinä on niin hitosti puristuksia, että käynnistyspolkimesta täytyy hakea oikea kohta käynnistyksen helpottamiseksi tai muuten ei jaksa polkaista kuin pari kertaa kunnolla eli kannattaa ryypyttää, jos on päässyt kaasari kuivumaan ennen kuin alkaa rytkiä...

Kirjoittaja: pirhonen osmoHelppohan tuo mielestäni on käynnistellä, puristuksen yli ja napakka kevyt potku niin aina käy,kun on tottunut vanhoihin brittisingleihin ja niiden äyskimiseen niin toi Kotari on helppo tapaus. Eli kone siis olisi kestävää tekoa tai kaikki 500-koneet taitaa olla...Semmoinen nyt tuli hankittua kunhan vaan kestäis nää Kevyt Työntää Metsässä piruilut. Niin ja vielä mitä öljyä vaihdelaatikkoon?

Kirjoittaja: Jari JerkkuTerve !



Tosta magnesiumlohkon vesipumpun pohjan kestävyydestä. Olen kuullut "huhuja" että lohkon saa kestämään helposti. Kun lohko on vielä kunnossa vesipumpun pesä on maalattava.



Näkyy olevan ainakin kaikkien japanin poikein pesät ja yleensä lohkot maalattu sisältä ja päältä jollain kunnon maalilla ja paksulla kerroksella, tasoittaa jopa valuvirheitä.



Todennusta maalauksen toimivuudesta ei ole mutta kokemuksia syöpymisestä on ei auta mitkään lisä aineet.

Kirjoittaja: seppo heimonenkyseinen moottori sivarissa.toimii hyvin,vaihteet löytyy,kestänyt ajaa päijänteen ympäri.miks ei muka kestä soolossa?

Kirjoittaja: Kees Van NiftrikMagnesiumlohkot syöpyvät kaikissa merkeissä, jos niissä käytetään väärän tyyppisiä jäähdytysnesteitä. Tavaran pitää olla "antioksidanteilla" höystettyä, jotta lohkot kestävät ja sittenkin taitaa olla ajan kysymys, kun happanevat. Mistä muuten nykymalmit valetaan? Ovatko kaikki valmistajat siirtyneet jo alumiinilohkoihin vai mistä on em. ongelman poistuminen peräisin?

Vaihteiston kestävyydestä on näemmä ristiriitaista tietoa. MX:n kone on nimittäin ollut suosittu sivareissakin kestävän traktorilootansa puolesta. Sivareihin laitetaan vieläpä 650cc sylinterit, joten kai tuon kokoinen 2-tahtinen asettaa äärimmäiset vaatimukset kestävyydelle. Välivapaat tulevat ajan myötä, kun ei käytetä kytkintä ja polkaistaan vaihde päälle kierrokset päällä. Vaihderattaiden kytkintapit pyöristyvät ja sitä tapahtuu taasen ihan kaiken merkkisissä fillareissa. Harrastajakäytössä ajelin 350:llä yhdellä rempalla pari vuotta katuajelut mukaan lukien ja kone oli kuin uusi. Isomman 500:n huonoksi puoleksi luettakoon hiton hankala käynnistettävyys. Siinä on niin hitosti puristuksia, että käynnistyspolkimesta täytyy hakea oikea kohta käynnistyksen helpottamiseksi tai muuten ei jaksa polkaista kuin pari kertaa kunnolla eli kannattaa ryypyttää, jos on päässyt kaasari kuivumaan ennen kuin alkaa rytkiä...

Kirjoittaja: Jukka NieminenJuuri tästä mallista ei ole kokemuksia, mutta noin yleisesti 80-90 luvun vaihteen Kotareissa ilmeni runsaasti seuraavia ongelmia.



- Kytkinkoppa syöpyy puhki vesipumpun kohdalta.



- Vaihdelaatikoissa ongelmia, ilmestyy välivapaita sekä totaalisia laatikon täystuhoja.



- Takaiskarin linkut murtuivat joistakin pyöristä.



- Rungot eivät oikein tahdo kestää, mm murtumia paljon



- Virtalaitteissa ongelmia, Motoplatit "pimenivät" .