KTM 400 suuttimet

Kirjoittaja: PEKKA RANTANENOnko kokemusta mitkä suuttimet toimivat KTM:n 400:ssa? Pyörä vuosimallia -06.

Kirjoittaja: Jarkko Heikkilä"samanlainen kokemus oli myös edellinen pyörä 250 exc racing" Asiasta vähän poiketen mitkä suuttimet sulla pekka oli 250:ssä???

Kirjoittaja: PEKKA RANTANEN250 exc racingiin löysin toimivat suuttimet Dirtriderin artikkelista (http://dirtrider.com/tests/offroad/141_0305_ktm250/). Eli 250:ssa toimivat suuttimet ovat 42 tyhjäkäynti, 168 pääsuutin,seosruuvi 1,5 auki, vakio neula 4:ssä lovessa ylhäältä. Pyörä oli vuosimallia -04.

400:n toimi todella hyvin rikkaammilla suuttimilla, lähti vetämään heti tyhjäkäynniltä eikä enää miettinyt. Loistava pyörä tälläiselle harrastelijallekkin.

Kirjoittaja: TOM NORDMANPekka,

Tein samanlaiset kaupat, eli pyörästä pois kuristukset (ja oikeat suuttimet) kun tämä noudetaan. Kyseessä tosin on 2t-peli. Kaikki muu pyörästä olikin laitettu kuntoon paitsi suutinpuoli. Olivat laittaneet ohjekirjan mukaiset suuttimet, jotka eivät ole kuristamattomalle pyörälle. Asia tosiaankin liittyy EU:n lainsäädäntöihin ajoneuvojen "saastekuormista" tämä on syy miksi oikeien suutinten kokoa ei oikein voida noihin manuaaleihin laittaa. 2t-peleissä tämä ainakin on merkittävä ongelma, 4t puolesta en tiedä. Se että jälleenmyyjä ei tiedä tätä asiaa on taasen maahantuojan perehdyttämis-pulma tai jälleenmyyjän kyvyttömyys. Harrastajan harteille tätä asiaa ei saisi jättää.

Tosiaan aika hassua se, että valmitaja ei pysty toimittamaan laatikossa pyörää sellaisena, mihin se alunperin on tarkoitettu: kilpailemiseen. Tämä ei tosin ole valmistajan vika vaan ainoastaan tuotevastuullinen ja viranomaisasia. Ei varmaan mene kauaa kun 4t-peleissä mennään ruiskutekniikkaan kuten GASGAS on suuntaa näyttänyt ja Hondakin on kertonut kehittävänsä pyöriään tähän suuntaan.

Kirjoittaja: PEKKA RANTANENKiitokset noista kokemukseen perustuvista suutinneuvoista.
Kaupanteon yhdeydessä sovittiin myyjän kanssa että suuttimet vaihdetaan niin että pyörä toimii. Soittelin kuitenkin liikkeeseen uudelleen ja kysyin että onko heillä ole tietoa 400:n suuttimista. No sieltähän vastattiin (ei myyjä vaan huoltokaveri) että maahantuojan suositus kesäkäytössä on vakioneula eli mikä mulla on, tyhjäkäyntisuutin 45 ja pääsuutin 180, eivät vaan olleet niitä mulle laittaneet. Talvikäytössä meinaan kokeilla sitte kokoa suurempia.
Jostain syystä (ehkä päästöt) ainakin KTM:n ohjekirjassa olevat suutimet ovat liian pienet jos aikoo nauttia koneen kaikista hevosvoimista (samanlainen kokemus oli myös edellinen pyörä 250 exc racing).
Huomenna sen sitte tuntee mitä noi isommat suuttimet vaikuttaa.

Kirjoittaja: jouni simonenvarmasti ensin pitäisi penkittää pyörä ja sitten vasta alkaa suuttimia vaihtelemaan. jokainen kone on "yksilö" , mutta eiköhän kotarin tehtaan suunnittelijat,kokoonpanijat,testaajat jne ole tienneet millä suuttimilla laite toimii ?, varsinkin se -06. näiden iänikuisten keskustelujen aihe säätämisestä ja varsinkin perstuntumalla ja kavereiden (myös netti sellaisten) neuvoilla sitä tekemällä tuntuu vähän hakuammunnalta.
kannattaa varmaan viedä kone ammattimiehelle jos sen koneen ominaisuuksia alkaa parantamaan.

se että putki sinertyy taitaa olla ihan normaalia? ainakin kaikki ne pyörät joita olen katsellut (ktm) on alkukäyrät olleet sinertyneitä.....
kaikkien näiden nettineuvojien luulisi olevan etevämpiä kuin tehtaiden suunnittelijat...

tuossa alkukesästä petikossa oli kaksi enskaherraa jotka olivat ostaneet uudet -06 ktm piikit. molemmat olivat kaverien ojeiden mukaisesti vaihdelleet suuttimia vaikka mihin kokoihin ja koneet röpöttivät vaan, vakio suuttimilla kaikki pelasi hyvin...?????????????????????????????????? näillekin herroille oli kerrottu että -06 kotari ei toimi vakio suuttimilla !!! kenen käskyttämänä ????

Kirjoittaja: TUOMAS MÄKINENMulla -05 400exc Suuttimet on 48 ja 182 ja neula on se enduro neula mikä mukana tuli. Näillä toimii kesällä ja talvella!

Kirjoittaja: JANNE TUOMIVakio neulalla toimii hyvin, tyhjäkäynti suutin kannattaa laittaa heti 45. Neula puoleen väliin. Pääsutinta ei tarvitse suurentaa,paitsi talvella jos tuntuu että ei saa tarpeeksi ruokaa.

Kirjoittaja: PEKKA RANTANENJoo, kyllähän se menee vakio suuttimillakin mutta käyrä alkaa olemaan sininen jo melko pitkältä matkalta, eikä vastaa oikein kaasuun pieniltä kierroksilta. Nyt suuttimet on 42, 178,OBDTR-4. Isompaan päin täytynee mennä ainakin tyhjäkäyntisuuttimen kanssa, mut toimisko joku muu kuin toi vakioneula paremmin ja entäs pääsuutin? Kokeilemallahan nää jutut selviää, mut helpommalla pääsee jos joku joka on jo kokeillut kertois.

Kirjoittaja: MARKO KAIVOLAINENKokemusta ei 400:sta ole kuin vuosimallista -01. Mutta ainakin siinä oli 48 alkuperäisenä. Eli toimi huomattavasti paremmin säädöillä: 52 tyhjäkäynti, neulaa pykälä ylemmäs. Pääsuutinta en muistaakseni vaihtanut, mutta ei varmaan haittaa vaikka 180:n laittaisikin.
Lisäksi seosruuvia huomattavasti enemmän (useita kierroksia) auki. Itse jouduin pitämään reiässä vaahtomuovin palaa koska muuten jousi jäi liian löysälle ja säätö liikkui itestään.
Ps. en ymmärrä miksi aina sanotaan ettei nelariin muka tarvitse vaihdella säätöjä. Kyllä ainakin omissani huomasi ja huomaa (nykyään LC8) selvän eron. Se on totta että nelari toimii kakstahtista paremmin pielessäkin olevilla säädöillä. Jos halutaan paras mahdollinen ajettavuus/teho niin kyllä näitäkin on säädeltävä aivan samalla lailla.

Kirjoittaja: jouni simonenOstitko sen ilman suuttimia ?
jos siinä oli ne mukana niin varmaan niillä sitten.....

oma ktm:ni on -05 (450 exc) ja lähti käyntiin kahden viikon seisomisen jälkeen kuin palmun alta ja toimii mainiosti juuri niillä suuttimilla jotka siinä on ostaessa ollutkin....eiköhän toimi -06:nenkin......