ktm 250 exc-f -07

Kirjoittaja: MIKKO LEHTONENtarvisin vähän neuvoa kun ostin ensimmäisen 4-tahti enskani.
kuinka usein kannattaa tarkistaa venttiilit? sillä on ajettu noin 55 tuntia ja itse olen ajanut sillä 5 h. olisiko tarkistus paikallaan kun on semmoinen kutina että edellinen omistaja ei ole niitä katsonut kun öljytkin olivat aivan mustat kun vaihoin ne ekan kerran. ja onko kyseisessä pyörässä yksi vai kaksi öljyn suodatinta. allright kuvaston mukaan siä olis 2 mut ite on vaihtanu vaan yhden ku en löytäny toista.

Kirjoittaja: Antti LaineKoitin tossa mittailla välyksiä venttiileistä. Sain jotain arvoja 0.15-0.16 välillä. Ihmetystä herätti vaan kun nokka-akselin ja venttiilin välissä oli (näytti joltain esijännitejouselta tms.) metalliliuska ja mittasin sit sen liuskan ja venttiilin pään välin. Menikö siis mittaus oikein?? Mites muuten se säätö toimii. Pyörä on sxf 06 250. Itse ajattelin et se pala venttiilin päässä vaihdetaan paksumpaan tai ohuempaan??? Auttakaa tolloo!!

Kirjoittaja: HEIKKI RATINENHommaa vaan sellanen missä saat 0,01mm tarkkuudella välykset selville. Ainakin Stormilla oli noita myynnissä ja kai niitä muualtakin löytää. 0,05 tarkkuudella menee hiukan pidempään ennen kuin saat havainnon muuttuneesta välyksestä. Ja jos pakoventtiilin ohjeellinen välys on 0,12 - 0,22, niin aloitatko säädön kun 0,15 ei enää mahdu, vai odotatko, että 0,10kin alkaa tuntua tiukalta?

Kirjoittaja: Antti Lainekun kattekin et olis hyvä olla joku 0,2-1,0 tulkkisarja?? taio ainakin jostain 0,4 asti milliin?

Kirjoittaja: Anssi LehtinenToi on varmaan se sama tulkki jota on esim. Biltemassa ja Motonetissä. Ei se varmaan All Rightissakaan hirveesti maksa, mutta Motonetissä 3 egee. Mulla on sellainen käytössä, tarkempaa ei noista kaupoista löytynyt.

Sekin rakotulkki jossa on enemmän liuskoja on ilmeisesti sellainen, että jatkuu vaan pidemmälle 0,05mm välein, kun se missä on vähemmän on 0,1 mm välein jostain 0,5 millistä ylöspäin (ei merkitystä kuramopohommissa).

Kirjoittaja: Antti LaineKiitos Kees! Oli kerrassaan mieltälaajentava sivusto toi KTMtalk.com. Nyt olen ostamassa rakotulkkia ja kysyisin et millä välillä pitäis liuskat olla? eli esim allright myy 0,05-1,0 välille. Onko tämä riittävä tulkki?

Kirjoittaja: Kees van NiftrikKaksi lähdettä, missä olen nähnyt proseduraalisia ohjeita, tulee mieleen. Nimittäin Kurapyöräwiki ja KTMtalk.com. Molemmat löytyvät googlaamalla.

Kirjoittaja: Antti LaineNyt kun on päästy hyvään vauhtiin niin onko netissä hyviä sivustoja missä neuvotaan venttiilien tarkistus ja nokkaketjun kireyden yms. tarkistus ihan kädestä pitäen?? Olen kans aika hukassa tästä huollosta!!!

Kirjoittaja: Marko MoisanenManuaalista saa kyllä sellaisen kuvan, että nuo bensamäärät ovat laitettu sinne sitä varten, että erilaisen käytön aiheuttama erilainen mekaaninen rasitus ja kuluminen voidaan jotenkin verrantaa.

Olisiko jotenkin niin, että ko. polttoainemäärä kun on muutettu pörinäksi, niin osat ovat kuluneet about saman verran polttamiseen käytetystä tuntimäärästä riippumatta.

Eli meikäläiselläkin näyttää siltä, että möhömahaenduroa kun ajelee, niin reilu 200h on mennyt ennen kuin tuo bensamäärä on poltettu ja isompia vaihtotöitä tulee eteen.

Saapa nähdä.

Kirjoittaja: HEIKKI RATINENMun käsikirjan mukaan öljynvaihto (+suodatin) on 20h tai 140 bensalitran tai yhden kilpailun välein. Aika reipasta kulutusta on ajateltu, 7 l/h, mun ajossa menee suunnilleen kolmasosa tuosta. Tuo sama 20h/140l/1 kilpailu on muutenkin normaali perushuoltoväli sisältäen mm. venttiilivälysten tarkistamisen. Koska oma käyttöni on mm. kulutuksen perusteella varsin kevyttä, en näe syytä, että vaihtaisin öljyjä useammin kuin KTM suosittelee. Tästä on toki useampi koulukunta.

Venttiilijousten vaihto 40h välein on manuaalin ajoitus kilpakäyttöä ajatellen, harrastekäyttöön suositellaan sekä venttiilien että jousien vaihtoa 80h/540 bensalitran välein. Itse ajattelin vaihtaa venttiileitä vasta kun niitä on ensin tarvinnut säätää kerran tai kaksi. Heh, jos tuota vaihtotarvetta arviois bensalitrojen perusteella niin mulla se tulee eteen reilun 200 tunnin kohdalla, saas nähdä pitääkö jo ennen tuota säätää :)

Kirjoittaja: TOM NORDMANTuota manuaalia luettaessa kannattaa muistaa että sana Check = Tarkistaa ja Change = Vaihtaa

8>)

- Tom

Kirjoittaja: MIKKO LEHTONENsaisko maahantuoja:lta tilaamalla sen suomen-kielisen käyttöohje kirjan?

Kirjoittaja: MIKKO LEHTONENja venttiilit voi tarkistaa kans viikonloppuna sitku on käyny ajamas.

Kirjoittaja: MIKKO LEHTONENen ole käynyt ajamassa. ajatelin sillai et öljyt vaihdan 3 tunnin välein. kiitos vastauksesta

Kirjoittaja: Mikko HakalaJa vähän jatkoa vielä että 40h kohdalla suositellaan venttiilien jousien vaihtoa, nokkaketjut tarkistus/vaihto yms yms... Tässä osoite josta voit ladata ton omistajan käsikirjan:

http://www.ktmnordic.fi/250-EXC-F.194.6.html?&detailview=4&cHash=dcbf88…

Kirjoittaja: Mikko HakalaTerve!

Suoraan omistajan käsikirjaa lainaten:

20h välein venttiilien tarkistus + säätö

10h välein öjyt + suodatin

80h kohdalla täysin remontti (kiertokanki,laakerit,mäntä yms.)

Itse kyllä vaihtaisin öljyt puolet useammin, samoin kuin suodattimen. Öljyn mustumisesta ei kannata huolestua, se on aivan normaalia, metalli + palamistuotteet värjäävät sen mustaksi. Muistaakseni siinä exc-f:ssä on sama kone kuin Sx-f:ssä, eikä siinä ole kuin yksi suodatin, mutta kaksi sihtiä.

P.s Oletko Huittisten pätkällä käynyt ajamassa kesällä?