KTM 200 tärisee?
18.8.2003 - 09:58
|
Kirjoittaja: Markus HakkarainenHarkinnassa on KTM 200 EXC -00 hankinta. Sellaista kävin koittamassakin. Kysynkin tässä, että onko tollasessa vehkeessä normaalia pikkanen tärinä joka tuntuu tangossa ja penkissä jopa tyhjäkäynnillä? Tärinä lisääntyy kaasua käännettäessä. Myin juuri pikkasen vanhemman piikki kotarin jossa minkään laista tärinää ei esiintynyt. En ole ennen piikkiä isompaa enskaa koittanut, joten varma en ollut, että onko kampura kiero. Myyjä väitti tärinän olevan normaalia.
Foorumit
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: JUKKA HAVENTOPystyheiton poisto on ensisijalla ja sivuttaisheitto vasta toisisijainen asia. Kun olet valmis tarkista vielä vanteen keskitys napaan nähden ja siirrä tarvittaessa. Tarkkana on oltava ja edettävä vaiheittain. Tekemällä oppii mutta aikaa kuluu helposti tolkuttomasti. Mutta lue ne Rick Siemanin ohjeet ja kokeile.
Kirjoittaja: Markus HakkarainenKiitoksia vastauksista, niistä oli apua. Päädyin sitten kotarin sijaan Gas Gas:in vastaavaan malliin (oli meinaa paremmassa kunnossa). Tärinä paikallaankin oli paljon pienempi.
Kotimatkalla sitten rupesi häiritsemään kumma vatkaus mitä ei pienemmissä nopeuksissa huomannut. Kattelin siinä ajossa sitten takarengasta ja huomasin sen vipottavan, että siinä vika. Täytyy tutkia kun kerkee, että onko vanne kiero vai rengas vaan kiristetty vinoon.
Saattaapi tulla vanneremontti, kun vaan tietäisi osaavan korjaajan.
Että semmoista :)
Kirjoittaja: Markus HakkarainenJoo pinnojen löysyys onkin tässä syynä. toisella puolella on useita pinnoja täysin löysällä. Mitään klommoja ei ole. En lähtisi tasapainoittamaan vannetta itse. Muistuu mieleen polkupyörän pinnojen kiristys. Kun sivuttaissuunnassa vanne oli suora, niin löytyi pystysuunnassa soikeutta, ja toisinpäin...loputtomasti. Mutta silloin ei ollut mitään ohjeita käytössä, että niillä saattaisi onnistuakin.
Kirjoittaja: JUKKA HAVENTOKyllähän sitä vannettakin voi oikoa itse. Pitää kuitenkin muistaa, että varsinaisten vekkien oikominen ei kannata. Eli vekin kohdalta seurataan vain vanteen toista puolta. Ohjeitakin löytyy netistä. Katsopa vanhoista keskusteluista viittaus.
Kirjoittaja: JUKKA HAVENTOLisäys edelliseen. Tarkoitin pinnojen kiristämisellä/löysäämisellä tapahtuvaa oikomista.
Kirjoittaja: TURKKA HAGMANTarkista ensin onko itse kumi ehjä. Tarkista myös laakerit ja pinnojen kireys. Pienet klommot vanteessa ei haittaa metsäajossa mitään.
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOToi viimenen oli hyva :-)
- mutta entas hirvea savu ja meteli ? ei, ei, eiiiiiii...
Kirjoittaja: Nikkanen EeroEipä itsellä ole viimevuosilta tuoreita kokemuksia pienemmistä pyöristä,mutta jos tärinäviivalle laitetaan kotkan 2-t 300cc ja 4t 450,niin eroja löytyy,ja ison hyväksi.450 on nöyrä ja tasavahva heti alakierroksilta eikä mitään resonanssikohtauksia tule.Koittamani kolmesatku kyllä täristää että kämmeniä kutittaa.Toisaalta väliäkö sillä kun ei työmatkoja tarvitse taitella.Jos peli täristää siirtymillä jollain vaihteella tietyssä vauhdissa,ainahan voi vaihtaa pienemmälle ja antaa koneen kiertää iloisemmin,kyllä siinä tärinät tasoittuu.Sen minkä olen isoilta pojilta kuullut (niitä jotka käyttää henkseleitä),on kaks satkua ajettava kuin piikkiä,vaikka sitä vääntöä olisikin,pikkukoneen laatikko kuulemma kestääkseen,vaatii tiettyä kierrosnopeutta.Kertokoon ken tietää rattaiden kestävyydestä.
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTulin kokeilleeksi 250, 400 ja 520 nelarit.
Onko se nyt sitten silla lailla, etta nuo taman vuoden pyorat on
parempia tasapainotukseltaan.
Ei nimittain noissa missaan ajamissani vehkeissa tuo tarina lakannut
kierrosten noustessa, eli resonanssi voidaan aiheuttajapuolelta sulkea pois.
Isommat taristivat tosin vahemman, joka edelleen viittaa tasapainotukseen ainakin sikali kun kuulemani ja lukemani info suuremmista pyorivista massoista pitaa kutinsa.
Tietaako kukaan mika tuon tarinan todellisuudessa noissa nelareissa aiheuttaa?
Kirjoittaja: Markus HakkarainenKiitos palautteesta. Nelarivehkeissä olen kuullut ja todennut olevan tärinää. En vaan tahdo uskoa 200:n ja piikin olevan niin erilaisia, että toinen tärisee ja toinen ei pätkääkään. Jos joku vastaavan pyörän omistaja voisi kommentoida asiaa, että onko normaalia vai tarviiko alkaa epäilemään kieroa kampiakselia. Tärinää on siis ihan paikallaan seistessä tyhjäkäynnillä ja enemmän isommilla kierroksilla. Ajossa ei niin häirinnyt.
Kirjoittaja: Teemu JukonenJees, eli tuollainen KTM 200 EXC todellakin tärisee enemmän kuin 125 EXC. Isälläni on 200:nen ja itselläni 125 - ja eron huomaa. Perheemme 200:nen tärisee tyhjäkäynnillä siihen malliin, että tanko "surisee" käsissä ja esim. kytkinkahva tärisee. Myös penkissä tärinän tuntee. Kiekkojen kasvaessa tanko rauhoittuu (pieni tärinä lakkaa) mutta tällöin alkaa koko pyörän "tärinä" - kone elää ja pyörä sen mukana. Ei mitään alytöntä vatkausta, mutta kyllä sen tuntee... kuin ajaisi melko sileää mukulakivikatua. Piikki on yllättävän sivistynyt peli verrattuna 200:seen. Ei tuo tärinä ajaessa tunnu - ja päähuomio keskittyy pyörän pitämiseen oikealla linjalla - 200:nen potkii sen verta enemmän kuin piikki ;)
Toivottavasti tästä nyt oli hieman apua.
Nelarit ne vasta tärisee - ei kaksitahtiset (herrasmiesten moottoripyörät :)
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOAinakin kotarin nelareissa (EXC Racing) tarina on, ainakin vahan liioitellen, sita luokkaa etta hampaista lahtee paikat jos joutuu moottoritienopeuksilla ajelemaan.
Nappuloiden tuoma epamukavuus on taysin huomaamatonta moottorin tarinan seassa.
Mita pehmeampi pohja, sen vahemman huomaa, eli esimerkiksi polulla asiaa
ei edes huomaa, mutta kovalla hiekkatiella jo jonkin verran hairitsevasti.
Kokeilluksi tuli niin 3h, 27h, 100h ja n. 300h ajetut laitteet, kaikki hyvin samankaltaisia ja erot mitattomia.
:::::::Sirkku
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONiin, ehka niissa kaikissa on kampura kiero :-)
Oma veikkaus on etta ne on tehtaalla katsoneet ettei sita maastossa
huomaa, joten mita sita myllya suotta tasapainottamaan...
No joo, ainakin nelarissa se tarina tosiaan kasvaa kierrosten mukana maantiella ihan sietamattomaksi. Toivottavasti saat joltain 2-T-kotarimieheltakin kommenttia.
::::::Sirkku