KTM 200 aski jumissa kakkosella
1.2.2007 - 20:38
|
Kirjoittaja: JARKKO KAINULAINENNyt loppui rakkausavioliitto tuohon kaks satkuun. 07 pyörässä 31h mittarissa ja tänään jäi kakkosvaihde jumiin. Vaihdepoljin liikkuu hyvin ylöspäin, mutta huonosti alaspäin. Kakkonen päällä koko ajan. Vaihdoin juuri ennen tätä öljyt ja kerkesin ajaa uusilla öljyillä ainoastaan 15 minuuttia.
Avasin kytkinlohkon ja irroitin jo levyt, kellon ja kehdon. Tutkin vaihteensiirtäjää purkamatta sitä mutten ainakaan heti keksinyt mikä siinä olisi rikki tai jumissa. Joutuuko koko koneen pistämään palasiksi vai onko muita ideoita?
Ei ole tainnut nämä askin kesto-ongelmat mihinkään hävitä näistä uudemmistakaan vaikka osia on laatikkoon vaihdeltukin.
Foorumit
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: Jani VirtaJaa-a, vaikka ei kuulu tähän aiheeseen ni HA, omassa vm.89 temmissä ei oo mitään menny lootasta vuoden aikana vielä mitään:D:D öljyt vaihdellu vaan...
Kirjoittaja: Pentti RaittilaOnneksi vika löytyi, ja ei ollut kovin paha. Näissä kaikissa tekniikka jutuissa on niin monia mahdollisuuksia, että on melkoinen lottovoitto löytää jotakin ratkaisua näissä nettikeskusteluissa. Otinpahan vaan tuon magneettipalan esille, kun se on aiheuttanut jopa MM-kisoissa harmia ihan siellä mitalikamppailuissa ja myös harrastelutasolla. Tietysti myös on huvittavaa, että pala, jonka tarkoitus on poistaa ylimääräinen metalli vaihteistosta, voi pahimmillaan tuhota koko vaihteiston. Siis mitä opimme... emme mitään? ?? Pappa?
Kirjoittaja: JARKKO KAINULAINENVika löytyi. Onneksi tällä kertaa siirtäjästä, joten lohkoja ei tarvinnut avata. Vaihdesiirtäjän rummussa olevien kielien palautusjousten tapeista toinen oli jumittunut oman kolonsa pohjaan. Putsasin kaikki kunnolla ja kiillotin tapit peilikirkkaiksi niin taas futaa kuin uusi. Saa nähdä miten pitkään. Joka tapauksessa öljyjä kannattanee vaihtaa näihin uusiin 125/200 laatikoihin vaihdella tiuhaan.
Kirjoittaja: Kees van NiftrikIronista kyllä, saman propun funktio on poistaa ylimääräinen metallisälä kierrosta...
Kirjoittaja: JARKKO KAINULAINEN200 on näköjään kaksi pohjaproppua ja kytkimen puoleisessa ei ole tuota magneettitappia. Räjäytyskuvien perusteella se on näköjään magneeton puolella. Olen ottanut öljyt tähän mennessä aina pois kytkimen puolelta, pitääpä tutkia tuo toinen proppu...
Kirjoittaja: Jarkko Hyvärinenjos tuo magneetti on irronnut, kilosta turhia muttereita tulee kilo turhia roppuja. Ei hussessa oo edes magneettiroppua vakiona, joten ei kaikki roput ruu samalta ropputehtaalta....
Kirjoittaja: Pentti RaittilaNäihin remontin korjauksiin ei kyllä näillä sivuilla pitäisi puuttua koskaan... Mutta kun kaikkea on tullut koetuksi, ja sanoit, että vaihdoit öljyt, niin alkoi nupissa tikittää. Joistakin pohjapropuista irtoaa se pieni magneettipala, ja se sitten takertuu laatikossa just siihen paikkaan, joka estää vaihteensiirtäjän toimimisen. Siinä ei silloin auta muuta kuin halkaista kone, ja ottaa se pieni pala pois niin aski toimii taas. Ja sitten on turha tästä haukkua jotakin merkkiä, se sama tehdas tekee ne pohjaproput kaikkiin maailman moottoripyöriin, ja kai myös muihin muaolman härhättimiin, jotta iloisia remontin korjuu päiviä, vika voep olla iha jossai muuallakkii... T. Pappa
Kirjoittaja: AKI IMMONENVarmaan sama osa koska numero heittää vaan yhdellä eli 06manuaalissa 50334024044 eli sivulla 15 osa nro 24.
Kirjoittaja: AKI IMMONENOnko vaihteensiirtäjän lukitsin kunnossa, ts vipu joka lukitsee siirtorummun, sen päässä oleva pieni laakeri ehjä/olemassa, itsellä hajosi, uusi osa oli kestävämmäksi tehty tulee koko vipu lakruineen, näin ainakin 06:sessa.
Kirjoittaja: JARKKO KAINULAINENPystytkö kaivamaan jostain varaosanumeron, niin tutkin tosta räjäytyskuvasta mikä osa on kyseessä? Se vaihteensiirtäjän etupuolella lohkossa kiinni oleva erillinen vipu oli ainakin omasta mielestäni ehjä eikä se ainakaan jumittanut vaihteensiirtäjän liikettä.
Sen vivun numero jota itse tarkoitan on omassa manuaalissa 24 ja varaosanumero 50334024144. On merkattu myös tähdellä, jolloin pitäisi olla kokonaan uusi osa tälle vuodelle.
Kirjoittaja: JARKKO KAINULAINENJousi palauttaa normaalisti keskelle.
Kirjoittaja: TIMO UNKURIPalautuuko vaihdekeppi jousen voimasta kuiteskin aina neutraaliasentoon? Jos ei, niin se vaihteensiirtäjän jousi on lähtenyt pois paikaltaan (ei palauta vaidekeppiä ja vaihde jää silloin jumiin, engine manual s.15 osa 14). Jos on lähtenyt pois paikaltaan niin viilaa siirtäjän kynnen lovia, jonka taakse ne jousen viikset lukittuu, vähän terävämmiksi ja taivuta jousen viiksiä vähän paremmin istuviksi niihin loviin niin ei lähde toistamiseen paikaltaan.
Pahemmassa tapauksessa laatikosta on menny ratas...