Konneveden ratatilanne

Kirjoittaja: kai LuhtalaTalvella 04/05 lehdissä kirjoiteltiin että Konnevedelle avattaisiin syksyllä 05 uusi motocrossrata jonnekin Suolahden rajalle. Onko kellään tietoa kyseisestä asiasta?

Kirjoittaja: Harri VanhalaJoo, paras ajatella positiivisesti, joskaan pessimisti ei koskaan joudu pettymään.

Joskus vain harmittaa, että kaikesta kauniista puheesta huolimatta käytännön sääntötoimet sotivat ratoja vastaan. Jos kriittisessä pisteessä olevat radat (ilmeisesti Konnevesi) yrittävät sinnitellä hengissä kiikun-kaakun-tilanteessa, ei ole kiva kertoa viranomaisille, että melut ovat vähenemässä, jos ne todellisuudessa ovat nousemassa.

Samoin on vaikea perustella jollekin 80-kuskille, miksi hänen hyttysensä hylätään, kun edellinen 450 pääsi kevyesti läpi huimasti kovemmalla äänellä. Olisi kiva lähettää jokin järjellä perusteltava viesti sille junnulle, muuten koko katsastus saa farssimaisia piirteitä ja näyttää mielivallalta eikä sitä enää nähdä muuta kuin kiusantekona.

Uskon kylläkin positiivisesti, että ongelma on tiedostettu ja asialle ihan OIKEASTI yritetään tehdä jotain. Se uusi sääntö olisi kuitenkin kiva nähdä.

Kirjoittaja: Jani PitkänenTulisiko tämä rata siis Leinolan jälkeen ?
Onko tiedossa saako se Tommi Mäkinen luvan sinne Palokkan radalle ?

Kirjoittaja: Harri VanhalaOvatkohan nuo uudet säännöt jossain nähtävissä? Olen itsekin kuullut tuosta 2 dB-jutusta, mutta ainakin SML:n nettisivuilta en mitään siihen viittaavaa ole löytänyt.

SML:n edelliset MX-sääntömuutokset eivät melujen osalta ole olleet aivan äärimmäisen harkittuja eivätkä ole laskeneet melutasoja lainkaan, vaan nostaneet niitä useilla desibeleillä. Jos samaa linjaa noudatetaan uusissakin muutoksissa, ette taida lupaa saada.

Tuo 2 dB:n pudotus ei nimittäin vielä kerro mitään, sillä mittausmenetelmä (lähinnä mittauskierrokset) olisi myös tiedettävä. Edellisessä muutoksessa taidettiin pudottaa dB:t 100-->98, mutta nelareiden kierrokset pudotettiin rajusti alas (koska saman kokoluokan pyörät, nelitahtiset ja kaksitahtiset, ovat rakenteeltaan samanlaiset). Tämä johti rankkaan melutason nousuun.

Toivokaamme, että joku jaksaisi kurkistaa tulpanreiästä sylinteriin ja miettisi tuon 4t/2t-samanlaisuuden vielä kerran. Eron huomaa siitä, että nelitahtisessa pakoputki lähtee aika ylhäältä, kaksitahtisessa aika alhaalta.

Kirjoittaja: TOTTI RAITTILAIhan näin korvakuulolta, uskoisin kuitenkin riittävän laajan tutkimusaineiston omaavana, väitän vieläkin, että käytännön melut crossissa on radan varressa laskeneet Suomessa -04 kaudesta -05 kauteen selvästi. Tuo nelareiden mittauskierros-ongelma on toki totta, mutta parempaan suuntaan ollaan menossa. Think positive, Harri, ehkä -06 vielä paremmin.

Kirjoittaja: Harri VanhalaSaat vielä palkaksi kylttinipottajan maineen, kun yrität pitää kiinni ajoajoista.

Vielä pahempaa on, jos yrität hillitä ääniä radan turvaamiseksi.

Tervetuloa joukkoon!

Kirjoittaja: Harri LahtiAlustava meluselvitys on jo valmistunut ja siitä on ollut palaveria tänään.

Muuten selvityksen tulokset näyttivät ihan hyvältä mutta maksimimelutasot tietyillä ympäristön asutetuilla alueilla ylittyivät. Asiaan vaikuttaa suuresti se että selvityksen teoreettisessa laskennassa käytettävät melun todelliset vertailu/laskenta-arvot ovat peräisin tilanteesta jossa ei äänten mittauksia korrektisti noudatettu (sääntöjen määräämällä tavalla; melumittaus).

Edullisinta kannaltamme olisikin suorittaa uudet vertailuarvojen mittaukset tilanteessa jossa on suoritettu pyörien melumittaus UUSIEN sääntöjen määräämällä tavalla (melurajahan tippuu 2dB ensi kaudelle). Mikäli lasketut arvot edelleen ylittyvät, täytyy ryhtyä maastollisiin toimenpiteisiin melun leviämisen estämiseksi, eli radan reunalle meluvalleja jne...

Kun päästään siihen tilanteeseen että meluarvot ovat ympäristösäädösten sallimissa rajoissa voimme jättää ympäristölupahakemuksen.

Kirjoittaja: Timo LiimatainenKonnevedeltä 10 km Laukaan päin Tankolammen crossrata suljettu kesällä -05 melun takia, että uusi crossrata tulee sinne Tankolammen lähistölle siellä ampumaradan viereen rakentamaan?Aikataulusta ei tietoa, että milloin valmistuu uusi crossrata...Suosittelen kuitenkin Siilijärven rata Kuopiossa tai Liepeen rata Lievestuoreella tai sit maan mainio Jämsäkosken crossrata.

Kirjoittaja: JOUNI PIRKKALAINENnäin on rata suljettiin kesällä,lupia ei muita ollut kuin maanomistajan,harmittaa kyllä koska minä ja muutama kaveri tehtiin koko rata,ja viime syksynä valmiiksi asti,mutta ehkä kumminkin sen takia suljettiin koska sovittuja aikoja ei noudateltu,paha sinänsä koska ajoaikoja joutui välillä muuttamaan,mutta aina uusi kyltti tehtiin radalle,ja aina joku s......n jooseppi kävi sen kyltin repimässä pois!!!uusi rata tulisi äijälän tien varteen tankolammille ampumaradan viereen,mutta ilmeisesti melumittauksia ei vieläkään ole saatu valmiiksi.