Kokemusta änkän sovituksesta?

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOIski pieni ongelma päälle äänenvaimentimen kanssa. Pitäisi saada nelarikrossin äänet enskatasolle, ja niksitkin piti olla hanskassa vaan eipäs onnistukaan. Pyörässä on orkkiksena titaanipönttö kun enskaversiossa on alumiinikuorinen. Kaikki täsmäsi hyvin, joten eikun vaihtamaan enskaversion pienempää reikäputkea tilalle.
Tulikin sitten eteen yllättävä ongelma kun krossipönttö onkin n. 5cm pidempi.
Että mitäs tilalle?
Kyseiseen peliin ei tarvikkeena vaimenninta saa ja orkkis enskapöntön lisäkiloja en lähde kantamaan.

Elikkäs, onkos kellään kokemusta jonkun toisen merkin/mallin änkän sovituksesta pikkunelariin? Kuinka suuri ero ulkoisesti oli tarkoitetulla/sovelletulla putkella ja miten toimi? Alakierrokset vs. koneen lämmöt? Ainakin Leo Vincen enskaänkkä johonkin Kawiin painaa vähemmän kuin TM:n enskan orkkisänkkä, joten siinä olisi ensimmäinen vaihtoehto. LeoVince miellytti siksikin, ettei nostanut lämmöille herkkänahkaisen pyörän lämpöjä ja melutaso oli kautta linjan alhainen. Toisin kuin muutamilla muilla merkeillä, sivusta kuunellen ainakin Akra on juuri semoinen tyyppiesimerkki vain mittauskierroksille hiljaiseksi viritetystä torvesta.

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENSehän on aivan turhaa nipottamista että crossinelarit pitää kamalaa ääntä. miehekäs mörinä sointuu korvaan jos toiseenkin! ;) mutta meijän tallissa lepäävä husvarna te 450 vm. 2006 ei kyllä pidä minkäänlaista möykkää paitsi sillon kun antaa sen kiertää sinne päälle 8000 kierroksen (esim. 10500 rupeaa jo olemaan kova ääni). tosin tämä pyörähän on enska!

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOJoo, se k on täysin huomaamaton ja tulee vasta M:n jälkeen;-) Tosin kyseinen pömpeli ei ole kyllä KTM-osa, vaikka KTM:stä onkin.

Timo ilmaisi asian niin monimerkityksellisellä tavalla, että innostuin oikein kommentoimaan. "Krossipyöräilijätkin" oli hyvin sanottu, enskakuski ei muutu krossikuskiksi vaikka krossipyörällä ajaisikin. Pitää siinä samalla muistaa, ettei ne enskapolut muutu krossiradoiksi, eivätkä säännötkään sen enempää. Itseäni häiritsee se todella ikävän sävyinen ja kuuluva möykkä, mikä krossinelareista lähtee, joten mielihyvin teen samalla ympäristöteon. Äänistä pitävälle kynnys investoida johonkin nautintoa heikentävään on varmasti suuri.

Onneksi tuo pyörä enää etäisesti muistuttaa orginellia MX-pyörää. Nyt on kiinni sivutuesta alkaen enskavarusteet ja kun äänetkin vihdoin lienee edes vähän siedettävämmät niin pääsee huomenna viimein ajamaankin!

Kirjoittaja: Timo TähkäpääHiljalleen lähestyy.....
TM:stä tuli kTM, ihan pienellä koolla. Vielä vähän väriä päälle.

Hyvä että krossipyöräilijätkin alkaa hiljentää pyöriään. Voisivat laittaa niihin jo tehtaalla kunnon vaimentimet.

;-)

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENEikö Temmiin muka saa tarvike änkkää? :O

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONo niin, kiitokset asiallisesti ongelmaan suhtautuneille epäasiallisen keskustelun ulkopuolelle jättäytyneille. Nyt on asia ainakin näennäisesti ratkaistu ja joku enduromallinen kottaraisen pönttö killuu temmissä. Korvakuulolta äänet on edelleen hirveet, mutta ei sentään tärykalvot enää tunnu repeevän, vaikka ilman kypärää erehtyisi käynnistämään. Hajumerkkejä alkukäyrästä kauhulla odotellessa.

Kirjoittaja: Harri VanhalaTokkiisa voe vaehtoo pyöree tihheestikin. Ei ollut tarkoitus provosoida, olin vain pudonnut kehityksen huimasta vauhdista.

Se Temmisi oli aika fiksusti viritelty kuskin ulottuvuuksien ja silloisen osaamisen mukaan. Onko tässä pyörässä tarvista yhtä isoihin muutoksiin vai pääsetkö vähemmällä (jos sulla nyt vielä on se uusi pyörä)? Änkkäasiaan en osaa puuttua, mutta crossipyörän yksi ominaisuus on pyrkimys suurempaan huipputehoon ja siksi tarvitaan enemmän virtausta ja siksi äänet.... Joidenkin tarvikeänkkärivalmistajien crossi- ja enskaputken ero on vain se peräkappale (joka menee aika pitkälle sopivaan syvyyteen).

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONo niin justiinsa! On taas arvon keskustelijat todella aiheessa. Pitäisi kai kysyä, että onko Raittilalla enää yhtään järkeä?

On se nyt ihme ja kumma ellei 13,5kk välein saa pyörää vaihtaa! Nelarikuski olen aina ollut ja nelarikuskina pysyn, vingutuksen "vankina" viimeisen vuoden. Minulla on tarve nauttia tästä harrastuksesta ja iso osa sitä on ajaa mieleisellä moottorilla, joten kokeilenpa josko Trial-harjoittelu olisi tehnyt tehtävänsä ja nopeus nelarilla yltäisi pikkupyörän tasolle, mieluummin ylikin. Ajotekniikka ainakin on kehittynyt siinä määrin, että mahdollisuuksia saattaa olla.

Ja ettei taas talvella tarvitsisi alkaa veivata samaa, niin ellei ajaminen tuolla suju, niin sitten tulee tilalle samanlainen special-pyörä kuin edellinenkin, mutta 125cc koneella. Ja jos sujuu, niin sittenhän voi pitää tuon tai vaihtaa uuteen jos starttia tms. mielii.

Mutta otanpa nyt kuitenkin sen koneenkin paloiksi tuohon pöydälle ensin, ettei tarvihe sitten laittaa pyöränvaihtorahoja siihen jos osalla osista alkaakin olla jo tunnit täynnä ja tulevat kurkkaamaan yllättäen ulkoilmaa. Onneksi löytyy esim. ne 40e venat Purolta hyllystä. Kukin taaplaa tavallaan ja jos Raittilaa ei millytä se, että katsotaan ensin että kaikki on kunnossa ja ajetaan vasta sitten niin pidä se omana tietonasi ja aja itse vaikka ilman öljyjä!

Kirjoittaja: Kees van NiftrikHyvä kysymys - onko koko moottoripyöräharrastuksessa ylipäätään mitään järkeä. Entä mikä on elämän tarkoitus? Miettikääpä sitä!

Kirjoittaja: Pentti RaittilaNIIN JA ONKO TÄSSÄ TOUHUSSA YHTÄÄN MITÄÄN JÄRKEÄ???

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOMä ajattelin ensin varmistaa et kestää ja ajaa vasta sitten ;-)

Kirjoittaja: Timo TähkäpääMiten olis jos jatkais sitä reikäputkea 50mm???

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOOlisihan se, normaalisti, hyvä ratkaisu. Mutta kun tässä on megafoni, niin se ei vaikuttaisi niihin ääniin oikeastaan ollenkaan.

Kirjoittaja: Harri VanhalaJaahans,
Sirkulla vaihtuu pyörät niin tiheään, että kun hitaampi muotoilee kysymykseen vastausta, on jo pyörä kerennyt vaihtua.

Eikös se TM Special ollut sulla epäilyttävän pitkään?

Kirjoittaja: SAMU LEHTINENMä ajan vaan, ei ole vielä leikannut kiinni. Ei kiinnosta nuin tarkkaan tutkia. Olen keskittynyt ajamiseen ;-))

Jyrki

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKuten eka viestissä sanoin, TM:n pikkunelari. Eli 250cc Temmin krossiversio.
Tuo virityksesi kuulostaa ihan mielenkiintoiselta, enkä todellakaan tarvitse edes tuon omani kaikkia tehoja, mutta mitenkäs drz:n lämmöt? Paljonko nousi alkukäyrän lämpötila? Entä veden? Tuo TM on paljon korkeaviritteisempi kuin DR-Z, ja kaikki nää pikkunelarit on kuitenkin venttiileistään sen verran herkkiä, ettei niitä viitsisi ehdoin tahdoin lämpöjä nostamalla alkaa uhmaamaan.

Kirjoittaja: SAMU LEHTINENmikähän nelari sulla on? Enpä usko, että sun tapauksessas on mitään merkitystä vaikka tehot hieman putoaisi. Sitä kuitenkin luultavastati 400cc nelariinkin jää tarpeeksi... Mä laitoin 400 dr-z:aann pienestä reikä verkosta tehdyn kartion Joka menee änkkärin sisään n. 100mm ja siitä sitten tuo sisään menevän pään pää lyttyyn, joten kaikki ilmat tulee reikä verkon läpi pihalle ja tuo viritys sitten jollain holkilla putkeen popparilla kiinni. Sivuhaittana tuli sellainen pieni vihellysääni, kun heivaa kaasun pois. Mittarilla en hiljenemistä mitannut, mutta selkeesti tuli hiljaisempi ja minulle pyörä kulkee vieläkin tarpeeksi kovaa ylä sekä alakierroksilla.

Jyrki.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTaisi Harri mennä sulla vähän ohi, mulla on nykyään nelari ;-)

Kirjoittaja: Jarkko HyvärinenTuolla http://fincross.net/uutiset/index.php?sivu=&subaction=showfull&id=11548…

on aika metkannäköinen vaimentaja kawassa...harmi ettei ole parempi kuva.

Kirjoittaja: Harri VanhalaOmat havaintoni mittarin ääressä osoittavat, että kun änkkäriä vaihtaa pyörien kesken, tulee aika merkittäviä eroja. Samoin, jos vaihtaa 2t-pyörän paisarin, mutta pitää saman änkkärin. Tätähän isoissa enskakisoissa tehdään, vaihdellaan eri paisareita ja änkkäreitä ja etsitään hyväksyttävää komboa.

Villaänkkärin mitoituksen pitäisi olla sopiva paisuntakammion suosimien taajuuksien kanssa. Yleensä jyrkempi paisari vaatii lisää vaimennusta. Ero ei ole kauhean suuri, mutta kun änkkärit useimmiten ovat lähellä hylkyrajaa, menee raja rikki, kun juuri ja juuri hyväksyttävään orkkisvaimentimeen liitetään virityspaisari.

Niinpä monille on ollut pettymys, kun kireämmäksi laitettu pyörä ei olekaan hyväksyttävissä, vaikka änkkäri on alkuperäinen ja vielä kunnossakin.

Kirjoittaja: TINO TURTO
Ööh tota noin, jos joku muu kysyis tuota samaa asiaa sulla olis vastaus kysymykseesi :)

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOEipä valitettavasti olisi tässä nimenomaisessa tapauksessa. 2T kyllä, 4T ei. Ellei kukaan vastaisi moneen päivään, niin ehdottaisin varmaankin, että pystytkö tekemään alustavaa koetta kenenkään kaverin pyörän änkällä...joka sekään ei tietenkään tässä tapauksessa onnistu.

Asia on monimutkainen selittää, mutta tuo TM:n MX-vaimentimen toiminta on täysin oma lukunsa, enkä itsekään ole virtausoppiin siinä määrin perehtynyt, että osaisin sitä edes laskea, vaikka periaate onkin selvä. Mutta luulisi sen toimivan kuten enskat, vaimentimella kuten enskassa...vaan paljonko on väliä mihin pyörään minkä änkän tunkee? Noin niinkuin käytännössä? Paljonko vaikuttaa vaikkapa 2mm halkaisijaero reikäputkessa, niihin lämpöihin, alakierroksiin, huipputehoon?

Kiitos siitä huolimatta pikkuisen satiirisesta kommentistasi, monilla on varmasti hauskaa ;-)

Muiden "pelle pelottomien" kommentteja odotellessa...eikä ne tarvike-enska-änkätkään todellakaan ole lähelläkään orkkis krossi-pönttöjä, eli kommentoida toki saa, kaikki. kiitos! Meninhän itsekin enskaoppaassa julki lausumaan, että kaikkiin krosseihin on enskapöttöjäkin saatavilla...olisi ehkä pitänyt pitäystyä yksikössä...