Kokemuksia/neuvoja: Yamaha WR250F

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTerve vaan kaikille!
Otsikon mukaisesta pyorasta tuli kaupat tehtya.
Kun ei sita kaytettya loytynyt, niin paadyin sitten uuteen.
Saan pyoran ilmeisesti n. 2 viikon paasta, siihen mennessa olisi kiva saada
vahan neuvoja/hyvia vinkkeja kayttoon, mahdolliseen suojaustarpeeseen lumelta/viimalta, huoltovinkkeja, ihan kaikkea nimenomaan tahan pyoraan liittyen.
Olen myos kuullut, etta oljynvaihto olisi pirullinen operaatio, joten vinkkeja siihen ja ihan mihin vaan ottaisin mieluusti tapausta tuntevilta vastaan.
Pyora on valkokilpinen, joten jos talvella tiella ajamiseen liittyy jotain, mita olisi hyva tehda/toimia, niin kertokaahan ihmeessa sekin.

Jos jollakulla sattuu olemaan tahan sopiva ERITTAIN matalaa ja mielellaan melkein suora stonga, niin e-mailia tulemaan!

Pari TM:aan ja monenlaista osaa niihin olisi myos kaupan. Uudet osat 1/2 Puron hinnoista! Pyorat suoralla ostolla todella sopivasti!

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOHetkonen!
Siis ei paperisuodattimelle ja kylla verkolle???
Siis jotta mahdollisimman vahan metallia jais suodattimeen ja pysyis siten kierrossa tuhoomassa mun konetta??? Perusteluja hyva mies! Ei tuollaista ohjetta voi kertakaikkiaan nataa ilman!
Eika siihen tarvi ostaa 26e orkkisuodatinta, saa siihen 8e paperisuodattimiakin. Joka nyt sentaan ei tule kalliiksi kun kotariin maksoi 6e 2kpl ja niita oli kaksi...Siis miksi se metalliverkko???? Syy???

-03 ja -04 erot on mun tietaakseni 1mm isompi eri varinen etupaa, joka tassa tapauksessa on yhden tekeva kun se keula shimmitetaan kumminkin (skog parhaillaan) ja sita myoten lopullisessa kayttotilanteessa tulos on sama. Pyoranlaakerit on silla tavalla erilaiset, ettei -04:ssa ole sita irtorinkulaa putoomassa. Siina ne erot sitten taitaakin olla.

Paasisit kylla koittamaan mun pyoraani, mutta kun se alusta madalletaan+ pehmennetaan 47 kiloselle, niin siina tuskin jaa kovin hyva maku pyorasta normaalikokoselle...sit joskus myydessa muutan sen tietty takasin originaaliks.

Kirjoittaja: Jan Himmelrooson sulla metallikuorinen suodatin autossakin,miksi epäilet sitä moottoripyörässä?
ikivanha,kestävä keksintö

Kirjoittaja: TIMO UNKURITässä yammu faneille hyvät sivut:
http://www.thumperfaq.com/wr250f_info_04.htm

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKiitti Timo. Tuolla tulikin jo kaytya ja kyllahan tuoltakin jotain irtosi, loytyi i.a. yhden aiemman linkin takaa. Tasta threadista tullee viela ihan hyva kooste jammun omistajille. Yks linkki josta kanssa loytyy yhta sun toista: www.althingsmoto.com.
VAROITUS: en tieda miten, mutta tosta linkista sain kerran kaydessani koneeseeni viruksen.

Jan: mikset sa ikina vaivaudu lukemaan asioita lapi ajatuksen kanssa ennen kuin kommentoit? Kylla mulla on ollut joka ikisessa autossani paperisuodatin. Ja varmaan liki pitaen kaikilla muillakin.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOJuu, niita herjoja tulee sitten kun on vietin kirjoittanut ja yrittaa painaa kumpaa hyvansa nappulaa.

Vai oot Ahdilta saanut osia...se kun on purkamo-hommatkin lopettanu ja talli taynna katuvekottimia, kaiken maailman "ralli"raita customeja :-) niin eipa olis tullut mieleenkaan kysasta.
Sielta ne meikalaisenkin takavuosien 70-luvun customoinnit saivat vauhtia ja virkistysta purkuosien roykkioista, aina mieleinen paikka poiketa!

Tampereella (Ylojarvella) Motokeidas tuli kotarin ja hondan kanssa tutuksi ja sita paikkaa voin suositella. Yleisimpia osia tulevat jammuunkin ottamaan hyllyyn kevaalla. 03-2301600.

Kirjoittaja: KIMMO HÄMEENAHOKatso www.neubert-racing.com, sieltä "shop" ja siitä "teilekatalog".
Löytyy mm. WR250F, 426F ja 450F, sieltä voi verrata kaikki osat.

Kimmo, WR426F

Kirjoittaja: HENRI TALVINENHei taas.
Itsekin silloin yllätyin, kun vaihdoin YZ250F-02 tohon 450F-03, koska toi 450 tuntu kevyemmältä ja helpommin ajettavalta. En sit tiedä, onko -04 vielä suuria eroja. -04 mielestäni vaihtuu jo erilaiset iskarit ja on taas 5-vaihdetta (-03 450 ei oo kun 4 vaihdetta).
Mut älä ihmeessä osta niitä alkuperäisiä öljyn paperisuodattimia, vaan Hi-Flo:n vastaavia metalliverkkosuodattimia. Ne voi pestäkin pari-kolme kertaa ja makso jonkun 9ekua.

En ite ole päässyt vielä testaamaan -03 250 WR:ää, olis kiva tietää kuinka erilainen se on kuin -02 samainen versio. -02 ainakin jouset pohjas aivan liian helposti, enkä muutenkaan tykännyt sen alustasta nopealla pätkällä. Pyörä oli kyllä kevyemmän kaverin mukaan säädetty, mut silti. Mut tosiaan kivikossa ja "möhkömantsassa"pelitti todella mukavasti.

Ja automaattinen puolipuristin on kyllä huippukeksintö. Vaikka välillä pyörä tumppaakin, niin se yleensä jaksaa pyörähtää käyntiin saman tien, mitä vanha pyörä ei varmasti tehnyt, hehheh. Onnistuin peräti tumppaan pyörän crossiradalla hyppyrissä, kun jarrulla käänsin keulaa ja kytkin ei oikein irrottanut. Meinas käydä hassusti =)

Mut ei muuta kuin vetoja!!

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKiitti!
Mahtava saitti, siellahan parjaa ihan ilman kieltakin!
Pistaa ehka "hieman" poyristyttamaan noi suomen varaosahinnat...onko sulla tietoa/kokemusta mitenka tuolta saa osia tilattua, vastaavatko sahkoposteihin ja suostuvatko hoitamaan homman perisakemannista poiketen englanniksi?

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKerro mulle hei viela niiden e-mail osoite.
Yritin sinne pistaa kysymysta/tilausta, mutta noita herjoja yms. ymmartamaan ei
edes MOT sateka riittanyt. Tiia sitten lahtiko 5 mailia vai ei yhtaan...help!

Kirjoittaja: KIMMO HÄMEENAHOEn muuta löytänyt kuin vasemmassa laidassa valmis "kontakt email".
Oikeassa reunassa voi rekisteröityä "kunde" =yksityisasiakas, "händler"=
jälleenmyyjä. Itse en ole tuolta mitään tilannut, eihän Jammu osia tarvi.
Vähäiset huolto-osat olen ottanut Ahdilta Moto-osista, siellä puhutaan rehtiä tampereenkiältä.

Kimmo

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOHenri...ei siina koneessa ole suurenkaan suurta ero...ellei nossottele ja stumppaile:-)
Ajoin kesalla -02:lla ja ero tohon turkan -03:een oli melkonen. Olin oikeastaan jo ottamassa kotarin tarinan, mutta se koeajo Turkan pyoralla pisti minut todella empimaan: Yamaha olikin -03:na yhta kevyt ja kettera kasiteltava, eika sammunut lainkaan, ihan kuin pikku-kotari pienella kaasutinsaadolla. Ja sitten se kiksi! Jammun automaattinen puolipuristin tekee akun tyhjentymisesta lahes merkityksettoman...
Mutta asiaan. Nyt kun sulla on se -03 450F niin tuleeko siina mukana mitaan varaosakirjaa ja jos tulee, niin saisko siita kopion? Sittenhan olisi hyva verrata. Olen koittanut urkkia tietoa myos tuolta jenkien palstoilta, mutta eipa tunnu auttavan. Orkkis-osat maksaa ihan hunajaa (tapit esim. yli 70e kpl, oljyns. 26e, jne.) ja yleensa tarvikeluettelot nayttaa tuntevan vain -02 asti tai vain 400/426/450 tai sitten vain YZ-mallit. Alan olla vahin erin tyrmistynyt etenkin tosta osien hinnasta kun esim. Hondan orkkistapit maksavat puolet!

Kirjoittaja: Markus HakkarainenSirkku, en tiedä saako jammuun mitään jalkatappeja muita kuin normeja ja leveitä, mutta helposti teet sellaiset kuin tarviit niin itse!

Ei muuta kuin sahaamaan ja hitsaamaan. Niin itsekin tein gassiin, tosin vaan sentin matalammat ja sentin taaksepäin. Ja että on hyvät tapit.

Kirjoittaja: HENRI TALVINENJuups, mulla viime vuonna oli jammun YZ250f, mallia -02.
Koneessa ei pitäis olla WR:ään verrattuna mitään eroja, välityksissä ehkä.
WR:ssä on vaan tehoja laskettu sillein, että pakopuolen ajoitus on hampaan verran myöhässä. Ja joku kipinänheikentäjä oli ainakin -02 mallissa.
Tällä hetkellä omana mopona on YZ450F-03 punakilpi ja ulkoisesti ei koneessa ole isoja eroja.

Tossa puolikkaassa oli ainakin tyhjäkäynti suutin liian pieni, ei jaksanut nostaa kierroksia kauhean hyvin, mut auttoi, kun vaihtoi isompaan (40 -> 45)
Ja ilmanputsarin kans saa olla huolellinen, ettei tulppa kastu.
Niin, ja talveksi se verkko pois ilmanputsarin rungosta. Jäätyy umpeen kovemmilla pakkasilla.

Ja muita pieniä vippaskonsteja löytyy yllin kyllin, hehheh.
Hyvä peli oli ajella, pehmeällä hiekalla kyllä tehot loppu kesken, mut mettässä ja kivikoissa TOSI hyvä =)

Kirjoittaja: Anssi LehtinenAlkuperaisset ketjut ovat ainakin krossijammuissa todella surkeaa tavaraa.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONiin. Nyt on iskenyt naemma syva hiljaisuus tahan threadiin.

Muutama tasmennetty kysymys jammuja tunteville, tietoa pliis...

- milta osin (vai miltaan?) moottori ja vaihteisto ovat yhtenevia 250 ja 400-426-450 nelareissa?
- milta osin YZ-F ja WR-F osat ovat keskenaan vaihtokelpoisia (Moottori, osat ja vanteet/navat)
- voiko esim. -98 YZ400:n tankin vaihtaa tohon uudempaan WR:aan, enta mita muita osia joutuu vaihtamaan samalla
- onko naissa joku muukin alkuperaisosa kuin stonga jotain maltan tinaa..???
- tietaako kukaan mista tahan saisi KOROTETTUJA jalkatappeja. mieluusti n. 15-20mm...

Turkka, jos satut olemaan "langoilla", niin jos sulla on tasta tietoa, voisi varmana laittaa tannekin, ihan noin yleisesti...

::::::::Sirkku

Kirjoittaja: Alar MozolevNo ei se öljynvaihto mitään erityisen kummaa ole. Auki ruuvattavia paikkoja on vaan monta ja hirveän iso kaatoastia pitäisi olla, kun pitäisi saada kerralla monen paikan alle, muuten on hirveän sotkuisa homma. Jenkkeissä mainostetaan juuri nelareiden öljyvaihtton tarkoitettuja manfunnel muovikouruja, mikä sopii tarkkaan rungon väliin (kun yleensä ne öljyreiät ovat hyvin piilossa), niillä saa litkut valutettua siististi.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONo niin, nyt on jo jonkin verran tietoa tullut, mutta lisaakin saa toki laittaa.

Huh, ei kylla malttaisi odottaa sita iskarien laittoa, mutta minkas teet kun ei ilmankaan ylla. 2-tahtivieroitusoireita ei ainakaan tule...

Kirjoittaja: JUHA MATTILAVarmasti hyvä valinta niistä hyvistä vaihtoehdoista. Jammun mukana tulee erittäin hyvä ohjekirja (tosin ulkosuomalaisilla kielillä). Tulet hämmästymään.
Kirjasta löytyy paljon hyödyllistä tietoa. Pyörän istuinkorkeus taitaa olla kaikista korkein vakiona... ?

Kirjoittaja: sami kouhiaTäältä löytyy vaikka mitä:
http://www.thumperfaq.com/
http://www.thumpertalk.com/

Sami
YZ250F -03

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOJuu, kaippa se manuskan voi saada jo nyt, mutta ehtii sen sitten pyoran kanssakin. On nimittain myyja vahan kaukana.

Juhalle sen verran, etta joo, onhan se, teoriassa nimittain.
Jammun penkki 99,5cm Iskarit ulkona. Esim. KTM:n penkki 98,5cm iskarit ulkona.
Molemmissa korkeus 97cm tehdas-sag:lla ilman kuskia. Kotarin istuinkorkeus siis lienee ilmoitettu kuskin kanssa, heh:-). Kesalla kun huomasin tan olin ihan tyrmistynyt...nyt syksylla huomasin, etta yllan Jammusta yhta hyvin penkki paikallaan (eli en siis ylla).

Onko yamaha wr250r 2004 laitteessa nestekytkin vai vaijerikytkin?