Kokemuksia 2008 mallin KTM 450 endurosta?
13.11.2008 - 20:49
|
Kirjoittaja: Marko MoisanenOnko kenelläkään kokemusta uuden mallisesta 450 enskasta? Jos on, niin kertokaahan fiiliksiä.
Foorumit
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: ARTO SIEKKINENlaitoin omaan just suutimet tyhjä 45 ja pää 182 ja seos on ollut2 auki.eli isonsin suuttimia pykälällä. alapäähän tuli ihan eri meininki. ja lähtee tulillekkin vähän paremmin.
Kirjoittaja: SAMI LEPOKORPITäytyy käydä joskus kurkkaamassa,mikä se sitten lieneekin...
Työnantajan compuutterilta, kun ei oikein pääse rekisteröitynään ko.sivustolle!
Kirjoittaja: TOM NORDMANKatsoppa tämä. Hyvin identtinen pulma johon löytyi simppeli ratkaisu
Kirjoittaja: SAMI LEPOKORPIOk, katotaan sekin, mutta silti vähän epäilen että olisi vettä saanut Transporterin hytissä matkalla jälleenmyyjältä kotitalliin...kondenssivettä ehkä vois löytyä koska tämä onneton joutui lämpöisestä myyntihallista pakkaseen säilytykseen.Kiitokset vinkeistä !
Kirjoittaja: TOM NORDMANJos et ollut öljynnyt uudelleen uuden uuden pyörän putsaria niin aika todennäköisesti olet syöttänyt sille tilkan vettä. Kuivaa kaasari pohjapropusta. Laita jäänestot tankkiin ja avaa bensahana. Sitten eikun ajelemaan ja katso nuo suuttimet vasta myöhemmin.
Kirjoittaja: SAMI LEPOKORPIMittarissa 1,3h joten ei vielä kokemusta kesäkelistä.Täytyy kokeilla vaihtaa isompi tyhjäkäyntisuutin jos vaikka alkais peli nöyrtymään käynnistuksen suhteen...
Kirjoittaja: SAMI LEPOKORPIKuinkas teidän vehkeet lähtee kylmästä käyntiin? Omani ei ainakaan lähde pelkällä ryypyn voimalla vaan tarvitsee n.5krt huikkaa kaasukahvasta ennenkuin herää.Lieneekö sitten nelarin ominaisuus, edelliset kaikki kun ovat olleet kaksitahtisia niin ei pysty kokemuksesta arvioimaan...tyhjäkäyntisuutin on 40 ja seosruuvi 1,75 auki, siis vakioasetukset ja kuristukset on otettu pois.
Kirjoittaja: TOM NORDMANLähtikö syksyllä ja kesällä kuin palmun alta?
Kokeile 42 tyhjäriä, kuivaa tulpanhattu kunnolla esim. paineilmalla, tenua tankkiin loraus ja kuiva putsari paikalleen. Pitäisi lähteä.
Kirjoittaja: TOM NORDMANTässä yksi vertailu:
http://www.dirtbikerider.co.uk/content_database/three_kings_/index
Kirjoittaja: SIRPA TOLVANENostin myös 2008 450 kotarin kerroit ottaneesi putkesta katin pois minkälainen operaatio on ja meneekö kisaan äänistä entä miten huohotin letku miten toteutit
kiitos etukäteen neuvoista.
Kirjoittaja: SIRPA TOLVANENantaisitko ohjeita katin poistoon ja miten on jos kilpailee saako sen poistaa ,voiko huohotin olla suoraan ulos 450 08
Kirjoittaja: TOM NORDMAN"Katalysaattori" on siinä äänenvaimentimen ja putken liitoskohdassa - mikäli kuristukset on otettu pois jälleenmyyjällä on tuokin hoidettu. Voit tarkistaa asian ottamalla pois äänenvaimentimen. Mikäli rööri näyttää aukinaiselta asia on kunnossa.
Jos englanti taipuu niin tässä oiva linkki: www.ktmtalk.com
- Tom
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOVoi sitä puhua vauhdistakin kun Tomppa sentään linttas meneen kovimmassa SM-luokassa sijaa vaille pisteille Sipoossa.
Ja mitä tuohon keulan nostamiseen kivikossa tulee, niin on se outoa, että 200cc kiinalaisellakin saa heitettyä keulan kiveltä kivelle ilman kytkintä, samoin pääsee tukeista ym. yli ilman kytkintä, jos se voimasta on kiinni. Kun ei se voima riitä pellolla edes hien saantiin. Pieni jalkatyö ja vartalon liike yhdessä kaasun liikkeen kanssa kannattaa opetella -liukkaalla kelillä sitä ilman saa ison nelarin vain sutaisemaan poikittain ja pienellä keula kohoaa kylliksi varmemmin.
Kirjoittaja: Marko MoisanenVauhdista ei tosiaan ole kysymys tässä keskustelussa. Tuolla pikkunelarilla kyllä ehtii, jos osaa. Ja kuten olenkin sanonut; oikein mukava ja kevyt ajettava muihin kokemiini nelareihin verrattuna.
Mutta ei siinä kyllä alavääntöä ole siten, mitä minä väännöllä ymmärrän. Jos ajelet vaikkapa kakkosella kunnon kivikkoa ja siitä väännät kaasukahvasta, niin aivan varma on että et tunne kiihtyvyysvoimamonikertojen repivän kehoasi - paitsi pahimmassa tapauksessa negatiivisten, kun mopo stumppaa siihen paikkaan ja keskiheijari halailee ohjaustankoa.
Mutta jos siitä lipsuttelet kytkimellä ja kone pääsee optimikierrosalueelle, niin jopa voimaa onkin tarjolla ihan riittävästi. Enemmän ja tasaisempaa mitä piikissä, mutta samalla tavalla kierroksille on päästävä.
Mutta väännäppä vaikka 450:n kaasukahvaa kivikossa, niin eipä kytkimiä tarvi tavoitella - eikä niihin pahimmassa tapauksessa enää ylläkään.
Vanha nelipuokki oli meikäläisen kuntoiselle keskivertopoluilla mukava kuljetettava, mutta vaikeammilla pätkillä ja väsyneenä taskussa oli matkalippu ajokortin sijaan.
Noita seosbensaa ääneksi ja hajuksi (sekä kuulemma aivan mahtavan tasaiseksi väännöksi ja lähes ylivertaiseksi tehoksi) kohtalaisella hyötysuhteella muuttavia rintintinejä ovat kyllä monet viime aikoina kehuneet.
Kyllähän se on testaamaan lähdettävä tässä joku päivä.
Mutta yhtä kaikki: mahottoman mukava laji ajoi sitten millä em. vekottimista tahansa, kunhan vaan ajaa.
Kirjoittaja: J-P ANTTOLAINENKokemusta viime vuosilta 400-450-525 nelareista, pääsin testaamaan porkkanasorvaamon kovasti kehuttua pikkunelaria. NAURU meinasi päästä, että nämäkö on nyt niitä ihmemopoja... lähinnä tuli mieleen piikinkiljutus vuodet hurjasta nuoruudesta, KIITOS EI ENÄÄN!!! En löytänyt pyöräsTÄ mitään hyvää osapuolta, joten pysyköön 2t:lle haiseva japaninlippu tallin seinällä.
Optimi 4t suomi mantsaan olisi kai n.350cc??? kuulostaa tutulta vuosien takaa...
Kirjoittaja: TOMMI KIVIMÄKIKokemusta löytyy nelaripuolella parista 400 exc:tä, 450 exc:tä ja nykyisestä 250 exc-f:tä. Suomienskaan 400 exc oli optimi (jos on kuntopuoli kunnossa). 450 on turhan raju, väsyttää nopeasti kuskin ja on mutkissa yhtä ketterä kuin telaluorma-auto. 250 on ketterä eikä sitä todellakaan tarvitse ajaa kuin piikkiä (paitsi pelimiehet...). Itse xl-kokoisena pystyn kyllä ajamaan ihan mukavasti myös alakierroksilla, toisaalta voi huoletta kierrättää tappiin saakka eikä ole pelkoa että peli karkaa tumppuusta. Huoltoa pikkunelari tietysti kaipaa ehkä enemmän verrattuna 2T (lue öljyjen ja suodattimen vaihtoa). Tosin venttiilien vaihtoväli on 80 h...
Kirjoittaja: ARTO AHLSTENonko 300cc exc käyny mielessä? Uudemmissa olis oikeen startti ;)
Kirjoittaja: Marko MoisanenJoo - mulla on sellainen ollut viime syksystä saakka.
Mukava ja hyvä ajella on pyörä, mutta kuten sanottu, sillä pitäisi osata ajaa :)
Tosipuheessa joskus kaipaisi tämmöinen satakiloinen äijä vähän enemmän kunnon vääntöä ja sitähän ei tuo kakspuokki tarjoa ja senpä vuoksi tulee aina huvikseen pähkäiltyä näitä mopohommia.
Sulla se Tomppa näyttää 250EXC-F kulkevan, kun ukko vain napsii nousupisteitä kohti A:ta.
Kirjoittaja: TOM NORDMANOta se 250 EXC-F. Voin suositella lämpimästi. Tehoa on riittävästi suomen maastoihin - eikä tarvita mitään vekopopovitsin teoputkia yms virveleitä.
Kirjoittaja: Marko MoisanenKiitoksia MaMy,
kirjoitit mainion kuvauksen ja juurikin oikeista asioista.
Varsinkin tuota moottorin luonnetta tässä on pähkäilty, kun aikaisempi nelipuolikas oli vähän turhan raju ainakin meikäläiselle ja huhu kertoi, että tästä uudesta moottorin tehoaluetta olisi laajennettu.
Pelimiehet ajavat millä vain kovaa, mutta tällainen sunnuntaikuskipuunkiertäjä sanoo, että kun tuo nykyinen 250 EXC-F on niin pirun ketterä ja kevyt, mutta loppujen lopuksi piikkimäinen kierroskone (siis pitäisi osata ajaa prkl). Ja 400 on mukava moottoriltaan, mutta kankea muuten luonteeltaan ja kääntymään.
Ja näin olen kuullut muutaman muunkin sanovan ja juuripa sen vuoksi on odoteltu kokemuksia uuden 450:n luonteesta kaikin puolin.
Niin ja siksi tietenkin odoteltu kokemuksia 450:sta, kun uutta 400:sta ei sitten tullutkaan.
Ja amertiikkalaisten sanomisista olet täsmälleen oikeassa; heillähän ympyrätkin ovat puolta pyöreämpiä mitä muilla.
Kirjoittaja: MARKO MYLLÄRITarkennus: Startin poisto ei kevennä 7kg, vaan kaikki mitä pyörästä poistin (vilkut, rekisterikilpitelineet, akku telineineen, kaapelit, starttimoottori, rattaat, katti, lisäilmpumppu jne.)
Moottorin huohotinletku (kansi ja lohko) sijaitsee ihan pakoputken vieressä ja tehtaalta tullessa otti itse asiassa kiinni outkeen. Sen reititys kannattaa muuttaa, ja reitittää se muutenkin muualle kuin kaasuttimeen.
MaMy
Kirjoittaja: MARKO MYLLÄRIOn uusi 450 EXC 2008.
HLÖKOHTAISET Kokemukset / tuntemukset;
Korkeampi kuin edeltävä, takajousitus toimii herkemmin kuin aiemmissa EXC:ssa. Keulan vaimennusta olen joutunut jo kahdesti herkistämään, on ainakin omaan ajoon ihan liian kova vakiona. Puristuspuolen vaimennus lyö stanuna tosi pahasti käsille. Jalkatapit ovat kai siirtyneet taaemmaksi, mutta ajoasento on ihan ok, mutta tankki on edeltäjäänsä leveämpi. Ulkonäkö on hieno.
Etujarru on ehkä tehokkaampi ja kytkin on keventynyt aiemmasta (Brembon kytkin nyt).
Takajousitus: Jousivakiot ovat löysemmät aiempaan verrattuna. Vakiojousi on 72N/mm, kun aiemmin oli 76N/mm ja sitä aiemmin 80N/mm. PDS:n alapää sijaitsee lähempänä takanapaa jolloin iskariin kohdistuva voima on pienempi, ja voi käyttää hennompia vietereitä. Itse laitan jypymmän jousen että saan sag:n kohdalleen omalle painolleni.
EXC:n PDS:ssa on crossien tapaan nyt sekä hitaan että nopean puristuspuolen säätö. Se on hyvä juttu. Keulassa on esijännityksen säätö nyt vakiona.
Kone on hieno, ja tehokkaampi kuin edeltäjänsä. Vertaan sitä 2006 vakio 450 EXC:hen. Olen vaihtanut akrapovicin vaimentajan, mutta tehoa ajatellen se on ehkä tarpeeton. Kone on ehkäpä liiankin tehokas puiden väliin; sen luonne on äkkinäinen eikä voimalinja toimi lineaarisesti vaan teho tulee napsahtamalla ulos. Huono luonne suomienskaan? En usko että pelimiehet, jotka ajaa kelloa vastaan, pitävät tuollaisesta moottorin luonteesta.
Venttiilien säätö on muuttunut perinteisestä ruuvisäädöstä palasäätöön. Tarkastaminen oli tosi helppo ja tilaa enemmän kuin aiemmin touhuta rakotulkin kanssa. Ensimmäisen tsekkauksen jälkeen ei tarvinnut paloja vaihtaa, mutta kun sen aika tulee niin nostimet täytyy poistaa (tämä kone on yhdellä nokalla).
1 ja 2 vaihde ovat lyhyet, voisivat olla pidemmät koska 3. vaihde on liian pitkä, ainakin omaan vauhtiin enskaspoorissa. Yritän tuota muuttaa toisiovälityksellä myöhemmin.
Olen poistanut startin ja muut siihen liittyvät komponentin. Painoa lähtee noin 7kg kun poistaa kaiken "ylimääräisen". Kone lähtee tosi hyvin käyntiin polkaisemalla, mutta kyllähän startti on joskus tarpeellinen.
Valot ovat parantuneet huimasti, ja LED takavalo kestänee enemmän kuin aikaisemmat polttimot.
Mielestäni "Ready to Race" ei oikein kuulu yhteen tämän pyörän kanssa, pyörän päästö-osien, kaasarin säätöjen muutos ja muiden tehorajoittimien poistoon menee tuntitolkulla aikaa. Näissä on nyt lisäilmapumppu, katalysaattori ja kaikenlaista... Papereissa tehoa on 9.4Kw.
Hard Equipment parts (pohjapanssarit ym osat) ovat kaikki back-orderissa ja tulevat kai lokakuussa. Tämä on syvältä.
Tässä oma näkemys pyörästä. Hieno pyörä, mutta varmaan jokainen joutuu hieman tuunaamaan että saa mieleisensä.
Amerikan sivustoilta voi lukea heidän näkemyksiään, he kehuvat pyörää maasta taivaaseen, mutta amerikkalaisethan vuodattaa kaiken aina käyttäen sanoja "wonderful, great, extreme, unbealivable, better than ever".. Se on vähän kun he kutsuvat kylään "It was so great to see you and You are very welcome to visit me any time" => Suomennos "joo oli kiva nähdä, mutta en toivo näkeväsi sinua oveni takana enää koskaan" :)
MaMy