Kisojen ajanottolaitteista
Kirjoittaja: Visa MikkolaOletteko motocross-väki käyneet tutustumassa TR-Tuotannnon uusiin nettisivuihin osoitteessa: www.trtuotanto.com. ?
Haluan herättää keskustelua transpondereista, joita kaudella 2003 käytettiin osassa motocross kisoissa. Sähköinen ajanotto on sinällään ihan hyvä asia. Ratavarikolla saa tietoa realiajassa kuskien kierrosajoista ja TR-Tuotannon kotisivuilla on myös hyvin saatavilla tulostiedot.
PONDERISTA TULLAAN RAHASTAMAAN TULEVALLA KAUDELLA 10 EUR / KISA !
Mielestäni ei ole todellakaan oikein, että kun oman kerhon jäsenmaksu, lisenssi liitolle, pyörän vakuutus ja kilpailumaksu järjestävälle seuralle on maksettu, niin kisaan osallistuvan kuskin pitäisi vielä maksaa lisää ajanottopalveluista! Ajatelkaa vähän, kohta muutkin kerhot alkavat hankkimaan vastaavia laitteita ja asiasta tulee kaikissa kilpailuissa käytäntö. Tätä asiaa voisi verrata siihen, että kilpailun järjestäjä varaa kaikille kuskeille etukäteen bensat kisapaikalle, joka tulee ostaa vaikkapa hintaan 5 eur / litra. Kävimme ajamassa viime kaudella noin 20 kansallista kisaa, joten ihan pikku summasta ei ole kyse. Mitä on moottoriliiton kanta asiassa?
Tiedän, että viime kaudella transponderin vaihtorulianssi ei kisapaikoilla toiminut ja tästä aiheutui usein aikataulujen viivästyksiä. Tällöin käytiin keskusteluja, josko laitteen voisi ostaa omakseen. Nyt sen hinta TR-Tuotannon sivuilla on 300 eur. Kuinka pitkään em. yitys on sitoutunut toimimaan kansallisissa kisoissa ja mitä sitten, kun jossain muussa kisassa käytetään erilaista sähköistä ajanottolaitteistoa?
VM Team Nukari ry
Hannu Mikkola
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: Markku SillmanMoro vaan kaikki crossarit.
Kymppi tuntuu tietenkin kovalta kun sillä saa
Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINENmäkin jottain...on tosi siistii hoitaa kuulutuksia, silloin kun Totin kierroslaskenta/ajanotto on kisassa. Se on tätäpäivää. Kuskit ja huolto saa kunnon faktaa. Yleisö sekoilematonta kuulutusta yms. Meillä helposti purnataan pikkumenoista. Ratamaksut on aina olleet syvältä. Kuiteskin niillä seurat yrittää pitää radat kunnossa...ponderit ja niiden hyöty ei saisi maksaa mitään, silti voidaan ostaa kaksi, kolmekin uutta pyörää kautta varten, per luokka kuljetukset, huollot , ym.. maksaa. Mutta se toiminta, joka lähtee kisojen tekijöistä ja Liitosta ei saisi maksaa mitään. Hyvähän se olisi, jos se olisikin ilmaista. Mutta paljon pitää tapahtua ja päättäjää vaihtaa, jotta näissä asioissa mp-urheilu pääsee vaikkapa Hiihtoliiton tasolle.....Kähmy
Kirjoittaja: Kees van NiftrikTäältä on hyvä heitellä kommentteja, kun ei itse em. palveluita käytä saati tarvitse. Sitä olisin kuitenkin painottanut, että yksi syy koko lajin lapsipuolen asemaan on valitettavasti tämä "oravannahkamentaliteetti", joka helposti estää kaiken liiketaloudellisesti kannattavan toiminnan näiden lajien yhteydessä. Tässäkin esimerkissä yrittäjä on ruusunpunaisten yrittäjäogulaarien lävitse nähnyt vision, jossa täkäläiset kilpailijat saisivat nauttia ammattimaisesta ajanottopalvelusta, eikä yksittäisen kilpailijan tarvitsisi maksaa laitteiden ylläpidosta sen enempää kuin he niitä käyttävät. Kilpailuja järjestäville kerhoille tällainen palvelu on kuin taivaanlahja. Ei tarvitse investoida kalliisiin laitteisiin, eikä pureskella kynsiä ajanotossa tyyliin - hei mikä sen kaverin numero nyt oli ja koska se taas lähtikään, kuten pidemmissä skaboissa ajanottoa ruutupaperilla ja sekundaattoreilla pyörittäneet tietävät joskus tapahtuneen. Puhumattakaan sitten mitään ajanoton tarkkuudesta, joka vanhoilla metodeilla oli parhaimmillaankin +/- 10 sekuntia per lähtö. Sitä paitsi kilpaileminen ja harrastaminen on niin tyyristä puuhaa, että kilpailijoilla kuluu tavallisesti vannenauhojakin jo 20:llä eurolla kisaa kohden!
Kirjoittaja: KAI VUORIMoi Totti
Vastauksesi oli ainakin minusta riittävän laaja ja osoittaa että tällä niemimaalla on joku joka haluaa viedä lajia eteenpäin. Minusta tuntuu että lajin kehitys on enempi yksityisten yritysten ,ihmisten ja kerhojen vastuulla kuin SML:n.Muutaman vuoden itsekin ratoja kiertäneenä, ensin katsojana sittemmin huoltajana sanoisin että tuo yllä mainittu summa oikeista ja nopeasti saaduista tuloksista on pieni hinta. Vai onko unohtunut ne odotukset sunnuntai iltaisin,kun järjestäjä arpoo tuloksia 4-5 tuntia kisan päättymisen jälkeen ja tekisi mieli päästä tien päälle ja kotiin valmistautumaan tulevan työviikon askareihin.Ei muuta kuin onnea Totille otttaessasi noin suuren riskin oman taloutesi uhalla!!!!!!!
Hyvää kisakauden odotusta kaikille T:KV
Kirjoittaja: TOTTI RAITTILAHyviä kysymyksiä ja mielipiteitä, joihin vastaan mielelläni ko. yrityksen yrittäjänä.
Ensinnäkin, olen 100% samaa mieltä siitä, että koko tulospalvelun kustannus pitäisi olla kilpailun järjestäjän tai lajiliiton vastuulla. Käytännössä tilanne on kuitenkin se, että motocross on taloudellisesti niin pussihousuhommaa, että jos koko kustannus pistetään järjestäjän piikkiin, niin halukkaita ottajia on muutama/kausi, lopputulos se että ei kannata. Vähänkään SML:n taloudellisesta tilanteesta perillä olevat ymmärtävät että malliin Ruotsi/Norja ei meillä ole mahdollisuuksia. Jos taas järjestäjät velvoitetaan hoitamaan asia nykymalliin ilman ajajien maksua, täytyy korottaa osallistumismaksua, eli lopputulos aivan sama.
Syy siihen, miksi systeemi muuttuu alkavalle kaudelle, on yksinkertaisesti asiakaspalaute. Viime kesänä kävin satoja keskusteluja ajajien ja heidän taustajoukkojensa kanssa ja ylivoimainen enemmistö oli sitä mieltä, että oma ponderi, jonka pistäisi aamulla kiinni ja illalla pois olisi niin jees juttu, että siitä voisi maksaa käyvän hinnan. Edelleen ylivoimainen enemmistö oli sitä mieltä, että palikoiden lataus, tarkistus ja kisapaikalle toimittaminen tulisi tehdä tulospalvelusta vastaavan toimesta. Asiassa on siis edetty juuri niin kuin kentältä on toivottu.
Ajajien ostamien pondereiden lisäksi pistän jälleen pankin rahaa lisää kiinni niin, että kisakohtaisesti vuokrattavien ponderien määrä saadaan ensi kaudelle sen verran reiluksi, että radalle lähdössä oleva erä voidaan aina ladata valmiiksi jo, kun edellinen vielä ajaa. Mitä tulee tuohon palikoiden vaihtoon viime kesänä, vain muutama järjestäjä onnistui käyttämään aikaa siihen enemmän kuin mitä muuten erien välillä olisi kulunut. Esim. Siilinjärven SM:n aikataulu näytti ennakkoon täysin mahdottomalta, mutta lähtökäytävä antoi luvan aina useita minuutteja ennen kun eka mutka oli tasattu ym. toimet tehty. Tiedän itsekin entisenä kilpailijana, että lähtökäytävässä ei tarvitsisi olla mitään ylimääräistä hässäkkää, vaan rauha keskittyä kisaan. Ensi kesänä tähän tavoitteeseen pitäisi ainakin meidän puolesta päästä.
Mitä tulee TR-Tuotannon sitoutumiseen toiminnan jatkuvuuteen, realiteetti on se, että nyt on niin h.....i velkaa, että eroon tästä touhusta ei pääse moneen vuoteen, vaikka jostain mielenhäiriöstä niin haluaisikin. Vaikka kaikki menisi 110% putkeen, investoinnit on maksettu ehkä 4-5 vuoden päästä. Sen jälkeen olis tietty ihan kiva saada jotain taloudellistakin korvausta näistä riskinotoista ja stresseistä... Siihen jatkuvuuteen vielä, että olen ollut vuodesta 1982 lähtien jatkuvasti erilaisissa rooleissa motocross-kisoissa, joten ei tämä tauti varmaan ihan helpolla lähde. Tuohon Markon kommenttiin hintojen riippuvuudesta siitä, onko laitteet yrityksen vai jonkun järjestön omistamia voin vain todeta sen, että niin kauan kun eletään reaalimaailmassa investoinnit on kuoletettava ja täysipäiväisestä työstäkin yleensä on tapana suorittaa jonkinlaista korvausta menetetystä vapaa-ajasta (= se, jota jotkut kutsuvat palkaksi), en usko tämän tason palvelua kovinkaan paljon halvemmalla saatavan aikaan.
Edelleen tuosta jatkuvuudesta, vaikka nyt jostain syystä kävisi niin, että allekirjoittaneelta jostain syystä menisi kuppi nurin ja pankinjohtaja kävisi hakemassa talon avaimet pois, en usko hetkeäkään, etteikö systeemi jatkuisi tulospalvelun suhteen samalla pohjalla jonkun muun pyörittämänä. AMB:n järjestelmä on maailmanlaajuisesti crossissa aivan selvä ykkönen. Kun meillä tutkittiin asiaa pitkään ja hartaasti ennen tähän touhuun ryhtymistä, ei vaihtoehtoja käytännössä löytynyt muita. Tai toki joo, mutta mitä tekee halvalla, joka ei toimi? Mitenkään kenenkään muun valmistajan tuotteita mollaamatta AMB on ainoa firma, joka on huomioinut laitteissa mm. crossin kurat ym. ympäristötekijät. Valitettava totuus kuitenkin tässä, niinkuin monessa muussakin asiassa on se, että sitä hyvää JA halpaa kun ei ole...
Tuohon RAHASTAMISEEN vielä sen verran, että tähän mennessä sitä rahaa ei ainakaan täällä päässä ole näkynyt. Todellisuudessa tulos on toistaiseksi pirusti pakkasella, mutta sehän on normaalia yrittäjyyteen liittyvää riskinottoa. Toki sen leivän perheelle saisi paljon helpommin muulla tavalla, mutta oma arvonsa on silläkin että saa tehdä duunia rakastamansa asian parissa. Tietty minä, kuten kaikki yrittäjiksi ryhtyvät hullut toivomme, että sitten joskus talo olisi ihan oma, eikä firman velkojen panttina siltä osalta joka jo maksettiin, saisi palkkaa, voisi panostaa työkaluihin ajatellen myös työmukavuutta jne. Ei liene liikaa pyydetty.
Jos ajaja ostaa ponderin itselleen suoraan valmistajalta, meidän puolelta homma on OK, kunhan ilmoittaa numeron meille. Tässä tapauksessa kuitenkin ajaja on itse vastuussa lataamisesta, tarkistamisesta, kisapaikalle tuomisesta jne. Uskoisin meidän hinnan olevan loppujen lopuksi kohtuullisen kilpailukykyinen, ottaen huomioon vielä senkin, että maksan täydet Suomen ALV:t jokaisesta myydystä palikasta.
300 EUR jaettuna esim. kymmenen kisaa per vuosi ja kolme vuotta tekee 10 EUR per kisa. Sen jälkeen on kädessä vielä tehtaan takuilla oleva laite, jonka voi halutessaan myydä eteenpäin (ne palveluthan siirtyy uudelle omistajalle myös). En oikein usko, että olisi kynnyskysymys tässä lajissa. Noin vertailun vuoksi, rallicrossin SRC-SM-sarja ja sen yhteydessä ajettava Supermoto-sarja, osallistumismaksu kauden viiteen kisaan 500 EUR.
Tulipas pitkä litania vastauksia, toivottavasti jaksoitte lukea kaikki! Saa toki kommentoida, vastauksia en tosin ehdi taas muutamaan päivään rustaamaan, kun aikataulu näyttää kohtuullisen kireältä pari seuraavaa päivää.
Vielä loppuun sellainen juttu, että etsin ajanottoon yhtä tai kahta uutta tekijää homman jo hienosti hallitsevien Tuomaksen ja Samulin lisäksi. Ehdottomina vaatimuksina PC:n sujuva peruskäyttö, rauhallinen luonne ja retki- ja varikkoelämään sopeutuminen. Aikaisemmasta taustasta lajin parissa ei ainakaan ole haittaa. Mikäli kiinnostaa, yhteyttä saa ottaa totti.raittila@trtuotanto.com tai 0440 755207.
Kirjoittaja: Marko LaineNiin, ja pienenä vinkkinä... AMB myy noita transpondereita suoraankin hintaan 213 euroa. Hintaa lisää tietysti jonkin verran postikulut, jos ei satu olemaan menoa Hollantiin päin. Lisää tietoa http://www.amb-it.com/
Kirjoittaja: Visa MikkolaKyllä niitä pondereita rahalla saa. Taitaa olla niin, että rahtivapaa tilausmäärä Euroopan alueella on 300 euroa, eli kaksi bonderia tilaten ne tulee veloituksetta postitse. Suomessa muuten valmistetaan motocross käyttöön sopivaa sähköistä ajanottolaitteistoa, jonka ponderit maksavat hiukan alle 100 eur / kpl.
Tässä asiassa onkin kysymys enemmänkin periaatteesta. Luulen, että lajiamme harrastaa kilpailumielessä 99% kuskeista. Olen keskustellut tästä asiasasta muutaman muunkin kisa-aktiivin kanssa ja kaikkien kanta asiaan oli se, että kilpailun järjestäjän veloittamaan kilpailumaksuun tulee sisältyä tulostietotojen kirjaus.
VM Team
Hannu Mikkola
Kirjoittaja: Marko LaineNiin, tuo hinta tietysti johtuu siitä että noi laitteet ovat ns. kaupallisen yrityksen omistamia, eikä esim. SML:n. Yritys tekee kauppaa järjestäjien kanssa ja järjestäjät joko ottavat sen tai valitsevat jonkin toisen vaihtoehdon. Kyllähän se hinta alkaa olla jo posketonta yhdessä jos toisessa asiassa.
Mitä tuohon polttoaineen pakkomyyntiin tulee, kartingissa se on jo käytössä, joskin hinta ei ole kuin kaksinkertainen normaalihintaan verrattuna. Mitä sanoo kilpailulainsäädäntö jos ei saa käyttää enää edes omia polttoaineitaan? Eikö se ole kilpailun rajoittamista, jos jokin. Kommentteja...