kipeetä touhua-junnu enduro!

Kirjoittaja: kun 16 vuotias haluaa ajaa enduroa hänellä täytyy olla a1-kortti.
kun a1 kortilla saa ajaa 11kw pyörää niin syntyy ongelma!en ole vielä tavannut ketään 16-vuotiasta joka ajaisi kisassa 11kw pyörällä kisassa!
täytyis saada joku paperi siukolalta jossa lukee että pyöräni on 11 kilowattinen jonka näytän sitten kisan katsastuksessa!
se paperi siukolalta maksaa 1000mk!
ei asia ole kiinni siitä tuhannesta markasta vaan siitä kipeestä touhusta että periaatteessa siirtymällä ajan täysin laittomasti kun pyörässä on tehoa 40hv ja korttini oikeuttaa ajaan 11kw mopoa!!
oisko kellään kokemuksia??!!

Kirjoittaja: SeppoTarina ettei maahantuoja anna tyyppirekisteriotetta koskee vanhoja pyöriä koska luonnollisesti maahantuoja ei voi tietää onko pyörä tyyppihyväksynnän mukainen (yleensä ei, eli kuristeet on poistettu), täten antamalla otteen maahantuoja rikkoo lakia, onnettomuustilanteessa voi joutua edesvastuuseen. Erittäin hypoteettista mutta nyky-yhteiskunnassa ja EU lakiviidakossa ei kukaan halua ottaa riskejä. Ainoa asia millä voit kiettää asian on ostaa 90-luvulla rekisteröity tai uusi eurooppalainen pyörä johon saat todistuksen punakilpisenäkin. En tiedä, mutta jos 11kw asetus on kirjoittu lakiin ei moottoriliitto voi anoa siihen erikoisvapautta koska lakeihin ei semmoisia myönnetä, jos taas se on asetuksissa niin erikoisvapaus on mahdollista saada.

Kirjoittaja: tuomas hassinenMua naurattaa nää tehohommat! Luuleeks toi EU et joku muka ajas jollain 11kw:lla pölynimurilla! Turhaa kuskien kiusausta, jonkun direktiivin takia. Kai ne kohta lopettaa kakstahtisten valmistuksen niiden päästöjen takia ja sit me päästään ajaan 4t piikeillä!

Kirjoittaja: pasi virolainen...Ja mun Temmi....

Kirjoittaja: Kylä lähtee!Morjens! Osta hyvä mies kunnon enduro-pyörä minkä saat rekisteröidyksi jos haluat, niin nämä pyörät ovat 11kw:n tehoisia maahan tullessa. Jos ajat punakilpisellä, niin maahantuojalta saat tyyppirekisteriotteen, mistä ilmenee että pyörä on tyyppihyväksytty 11kw:n teholla. Muuten koko asiasta sen verran että niin kauan kun ei SML/lajiryhmä saa erivapautta nuorille lisenssin omaaville kuljettajille ajaa muutakin kuin tyypistä läpimenneitä pyöriä tai jälkeenpäin kuristettuja pyöriä, niin tästä koko tehoasiasta ei kannata paljon höpötellä. Asiahan on niin, jos poliisi ja ajoneuvohallinnan virkamiehet käyvät näitä pelejä nuorilta kuljettajilta ratsaamaan ja päättävät määrätä ne teho-mittaukseen, niin jokaiselta nuorelta on kortti pois. Esim: Silvanin ajama pyörämerkki on suomessa tyyppihyväksytty.

Kirjoittaja: pasi virolainen...Jos jossain kielletään 2-tahtiset niin Suomessa, sillä täälähän ei ymärretä mistään mitää, yritetään vaan olla tosi pro-maa, vaikka kaikki nauraa meille......

Kirjoittaja: pirhonen osmoKyllä se vaan niin menee ( haluttiin tai ei )
että seuraavan 5v. sisällä 2T siirtyy suurimmaksi osaksi historiaan. Tästä hyvänä esimerkkinä esim RR 500 vaihtuminen nelareiksi ja pienenpien 250 CC nelari crossien / enduroiden ilmestyminen kuvaan mukaan. Tehtaathan tämän suunnan määrää koska onhan nelareiden kehitys ollut varsin huimaa viimeisinä vuosina. Kehitystähän perustellaan nelareiden käyttäjä ystävällisen luonteen vuoksi, tosin kyllä jonkin 250 nelarin ajaminen muistuttaa pitkälti 125 2t ajamista = kierokset yli 10000 rpm

Kirjoittaja: kiitos vastauks(ista) ja vielä sen verran että kun "neuvoit ostamaan" joko gas gasin, husgvarnan, temmin tai ktm:män niin rahaa ei olis kauheen paljoo ja...
mutta tosta kun sanoit että maahantuojalta sais semmosen paperin että löytyy 11kilowattia moposta niin joku ehkä joskus sanoi että ei saiskaan kun puhuttiin asiasta!?
en tiedä onko asia niin vaiko ei mutta tuntuu et sithän se menis aivan liian helposti?!
mutta kiitos, tutkin asiaa vielä...

Kirjoittaja: pirhonen osmoMitä vitsailua nämä teholuokitukset oikein ovat? Mun kaksitahtisen KTM GS400/350:n rekisteriotteessa lukee, että vehkeessä on tehoa 12 kW. Kahvasta kun kääntää, tuntuu paljon tehokkaammalta kuin muut mopediksi rekisteröidyt joita olen kokeillut!