Kilveton valkokilpi - kilpailut ja vakuutukset?
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOMita enemman maastossa ja montulla tulee ajettua, sita vahemman tuo tiella ajelu tuntuu tokkivan. Ajattelinkin jo kalliiden vakuutusten vuoksi vaihtaa kilvellisen moponi punakilpiseen, kunnes sain mielestani (oli saavinani?) loistavan ajatuksen:
Poistetaan rekisterista!
Saako pyoraan silloin punakilpisten pyorien maastoliikennevakuutuksen ?
Entapa kun tavoite on ajaa jsskn vaiheessa jkn kilpailu kuntoluokassa kertalisenssilla.
Riittaako tuolloin katsatuksessa rekisteriotteen tekninen osa, jossa merkinnat: "poistettu rekisterista","pvm","rekisteriin merkitty omistaja"=mina, seka todite voimassa olevasta maastoliikennevakuutuksesta, vai tarvitaanko muutakin ?
Olen havainnut, etta tata saittia seuraa monet myos tuomaritoiminnassa ja jarjestelyissa mukana olevat, joten avatkaa sanainen arkkunne ja kertokaa minullekin kuinka nama asiat ihan oikeasti hoituvat. Kiitos.
::::::::Sirkku
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOHuh huh!
Tulipa luettua tama threadi kokonaan lapi...onpa asiat ehtineet muuttua.
Ainoa oikea pyora minulle?
Kylla, normaalikokoisista varmasti, kasiteltavyys, moottori, yms. vaan niin
hiton korkealla rungolla...
Ja annoin periksi! Sopivammalta kylla tuntuu tuo valikoko-temmi, 125cc 2-T, voi EI! Ja viela myonnan etta kokonaisuutena tuo on kotaria parempi!
Ajan jonkun kilpailun kuntoluokassa, mutten tana vuonna?
Bike-enduro ja Karme Kustaalle menossa, hups!
On tullut kylla kotarin oston jalkeen ajettuakin, tehokasta ajoaikaa sitten elokuun alun on kertynyt jo liki 75h (aikaa, jonka etupyora pyorii) ja paljon on tullut opittua. Sita ennen pikkupyorainen RM ja katuenduro. Huh, 7 erilaista pyoraa, jollakin 3h, jollakin 31h.
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOPitaa paikkansa, kokonaisuudessaan.
Liikennevakuuttamattomalla pyoralla itsensa kolhittuaan muista vakuutuksista on turha hakea korvausta, koska vahinko kuuluu liikennevakuutuksen piiriin. Sen lisaksi etta vakuutusyhtion ei tarvitse korvata, voi saada sakkoa liikennevakuuttamattomalla pyoralla ajosta.
Tuolla SML:n (muistaakseni) sivuilla oli juttua tai linkki, jossa sanottiin, etta ns. suljetulla (puomein, vartioitu) alueella saa ajaa ilman liikennevakuutusta, mutta siis vain lain nojalla, ja silloinkin vahinko kuuluu liikennevakuutuksen piiriin.
Tuo valkokilpipyoran kalliin liikennevakuutusmaksun maksaminen kylla nyppii, mutta taas toisaalta se on ainoa tapa jos haluaa pyoraansa vahan kotipihassa saataa ja porayttaa pienen koeajon valissa ja sita rataa. Etta hyvin menee...
Kirjoittaja: MARKO TAMMINIEMIVakuutuksista:
Jos ajaa valkokilpiendurolla maastossa itsensä sairaalaan ja pyörä on seisontavakuutuksessa niin:
* Käsittääkseni liikennevakuutus korvaa vahingon sairaanhoitokulut ja liikennevakuutusmaksu peritään korotettuna koko siltä ajalta kun pyörä on ollut omistuksessa ja seisonnassa. Näin se siis menee ainakin maantiepuolella.
* Tosin; lähipiirin tapaus n. viiden vuoden takaa kun asetukset eivät määränneet kaikkia enduroita ja crossipyöriä(omistajia siis) pakollisesti liikennevakuutuksen piiriin. Crossipyörällä solisluu poikki. Liikennevakuutusta ei ollut, maksut menivät vapaaehtoisen/työpaikan vakuutuksen piikkiin.
* Nykyäänhän ei moisilla vapaaehtoisillä tai työpaikan kylkiäisinä tulevilla tapaturmavakuutuksilla, eikä siis moottoriliiton lisenssivakuutuksillakaan ole hevon paskan arvoa (paitsi lihottavat vakuutusyhtiöidden kassaa), kun kerran laki/asetukset määräävät että pyörässä on aina oltava liikennevakuutus ja siitä menee aina korvaukset
* Eli siis jos ei ole liikennevakuutusta ollenkaan, niin voiko vapaaehtoisen tapaturmavakuutuksen myöntänyt yhtiö vedota lakiin/asetuksiin ja olla myöntämättä korvauksia vahingon sattuessa? Maksaako kuski silloin esim. sairaalakulut omasta pussistaan.
* Valkokilpisen kilpaenduron pitohan on mitä suurinta typeryyttä? Maksaa kalliita vakuutusmaksuja ympäri vuoden(vrt. punakilpi). Tai pitää vakuutuksen vain kilpailuissa ja ajaa omalla riskillään koko muun ajan?
Tyypillistä suomalaista säädäntövallan käyttöä. Määrätään liikennevakuutus pakolliseksi, mutta ei huolehdita yksilön oikeuksista, vaan sallitaan vakuutusyhtiöiden rahastaminen vakuutuksilla joilla ei ole mitään virkaa. Moottoriliittokin lienee edelleen kauppaa lisenssin ohessa vakuutusta, millä ei siis ainakaan minun maalaisjärjelläni ole minulle mitään iloa missään tilanteessa. Minulla kun tuo punakilpisten liikennevakuutus kun on asiallisesti otettuna ja voimassa, niin harjoitellessani, kuin kilpailutilanteessakin. Norsunluutornissa HERÄTYS
Kirjoittaja: sirkku kannistoJep. Kiitokset.
Vinkkina ihan hyva, silla mita olen Tehotankilla ajamassa kaynyt ja muiden kanssa jutellut niin taytyy kylla sanoa etta vallan rentoa ja avuliasta porukkaa ovat.
Sinne tuntuu mahtuvan porukkaan yhta lailla tallainen rapeltaja kuin tosi kuskikin ja on kylla ollut mahtavaa saada apua pyoran nostoon sen kolmannen kaadon jalkeen kun alkaa jo omat voimat uupua...kiitokset apua tarjonneille, mutta alkaa antako minun ihan kanaksi ruveta...:-)
On vaan kovin vahan noita nelareita ylipaatansakin ja viela harvemmassa jotain tiettya mallia. Ovat viela aika kallita (onneksi, saa omastaankin paremman hinnas jos myy), joten ymmarran ettei monen tee mieli hankkia. Jos osaa jo ajaa, niin kai se menee yhta lailla melkein milla tahansa, mutta itse tuumin etta etenkin ekan pyoran pitaa olla mahdollisimman hyvin kateen sopiva tai sitten ei pyoraa laisinkaan.
Ja kyllahan siina menikin muutama kuukausi rimpuillessa vastaan enen kuin uskoin etta moinen tukko pitaa rahaa tosiaan laittaa mulle sopivimpaan mopoon...
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOAsian lopullinen ratkaisu meni sitten niin, etta ostin punakilpisen pyoran.
Syyna oli mm. se, etta rekisterista poiston vaikutukset kotarin myohempaan arvoon olisivat olleet romahduttavat / uudelleenrekisteroiniillakin myyntia hankaloittavat, seka ennen muuta rungon korkeus:
Koska valintaa ei enaa rajoittanut pyoran rekisteroimismahdollisuus-vaatimus, ostin ihan toisen laisen mopon ja voitin rungossa / istumismukavuudessa kaikkiaan yli 100mm maavarasta ja joustoista tinkimatta.
Tanaan tulliin jonottamaan punakilpipaperia, ja joutuu EU-tuojien kanssa samaan jonoon. Saas nahda kauanko ottaa...
Tampereen Tapiolassa nuo vakuutukset haltsaa X Elomaa, eli jos jolla kulla muullakin tulee vastaava ongelma, niin hanen kanssaan asiat hoituu.
:::::::::Sirkku
Kirjoittaja: Pentti RaittilaOnneksi olkoon Sirkku, olet saanut asiat haluamaasi järjestykseen nopeasti. Kun olet liittynyt KaMoKe:n jäseneksi on sinulla nyt Suomen paras endurotieto omassa kerhossa, joten ota neuvot sieltä. t. Pappa
Kirjoittaja: Pentti RaittilaTarkoitin ihan asiallisesti sitä, että Kamoken jäsenet ovat johtavassa asemassa moottoriliiton enduroasioissa luottamushenkilöinä. Käy vaikka katsomassa Suomen Moottoriliiton sivuilta "luottamushenkilöt" kohdasta. Kyllä edellenkin näin "virtuaaliaikanakin" mielestäni kerhot ovat jäsenilleen tärkeimmät auttajat, kun ei tässä netissä mitenkään voi kaikkia yksityiskohtia selvittää. Joten kyllä sieltä varmasti omasta kerhosta löytyy apua ja hyviä neuvoja kun niitä rohkeasti vaan kysyt. Tämä sama pätee kaikkialla, etsikää lähin kerho ja siihen mukaan. Kyllä aina halutaan auttaa ja ottaa mukaan toimintaan. T.Pappa
Kirjoittaja: sirkku kannistoOnko siis jotain hampaankolossa mita KaMoKeen tulee, tuleeko tuo tulkita henkilokohtaiseksi kehotukseksesi hankkia tieto muualta kuin taalta, vai ymmarsinko hieman vaarin?
Mina kun olen ollut havaitsevinani, etta tama saitti on likimain ainoa paikka jossa pysytaan asiassa vaittamatta oletuksia faktoiksi ymv.
Kirjoittaja: sirkku kannistoKiitos neuvoista.
Asiat jarjestysessa.
Kilpi konttorille ensi viikolla, eipa tullut kaytya katsastamassa niitten vilkkujenkaan vuoksi viela vaikka katkaisijan ja sahkosarjan jo sainkin kiinni.
Lyhyt oli meikalaisen elama "motoristina", 150 cm:n katuvarusteet kaupan...
Kirjoittaja: sirkku kannistoOnko tuo ilmoitus siis tehtava, jotta pyoralla voisi kilpailla, vai onko se tehtava
jotta vakuutus olisi voimassa kilpailujenkin aikana, vai miksi?
Tarvitaanko sita todistusta kilpailuissa vai ei?
Äh. taidan soittaa sinne AKEen...kerron sitten mita sanoivat.
::::::::Sirkku
Kirjoittaja: sirkku kannistoEi tarvitse tehda kyseista ilmoitusta.
AKEn heikki joku (numerosta joka loytyi lomakkeen alareunasta) neuvoi,
etta kyseinen paperi on tarkoitettua alunperin autoille ja tarvitaan vain jos pyora on ns. uudelleen rakennettu.
Tallainen tilannehan syntyy esim. jos ostaa purettavaksi tai korjattavaksi tarkoitetun pyora AVK:lta, eika halua sita rekisteroida vaan ottaa vain kilpailukayttoon.
AKE:n mukaan siis riittava paperi on se tekninen osa, jossa merkinta poistosta ja silla haettu punakilpi+punakilpipaeri=tilapainen kayttolupa katsastuskonttorilta.
Lisaksi kertalisenssi ja todistus vakuutuksesta, kaikki OK.
Se harrastajalisenssi on nyt edelleenkin pieni kummajainen, voisiko joku hieman
valaista minua (muitsakin jatkoa ajatellen) asiassa?
Kiitos kommenteista
::::::::Sirkku
Kirjoittaja: pirhonen osmoHarrastelisenssi on koko vuodeksi, maksaa vähän yli 100 euroa. Kertalisenssi on vain yhtä kilpailua varten, hinta taitaa olla 25 euron paikkeilla. Käy katsomassa RCK:n yleistä enskasta sivu osoitteessa :
http://personal.inet.fi/yhdistys/rck/faq.htm
Siellä on vähän vinkkejä ja linkkejä kilpailuihin osallistumiseen.
Kirjoittaja: TIMO UNKURIKannattaisi ehkä kysyä Liikennevakuutuskeskuksen Kim Kalpiolta . Hän on kirjoittanut artikkelin punakilpisten/crossipyörien liikennevakuutuksista , joka on luettavissa mm Vantaan moottorikerhon sivuilta.
Kirjoittaja: sirkku kannistoNo, ensinnakin, rekisteriotteen tekninen osa on lainvoimainen todiste pyoran omistusoikeudesta. Jos pyora on poistettu rekisterista, omistusoikeuden todistamiseen vaaditaan rekisteritootten tekninen osa, jossa merkinta rekisterista poistosta (leima ja pvm), seka luovari jos omistajalle jos muu kuin em. paperiin merkitty.
Tullin punakilpipaperi on todistamassa, etta pyora on luvallisesti, tullin luvalla, tilapaisesti (siirtymilla) kaytossa yleisilla teilla ilman etta siita sen vuoksi tarvitsisi maksaa moottoripyoraveroa ja todistaa, etta pyora on tallaiseen kayttoon tuotu ja otettu. Toisin sanoen silla ei ole mitaan tekemista ajoneuvon, josta ajoneuvovero on maksettu, kanssa.
Ongelma taitaa nyt olla siina, etta koska mun moposta on maksettu se autovero, niin silla on luvallista ajaa tiellakin ja nain ollen siihen ei onnistu /ainakin tokkii kovasti saada vakuutus joka on tarkoitettu laitteille, joilla ei ole.
Valkokilpisen (tallaisen 250cc mopon) vakuutus on 870*eur* vuodessa miinus alennukset -> 638*eur* vuodessa, eli 520*eur* enemman kuin maastoajoneuvovakuutus vastaavalle mopolle. Et silleen. Tulee aika kalliita kilometreja jos enimmillaankin ajaa kadulla sellaset 500km / vuosi.
Kirjoittaja: Hannu ViikMoi
"Punakilpipaperi" hoituu rekisteristäpoistotapauksesta ajoneuvohallintokeskuksen kautta: WWW.AKE.FI ja sieltä lomakkeista:
"Ilmoitus rekisteristä poistetun ajoneuvon kilpailukäyttöön ottamisesta"
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONo niin!
Nyt sekin asia on sitten selvitetty. Ja vaikeimman kautta.
Ongin ensin yhden olemassa olevan Tapiolan vakuutuksen numeron selville, jonka jalkeen hain kyseisen vakuutuksen kuvauksen, jonka jalkeen paatin soittaa ja kysya samanlaista vakuutusta.
Noh, kuinkas ollakaan, talla kertaa puhelimeen vastannut, veilapa OSA-AIKA-tyontekija neito, tiesi heti ja tasmalleen mista on kysymys ja asiat rullaavat nyt silla mallilla, etta pyora lahtee kilvilta ensi viikon jalkeen ja siita eteenpain vakuutuksen vuosimaksu on 110 eeroo. Palo- ja varkausvakuutus on 37 eeroo, mutta saas nahda jos pyora vaikka palaa, miten kay korvauksen kanssa kun se ei rekisterissa. Voipi menna riitelyksi, eli eipa auta muu kuin toivoa ettei mitaan tapahdu!
Se kilpailuasia minua hieman viela ihmetyttaa...mitenkahan niiden paperien kanssa se laita siella katsastuksessa oikein on.
Sitten se toinen tassa esille tullut asia, ns. harrastajalisenssi: Mista on kysymys, mita maksaa, mita pitaa sisallaan ja mista saa.
Liityin juuri KaMoKeen ja aiemmin kevaalla AMK:hon, eli sen puolesta homma OK.
::::::::::Sirkku
Kirjoittaja: pirhonen osmoVakuutuksen nimi on maastoajoneuvovakuutus, jos vaikka sillä nimellä ne Tapiolassakin osaisivat moisen myydä. Jos sekään ei vielä auta asiaa, niin kerrot, että haluat siihen samanlaisen vakuutuksen, kuin moottorikelkoissa on.
Onko pyöräsi mukana paperi nimeltä: Ilmoitus ajoneuvon maahantuonnista? Siinä kun olisi vielä tullin leima, niin kisapaperit olisivatkin punakilpisyyden osalta kunnossa. En ole omistanut valkokilpistä vähään aikaan, joten en tiedä mitä papereita noiden kanssa tulee, mutta mikäli pyörästä on ainostaan rekisteriote, niin sitten tarvitset luovarin, jolla todistat omistavasi kyseisen vehkeen ja jolla saat tullikamarilta sen "punakilpi" paperin. Ainakaan täällä Kouvolan tullissa ei muita papereita ole tarvinut, mutta kuulemma jossain on todella tiukkaa syyniä papereiden kanssa.
Asia, joka arveluttaa on myöskin se, että pyörästäsihän on maksettu verot ja siinä tullin lapussahan nimenomaan mainitaan pyörän veroton tuonti. Mitenköhän tullilaitos moiseen sitten suhtautuu onkin mielenkiintoista kuultavaa. Kerrot varmaankin lisää, kun asia etenee. On mielenkiintoista nähdä kuinka tuo onnistuu, varsinkin kun kaikki tuumivat asiaa juuri toiselta kantilta niin kuin Pappa sanoi. Kuinka paljon muuten puolikkaan kotarin vakuutusmaksut vuodessa on? Varmasti moninkertaiset kuitenkin tuohon maastoajoneuvovakuutukseen nähden.
Kirjoittaja: Pentti RaittilaNäissä vakuutusasiossa perillä oleminen vaatii niin paljon lakioppia, että niitä on harvassa, jotka voivat väittää tietävänsä kaiken. Kuitenkin jos ajelet crossipyörällä maastossa, ja sattuu jotakin on hyvä olla lisenssivakuutus. En ole neuvonantaja, mutta kukapa sen sanoo mikä pyörä on kun siinä ei ole kilpiä kiinni? Niin ja en tarkoittanut mitään muuta kuin hyvää, että tällä palstalla on sitä "naisenlogiikaa" T. Pappa
Kirjoittaja: sirkku kannistoNo tossahan se ongelma on.
Kun lisenssi ei sisalla vakuutusta, vaan se pitaa olla erkiseen.
Enka edes osallistu mihinkaan kuntoluokkaankaan ennen kuin opin
ajamaan, eli en tana vuonna kuitenkaan.
Kun soitin tanaan vakuutusyhtiooni, ei tytto tiennyt edes mika se sellainen
maastoliikennevakuutus / punakilpivakuutus on, eli vakuutus, joka kattaa tapaturmat mopolla maastossa ajellessa. Kun minua sitten oli neljan ihmisen valilla pompoteltu aikansa, niin mieshenkilo sitten paatti kokeilla tehda vakuutusta.
Kun annoin hanelle rungonnumeron, niin han sanoi siihen, etta pyorahan on rekisterissa. No mina tietty siihen, etta ajattelin ottaa sen vakuutuksen ensin ennen kuin poistan rekisterista, ettei katkea valilla. K.o. yhtion edustaja vastasi siihen, etta kylla rekisterissa olleeseenkin pyoraan saa tavallisen liikennevakuutuksen, ymmartamatta lainkaan, etta mina nyt en halua ihan tavallista liikennevakuutusta.
Siispa, please, kertokaa joku Tapiolan (koska sen kanssa olen tavallaan naimisissa) kanssa punakilpiseen vakuutuksensa tehnyt, etta
kuka ja missa konttorissa
olisi sellainen henkilo, joka naista ihan oikeasti on selvilla. Voinpahan ainakin pyytaa sita tyttoa sitten soittamaan k.o. henkilolle riippumatta maantieteellisesta sijainnista, jotta edes se selviaa saako sen punakilpivakuutuksen alunperin rekisterissa olleeseen pyoraan.
Kirjoittaja: Pentti RaittilaSirkku olet oikea ilopilleri tällä palstalla. Vain naisen logiikalla voi tehdä kysymyksen:"miten muuttaa valkokilpinen punakilpiseksi"? Kaikki miespuoliset ajattelevat, että punakilpinen pitää saada jotekin veroja kiertämällä valkokilpiseksi. Mutta ihan vakavasti mielenkiintoiseen kysymykseesi joitakin vastauksia: Mielestäni sinun kannattaa ennemmin pelata seisontavakuutuksilla kuin rekisteristä poistolla. Laita pyörä seisontavakuutukseen aina kun et halua ajaa maantiellä, ja kun lähdet kisoihin ota vakuutus vain kisapäiviksi. Kuitenkin kannattaa liittyä paikalliseen mootorikerhoon, ja ottaa enduron harrastajalisenssi, jos sattuu niin ikävästi, että vamma tulee harjoittelussa, niin saat siitä sairaskulujen korvaukset. Asia on sinun itsesi mietittävä, jos haluat ajaa vain maastossa, on punakilpinen pyörä paras, mutta mutta jos on pelimerkkejä riittävästi, niin mikäs sen parempaa kuin pitää valkokilpeä vakuutuksessa ympäri vuoden. T. Pappa
Kirjoittaja: sirkku kannistoSorry vaan Pentti, mutta olin alunperin hankkimassa punakilpista laittaakseni sen sitten verot maksamalla kilville. Katsoppa aiheesta aikaisemmista keskusteluista, selvitin asian Tampereen tullia myoten.
Sitten vain kavi niin, etta kun kauppa sopivasta punakilpisesta oli jo liki sovittu, tulikin kohdalle juuri sopiva valmiiksi valkokilpinen.
Valitettavasti laki sanoo, etta rekisterissa olevaa pyoraa ei saa kayttaa EDES maastossa suljetulla alueella sen ollessa seisontavakuutuksessa, joten se siita.
Vain miehen logiikalla voi ajatella, ettei nain fiksu typy olisi asiaa jo tiedustellut.
Kadulla ajo tuolla kotarilla on niin syvalta ja just sielta, ettei huvita paljon normaali liikennevakuutusta maksella, edes suviaikaan. Maastossa tuo on taas juuri se oikea ja ehdottomasti paras pyora minulle, ja kun harrastus on vienyt totaalisesti mukanaan, niin vaihtoehdoksi jaa vaihto punakilpiseen tai muu keino. Olisit siis voinut vastata kysymykseenkin, koska kaiketi olet asioista perilla.
Vaihtokin voi olla hieman vaikeaa, koska olen madaltanut pyoran RUNGON ylettyakseni edes hipaisemaan maata silloin talloin ja sita myoten myos poskimuovit ja akun paikka on muutettu.
VAIHTOTARJOUKSIA otetaan vastaan, vain toiseen samanlaiseen, saa pitaa
omastanasa nama muutetut osat!
-pelkaanpa etta tama ei ketaan houkuttele...
::::::::::Sirkku