Kiitokset Vironperälle
10.10.2010 - 21:52
| kimmo pohjonen
Hieno tapahtuma Leok ja söbrat , yleisöä (luulisin) enemmän kun suomen rossikisoissa , ja tapahtuma vaikutti siltä että kaikki nauttivat ,niin yleisö kun kuskitkin , ja henki oli rento ja kuskit rentoja myös nimmareita jakaessaan . oiskohan härmässä jotain opittavaa??
Foorumit
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Yleisön määrää ei tarvitse luulla, sitä tosiaan oli n.kymmenkertaisesti enemmän meillä kotimaisissa kisoissa. Mitään tahoa loukkaamatta jotain pitää radikaalisisti muuttua ennenkuin lajista saadaan vastaavanlainen yleisölaji kuin Eestissä ja muualla Baltiassa.
Ja taas kerran mikä hienointa, meidän suomalaisten lapset toivotetaan tervetulleiksi kisaamaan ja pojilla on hauskaa niin radalla kuin erien välillä touhutessa.
Mahtava tapahtuma siis jälleen kerran, tuota samaa tänne meille odotellessa...
Jukka Pekkarinen
Sen viisasten kiven kun joku löytäisi, millä peruskansalaisen saa crossikisoihin. Valitettavasti ongelma on ehkä niin monimutkainen, että siihen ei valitettavasti pelkästään naapurimaan kaavaa kopiomalla löytyisi ratkaisua. Muutamia seikkoja jotka eivät ainakaan helpota Suomessa katsojien haalimista:
- Suomessa lajien välinen kilpailu katsojista on huomattavasti tiukempaa. Suomessa esim. pesäpallo-ottelut, fudis tai ravit vetää jopa 5000 katsojaa paikalle. Käsittääkseni ainakaan pesäpallo ei liene Virossa ole mitenkään kovin suosittua ja muutenkin Suomessa yleisötapahtumien kirjo on todella laaja kesäviikonloppuina (festivaalit ym).
- toisaalta esim. Leokien hyvä menestys maailmalla nostaa varmasti kansallistunnetta ja sitä kautta innostaa jengiä katsomoihin. Eli toivottavasti saadaan lisää kansainvälistä menestystä, josta seuraa lisää juttuja mediassa ja toivottavasti lisää yleisöä.
- mainostaminen on törkeän kallista Suomessa, esim. sivun mainos Iltas-Sanomissa arkipäivänä yli 6000
Toki crossikisoihin aina mahtuis enemmän maksavaa yleisöä paikan päälle, mutta toisaalta, ei tilanne nyt ihan järkyttävän huonokaan ole ja itseasiassa yleisömäärät on mun silmätuntumalta viime vuosina parantuneet. Esim. Hyvinkäällä, jossa lajilla on enemmän kuin vahva perinne, on ollut joka vuosi tuhat tai enemmän lipun ostaneita. Verrattuna vaikka jalkapalloon, jota yleensä pelataan kaupunkien ydinkeskustoissa, lukema on mun mielestä kova. Puhumattakaan, jos vertaillaan lajeihin, jotka on futista pienempiä, mutta kuitenkin crossia isompia ja Suomessa perinteikkäämpiä esim. jääpallo tai pikaluistelu. Olisko tästä reilut kymmenen vuotta kun Mikkelissä oli kaukaloluistelun SM-kisat, koko viikonlopun aikana pääsylippuja myytiin kävelymatkan päässä kaupungin keskustasta (tarkoittaa siis Mikkelissä toria), olevaan jäähalliin 60-70 kpl.
Kangaskorven Joken (rauha kaverin muistolle) kanssa melko usein mietittiin, että mikä piru suomalaisia riivaa, kun väkeä ei saa paikalle jos tapahtumassa ei ole tyyliin vaaleanpunaisten norsujen marssia ja Pamela Andersonia. Katsotaan meiltä ihan mihin suuntaan vaan, niin kulttuuri on aivan eri. Esim. Ruotsissa jääpallopeleissä on jatkuvasti 5000-10000 katsojaa. Suomessa n. kymmenesosa tästä. Sama juttu Eestin crossikisojen kanssa, siitä olen samaa mieltä, että kateeks käy sitä väen määrää ja fiilistä, mikä siellä on kisoissa. Viljandin Mulgicrossit nyt vaikka yhtenä esimerkkinä.
Omia havaintoja Eesti vs. Suomi:
* Hintataso esim. mainostamisessa ei ole selitys koska mainokset lehdissä ja televisiossa ovat Eestissä melko kalliita. Oli millainen kyläkisa tahansa kyseessä niin yli 100km säteellä mainostetaan linja-auton kokoisin mainoksin kyseistä tapahtumaa jo viikkoja etukäteen,tätä ei todellakaan Suomessa nähdä
* Crossi tosiaan on sekä Eestissä ja myös Latviassa miltei kansallislajin asemassa, liekö syynä se että maat ovat tuottaneet jonkin verran ns. huippukuskeja pienestä väestöpohjasta huolimatta ja tätä kautta kansalaiset ylpeitä tästä
* Ihmisten tulotasoon nähden Eestissä panostetaan lajiin ja omaan harrastamiseen huomattavasti enemmän kuin meillä
* Paikallinen moottoriliitto/liitot ja varsinkin kerhot(pienistä taloudellisista resursseista huolimatta) panostavat hurjasti tänä päivänä junioreihin ja lajin kehittymiseen sekä Eestissä että Latviassa
* Kilpaileminen aloitetaan jo 50cc luokasta toisin kuin meillä???
* Kilpailupäivinä luokkia ei ahnehdita liikaa vaan päivät alkavat aamulla hyvissä ajoin ja kaikki luokat pääsevät radalle 4 kertaa eli harkat, aika-ajot sekä kaksi kunnon erää eli voisi sanoa että kuljettajille enemmän vastinetta osallistumismaksulle
* Ei järjestetä näitä \"leikkikisoja\" kuten meillä eli ei aika-ajoja vaan puomille randomina(65,c/c,c/b) ja pahimmillaan ei oteta tuloksia edes itse kisassa eli nämä 65cc höpinät...
* Radat huomattavasti hienompia ja niitä on enemmän kuin meillä, jälleen kerran pienistä resursseista huolimatta
* Kisat menevät Baltiassa miltei poikkeuksetta aika-taulussa ja kuuluttaja pitää fiilistä yllä aamusta lähtien huomioiden myös katsojat jotka ovat vähemmän asioista perillä eli kerrotaan päivän etenemisestä ja ajetttavista luokista sekä kuljettajista jo ennen eriä. Itse erien aikana kuuluttaja nostattaa tunnelmaa entisestään
* Kilpailuissa on jostain syystä merkittävästi parempi ilmapiiri kuin meillä ja kuljettajat todellakin toivotetaan tervetulleiksi eikä lytätä tunnelmaa heti aamusta ja ilmoittautumisesta lähtien...
* KISOISSA MUSA PAUHAA AAMUSTA LÄHTIEN JA RASVAISTA RUOKAA(sekä myöskin kisakaljaa kuten asiaan kuuluu) TARJOTAAN USEASSA PISTEESSÄ(ei pelkästään puolikylmiä makkaroita) JA MYYNTIKOJUJA ON JOS JONKINLAISTA!!!
Jukka Pekkarinen
* Hintataso esim. mainostamisessa ei ole selitys koska mainokset lehdissä ja televisiossa ovat Eestissä melko kalliita. Oli millainen kyläkisa tahansa kyseessä niin yli 100km säteellä mainostetaan linja-auton kokoisin mainoksin kyseistä tapahtumaa jo viikkoja etukäteen,tätä ei todellakaan Suomessa nähdä
- Suomessa noiden mainosten laittaminen tien varteen on kielletty \"Mainostaminen maantien varrella on pääsääntöisesti kiellettyä. ELY-keskus voi harkintansa mukaan, maantielaissa mainituin perustein myöntää poikkeusluvan, jos mainos ei vaaranna liikenneturvallisuutta ja se on sopusoinnussa ympäristön kanssa. Voit kysyä neuvoa mainostamiseen asiakaspalvelusta.\" Mutta totta on, että kun kisoihin tehdään julisteita niin huonosti ne sieltä kerhohuoneen pöydältä näkyvät. Ton asian kanssa voi jokainen katsoa peiliin ja miettiä onko tullut laitettua rikkaa ristiin.
* Kilpailupäivinä luokkia ei ahnehdita liikaa vaan päivät alkavat aamulla hyvissä ajoin ja kaikki luokat pääsevät radalle 4 kertaa eli harkat, aika-ajot sekä kaksi kunnon erää eli voisi sanoa että kuljettajille enemmän vastinetta osallistumismaksulle
- Suomessa kuskeja on jo 65- luokassa niin paljon, että tarvitaan lähes aina kaksi ryhmää, C/B:stä tai MXJ:stä puhumattakaan eli kuskimäärät per luokka on jo niin isoja (mikä on hyvä juttu), että aikataulu on pakostakin pitkä (ja esim ratatuomarit ei jaksa olla 10 tuntia lipun varressa ilman taukoja). Ajomäärällisesti Viron kisoissa ei ole eroa Suomen liigakisoja kuin 5 tai 10 min, mutta jaettu useampaan osaan.
* Ei järjestetä näitä \"leikkikisoja\" kuten meillä eli ei aika-ajoja vaan puomille randomina(65,c/c,c/b) ja pahimmillaan ei oteta tuloksia edes itse kisassa eli nämä 65cc höpinät...
- Käsittääkseni junnut ajaa ihan yhtä täysiä, otetaan tuloksia tai ei. Tänäkin vuonna nähty ihan liikaa äitejä ja isiä huutamassa radan varressa suu vahdossa ja nyrkkiä puiden. Liigassa voi sitten käydä voittamassa kisat ihan oikeasti ja väliviikonloppuina naapurimaiden mestaruudet.
* Radat huomattavasti hienompia ja niitä on enemmän kuin meillä, jälleen kerran pienistä resursseista huolimatta
- Suomessa on ympäristölainsäädäntö karsii ratojen määrää, vanhan liiton kaivurimiehet laatua.
Mutta jos oikeasti haluaa suomalaista crossia kehittää niin kannattaa mennä oman kerhon hallituksen juttusille ja sitä kautta lähteä järjetämään huippuluokan kisaa.
Fin-Est
Täytyy muistaa kuinka lyhyt aika on Viron itsenäistymisestä.Varmaan sieltä on löytynyt jo pienemällä porukallakin yhteishenki crossitouhuun joka nyt toimii koko maassa loistavasti.
Suomessa on crossissa kaiken maailman \"hiippakuntia\",pitkät välimatkat ja murteetkin. Kyllä tämmöisen kokonaisuuden pyörittäminen on varmasti haastavaa. Yleisön saaminen tapahtumiin on ykkösjuttu. Sieltä sitä eurojen voimalla rupeaa kuviot pyörimään varmasti paremmin.
No joukkue MM:ssä Usassa Suomi näytti pohjois- ja baltian maille!!!
Tässä edellä on ihan hyvää pohdintaa, ja näkemyksiä. Asiat eivät mielestäni Suomessa moto-cross rintamalla ole nyt ollenkaan huonosti, vaan kehitys menee hyvin. Se mitä Virossa tapahtuu on jo toinen juttu. Johan siellä jo Neuvostoliiton aikana oli \"krossimees\" arvossaan, ja vaikka yhteiskunta oli mitä oli, niin urheilijat olivat sankareita, joita tuettiin ja annettiin erivapauksia. Se vaan oli niin, että jotenkin lähtökohdat näissä asioissa olivat hyvät, kun Viro vapautui. Tämä ei tarkoita, että taloudellisesti olisi ollut paremmin, mutta kun asenteet ovat kunnossa, niin kehityskin on parempaa. Meillä Suomessa on jotenkin sössitty niin paljon. 60-luvun alkupuolella jos Mäntyharjun jäärata-ajoissa oli alle 2000 maksanutta oli se pettymys. Nämä offroad-lajit olivat kyllä sitten Heikki Mikkolan, Vehkosten ja muiden suurien nimien takia kansantiedossa, mutta jotenkin vaan on jääty pieneksi ja tuntemattomaksi...ja jatkuu...tai jatkuuko sama kehitys?
Turhaa on kuitenkin yhtään kadehtia Viron kehitystä. Nyt hyvä, että voi vapaasti valita, ottaa lisenssin Virosta tai Suomesta.
zau!kyllä se niin vaan on että meillä suomessa on pitkä matka eestin tasosiin kisoihin!meillä jos haluu mennä tsiigaa krossikisoja niin joutuu kyll ihan tehä töitä että löytää kisat!ei mainoksen mainosta missään!ja eestissä saa rahaa jos pärjää!kumma että eestissä onnistuu ajaa kaikki luokat samana päivänä meillä sanotaan että ei aikataulu anna periks!ja sit ei balttiassa maksa sisään pääsy 20
Sen kun joku keksii miten esim. 400 kuskia ajatetaan yhdessä päivässä järkevällä aikataululla (siten, että kaikki ajavat kaksi erää) niin varmasti ansaitsee jonkun mitalin aiheesta.
Syy miksi etelänaapurissa voidaan ajaa kaikki luokat yhtenä päivänä on, että kuskeja on huomattavasti vähemmän. Ehkä Suomessa pitäisi alkaa järjestää jotain aluekisoja, mutta jotta saataisiin kisoihin tasaisesti kuskeja niin raja menisi jossain Lahden korkeudella.
Suomessa kilpailijamäärät (MX-liigan/SM-sarjan osallistujista katsottuna) on tätä luokkaa:
- MX65 yli 70 kuljettajaa
- MXC/C yli 50 kuljettajaa
- MXC/B yli 150 kuljettajaa
- MXJ noin 100 kuljettajaa
- MXD yli 20 kuljettajaa
- MXB noin 100 kuljettajaa
- MXA yli 60 kuljettajaa
= yli 550 kuljettajaa
Tosta pikaisesti katsoin niin esim. tämän vuoden Mulgicrossissa oli alle 150 kuljettajaa eli aika helposti saa aikataulun pykättyä. Ehkä Suomessa pitäisi nostaa ilmoittautumismaksu MXJ:ssä, MX65 ja MXC/B luokassa vaikka 70 euroon niin ei olisi niin paljon kuskeja ajamassa ja voisi maksaa palkintorahaakin. :P
Ja haluan painottaa, että mielestäni on hienoa että Virossa hoitavat hommat noi tyylikkäästi, kuskit viihtyy ja saavat yleisöäkin kisoihin. Lähinnä ärsyttää kun ihmiset ei ymmärrä realiteetteja vaan huutelee ihan vaan \"musta tuntuu\" periaatteella.
Tässä Viron ja Suomen vertailussa pitää muistaa vanha viisaus, joka koskee kaikkia asioita. Virossa: Kaikki on sallittua, mikä ei ole erikseen kiellettyä. (Siitäkin pystytään \"pientä korvausta\" vastaan sopimaan) Suomessa: Kaikki on kielletty, jos ei ole saatu viranomaisilta erikseen lupaa. (Poliisivaltiossa ei ole varaa sopia mistään).
Sitten kyllä tuossa Mannisen tekstissä oli aika erikoinen ajatus: Aluekilpailut. Täällä köyhässä Itä-Suomessa kun on herännyt ajatus, jotta pitää perustaa yksi Itä-Suomen moottorikerho, jonka toiminta-alue olisi jotenkin: Kotka-Kouvola-Jyväskylä-Mikkeli-Kuopio-Iisalmi-Kajaani. (voisi kai siihen tulla vielä Viipuri-Pietari-Sortavala ja Aunus)Näin voitaisiin jotenkin saada \"jäsenten\"-välisiin täydet puomit. Niin että tällä mallilla sitten voisi liittää ne loput Suomen kerhot kahteen nippuun: Etelä-Suomen moottorikerho ja Pohjois-Suomen moottorikerho. Näin näillä kolmella kerholla sitten voitaisiin jäsentenvälisinä ilman mitään LIITON lupaa ajella aluekisoja. LIITTO sitten hoitelisi SM:kisat ja kansainväliset asiat.
Ystävällisesti kehitysterveisin
Pappa
No nyt kannattaa Papankin odotella ihan rauhassa lajiparlamenttiin saakka ja katsoa millaisia muutosehdotuksia olisi tarjolla kautta 2011 ajatellen. Lajiparlamentti siis lauantaina 13.11.2011 SLU:n talossa Pasilassa ja siihen heti perään motocross gaala Vantaan Flamingon Onnelassa klo 17 eteenpäin!
Kyllä tässä ihan rauhassa ollaan, ja tässä niitä edellä on yhdeltä jos toiselta muutosehdotuksia parlamenttien käsittelyyn...joten kaikkea hyvää, eikä kai ole kenelläkään syytä \"ärsyyntyä\" siitä, että joku tykkää virolaisten touhuista vähän enempi kuin...
eestissä ajetaan lauantaina ns kansalliset kisat ja sunnuntaina sm luokat,miks se tääl on niin v...n vaikeeta??,ja luokat on viiskymppisistä sivareihin,siellä ei kukaan vingu että mönkkärit tuhoo vallit tai sivarit tekee spooria tai mxB on hanurista ymym..yleisölläkin on paljo enemmän katottavaa kun on kaikki luokat,niin ja lauantai iltalahtöinä on viellä pitbiket.
Pieni tarkennus viestiin #15. Eestin mestiksissä ei ole lauantaina kansallisia vaan lauantaina ajavat luokat 50cc, 65cc, mini mx, mx2/mxjunior ja seniorit. Sunnuntaina 85cc, mx1, sivarit ja mönkkärit. mini mx ajaa normaalit erät launtaina 12.35 ja 15.35.