ketjujen rasvaaminen?

Kirjoittaja: ARI PYYKKÖostin uuvet x-rengas ketjut ni mil öljyl niit pitäs rasvaa? paketis lukee SAE 80-90w. onks toi mistään kotosin et kerääks vaa kaikki paskat?

Kirjoittaja: HAKOLA MANUOman kokemukseni mukaan 80W/90 auton vaihteistoöljy on paras ketjurasva. Olen kokeillut katu- ja kurapyörissä kaikenlaisia spraypulloissa olevia vaseliineja, öljyjä ja vahoja. Lopulta olen aina palannut tuohon auton vaihteistoöljyyn.

Se ei kerää likaa. Vaseliinit ja vahat sitä kyllä tekevät. Litran öljypurkin hinta on 3-6 euron tienoilla joten hintakin on edullisempi kuin spraypullossa. Annostelu on helpointa vanhasta ketsuppipurkista tai muusta vastaavasta. Sen mitä olen katsellut muiden kuramopoilijoiden ketjuja niin näyttäisi siltä että monet eivät tosin rasvaa ketjujaan ollenkaan.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOBilteman 4e/pll ketjurasvalla yli 100h ketjurataspaketilla (O), eikä tule öljyroiskeita ajokamppeisiin. Ajoi sitä sitten kurassa tai hiekassa, niin enpä ole ajuropeaman päätteeksi havaittavissa olevaa määrää rasvaa ketjuissa nähnyt, oli se sitten mitä väin, joten mitä väliä kerääkö ketjurasva likaa kun lika vie sen kuitenkin pois?

Kirjoittaja: Lauri LehtinenMun mielestä melkeen se ja sama tiivisteketjuilla rasvaileeko niitä vai ei. Hyvähän aika ajoin on hiukan rasvaa heittää ettei suuremmin kitise mutta sellainen ylenpalttinen öljyllä läträäminen on mun mielestä turhaa. Ja mitäköhän ne tiivisterinkulat pitävät jatkuvasta öljyssä kylpemisestä ja jos kerää likaakin reilusti, voi jopa lyhentää kestoikää.

Kirjoittaja: Hannu HelinItse voitelen ketjut ajon jälkeen ja pyörittelen ketkinkejä jonkin aikaa että rasva tunkeutuu.Tällöin rasva todellakin kerkiää kuivua seuraavaan ajokertaan, eikä näin ollen kerää koko radan hiekkoja ketjuihin/rattaisiin.

Jos taas rasvaat juuri ennen ajoon lähtöä niin kannattaisi ennemmin olla rasvaamatta.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOJep, ero on iso jos ketjut rasvaa juuri ennen ajoon lähtöä tai heti pesun jälkeen. Luulisi vaikuttavan kestoonkin.

Lauri ei taida tiivistetyillä ketjuilla itse ajaa tai sitten pitää tehdä kyllä merkittäviä päätelmiä herran pyörän huollosta jo yleisestikin. Kaikkihan toki kestää "aikansa"...Ei taida ketjut vapaasti ruostuen tiivistetytkään 20h kohtaa nähdä. Ihme suorastaan, ettei kukaan ole jo älähtänyt. Tokihan ne vitjat pääsee pesun jälkeen kuivuessaan pieneen pintakuppaan, ellei paineilmalla pääse kuivattelemaan, mutta täydellinen rasvaamattomuus ne tuhoaa varmuudella pikavauhtia.

Kirjoittaja: TIMO TEPPONENNiinpä,meitä on moneen junaan..itse en juurikaan ketjuja rasvaa,en ole ainakaan kymmeneen vuoteen ostanut virallista ketjuöljyä,pesun jälkeen kesäisin wd-40 jos sattuu olemaan,ajon aikana ikinä ole huolloissa ketjuja rasvannut,ja hyvin kestää..
Tällähetkellä mopossa Kotarin alkuperäiset -05 heinäkuussa ostettu peli,tunteja n.140,Kohtapuoleen ne on jo vaihdettava kun ne keskirinkulat niin väljiä että putoavat pois..

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOOnko rattaat myös alkuperäiset? WD-40 aika kalista vs. Bilteman ketjurasva...

Kirjoittaja: Pekka PitkänenKetjuja en rasvaa ollenkaan omassa pyörässäni. Ketjut on mallia X-rengas, ja tunteja takana n.50. Paljonko ketjujen "käyttöikä" on yleensä, vaikka rasvattuna?

Kirjoittaja: Pekka PitkänenKorjaus edelliseeni. Ajotunteja ketjuilla siis 80 tähän mennessä.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOJaa

Kirjoittaja: Hidas RusakkoKetjun rasvauksessa olosuhteet on yksi merkittävä tekijä. Kuiva, hiekkainen, pölyinen, silloin jotain 80-90, jolloin sen oljyn juoksevuuden myötä tulee esiin myös sen pesevyys. Kosteat, sohjoiset,ei pölyiset. silloin jotain spray vaseliini, jonka tarttuvuus on hyvä. Kun ajetaan jotain turhaa ajoa, esim. asfaltilla, silloin jotain chain vaxia, eli ketjuvahaa. Ja tärkeintä: rasvaus aina lämpimään ketjuun,että se imeytyis sinne holkkien sisäänkin. Vaikka ketju olisi kirjaimiltaan mikälienimihirviö vrt. xwtzx.. ei ne tehdasrasvat siellä holkkien sisällä kauaa pysy.

Kirjoittaja: ANTTI HYÖKKIHesus sentään.
Olen tulossa todella vanhaksi tai sitten ihmisten luottamus tekniikkaa kohtaan vallan heikkopäiseksi.

Joku ihmetteli miksi tähän viestiketjuun ei ole kommentoitu mitään?
Vielä puuttuu, että joku laittaa:" en rasvaa ollenkaan, mutta jätän ketjut niin löysälle, että niiistä varisee hiekat ja savi itsestään irti. Kun alkaa olemaan klappia niin annan ruostua taas tiiviiksi vesiastiassa:-)"

Vastaus löytyy kilpailujen keskeyttämistilastoista. . .

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENEi sinänsä että asia minulle kuuluisi mutta mahtaa olla kovatekoset rattaat jos kerran 130 tuntia ajellu niillä? tai todella löysä kaasukäsi..

Kirjoittaja: Pekka Pitkänen@ANTTI HYÖKKI

Milläs sinä laitat rasvat esim X-renkaiden väliin?

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKatsos kun ajaa kunnollisilla tiivistetyillä ketjuilla ja hoitaa niitä, niin ne vähän kestääkin. Näilläkin keleillä kun niitä ketjuja tuolla metsässä pyörittää, se kaasukäsi vaikuttaa siihen kulumiseen kaikkein vähiten. Ja TM:ssä on markkinoiden parhaat orkkis takarattaat.

Pekka, tutustuppa tiivistetynkin ketjun rakenteeseen. Jossain vaiheessa ne rullat kuluu puhki, luultavasti tuon nykyisen pelin kohdalla ehtii todella käydä niin ennen kuin takaratas on kulunut huonoksi. Siihen väliin tiivisteet ei mitään vaikuta, mutta mitä lämpimämmässä ketjut rasvaa, sitä paremmin rasva sinne rullien sisäänkin tunkeutuu.

Kirjoittaja: Pekka PitkänenHmm, taidan alkaa tekemään "tieteellistä tutkimusta". Puran puolet ketjuista, ja tutkin onko rasvat häipyneet ajan saatossa. Toisen puolen ketjuista sitten uitan lämpöisessä öljyssä ja tutkin onko öljy päässyt tiivisteiden ohitse.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOYmmärrä nyt ensin edes mistä puhut tai mistä puhutaan, jompi kumpi sulla menee nyt ilmeisesti ohi. Ne tiivisteet ei ole missään tekemisissä rullien voitelun kanssa, vain tappien.

Kirjoittaja: Pekka PitkänenEdelleen, vain ja ainoastaan siitä osasta, jota tiivisterengas tiivistää.

Kirjoittaja: Harri VanhalaOn esitetty väite, etteivät rasvat pysyisi kauaakaan XYZ-ketjujen sisällä. Jos näin olisi, niin mikä tekijä saa nämä tiivisteketjut kuitenkin kestämään oleellisesti paremmin kuin tavallinen ketju muiden tekijöiden (vetolujuus, karkaisu) ollessa samat?

Kirjoittaja: ANTTI HYÖKKISirkku on asialinjalla. Nyt puhutaan kahdesta täysin eri asiasta mutta kohteen ollessa edelleen ilmeisesti sama.
Asia ei ole aivan yksinkertainen, kuin ei ole kaksitahtimoottorin männänvaihtotiheyskään. Silti jotkut ajaa vain sen 40 tuntia ja vaihtaa koko yläkerran tai sitten ei.
Mulle on aivan sama mitä käytäntöä kukin noudattaa. Mutta metallikin on huokoinen aine ja rattaan metalli mitä ilmeisemmin valmistajan laadusta riippuen myös paljon tai vähemmän huokoinen. Myös tiiviste imee rasvaa, ellei ole sitä itseään mutta silloinhan se olisi pelkkää rasvaa...

Ja kaikki mikä ei ole täyskiillolla varustettua ja sekin tarvitsee voitelua. Jos tuntuu kalliilta ja hankalalta ratkaisulta niin vaikka ihan vain kitkan takia. Kokeilepa Pekka pyöräyttää excalibur -x -sjhutton- ketjuilla varustetun pyöräsi takarengasta metsälenkin tai parin ratakierroksen jälkeen. Ja sitten laitat jonkun verran vaikka sitä 80w90 stä tai melkein mitä vaan sinne ketjuihin ja kokeilet kohta uudelleen:
Tarvitseeko enää edes jatkaa...