Käytetyn kisapelin ostosta ?
27.5.2006 - 18:13
|
Kirjoittaja: Aleksi LeinonenMoro
Nyt pitäs saada pyörä alle ja käytettyä peli kattelen. Elikkä mihinkä asioihin kannattaa kiinnittää huomiota kun on ostamassa käytettyä pyörää ? Koneen oikeata kuntoahan ei näe mitenkään muuten kuin avaamalla koneen, niin onkos se yleistä että kun ollaan paikan päällä kattomassa pyörää niin avataan kone ja katsotaan sisään ?
Ja sitten vielä vähän huolloista. Kuinkas monen tunnin välein kannattaa vaihtaa koneen laakerit ja varsinkin mitkä laakerit ? ja entäs kampura ?
Kiitoksia vaan vastanneille.
Foorumit
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: juha koskiVoi hyvänen aika taas kerran... Moottoriauki ostotilanteessa no hoh hoijaa...
Kirjoittaja: TOMI NUMMELINHyvä enduro sirkku ja pelit viimesen päälle!!!!
Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENNää keskustelut menee aina näin huvittaviks! :D
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONo just joo, no yritinpä alun perin sanoa, että sitä siisteyttä on aika turha tuijottaa kun se ei mitään kerro. Itse pesen pyöräni pelkällä vedellä, pihalla kun sen teen, ja se siis pintyy. Mutta eipä imeydy mitään liottimia kotipihaan.
Henkilökohtaisen hygienian ja mopon viruttelun vertaaminen on aikas falskia, etenkin kun toinen sankari tuossa talvella antoi ymärtää vaikka housuihin päästävänsä jos hätä on...
Kirjoittaja: JOONAS KALLIOEn minä ainakaan halua likaista pyörää säilyttää. Joka kerta kun on pyörän sotkinut, niin huolella pesee niin pysyy siistinä, lika irtoaa helposti eikä tarvi liiemmin liuotella mitään hammasharjojen kera. Eikä ole edes Sirkulle ylivoimaista!
Suotta hiuksiakaan pesee kun kohta uudelleen rasvassa.....?
Kirjoittaja: Miika SavoTaas pilkunviilausta naispuoliselta osapuolelta.. Eihän pyörän ulkonäöstä huolehtiminen tarkoita sitä, että jokainen osa on vimpan päälle puhdas. Mut jos tietää mitä sanat TYYLI ja SIISTEYS tarkoittavat yleisesti rapapyöristä puhuttaessa, ymmärtää varmaan mistä tässä ollaan keskusteltu. Eiköhän siisti pyörä anna aina toiminnasta, etenkin kilpailutasolla, paremman vaikutelman katsojille ja tukijoille. Ei tartte hammasharjaa kuitenkaa tuunaukseen! Mut ajolasit sillä on tosi helppo puhistaa. (vinkki) =O
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOHei Joonas, tee joskus jotain remppaa?
Se on nimittäin ihan se ja sama vaikka se lohko olisikin pinttynyt vähän ruskeaksi, kun sen liottimella pesee ennen kuin avaa, niin ei kyllä vaikuta remppaan sitten yhtään mitenkään.
Joku neuroottinen narsistinen asenne joihinkin 2T-roiskeisiin tai jonkun öljyn vaihdossa tulleisiin VAIN rätillä pois pyyhittyihin valumiin on lähinnä huvittava kun nää vehkeet on kuitenkin 10min. ajon jälkeen aina sen näköiset että hyvä kun pohjavärin erottaa!
Ihan tosi, yritän nauraa kun jollain hammasharjalla nuohoon valuosia takasin kiiltoon, ja spreiaan silikonia pintaan vaan sen takia, että pyörä kelpaa jollekin, joka vertaa sitä AUTOON! Nestevuotoja en voi sietää, mutta joku niistä korjauksen jälkeen jäänyt mitätön rasvatahra ei kyllä vaikuta käyttöön tai toimintaan millään tavalla. Mitä sitten minusta kertookin ja kenen mielestä!
Kirjoittaja: JOONAS KALLIOAntaa ulkonäöllinen kunto minusta viitettä pyörän omistajastakin, ei välttämättä katteet, mutta moottorin ja rungon puhtaus ja siisteys kertoo paljon.
Esim. aina pesemättä jätettyä pyörää ei saa kovin helpolla hyväksi ja paskaista on lähes mahdoton rempatakaan millään lailla.
Öljyvalumat ym. ei ainakaan minua kiihota pyörää ostaessa. Jos joku valskaa niin on vaihdettava heti ja siistittävä valumat. Jos ei viitsi noita tehdä heti niin mitä sitten viitsii?
Kirjoittaja: Miika SavoKuten edellisestä Sirkun kommentista tuli ilmi, joidenkin mielestä pyörän ulkonäöllä ei ole mitään merkitystä kun toisille se on taas hyvinkin tärkeä asia. Ei hyvä ulkonäkö tietenkään tarkoita, että koko pyörä olisi virheetön mutta onhan se ainakin mukavampi ajella pelillä joka on ulkoisesti siisti. Verrataanpa asiaa vaikka autoon. Paljon makeempi ja mukavampi on ajella kiiltävällä ja siistillä pirssillä ruosteiseen "katiskaan" verrattuna. No kukin tavallaan.
Itse ainakin suojaan aina muoviosat paksulla teipillä/teippisarjoilla, jolloin naarmut tulee teippiin eikä muoveihin. Toisaalta muovien hinta on pieni verraten vaikka moottorin osiin. Jos rahasta on tiukkaa, kannattaa tietenkin panostaa etenkin pyörän toimimiseen sekä turvallisuuteen eli hallintalaitteet (kytkin, kaasu ja jarrut), tanko ja iskunvaimentimet kunnossa.
Kirjoittaja: Miika SavoEdellisestä tsek-listasta unohtui ainakin jäähdyttimien kunto (mahdolliset reiät kennostossa, vuodot jne.).
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOMielestäni
a) renkaiden kunto on yhtä merkityksellinen kuin jonkin rattaidenkin, hyvät rattaat saa halvemmalla kuin hyvät renkaat, alle 50% hinnasta noin karkeesti
b) paljonko tangosta kannattaa maksaa kun kuitenkin joutuu ostamaan sen itselle sopivimman?
c) jollain muoviosilla ei ole pätkääkään väliä, kunhan on ehjät
d) pyörän ulkoinen olemus ja tekninen kunto ei toden totta mitenkään yleispätevästi korreloi kovin hyvin!
e) joku lommo vanteessa on käytännön ajamisen kannalta täysin mekityksetön sivuseikka, pitää olla vanne aika pahasti länässä, että alkaisi tuntumaan.
Esimerkkejä kustannuksista:
- jarrupalat 17e/pari
- jarrulevyt n. 100e/kpl
- pääsylinteri (kytkin/jarru) 120-250e/kpl
- kahvat 12-15e/kpl (tai jopa pari)
- tiivistetyt ketjut 85-120e (krossiketjut 35-85e)
- eturattaat n. 20e, takarattaat 30-45e
- ketjuohjurit 25e
- laaharit 17-XXX (ainakin 43)e
- välipuuttomat stongat n. 100e
- paisari n. 300e
- änkät 150-700e
- linkuston laakerit n. 100e
- iskarin laakerit alle 100e
- pyöränlaakerit 7-17e/kpl
- jalkatapit 60-120e/pari
- kiksi 60-100e?
- syylärit 160-700e / kpl
- kytkilevyt, kaikki, ehkä jossian kalliimpia, mutta pääosin 100e:lla selviää
- hyvät renkaat 150e/pari, halppiksia alkaen n. 100e
- vannekehät 100+e/kpl
- pinnat ja nipat 60-160e/srj
- etuloksut 15-25e, taakse 20-35e, sivun. kilvet 35-40e/pari, ilmanohjaimet samoin, iskarien suojat 25-30e/pari
- lohkot 500-1200e
- männät 100-250e
- iskarihuolto taakse 60-90e, eteen (?) 70e
Kirjoittaja: Miika SavoIhan mielenkiinnosta - kuinka moni on pyörää myydessään joutunut purkamaan koneen ja osoittamaan koneen kunnon ostajalle?
Ei taida monikaan myyjä olla halukas, että pyörän konetta avattaisiin ihan tsekkausmielessä. Miksei koneen voisikin avata, mutta tiivisteet on samalla vaihdettava uusiin ja ostajan velvollisuus on mielestäni maksaa ne. Samoin ostaja saa itse hoitaa likaisen työn (koneen purkaminen ja kasaus). Kaikki eivät ole välttämättä hyviä mekaanikkoja eikä siksi myyjä uskalla antaa toiselle omaa pyöräänsä purettavaksi. Voihan pyörän tietysti viedä liikkeeseen ja tsekata sen siellä. Aika vaikealta tuntuu.
Ostoa varten paras keino on ottaa asiantuntija mukaan ja pyytää häntä arvioimaan pyörän kunto (ilman koneen avaamista). Päällisin puolin pyörän kunto kertoo usein jonkin verran myös pyörän omistajasta. Tosin moottori voi silti olla täysin loppu, ja siksi pyörän käyttäminen ja pieni koeajo on ehdotonta tehdä.
Tärkeimmät tsekkaukset ostotilanteessa (ei missään tärkeysjärjestyksessä!):
- rungon kunto (kulumat, saumat ehjät, takahäkin suoruus)
- moottorin kunto (käy puhtaasti; ei häiritseviä sivuääniä; männän, runkolaakereiden, kiertokangen ja kampiakselin tunnit; mahdollisesti venttiilien, nokkaketjun ja kannen kunto (4-tahtiset), jne. jne.)
- vanteet (suoruus, mahd. lommot)
- ketjut ja rattaat
- muoviosat
- tanko (hyvästä tangosta lisäarvoa!)
- iskunvaimentimien toiminta ja kunto (mm. etupään stefat)
- takapään linkkujen ja iskarin yläpään välys (laakerien kunto; testaus pukilla)
- pakoputkiston kunto (vaimennin ja alkukäyrä/paisari)
- jarrujen toiminta
- hallintalaitteiden toiminta (kytkin ja jarruvivut, vaihde- ja takajarrupoljin, kaasu)
- jalkatappien kunto ja jämäkkyys
- käynnistyspolkimen toiminta
- renkaiden kunto (ei niin merkityksellinen)
- kaasuttimen toiminta (toki säädettävissä kuntoon, ei merkittävä asia)
Jos pyörä kokonaisuutena tuntuu hyvältä ja toimivalta, mutta muutama osa täytyisi vaihtaa, kannattaa osienn hinta arvioida ja suhteuttaa nämä kustannukset myyntihintaan. Usein tällaiset asiat kannattaa neuvotella ennen ostoa, ettei tarvitse sitten jälkeenpäin soitella ja haukkua myyjä lyttyyn. Tietysti jos pyörä hajoaa heti ensimmäisellä ajokerralla, voisi asiaa toki yrittää sovitella myyjän kanssa. Tuskin myyjältä mitään apua asiaan saa, mutta ainahan sitä voi kysyä.
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOMoro.
Ei noi kowat kuskit ihan syyttä suotta pyörää vähintään kerran vuodessa vaihda. Kyllä ne kauden ajetut, etenkin krossit, aika "valmiita" on jo. Eli tasaisesti joka puolelta kuluneita.
Ei ole toi oma ajoni ihan sitä pahinta rääkkiä pyörälle, mutta kyllä siinäkin jo vajaan kauden (enskaa vaan) ajot näkyy ihan kautta linjan tasaisena kulumisena. Jalkatapit on väljät ja pientä välystä liikkeeseen jää vaikka kaiken uusisikin, pyörän napoihin menee laakerit jo kevyemmin sisään kuin uutena, akselit samoin, jarrusatulatkin on jo selvästi vähän lutkat jne.
Mutta eiköhän kauden ajetustakin vielä kelpo peliksi ole, jos vaikka ajetaan 30h vuodessa, niin sitähän tahkoo 5 vuotta niitä tunteja kuin toinen yhden. Noille laakereiden vaihdoille yms. ei kuitenkaan mitään yleispätevää ole, jos mäntä on kärsinyt huonosta voitelusta, niin silloin varmasti laakeritkin. Ja silloin se vaihto tulee eteen aikaisemmin.
En usko, että on kovinkaan yleistä avata konetta myyntitilanteessa. Mutta jos myyjä väittää, että esim. kampuran laakerit ja mäntä olis hiljattain vaihdettu, niin en minä osta sitä pyörää ellei passaa ottaa paisaria irti ja virtapuolen koppaa. On sen verran pikkuhomma purkaa ja kasaa. Näin näkee männästä tarpeeksi ja jos virtapään puolelle on kampuralla väljää, niin kuvitteles mitä siellä toisella puolella on!
Nelarissa se onkin vähän pahempi rasti, mutta os on tilaisuus, niin kytkikruunun ja jakoketjun kunto kertoo jo aika paljon ajotunneista/käytöstä. Öljyn kunto kannattaa kurkata ennen jä jälkeen koekäytön/ajon.
Ketjuohjurin ja laaharin kunto, jarrulevyjen kunto, jalkatappien kunto, jne. kertoo aika paljon ajotunneista. Krossia ajellessa tulee mm. Swingiin hiekkapuhalluksen jälkeä, jotne siitäkin voi jotain päätellä. Yleisesti ottaen katsoisin kaiken mitä katsastuksessakin, sekä tutkisin mahdoliset nestevuodot, vilkaisu syyläriin ja korkkiin sisäpuolelle, lohkojen tutkailu (ettei halki tai korjailtu...jotenkin). Sittne jos pyörässä on alumiininipat ja pinnat, niin kannattaa kokeilla pinnojen kireys. Jos ne on löysällä, niin mahdatkohan saada enää kiristettyäkään vai pääsetkö peräti uusimaan kaikki.