Kasvihuoneilmiö

Kirjoittaja: Jukka OittinenEiköhän meidän offroadväki pitäs keksiä kasvi,joka kuluttaa hiilidioksia enemmän kuin tarpeeeksi.Tällä palstalla pyörii ihminen joka voi sen toteuttaa!!

Kirjoittaja: Jukka Oittinen...Niin tämähän on ajatuksena lähes UFO,mutta niin sen pitää ollakin!!!

Kirjoittaja: Pekka PitkänenViherpipertäjät saavat ihmiset vakuuttuneeksi siitä, ettei pallollamme saa olla hiilidioksiidia ollenkaan. Jos jotain pitäisi keksiä, niin ehkä ufo-kasvia helpompi ratkaisu olisi aloittaa kolmas maailmansota. Hävinneinä osapuolina voisivat olla USA ja kiina.

Kirjoittaja: JARI ROUVARIJoo, hyvä

Kirjoittaja: HANNU MERIKALLIOOlen tuon tuosta törmännyt käsitteeseen "viherpipertäjä". Olisi mukava tietää, kuka tai ketkä ovat viherpipertäjiä. Käsitykseni mukaan "viherpipertäjä" on enemmän onneton yleistys luonnonsuojelusta välittävistä ihmisistä. Tässä tapauksessa viherpipertäjät ovat ilmeisesti tiedemiehiä, jotka ovat huolestuneita maapallomme ilmaston kehityksestä (yli 95% tiedemiehistä myöntää ihmisen aiheuttaman hiilidioksiditason nousun vaikuttavan haitallisesti maapallon ilmastoon). Enduron harrastamisella ei käytännössä ole mitään merkitystä hiilidioksiditason nousuun tai laskuun. Fakkiutuneilla asenteilla sen sijaan vaikutetaan lajimme harrastusmahdollisuuksiin nyt ja tulevaisuudessa.

Kirjoittaja: PENTTI RAITTILATämä hiilidioksiidi on tietääkseni myös erittäin tarpeellinen "raaka-aine" peruselintarvikkeissa, esim. oluessa. Ravintolat joutuvat tilaamaan sitä jatkuvasti isoissa teräs-säiliössä. Elikkä kunnon "puarikeikka" ja kymmenen tuoppia liikoo on oikea tapa hillitä ilmaston muutosta. Vai onko? Siitä ilmasta se dioksiini kuitenkin pumpataan siihen kaasupulloon. ??? Pappa??? Ps. Piereskely on varmaan suurempaa kuin nämä mopojen jätökset.

Kirjoittaja: TIMO NIEMIKyllä täällä kotomaassa voi hyvällä omallatunnolla harrastaa sekä enskaa että crossia. Ei varmaan vaikuta kasvihuoneilmiöön suomalaisten harrastajien muutama tuhat mopoa. Ihmiset eivät välitä hevon peetä moottoriurheilun, eivätkä muistakaan saasteista ajellessaan maastureilla ja käydessään etelänmatkoilla. Sensijaan jos jostakin kuuluu moottoriurheliusta aiheutuvaa pirinää tai johonkin on suunnitteilla ehkä jopa uusi moottoriurheliualue/rata ollaan niin viimesen päälle luontoihmistä. Tässä pätee taas enemmänkin markkinatalousvoimat ym, esim alueen talojen arvo voi laskea jos jostain kuuluu nelarin jyminää 25 km päästä satunnaisesti tuulenpuuskien mukana. Tässä kohtaa taas kulunut muistutus sallituista ajoajoista ja ajopaikoista! Luontoihmiset voisivat ajatella myös asioita hieman toisin, jos maassamme olisi ajopaikkoja kohtuullisen tiheässä, muita häiritsemättömissä paikoissa jäisivät monet kymmenet tuhannet ajokilometrit diesel ja bensa autoilla ajamatta monilta sadoilta harrastajilta kulkiessamme joskus lähes 100 km/suunta 3 kertaa viikossa harjoituksiin. Kaikki on suhteellista, hyvä harrastus on kuitenkin siihen panostetun ajan ja rahan arvoinen. Harrastakaamme vaan hyvällä omallatunnolla, tehdää vaikka jossain muualla ekoteko, pestään ja kuivataan maitopurkki ennenkuin laitetaan se takkaan sytykkeeksi, kyllä maailma pelastuu.

Kirjoittaja: Pekka PitkänenViherpipertäjä, nuo urhot, joiden esikuvina toimivat koijärven veteraanit - aah!

Hiilidioksiidi - raaka-aine. Kyllä vain, esimerkiksi fotosynteesissä sitä tarvitaan.

Kirjoittaja: HANNU MERIKALLIOJos halutaan lisää harjoittelualueita, täytyy asioihin/päättäjiin vaikuttaa. Harjoittelualueiden suunnitteluun kuuluu mm. ympäristöselvitysten teko ja selvityksen lopputulokseen (objektiivisuuteen) voi vaikuttaa tekemällä yhteistyötä esim. ympäristölautakuntien/-viraston kanssa. Harjoittelualue lähellä harrastajia vähentää päästöjä ja on ympäristönkin kannalta usein parempi vaihtoehto. Kotirauhakin säilyy parempana.
Timon viestistä tuli mieleen esimerkki toisesta lajista: Viikin ampumaradan alue otettiin asuntotuotannon käyttöön ja ampujille luvattiin tilalle alue Kivikosta... Vettä virtasi Vantaassa ja hanke vaiettiin ja vesitettiin kuoliaaksi. "Lopullinen" niitti annettiin syksyllä, jolloin todettiin, että ratahanke on niin kallis, että se ei ole toteuttamiskelpoinen..... Veikkaan, että alueelle nousee joko asuntoja ja/tai teollisuusalue.

Kirjoittaja: Pekka PitkänenOnkos se sillon enää objektiivista, jos siihen pääsee itse vaikuttamaan?

Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKIViherpiiperöitä ei ole vaikea tunnistaa varikolta, ne on tietysti niitä joilla on vihreät mopot ja vihreä kuljetusauto jossa lukee Team Green (Peace?) :-D

Kirjoittaja: Pekka PitkänenJees, tuo on varma tuntomerkki!! =)

Kirjoittaja: REIJO KARPPINENCrossissa, Endurossa ja Trialissa on polttoaineen kulutus ehdottomasti pienin kuljettajan kehon kuluttamaan kalorimäärään nähden. Kuljettaja kuluttaa kunnosta riippuen 700-1000 kcal/tunnissa ja polttoainetta menee alle 5 litraa.
Merkittävin polttoaineenkulutus syntyy harrastuspaikan matkoista, niinpä harrastuspaikkojen pitäisi olla lähellä taajamaa. Jo 20 km ajomatka kuntoilupaikalle synnyttää enemmän polttoainekulutusta kuin itse offroadaaminen.
Me täällä Ylöjärvellä on tehty merkittävä eko-teko, Dynaset Offroad Areena on taajamassa lähellä harrastajia. Hallin rakenne on lämpöä talteenottava ja lämmitys toimii täysin kuntoilijoiden tuottamalla lämmöllä.
Tulemme jatkossakin keskittymään offroadkuntoilun kalorikulutukseen ja energian tarpeeseen suhteessa muihin kuntoilumuotoihin. Näin offroadaamisen arvostus kuntoilumuotona voi tulla sille kuuluvaan arvoon.

Kirjoittaja: Jukka OittinenJoopajoo.Alkuperäistä asiaa kevyesti sivuten tuli viime talvena 3.3.2007 käytyä 9vuoden tauon jälkeen amamassä jiärattoo Leppävirralla.Polliisit tuli paikalle kahdella autolla ja muistaakseni seitsemän virkapukuista työnsä edustaa keskeyttivät meidän treenit..Eräs moottoriurheilun "sydänystävä" sai siis tahtonsa jälleen läpi ja ajot loppuivat siltä talvelta.
Tänään olikin sitten rangaistusvaatimusilmoitus postilaatikossa:
-Maastoliikennerikkomus=Moottorikäyttöisen ajoneuvon käyttäminen maastossa siten,että teko oli omiaan aiheuttamaan huomattavaa häiriöta asutukselle.(siis yhdelle asukkaalle tällä kertaa)
8:lla päiväsakollahan tästä selviää omassa tapauksessa,mutta kyllä se olikin sen arvoista!!!

Kirjoittaja: PENTTI RAITTILANo voi surku näitä juttuja. Mitenkähän olis jos nyt pantais kolehti pystyyn. Jos nyt Jukka annat siitä sakkolapusta sen tilinnumeron tänne kaikille. Maksetaan se porukalla pois. Aloitan kahdellakympillä. Sitten kaikki se mikä tulee yli... niin mihinkä olisi viisasta sijoittaa. Moottoripyöräpoliisien koulutukseen vai sixin juniorijoukkueeseen. Tehkää ehdotuksia. ?? Pappa??

Kirjoittaja: ARI AUTIOYmpäristöluvan hankkimiseen

Kirjoittaja: TIMO TEPPONENMitenköhän muuten yleensä moottorikerhoilla on noita ympäristöluvallisia ajopaikkoja enduroon??Niitä epävirallisia on tietysti kaikilla enemmän tai vähemmän..

Kirjoittaja: Jukka OittinenEi Pentti kerätä kolehtia tämän sakon maksuun.Pieni maksu loppupelissä,eikä tästä toinna murehtia.Teen töissä vaikka vähän ylitöitä,että suapi maksettua.

Kirjoittaja: ARTO RINTAKOSKIJääpeitteisellä alueella voi ajaa moottoriajoneuvolla jollei kyseisellä järvellä ole erikseen moottoriveneilyä kielletty. Joten eipä taida olla ihan selvä tuo tapaus. Jukka tsekkaa kyseisen paikan tilanne.

Kirjoittaja: PENTTI RAITTILAEn minä tuota kolehtia niin ihan vakavasti esittänyt? Mutta olisi vaan ollut jotenkin upeeta, jos valtionkonttorin kassaan olisi tullut muutama tonni ylimääräistä, ja sitten olisi saatu byrökratia oikein julkisesti ja kunnolla miettimään, että mitäs näillä rahoilla nyt tehdään? Koulutetaanko Keniassa 10 lääkäriä, ja määrätään heidät sitten töihin tänne lääkäripulasta kärsivään Itä-Suomen lääniin? Vai olisiko jotakin muuta? Esim. entisten crossareitten hurvittelurahasto? Tai sitten tämä ilmastonmuutos??? Pappa??
Sen muutoksen voisi jokainen aloittaa omien korvien välistä!

Kirjoittaja: elina saarimakijuu saa ajaa jos moottoriveneetkin,paitsi että radan kun tekee niin siihe se loppuuki...eli pitkin järviä saa ajaa,muttei samaa jälkeä kahdesti.

Kirjoittaja: Jukka OittinenNiin,moottoriajoneuvolla jäällä liikkuminenhan on sallittua.Helpostihan sitä menee järvellä suuntavaisto sekaisin tai ei osaakaan päättää minne haluaa mennä...Joskus wanhaan hyvään aikaan Poliisit tulivat paikalliselle treeniradalle oikealla asenteella:"Meidät on soitettu tänne teidän ajamisen takia.Ajakaahan nyt vielä vähän,että mekin nähdään kun tultiin niin pitkästä matkasta"
Tällaisesta asenteesta täydet 5-tähteä!!!

Kirjoittaja: REIJO KARPPINENPolttoaineen hinnassa suurin osa on veroja yhteiskunnan yleisiin kuluihin kuten tiet jne. Offroadaaja ei teitä kuluta eikä siten hyödy maksamistaan vero-osuuksista. Meidän osalta ko veron voisi kohdentaa esim kasvihuoneilmiön hallintaa ja antaa meidän kuntoilla hyvällä omatunnolla. Maailma kehittyy ja mekin kuntoilemme kohta vetymoottorilla tai polttokennolla. Harrastajia lisää, niin kehitys nopeutuu.
Maailmalla, esim Kanadassa on järjestelmä, jossa moottorikelkkojen, mönkijöiden ja maastoenduroiden polttoaine myynti tilastoidaan huoltoasemalla erikseen ja näin syntyneet polttoaineverorahat suunnataan maastoajon kehittämiseen.

Kirjoittaja: Anssi LehtinenSuomessahan veroja ei korvamerkitä. Muuten täällä olisivatkin tiet lämmitettyä pähkinäpuuparkettia.