Kasikymppisten sylinteritilavuudet

Kertokaa viisaammat/parempi muistiset minkä takia kasikymppisten luokassa muutettiin aikoinaan (80-90 luvun vaihteessa) sallittu sylinteritilavuus 80:stä 85:teen kuutioon.
Joskus 80-luvullahan käytäntönä oli että Euroopan maissa luokan sylinteritilavuus oli 80 cc ja Usa:ssa 85cc. Minkä takia Suomessa siirryttin tuohon Usa:n malliin? Mikä on käytäntö ja sylinteritilavuusraja muissa euroopan maissa nykyään?

Kirjoittaja: HossSuomessa siirryttiin koska euroopassa sai ajaa yli 80 kuutioisella

Kirjoittaja: veikko käkivittu tääl ajetaan millä vaan haluaa vaikka saatana1500cc

Kirjoittaja: Keijo OhtonenSuomessa toi kuutiotilavuus on täällä hetkellä ainakin 84cc
Ja jenkkilässä 100cc

Kirjoittaja: pirhonen osmoOisko tässä hyvä arvaus kuutiosählingin syyksi: Kas aikoinaan 80:t oli valurautaputki-sylinterillä, ja ihan vähän alle 80cc. No sitten kun porattiin esim. 0.5mm meni tietty yli kubiikit - ja hirmu narina, että tarttee päästä kisaan mukaan. No sallittiin "vähän" yli (2.5cc - 5cc). Ja hirmu narina Nikasili-pytty -porukalta että ihan väärin! Ja siis sallittiin heillekin ylitys. Ja tässä ollaan. Oli muuten jo 95 tai aineski 96 kun EM -Cupissa ei saanut olla yhtään yli 80cc ("EM-Cup for young hopefuls" a la FIM). Nelikisaisen sarjan 96 voitti muuten Portugalin Manuel Rivas.

Kirjoittaja: M. LaineVaikka asiasta en sen enempää tiedäkään niin kirjoitanpahan kumminkin. Siis sääntö Suomessa on muun maailman tapaan käsittääkseni alle 85cc, kuten myös USA:ssa. Tosin USA:ssa noita luokkia on vähän enemmän. 0-51cc, 0-85cc, 80-105cc, 80-125cc... itseasiassa noita eri pyöräkoko- / ikäluokkia on siellä ainakin 14 erilaista junnuissa ja isojen leikit siihen päälle. Nämä kaikki löytyy AMA:n amatöörien sääntökirjasta. Täytyy vaan sanoa että Suomessahan kohta kaikki junnutkin ajaa vähintään 250cc nelarilla kun ikärajat putoo koko ajan. Sääli vain niitä pienikokoisia.
Kyllä se aika hurjalta tuntuu että piikeissäkin viivalle viereen voi tulla kaveri joka on vasta 13. Itselläni ainakin olis tarvinnut tikkaat tuohon aikaan että olisin päässyt edes piikkisen päälle. Heh, tarvii melkein vieläkin crossikunnossa oleviin... ;o) No ei muuta kuin lykkyä kaikille crossareillekin.