Karjaa

Kirjoittaja: JONI VIRTANENmoi kumpi ois parempi nelari ktm sx520 vai
yamaha yz426f vai olisiko jotain muita merkittäviä vaihtoehtoja rungoltaan pyörä saisi olla aika isokokoinen (190cm)
ja vääntöä miel aika paljon
kokemusta on 250 ja 500 2-tahti crosseista
rahaa olis käytettävissä max.30.000mk miel.alle saako tolla rahalla hyväkuntoista 01:stä vai joutuuko tyytymään 00:aan

Kirjoittaja: pirhonen osmoEn lähtisi ihan heti suosittelemaan Husabergia. Toimivan yksilön saaminen tuntuu olevan onnenkauppaa. Esim. faijalla oli yks(-00), joka oli räjähtämispisteessä n. 30 tunnin (täysin huollettu) jälkeen ja tuon lisäksi olen kuullut enemmän kauhutarinoita kuin kotareista, vaikka noita Itävallan tuotteita on _hieman_ enemmän käytössä ja olen jonkin verran seurannut tilannetta ulkomailla.

Kotarin RFS:sissä (uudet 400 ja 520) on myös melko selkeät paikat mistä yleisimmät viat löytyvät, yleisimpänä nokka-akselin laakerointi (jota on jopa yritetty korjata).

Ei muuten tuntunut hontrassa potku riittävän kun John Dowd oli n.50% kisoista(AMA Nationals) ekana ensimmäisessä kurvissa vakiomoottorisella 520 SX:llä :)

Pitäiskö vielä pilkata tota 250F:ää kun tälle linjalle lähdin? Jätetään tällä kertaa oman valinnan itselle todisteleminen tähän. Olen muuten 191cm/90kg, eli siltä pohjalta aikaisempien viestien kokokommentit.

Kirjoittaja: Jari RainioKyllä jammun pikkunelarin teho ja vääntö riittää isommallekin kaverille. Itse olen ajanut WR250F:ää noin vuoden ajan ja olen tosi tyytyväinen. Aikaisemmat pyöräni viimeisen 20 v ajan on olleet kaksitahtisia puolikkaita (muutamin poikkeuksin) eikä niistä yksikään ole 250F:n vertainen ajettavuudessa eikä nopeudessa jos vertaa kokonaisaikaa tutun lenkin kiertämiseen. Alussa se tuntui liian leppoiselta mutta siihen tottuu nopeasti ja varsinkin kivikot ja kurvit menee paljon vikkelämmin ja varmemmin tämän kanssa, kunnei tarvi tuhlata omia voimia niinkuin 2T-pyörien kanssa. Kokeilin isompia nelareita ennenkuin päädyin WR250F:ään, ne isommat vei voimat paljon nopeammin kuskista ja ne oli hankalia vaikeassa maastossa tehojensa takia. Itse olen 83 kg /185 cm ja jammu standardina toimii mainiosti minun mitoille ainakin.

Kirjoittaja: Eero NikkanenOn sillä Honikalla temmottu jenkeissä jo jonkun aikaa,ettei se ihan raakile voi olla?
Yks huonopuoli siinä on,nimittäin se hintalapussa oleva hunajapurkin kuva(n.54tmk) Ainakin näin varattoman vinkkelistä katsottuna...UPEA PYÖRÄ!.

Kirjoittaja: Paavo TakalaItse ostin 380 kakstahtisen kotarin jälkeen uuden 520:sen, pikkuinen pelko oli alussa puserossa että noinkohan se oli viisas veto, mutta nyt jo jonkin kilometrin ajettuani niin kuivalla kuin nyt tänään jo sitten piikit alla lumella, totesin että kyllä tää sittenkin käteen käy. Itse olen kans enduromiehen "irvikuva" 192/93 eli pikkuisen ajoasentoa fiksaamalla saa kotaristakin toimivan laitteen, koneesta ja sen kestävyydestä en sen kummempaa osaa vielä sanoa mutta löylyä ainaskin riittää.

Kirjoittaja: MARKKU HAAJANENNELARIKUUMETTA LIIKKEELLÄ!
Kerro Anssi YZ250F:n ja SX520:n olennaiset erot crossia aloittelevan veteraani-ikäisen kyvyt huomioiden.Tarkoitan viekö 520 voimat vanhukselta tykkänään vai pitäisikö körötellä rauhallisemmalla 250F:llä.Onko painossa ajossa tuntuvia eroja?

Kirjoittaja: pirhonen osmoEikö husaberg:n -97-99 501cc olis hyvä peli... on ISO ja tehokas. vuosimalli voi olla väärin mutta nuista ainakin yksi vuos malli on melko iso kokoinen pyörä.

Kirjoittaja: JONI VIRTANENentä hussen 600cc olisiko hussessa suurempi runko ja millainen pyörä husse muuten on

Kirjoittaja: pirhonen osmoMun YZ250 oli siis ihan toi vanha kakstahtinen, ei F. 90-kiloiselle rauhalliselle kuskille toi puolikas nelari ei välttämättä oikeen sovi kun ei siinä riitä vissiin potku huudattamatta, piikin korvikehan se on.

520 väsyttää kyllä nopeasti jos sitä yrittää paiskoa kakstahtityyliin, mutta sulavia ajolinjoja tavoitellen se on ihan säyseä vehje kun se vääntää alhaalta tosi hallittavasti (vrt. esim. CR500R joka kyllä vääntää mutta joko niin että takapyörä sutii tyhjää tai keula osoittaa taivasta kohti, ainakin meikäläisen taidoilla).

Onhan kotarilla toi 400:enkin, mutta sitä en edes harkinnut kun oli kuitenkin noista isoista jonkin verran kokemusta(CR500R, jolla muuten aloitin harrastuksen nyt vanhempana (silloin 23, viimeksi ajoin röpöttelytasolla(ei kisaa) piikillä 14-vuotiaana), Husaberg 501FC ja KTM 380 SX) ja 400 ei ole oikeastaan (alle kilon ilmeisesti) kevyempi kuin 520 ja kuitenkin tehottomampi. Kuitenkin ainakin joidenkin lähteiden mukaan 400 väsyttää vähemmän.

Nythän tulee vielä Hondalta CRF450 joka voisi olla ihan varteenotettava vaihtoehto, mutta ei uskalla ekan vuoden mallia ottaa.

Kirjoittaja: Eero Nikkanen Välivastaus välikysyjälle:Anssi vastaa kohta,mut mullakin on ihan tuore kokemus aisasta.Omasta vikasta kisasta on aikaa 17v,eli enemmän ku monella junnulla ikää.Uudelleen aloittaminen oli suht helppoa,kun on paljon ajotunteja "edellisessä elämässä"takapäin.Valitsin 400cc,ja ENDURON.On vähän pehmeämpi ajettava,mutta varmasti kulku riittää vetskulle!.Jos oot vasta alottamassa,ni älä ainakaan 520 ota,se on liian häijy monelle osaavallekin.Jammun 250 taas on kierroskone,mutta kulkee sekin kovaa,vaikkei ne teholukemat niin hirveiltä näytäkään.Hanki mieluummin enska,se on vähä helpompi ajaa,ja jos vaikka innostut kisaamaankin,niin et o yhden lajin armoilla.Ja on niitä muitakin kuin Jammu tai Kotk...öh kottarainen.

Kirjoittaja: pirhonen osmoKotari on parempi siinä mielessä, että ison miehen pitää jammuun ostaa heti uus ylä T-kappale ja stongan kiinnityspalat vähintään, kun alkuperäisessä on stonga sylissä eikä kiinnityspaikkaa voi siirtää, tosin kotariinkin tarvitset luultavasti korotetun satulan(jonka tarvitsee myös jammuun) ja jotkut korotusprikat stongalle. Kotari vääntää paremmin (jammu on kierroskone).

Oma pyörä on 520 SX, siitä voi vetää johtopäätöksiä puolueellisuudesta. Edellinen oli YZ250, josta ei paljon pahaa ole sanottavana ja on tota 426:ttakin kokeiltu.