Karjaa

Kirjoittaja: TIMO UNKURINyt kun toi nastarengaskausi taas pikkuhiljaa alkaa niin olisi mielenkiintoista kuulla kokemuksia ja mielipiteitä mitkä renkaat ovat mielestänne tänne etelän kivisille ja jäisille poluille mukavimmat ja pitävimmät? Trellikka varmaan kestää parhaiten muttei taida olla sieltä mukavammasta päästä jos ei ole kunnolla lunta ja kun siinä on niin paljon nastoja niin ei pistovoimakaan taida olla jäisessä maassa parhaimmasta päästä.

Kirjoittaja: TIMO UNKURIMuista Matin neuvot paineesta. Se eturengas on hyvä.

Kirjoittaja: Eero NikkanenNo niin,nyt on kaikki 4 rengasta vanteilla,eikä yhtään sisäkumia puhki.Ihmeiden aika ei siis ole ohi.Pikkupyörän renkaat meni ihan ok,ja iso etupyöräkin,mutta takarenkaan vaihtoon otin oikein kellosta aikaa,ja kivikova rengas taipui kuin taipuikin vanteelle,joka sai ekat pintanaarmunsa.Sitä aikaa kului lähes 40 min ajosta-ajoon,joten jos erheydyn päitsin kuntoluokkaan ilmoittautumaan,jos selviän reitille,ja jos kumi puhkeaa,heitän oitis ajohanskat tiskiin,ja kaivan kotelosta jotain olutmerkkistä juotavaa,jota sitten kiukkuuni valutan kitaan enemmän,kuin mitä direktiivi sallii!....Ehkä.Tai sitten vain jatkan tätä sohvalla makailua..Niin on parempi.

Kirjoittaja: TIMO UNKURIMichelinin leveydestä vielä sen verran, että puhuin tossa aiemmin tietenkin Michelinin MP11:sta, joka lanseerattiin markkinoille parivuotta sitten ja on kait suunniteltukin nastarenkaaksi (löytyyhän noita tietenkin nastoitettuna kaikentyyppisiä muitakin "normaali levyisiä" Michelinejä) . MP11:sta leveys on numeroidenkin mukaan 140mm, joten se on pinnaltaan 10mm leveämpi kuin nää tavanomaiset puolikkaan koot eli ei mun silmä niin paljon valehdellut.
Sepposelle: Uudet Trellikat on samanlaisia kuin vanhat Ruotsissa valmistetut mutta eri renkaita kuin Mitakset vai sitäkö juuri tarkoitit?
Nikkanen: Ostitko 4.40 vai 110 takarenkaan?

Kirjoittaja: Eero NikkanenTakarengas on 110/100, ja aika julman näköinen,näin harrastelijan silmissä.Tulee meitsin taitoihin riittämään pito,ihan jääradallekin,paitsi että nää etelän harjoitusradat on joku lääninhallituksen instanssi kieltäny jo 80-luvun aluilla.Joku jäärataheguli vois antaa vinkin siitä Sälinkään/Mäntsälän mestasta,kunhan ne jäät saadaan.Kaipa siellä enskalla voi tempoo omaks iloks?...Eturengas muuten oli tuumamitoissa 3.oo"-21,vanha malli ??.

Kirjoittaja: Sauli PenttiläMittaerot johtuu siitä että Michelin ilmoittaa leveyden nappuloiden ulkolaidasta ja muut rungon leveyden.

Kirjoittaja: Eero NikkanenNo sitte ne Kisarenkaan Trellet tuli,ja ihan kotiovelle 2340,-,että kiitos vaan Antille.Alankin tästä hetimiten ns."hiomaan" rengasrautoja koitosta varten.Eikös ne pokajätkät hoida homman alle 2:ssa minuutissa,ajosta ajoon,(ei siis peiton alla!)...Kannattaako muuten se sisäkumi puhkaista vaihdon yhteydessä?Nii"in,eipä tietenkään,mutta tietysti taas niin käy.

Kirjoittaja: TIMO UNKURITäytyy täsmentää tota omaa kommenttia sen verran , että nastat kestää paremmin ja pito on parempi kun käyttää alle 0,5 bar painetta. Kyllähän trelleborg tunnetusti kestää hyvin , onhan se vissiin ainoa rengas mikä on varsinaisesti suunniteltu nastarengaaksi. Formistolle Michelinistä: kyllä se todellisuudessakin näyttää hurjan leveältä piikkiin, normaalille vanteelle se kyllä käy.

Kirjoittaja: pirhonen osmoEn jaksanut lukea nuita edellisiä viestejä läpi... Mutta olen saanut sen käsityksen että trelleborg:ia ei enää valmisteta ja mitas tekee nykyään trellikan renkaita, joitten pitäisi olla aivan samanlaisia... että näin....

Kirjoittaja: Matti SalminenOisitko Timo innokas lähtemään huomenna pienelle ajorupeamalle?

Kirjoittaja: Matti Salminen4.40-18" trellikka soveltuu parhaiten juuri vähälumisille keleille johtuen sen rungon "pehmeämmästä" rakenteesta, eli oikealla paineella saadaan erittäin hyvä ja maastoa mukaileva renkaan muoto. 110-18" eli ns. uusi malli on rungoltaan hieman jäykempi ja nappula on korkeampi sekä kuvio avoimempi eli rengas on tarkoitettu lumisiin olosuhteisiin. Silloin kun tämä rengas tuli markkinoille testasimme sitä kunnon spoorikeleissä jopa 0.3 paineilla ja pito ja kestävyys oli huippuluokkaa. Mitä tulee solukumin käyttöön nastarenkaan kanssa, voin sanoa sen verran että esim, trellikan kanssa renkaasta tulee aavistuksen kova ja herkästi kuluva, muuten solusta ei mitään pahaa sanottavaa.

Kirjoittaja: TIMO UNKURIMichelinistä vielä sen verran, että se näyttää leveämmältä kuin 4.40x18 trelleborg tai 130/90x18 Mitas. Johtuneeko näköharha sitten kuvioinnista vai onko se todellisuudessa leveämpi pitäs mitata. No, eiköhän tää riitä mun osalta jo näistä rengasasioista, mä lähden ajamaan nyt ettei totuus unohtuisi.

Kirjoittaja: TIMO UNKURINo, koitin tossa tänään itse Trelleborgia ja Mitasta , enkä huomannut eroa , yhtä epämielyttäviä molemmat kivikkoisella polulla kesärenkaan jälkeen. Pidosta en oikein tiedä kun maa ei ole vielä kunnolla jäässä, eikä luntakaan ollut kun n.5cm . Taitaa toi trellikan "epämukavuus" olla niitä uskonasioita. Se uusi Michelin olisi ehkä pehmeämpi, mutta kun se on niin pirun leveä, ettei viitsi piikkiin laittaa.

Kirjoittaja: pirhonen osmoSori vaan että tulee krossiasiaa enska-alueelle, mutta kun nastoista puhutaan niin jatketaan. Paljonkohan uskaltaa tollaseen 19-tuumaseen trellikkaan pistää painetta, tai siis kuinkakohan vähän?

Viime talvena oli painemittari (tikkumalli, nyt vaihdoin digitaaliseen) jotenkin solmussa ja luulin että on kilo, mutta oli ilmeisesti paljon vähemmän ja hyppyristä kai maahan jäätyneeseen kiveen ja rengas puhki ja vanteeseen pieni klommo. Tai ehkä se klommo tuli vasta kun osittain tyhjentyneellä kumilla vielä ajoin(kun en huomannut), mutta sisäkumi oli selvästi rutistunut kiven ja rengaslukon/vanteen väliin.

Kirjoittaja: Matti SalminenMorjens Timo! Täytyi oikein kirjoittaa sinulle vastaus, ettei sinun tarvitse ihan yksiksesi kirjoitella. Tiedät varmaan kantani tuohan rengasmerkki asiaan, mutta muistuttaisin sinua tuosta rengaspaineasiasta, eli esim: trellikka 110/100-18" oikea paine myös kivikkokeleille alle 0.5 k. Tiedät varmaan myös että kun laitat painavan nastarenkaan taakse ensimmäinen säätö jonka joudut tekemään, on compression puolelle tehtävä high speed vaimennuksen vähentäminen. Tämä johtuu painavan renkaan "automaattisesta" high speed vaimennuksen lisäyksestä.
Enduromiehen täytyy aina muistaa se, että jos pyörän takaiskarissa on compression-puolella vain yksi klikkeri, se vaikuttaa ainoastaan low speed vaimennukseen.
Terv: Matti

Kirjoittaja: TIMO UNKURITerve Matti! kyllä mulla on paineet kohdallaan (high speed säätöjä ei ole, mutta kyyti on muuten kylmää niinkus tiedät...). Kyllähän se nastarengas sinkoilee samanlailla kivistä (ja niitä meillä riittää) merkistä riippumatta, kunhan vaan kirjottelen aikani kuluks parempia enskakelejä odotellessa.

Kirjoittaja: Eero NikkanenKuis se on ku alkuperänen on 110/100,ja esim. toi Misukka on 130/100,ni pitäskö vanteen olla leveempi,ettei rengas taivu siitä yli.Tuntus toi 0,5 aika alhaselta paineelta,syö varmaan kivikkoa pehmeemmin,mutta myös renkaan rakenteita?.Mä tilasin Trellikat,tulis vaan,ja lumikelit(ajopaikat) myös.Missäpäin Suomee se teidän kivikko on?.

Kirjoittaja: TIMO UNKURIEi ole kyllä 19" kokemusta, mutta 18" renkaassa ei kestä nastatkaan jos käytät yli 0,5 bar painetta, mä olen kuntoillut tollasella 0,4 bar:lla, mutta siinä enemmän tilavuutta ja vauhtikaan ei ole hurjaa. Salmisen Matti varmaan osaa vastata , mä kysyisin samalla onko trellikan kapeampi- ja leveämpi 18" runko yhtä jäykkiä ? (en muista niitä tyyppinumeroita, mutta ei niitä taida olla kun kahta tyyppiä nastotettuina)

Kirjoittaja: kalle formistoEerolle sen verta vastaisin jos Misukan kyljessä lukee 130 niin se tarkoittaa muina renkaina 110 leveetä, eli puolikkaan rengas. Misukka käyttää vanhemmissa rengasmalleissaan "omaa mitoitustaan" ja ei kannata huolestua. Sama vanne käy. Ja Matille sen verta et mikäköös se kantas mahtaa olla tohon piikkirengasmerkkiin? ;))