Kampiakseli
12.5.2006 - 12:21
|
Kirjoittaja: TERO VALTONENMitä mieltä olette seuraavasta? vaihdettiin kampiakseli ja kiertokanki kone kasaan ja ajoon n.45 minsaa ja kiertokangen alapää sököksi eli kolisee (väljä)ja on sen näköinen on ollut tosi kuuma. Minusta ei ole muuta selitystä kuin että liian tiukaksi puristettu kampiakseli eli kangen alapää ja niin ei voitelu toiminut kunnolla. Tekijä on eri mieltä. Olisiko joku muu syy ??
Jussi sponsori, autonkuljettaja
Foorumit
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: SAMI KUJALAKuulostaa aika ihmeelliseltä että noin nopeaa menee kierto kanki (merkkiä tietämättä arvelisin että kyseessä 250-300cc gasgas vm noin99 ) säilykö kampura varmasti suorassa asennuksen ajan? muuten toi kyllä vaikuttaa liika tiukalta välykseltä tai laakerissa on jo ollu alkavaa vikaa
Kirjoittaja: TONI SALOÖljyn puute bensiinissä.
Kirjoittaja: TERO VALTONENTankissa 3.5% seos ei mielstäni ole öljyn puute. Johan se olisi varmaan napsahtanut mäntäkin, oli sekin vaihdettu uusi. Kyllä siinä avatessa oli ainakin öljyistä polttoainetta ja pinnoilla tunsi ja näki öljyn.
Sponsori, autonkuljettaja
Kirjoittaja: Harri VanhalaTämä ei Teron ongelmaan auta, mutta jos sallitaan, niin pieni kommentti kiertokangen alalaakerin elämästä.
Selvittelin kerran, mikä idea uskonnon lisäksi on käyttää risiini- tai ylipäätään kasvipohjaisia 2t-öljyjä. (Kaikki öljyt ovat kasvipohjaisia, mutta maasta löydetyn valmistamiseen on vain kulunut tuhansia vuosia kauemmin). Näin voiteluspesialistit kertoivat:
kun seosvoidellun 2t-moottorin käydessä korkeilla kierroksilla laitetaan yhtäkkiä kaasu täysin kiinni, loppuu voiteluaineen saanti käytännössä kokonaan. Risiini pysyy sitkeyttään laakeripinnalla kauemmin kuin muut öljyt ja antaa lisää voitelumarginaalia. Eihän 2t-moottoria laakeria juuri jarruttaessa kuormita, mutta voitelua lakru silti kaipaa.
Tämä teoria kuulostaa hyvältä kartingissa, missä tilanne toistuu jatkuvasti. Näissä mutalajeissa ei tilanne taida niin kovana toistua. Modernit voiteluaineet ovatkin sitten kaikissa muissa tilanteissa ylivoimaisia eikä öljyn valintaa kannattane perustaa vain moottorijarrutuksiin.
Kiertokangen alapään laakeri se vasta mielenkiintoista elämää viettääkin. Aluksi kuulostaa siltä, että sehän vain siellä pyöriskelee kuin mikä hyvänsä laakeri. Sitten tuodaan mukaan ajatus, että kiertokangen alapää keinuu: se tekee edestakaista liikettä pyöriessään, vuoroin se on kampiakselilinjan etupuolella ja sadasosasekunnin kuluttua linjan takapuolella. Laakerin liikkeessä on siten kaksi komponenttia: pyörimistä kampuran tahdissa ja edestakaista vatkaamista kiertokangen liikkeen takia. Niinpä kampuran pyöriessä tasaista vauhtia alapään laakeri kiihdyttää ja hidastaa vauhtiaan kymmeniä tai satoja kertoja sekunnissa.
Muistan lukeneeni, että tavanomaisen neulakehälaakerin (jollainen näissä peleissä aina on, neuloja ja niitä erottava häkki) hajoamissyy ei olekaan loppuun kuluneet neulat, vaan ensiksi hajoaa häkki (neulakehä). Neulat hakkaavat häkkiä vasten, kun neulojen vauhtia vuoroin hidastetaan ja vuoroin kiihdytetään. Hajoaminen laitetaan neulojen syyksi, kun neulan paloja löytyy milloin mistäkin. Alkuperäinen hajoaja voikin olla häkki, joka on päästänyt neulat toisiaan vasten ja siitähän ei kiitosta saa.
Teron tai missä tahansa muussakaan yksittäisessä tapauksessa voi olla vaikea osoittaa hajoamisen syytä. Voitelu on varmaankin toiminut. Kiertokanki, alapään laakeri ja sen tappi ovat yhteensovitettuja paketteja eikä eri pakettien osia pitäisi sekoittaa toisiinsa (en tosin tiedä, myydäänkö niitä erillään nykyään). Hyvin tehdyissä koneissa kanget, lakrut ja tapit on lajiteltu tiettyihin kokoluokkiin ja värimerkitty. Mahdollisuuksia asennusvirheisiin on enemmän kuin tarpeeksi, mutta on turha lähteä arvailemaan, johtaa helposti viattomien syyttelyyn: sivuvälys liian suuri tai pieni, laakeri likainen asennettaessa, kiertokankea kolhittua asennettaessa eikä laakerisilmä ole enää pyöreä, kiire viikonloppua viettämään, krapula.....
Kirjoittaja: JUHANI TERVAKANGASKäsittääkseni juuri kiertokangen alapään laakeri 2- tahtisessa on niitä arimpia laakereita jotka leikkaavat ensimmäisenä kiinni. Syynä voi olla esim laiha öljyseos bensassa tai liian pienet suuttimet kaasuttimessa. Juuri vähän aikaa sitten keskustelin erään kaverin kanssa samasta asiasta ja totesimme että kiinni leikkautuminen oli johtunut moottorijarrutuksesta 2 - tahtisella. Hänellä kaasu oli kiinni ja pyörän moottorissa melkoiset kierrokset päällä. Tällainen moottorijarrutus voi leikkautta laakerin kiinni lyhyessäkin hetkessä. Sitä en osaa sanoa onko syynä tämä tässä tapauksessa. Mutta 2 - tahtisessa kannattaa muistetaa aina se kytkimen käyttö kun moottorijarrutusta tehdään ja pumapataan kaasua voitelun saamiseksi. Näitä ongelmia tulee useasti endurossa tie siirtymillä kun käännytään risteyksessä. Sen vuoksihan vanhoissa 2 - tahti autoissa sekä moottorikelkoissa on vapaakytkin toiminta.
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOEli tappi ja alasilmukka on sinisenä, yläpää ei? Kampuran limppujen kyljet sinisinä?
Petilaakereissa ei väljää ole?
En ole koskaan itse kasannut konetta öljyämättä mäntää, laakereita, yms. ennen paikalleen laittoa, eli en tiedä josko sellaisen laiminlyönti voisi tuon aiheuttaa. Yhdessä liian laihalle säädetyn kaasarin kanssa kenties?
45min. -> todennäköisimmin vaurio on tullut välittömästi käynnistyksen jälkeen ja pahentunut siitä sittne luonnollisesti hyvin nopeasti.