K-SMK:n SM-Enduron maastokokeet

Kirjoittaja: HARRI KIRJAVAINENMaastokokeet ovat jo selvillä ja niiden kuvaukset löytyvät kilpailun nettisivuilta, (www.k-smk.fi). Tietoja päivitetään aktiivisesti, joten käykää katsomassa säännöllisesti.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOJoku on ainakin kovasti nähnyt vaivaa reittikuvauksen eteen. Miltei silmämunat muljahti ympäri kun luin sadan metrin tarkkuudella tehtyä selostusta ;-) Ihan oikeesti hienoo! Toi MK2 loppukaneetti oli kyllä hyvä ;-)

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOAi niin, mistä siellä löytyisi aamiaismajoitusta mahdollisimman läheltä kisakeskusta?

Kirjoittaja: MARKUS KUHMONENwww.laukaanhovi.fi

Kirjoittaja: MARKUS KUHMONENEtäisyys 0.7 km.
Aamiaisesta en tiedä.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOHyvältähän tuo vaikuttaa, pistin jo kyselyä meilillä menemään, likka kun sai +TV:n jouluna niin sehän käkkii het muutaman tunnin nassu Nickelodeonissa ;-)

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTiedoksi kaikille ketkä kisaan on lähdössä ja majotusta miettii: Laukaanhovilla majoitus 2hh 60e/vrk (telkku on) sisältäen aamiaisen ja tilaa vielä on, vasta kuulemma 8 varausta.

Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINENSirkuttajille ja paljon muillekkin tuosta majoituksesta. Suosittelen vilpittömästi Ruuhipirttiä. Moinen löytyy kisakeskuksesta n. kolmen kilsan päästä ja on viihtyisä motellitasoinen paikka. 014-4112200, ja niillä joku nettiosotekin... Saas nähdä, reitti on kovilla pohjilla ja 20 senttisen lumen alla jäässä. Uskon kisasta tulevan ajettavan. Ja vielä kun C- ja D-luokka tyrkkää reitin ensin, uskon sen tarjoavan perinteisen metsässä ajettavan enskanautinnon.... Kähmy

Kirjoittaja: Markku LaukkaTodella mahtava esittely pätkistä, vielä jos olis muistakin kun mk1.stä kartta piirros. Homma helpottuis katsojille, näkis mistä pääsis reitille ja kuinka kulkee maastossa. Tässä on kyllä mallia muillekin kisojen järjestäjille. Katotaan jos vaihka löytäis itsensä johokin kannon nokkaan räpsiin kun jäät on vähissä.

Kirjoittaja: HARRI KIRJAVAINENKarttapiirroksia tulee lisää sit mukaa kun ne valmistuvat. Viikonloppuna viimeistään käydään muut pätkät läpi siten, että tulee mahdollisimman tarkat piirrokset.

Kirjoittaja: HARRI KIRJAVAINENSivuille on lisätty piirrokset maastokokeista. Piirroksilla ei kannata lähteä suunnistamaan, mutta alueelle niillä pääsee:).
Valmistumassa on myös piirros siirtymistä, jotka pääsääntöisesti ajetaan teitä pitkin. Poikkeuksen tekee siirtymä MK1/5:lle, jolla ajetaan myös maastossa.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTerve Harri!
Hieno homma tuo, että olette -06 kisasta saaneet oleellista parannusta reittipuoleen tuon lämppäsiirtymän muodossa.
Semmoinen asia tuon reitin tiimoilta kuitenkin arveluttaa, että millainen mahtaa se reitti olla? Pitääkö lastenpyörään varata mukaan varusteet taljasta alkaen että pääsee syvimmistä ränneistä läpi (kun ei kuski kantaakaan jaksa)? Onko spoori tyyliin 20-30cm syvää, pakkasten myötä teräväksi jyrkkäreunaiseksi jäätyvää ränniä, pääosin vai vain hetkittäin? Pakkouraa vai lumikerros maltillinen alle 15cm ja kiertäminenkin onnistuu? Kalastelen tässä vaan...miettien mihin suunnata tässä viimetingassa "harjoittelemaan" jotta reitistä selviää läpi edes myöhärajan puitteissa...kun ei vauhtikaan ole kuin varjo toissatalvisesta, jos viimetalvisestakaan...

Kirjoittaja: PENTTI RAITTILAJos nyt olisin jonkinlainen psygoloogisenvalmennuksen tuntija, niin sanoisin kaikille sinne Liepeelle matkustaville: Jäitä hattuun. Mutta kun se taitaa olla, että jäitä ei ole kuin kuppiloiden jääpalakoneissa, niin kai ei sitten mitään. No kuitenkin... jos Sirkku jätät tämän ennakko höyryämisen vähemmälle, voit jopa päästä reitin läpi. Kisan tekijät ovat varmasti "ihan kusessa" sillä näillä keleillä 250 kuskia tekee aika kammottavan uran kun se ajetaan 3 kertaa. Veikkaan myös, että tulos listat tästä kisasta ovat täysin yllättävät... keskisuomen ja savon suuntaan tulee ...;-) Hyvää T.Pappa

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONo niin juuri, ei käy kateeksi reittiryhmää ja pitää olla vain tyytyväinen ettei K-SMK:kin perunut kisan järjestämistä. Järjestäjä on varmasti tehnyt olosuhteisiin nähden parhaansa, sitä en epäile, ja onneksi C:kin saa sentään sen 4 MK. Pyytelin vain, monisanaisesti tosin, tuoreita tietoja reitistä, jotta rupukuskikin pystyisi edes pikkuisen varautumaan...lähinnä henkisesti.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOOlisihan se kiva tietty saada ne numerotkin tietoon, vai perutaanko tämäkin kisa?

Kirjoittaja: HANNU MERIKALLIOSirkku, ei kisoihin kannata varautua. Mennään yrittämään parhaamme ja katsotaan, mihin se riittää. ; )

Kirjoittaja: HARRI KIRJAVAINENSivuille (reitti ja maastokokeet) on päivitetty tietoja:
- Olosuhteista
- Maastokokeisiin/-kokeilta siirtymiset
- Siirtymisreitit, jotta tietää mihin pitää milloinkin mennä. Estää toivottavasti eksymisiä.
- Maastokokeiden kuvaukset, jotka on suunnattu yleisölle. Sisältää mm. arvion kilpailijoiden saapumisesta maastokokeelle
- Kilpailualueeseen pysäköintipaikat (epäviralliset)
- AT-aikojen laskuri
- MK 2 ajetaan molempien luokkien osalta vain kerran

Keli lupailee hyvää kisan kannalta. Toivottavasti pakkaset eivät ole myöhässä.

Käykää katsomassa! Sivuja päivitetään (tietenkin), jos tulee uutta asiaa.

Kirjoittaja: HARRI KIRJAVAINENSiis, MK 2 ajetaan kaikkien luokkien osalta vain kerran.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOa) mikset voi vastata kysymyksiin?
b) mitä tekee AT-laskurilla kun aikataulua ei ole julkistettu
c) miksi kilpailunumeroita pantataan vai meinataanko kisa vielä perua? Tieto varmana olisi paikallaan kun varmaan yli 90% ajaa siirtokilvillä ja kutne on nähty niin viimeiseen päivään kilven hakemisen jättäminen voipi aiheuttaa 20% peruutuksia...
d) eikö tätä kilpailua koske lajisäännöt vai onko tarkoitus, että puolet C/D-luokista poimii AT-pisteitä ja häntäpää hylätään myöhästymisen vuoksi?

Kirjoittaja: HARRI KIRJAVAINENVastauksia Sirkulle:
a) Olen kyllä pyrkinyt jakamaan sen kaiken tiedon mitä minulla on enkä näe tarpellisena tiedon panttaamista. Tiedot tosin ovat niillä nettisivuilla. Jos vielä jokin asia on epäselvää niin pyydän, että täsmennät kysymystä.

b) ja c) Kalkku hoitaa lähtöluettelot, joten se ei ole K-SMK:n käsissä. AT-aikojen laskin on siellä sitä varten, että kun ne ajat tulevat tietoon (toivottavasti tämän päivän aikana) sitä voi (ei siis ole pakko) käyttää. Kilpailua ei peruta.

d) Tässä kilpailussa on tietääkseni lähdetty kokoajan siitä, että sääntöjä noudatetaan. Aikatulu on tehty omasta mielestäni aika väljäksi, joten AT-aikojen suhteen ei pitäisi tulla ongelmia. Jos täsmennät kysymystäsi, että mitä lajisäännön kohtaa ollaan rikkomassa, niin katsotaan sitten mitä voidaan asialle tehdä.

Harri

Kirjoittaja: JOONATAN JÄNTTIHyvä Harri, mielettömän hyvää työtä olet tehnyt tulevan SM-kisan suhteen! Ja vielä flunssaisena. Täytyy tätä kautta kiittää, kun en eilen palaverissa huomannut kiittää. Yritähän parantua!

Mami

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKiitos.

Viestissäni 11.2.2008 22:13 yritin mielestäni hyvin selvästi udella olosuhteita reitiltä. Ainakin täällä meillä on niin vähän lunta, ettei jalka yllä maahan kuin kaatuessa. Sen verran kuitenkin, että koko ajan pitäisi. Spoorintapaiset ovat kovin kuluneita (niin...mistä) ja lähinnä vesirännissä kahlausta. Kurussa pääsi vähän paksumman sohjon tuntuun.
Varmaan etelän miehiäkin kiinnostaa mitkä on edessä olevat olosuhteet, pääkaupunkiseudulla osa on ajellut kuulemma kesärenkain jo.

Ainut kommentti olosuhteistahan oli, että siinä hilkulla tarvitaanko liukupohjia vai ei. Viittaisi samoihin olosuhteisiin kuin meilläkin -> erot A...B...C välillä ja sisällä kaukana siitä mitä talvikisoissa normaalisti, lähinnä syyskisojen luokkaa -> jos C:n ensimmäinen ajaa 14km MK:n + siirtymän seuraavalle 29min. -> viimeisen huoltoaika meni jo eka pätkällä JA A:n kärki pistelee pätkän varmasti alle 20min. Säännöissä kuitenkin on ettei MK:n keskinopeus saa ylittää 45km/h vai olikohan peräti 40km/h.

Please, tunnelma on jännittyneempi kuin oli ekaan kisaan lähtiessä...eli vähän niin kuin pitäisi ylittää monimetrinen 20cm kapea silta silmät kiinni!

Kirjoittaja: HARRI KIRJAVAINENSirkulle.
Koska kilpailualue on noin 30 km:n päässä niin en pysty ihan varmaa reitistä sanoa, mutta spoorin syvyys metsässä lienee 15 cm:n luokkaa, joissain paikoissa enemmänkin niinkuin nettisivuilla lukee. Spoori levenee varmasti sitä mukaa kun kilpailu etenee, joten nyt on aika mahdotonta sanoa mikä tilanne on

Kirjoittaja: PENTTI RAITTILANyt tässä noin 100 km päässä kilpailupaikasta riehuu ukkosmysky, ja lunta ja jäätä tulee taivaan täydeltä, joten kovasti viisas pitää olla, joka vastaa spoorin syvyyden sentilleen, ja tietää ajonopeudet ensi sunnuntain pätkillä... huh... huh... eipä käy katteeks... ;) Pappa

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOHuh huh, onneksi katsoin väärin tuon arvioidun ajan, eli kisan sivuilta yleisöohjeesta katsoin 8:36/9:05 MK1/MK2 lähdöt 1:lle.
On muuten säännöt muuttuneet tuon nopeudenkin osalta. Viimesessä mulle tulleessa sääntökirjassa oli 40 tai 45km/h, nyt näkyy netissä olevan uusissa säännöissä tosiaan jo 50km/h. Että eipä tosiaan taida se raja rikkoontua.

Sorry, kauhee hytky, sisäsesti...

Jos saat lisää tietoja olosuhteista niin please, tänne. Märkäpuku vai pilkkihaalari, sähkövinssi vai kahvanlämmittimet ;-)
Luki siellä jotain mäestäkin, onko se oikein MÄKI (Kärmes...) vai jokin pienempi nyppylä...?

Tämä ei oikein liity tähän aiheeseen, mutta yleisesti:
Luinpa niitä sitten muutenkin ja ihmetystä herättää miksi se kohta, että jos reitiltä vahingossa poistuu niin on palattava samasta kohdasta takaisin, puuttuu. Vai onko se siellä jossain? Eli kun joku rajumpiotteinen kuski sinkoutuu kivestä läpi nauhojen pusikkoon ja palaa takaisin samasta kohtaa, hylkäys?

Kirjoittaja: KIMMO HÄMEENAHOTaisit Sirkku täpinöissäsi lukea Cross Countryn sääntöjä, siellä on 40 km/h maksimi ja reitiltä poistuminenkin mainitaan.
Tsemppiä kaikille kisaan lähtijöille, pari pakkasyötä on ennusteen mukaan tulossa!

Kimmo

Kirjoittaja: HARRI KIRJAVAINENMäet (MK 1 ja MK 4) eivät ole Kärmeksen vertaisia. Jyrkkyys on samanlainen, mutta koska mäkien pituus ei ole samanlainen, niin huolellisella ja määrätietoisella etenemisellä pärjää kyllä. Taitoahan se vaatii, mutta endurossa se taitaa olla enemmän sääntö kuin poikkeus.

Uskoisin, että C/D-luokilla ei nykyisten sääennusteiden mukaan ole suurta huolta läpipääsystä. On kuitenkin syytä olla tarkkana reittikuvausten mukaisesti.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKyl se Kimmo oli tossa 19 hujakoilla SML:n sivuilla...Enduro siinä linkissä luki ja tekstistä löytyi 50km/h ;-)
Joo, kun sais tän täpinän pois. Mutta kai siellä Kurussa on vielä huomenna lunta, kun niin lupailit, että miltei kesälläkin ;-)

Harri, Kärmeksen hohdosta menisi puolet pois ilman mäkeä ja muiden kisojen kokonaan. No Extremet paikkaa pikkasen. Kyllä haastetta pitää olla ja mäet on siinä mielessä yleensä tasapuolisimpia, ei katso tehoa, ei koneen, pyörän tai kuskin kokoa, jne. Jos osaa niin se "palkitaan" ja sit kun sössii niin voi voi kun työnnetään, oma moka ja eiku uutta yritystä. Mäet kuitenkin vaatii parhaimmillaan paljon monipuolisempaa osaamista kuin muut yksittäiset maastonkohdat. Silloin tietty ikävämpi juttu jos etenemisen pysäyttää esim. toinen kuski poikittain, katsojat, tms.

Ihan eka kertaa elämässään endurokisaa (Kärmesmäki, arvaa kenen suosituksesta...) seuranneelle vinkatakseni siis kyselin, heillä alkaa talvilomareissu niin, että kisa osuu sopivasti matkan varrelle.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOOn muuten numerot ja lähtöajat nyt Kalkussa, huoh.
Jos saa vielä kysyä:
Miksei Kalkussa näy keiden maksut on selvät/näkyy teillä, kuten oli Kärhällä ja Päitsillä? Nythän jokaisella tarttis olla kuitti maksusta kun ei kerran ole tietoa kenen maksu näkyy teillä ja kenen ei.

Kirjoittaja: HARRI KIRJAVAINENNettisivuille on päivitetty olosuhteita, MK2:n tietoja sekä merkitsemistä on tarkennettu.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOJep, kiitokset niistä ainakin omasta puolestani. Ne 14.2. kommentit rauhoittivat kovasti muljahtelua vastan pohjassa. Ja varmaan nämä pakkaset järjestäjän vatsan väänteitä ;-)

Kirjoittaja: OSKARI HELLMANMeillä K-SMK.n porukoilla ei tule näistä asioista vatsanväänteitä.TV JH

Kirjoittaja: Pekka PitkänenNäin yleisön näkövinkkelistä voisin sanoa, että oli erittäin hyvät kartat ja reittiselosteet. Kymmenen pistettä ja papukaijamerkki!

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOReitti oli pääosin hieno ja missä oli pahemman näköistä, oli ne kiertospoorit kummiskin avattu, eikä ongelmia ollut sen suhteen. Eturengas kävi nro 64 vedessä kahdesti koko reittulla! Spoorit oli tosiaankin pääosin tapeilta ajettavia ja ainakin kovia, vaikkakin ykkösen loppupää ja kakkonen oli kamalaa matalaa pöpperöspooria. Ykkösen loppuun oli -kiitos vaan Maire ;-)- tehnyt 2m ennen maaliantennia pätkänkaatomutkan...mutta ykkönen oli pääosin kivaa polkua sekin.

Kakkospätkällä kuin koitti selvityä metrin välein mutkista pystypyörällä ohi sisäkurvien kivien ja puiden hammas kerrallaan köpöttäen pöpperössä alkoi tuntua, että tästä ei tule ikinä loppua, en pääse ikinä maaliin ja pahimmat aavistukseni käyvät toteen - kaksi lepotaukoa ja kuudesti mopo nurin, nippa nappa jaksoi nostaa pystyyn ja lopussa koko akka ihan sippi!

Onneksi kakkosen jälkeen koitti autuus ja kolmonen oli vaan jotenkin makeeta vetää. Kakkosesta ei kaiketi tykännyt kukaan ja kolmosesta liki kaikki? Harvoin sitä rupukuskiluokat pääsee ajamaan neitseellistä baanaa, kolmonen oli kuin sellaista kesäkeliin, vielä minunkin numerollani. Oli vaan todella kivaa ajaa tapeilta. Sääli kilpailullisesti, että pellolla oli loppunut kesken merkit tai mielikuvitus. Mutta kakkosen kokeneena en enaa valita nopeasta spoorista ;-)

Nelonen oli samoin hieno, oli vaan kakkosesta asti voimat niin loppu ettei jaksanut ajaa kuin pätkittäin, eikä löytyny aina vaihdepoljinkaan. Tulipas tästä kerrassaan pitkä, mutta nuo kaksi viimeistä pätkää olisin ajanut vaikka kuinka moneen kertaa. Se kakkonen oli kyllä "elämys" omassa kategoriassaan ja toivottavasti ainoa siinä. Aikataulutkin taisi onnistua ihan hyvin, ainakin noita tuloksia katsellessa voisi päätellä sopiviksi kullekin luokalle.

Kirjoittaja: JAN VETTENSAARI.., minkäs linkin takaa löytyy tulokset / ek ajat?

-Wettis-

Kirjoittaja: SAMU LEHTINENNyt olis hyvät vinkit poikaa, että Kamoken kisassa menisi hieman paremmin kuin Lievestuoreella, jossa vauhtia ei ollut nimeksikään ja sitä olis tarkoitus saada paljon lisää. Antakaas hyviä neuvoja miten ne renkaat saa pysymään tuollaisissa urissa ilman, ettei hurjia oho tilanteita tulisi jatkuvasti?
Tuntuu vaan, että pyörä kampee kokoajan urasta pois ja tasapainokin heittelee miten sattuu vaikka yrittää katsoa vähän pidemmälle kuin etulokari.
MK1 ja 2 olivat ongelmallisimpia pätkiä
Tällä leveyspiirillä ei pääse harjoittelemaan lumessa ajoa oikeasti, joten ainoa keino on harjoitella mielikuvissa.

Kiitos jo etukäteen.

Jyrki