Jatkuva remppa harmittaa...

Kirjoittaja: 2 vai 2x2Hei te kokemusta omaavat, jotka olette siirtyneet 2-tahtisesta nelariin. Miten 400-satanen nelari suhtautuu esim. 250-/350-kuutioiseen kaksitahtiseen. Onko siinä samanlaista terävyyttä vai vastaako vasta tosi iso esim. 600cc nelari paremmin 350cc-kaksitahtisen luonnetta? Entä riittääkö 400cc nelarin paukut viemään 115-kiloista kuskia hiekalla vai olisiko 500/600cc nelari isolle ukolle sopivampi? Entä nelarin kuluvat osat...kestääkö nelari yhtä hyvin kuin 2-tahtinen, sillä onhan 2T:n rakenne paljon simppelimpi? Entä remppammenot ja ajotuntimäärät versus 2T-venkulat? Olisi kiva kuulla ihan fiiliksistäkin ja siitä järjestävätkö maahantuojat esim.kerhoille kilpailujen yhteydessä koeajotilaisuuksia.

Kirjoittaja: 2 vai 2x2Mutta keuliiko se kaasulla kuten iso 2T ja onko perässä 20m kaari humusta, kuten isolla kaksitahtisella? Entä mitä tarkoittaa "täytyy käyttää jarruja vähemmän" - sisältääkö tämä kätketyn viestin kiihtyvyyden puutteesta vai jarruttaako nelari niin paljon moottorijarrutuksessa, ettei jarrua käytetä, kuten 2T-pyörissähän vain kiihdytetään ja jarrutetaan; eikä koskaan moottorijarruteta? Sitä on vaan jotenkin jäänyt "koukkuun" tuohon ison 2T-moottorin räjähtvään voimaan. Missähän noita pääsisi oikein kunnolla kokeilemaan vertailumielessä ilman ostovelvoitetta...

Kirjoittaja: PearlItse ajelen YZ426F:llä ja en ainakaan vielä ole löytänyt mitään negatiivista tekniikan puolelta verrattuna edellisiin 2tahtisiini (lähinnä Hondiin CR125 ja CR250). Öljyä joutuu vaihtamaan aika usein, mutta se on pikkunen homma, muut huollot suht. samalla aikavälillä kuin 2t.

Raskaampihan sitä on ajaa kuin esim 250cc 2t ja erityisesti jarrutuksissa tuntuu hitusen painavampi pyörä. Moottorijarrua ei pyörässäni ole nimeksikään ja se on sopinut ainakin minulle kun noilla 2 tahtisilla olen ennen ajellut.

Tehoalue on mielestäni mukavampi kuin 2t:ssa, eikä sillä lähdöissä jää ainakaan 250cc, tietysti se on eniten kuskista kiinni. Suosittelen lämpimästi Yamahaa, mutta ei kait nuo muutkaan (KTM, Husaberg) huonoja ole.

Kirjoittaja: jn-200kylsil humus lentää!!! ei tartte jarutaa niin pali ko moottori tekee sen homman!

Kirjoittaja: Ossi Suuronenonko YAMAHAN uusi YZ250F ja WR250F
nelari, hyvä ostos.

Kirjoittaja: braaappjoo kyllä ihmisen pitäis päästä ajamaan kaikenlaisia vehkeitä mahdollisimman moneen paikkaan ja usein...mut esteitäkin on (aika,raha tms.)isolla 2-t:llä joutuu jarruja käyttään huomattavasti enemmän ,ainakin harrastelijavauhdeissa,..mut onhan siitä se hyöty jos oppii käyttään jarruja kunnolla

Kirjoittaja: pirhonen osmoHankin 400 nelarin vuoden -99 alussa ja voin sanoa, että potku riittää ihan hyvin. Itse painan 100 kg. Olen hankkimassa 2001 mallia joko KTM tai Husabergiä, riippuen saatuvuudesta. Koneeseen on vaihdettu öljyjä ja suodattimia. Lisäksi iskarin huollot ja jarrupalojen vaihdot kuuluvat arkeen unohtamatta renkaiden kulumista ja ilmanputsarin likaantumista. Suosittelen lämpimästi.

Kirjoittaja: pirhonen osmoMoi,

Nelarilla vuodesta -91 ajaneena voin kertoa, että tehoa on, mutta se on paljon laajemmalla alueella kuin 2-t pyörässä. Paino onkin ainoa haittapuoli vanhemmissa nelarissa. Uudemmissa tämäkin haitta on korjaantunut.

Ainakaan kotarin kiukaaseen ei ole tarvinnut kajota sen kummemmin. Peli on vm.95 ja männänrenkaat on vaihdettu kerran (vanhat olivat vielä mitoissaan). Öljyjen vaihto tarpeeksi usein ja suodattimet valmistajan suositusten mukaan ja homma pelaa. NO PROBLEM! Jammun uudessa 426:ssa on sitten taas ollut ongelmia joita 400:ssa ei ollut joten sitä kannattaa miettiä. Yleensäkin nelari on koneeltaan vahvempi, eikä ole niin arka hiekalle kuin 2-t.

Kyllä 400:n vie isoakin miestä jos vain käskee. Tietty pehmeässä 600:n vääntö helpottaa menoa. Jenkit sanoo:"Nothing beats cubic inches".

Kirjoittaja: ktm620Kyllä iso nelari on kokemus joka kaikkien pitäisi kokea. 400 kuutioiset tuntuvat mopoilta ison jälkeen. Nelari on siitä hyvä että sen voi antaa huoletta kavereille koeajolle kun ei tarvitse pelätä että vehkeet laukee kun ei itse ole sarvissa. Isolla nelarilla on todella hauska ajella mutta jos menee oikein tiukkaan kivikkoon/lepikkoon niin sitten kuskista rupee virta loppumaan. Itse mietin Isosta luopumista ja vaihtoa helpompaan mutta toisaalta mielessä on koko ajan että tuntuuko mikään muu enään miltään!

Kirjoittaja: 99 eteenpäin Hussessa on öljypumppu, niihin pyöriin ei oo tarvinnu tehä koneeseen ku öljyjä vaihdella. Nokkaketjukin kulu vaan vanhoissa 350:ssä

Kirjoittaja: VelimiesKokemuksia löytyy Husseista 400 ja kuussatasesta ja isoo kotkaakin kokeilin.Ite oon 94kg ja 186 cm ja meikän mitoille em.pyörät sopii hyvinkin.Iso pyssy eroo vasta pehmeessä ajettaessa,hitaassa maastossa mitä vähemmän potkua sen parempi.600 kuutioiset on hauskoja pelejä mut ne syö miestä ,400 kyllä kuljettaa kunhan käskee.Vuodesta 91 lähtien olen kattellut läheltä Hussen nelareita ja yhtään isoo pamausta ei ole sattunut,veivin laakerit pitää vaihtaa ajoissa ja öljyt kun vaihtaa usein ja nokka ketju kerran vuodessa,siinä ne suuremmat.Samalla männällä voi useamman vuoden pöristellä.
Teho tulee hiukka erilailla kun 2-t ,aluksi meno ei tunnu miltään kun pyörä ei ryntäile, mutta vauhti pysyy tasaisenpana ja isolla pyörällä pääsee sitte isoo kovaa kai se 180 suurinpiirtein menee päitsi välityksillä.