Jääradan nasta/rengassääntöihin muutoksia?

Nyt on saatava helkatin nopeeta radikaalisia muutoksia nastotussääntöihin jääradalle. Oon tässä jo vähän aikaa kuullut, kun monet kuskit valittaa, kun takarenkaita menee yks per viikonloppu ja rahat alkaa käydä pikkuhiljaa vähiin. Ei ihme, että esim. B250-luokassa on enää alle kymmenen kuskia viivalla kisoissa. Miksei tehdä niin kuin jääspewassa? Sallitaan kilpailuissa läpinastotus ja aletaan käyttämään sliksejä tai sadekelin-kuvioisia renkaita kuten supermotossa. Nastat saisi asettaa renkaaseensa haluamallaan tavalla ja niiden lukumäärä olisi rajoitettu (tai sitten ei). Tietysti nastojen pitäisi olla erilaiset kuin nykyään, mutta onhan jääspewa-nastojen valmistuskin joskus aloitettu. Renkaat ois varmasti kalliimpia mutta kestäisivät myös monta kertaa kauemmin kuin nykyiset naurettavat kaukoitämaiset Durot, joiden laatu vaihtelee ihan älyttömästi.

Kirjoittaja: A.SoitialaMarko:Lisenssivakuutuksen puolelta. Saa nähdä sit miten hommat siä Pohjolassa etenevät...

Kirjoittaja: A.SoitialaMarko:Kyllähän sillä jalalla pystyy kävelemään, mutta ei oikein tahdo taipua ja antaa periksi. Leikkaus pistäis olla n. viikon sisällä, kunhan ensi saan Pohjolalta takuun leikkauksen maksuun, joka pitäis siis ilmestyä viikon kuluessa.

Kirjoittaja: M. LaineKummasta vakuutuksesta yrität, liikenne- vai lisenssivakuutuksesta? Toihan oli selkeästi liikennevakuutuksen alainen tapaturma. Kai sulla oli liikennevakuutus?

Kirjoittaja: M. LaineEn voi sille mitään, mutta itselläni ei ole valittamista kun renkaat kestää ja tulostakin näyttää syntyvän. Kakspuolikkaalla tuli nyt toinen voitto peräkkäin samoilla renkailla ja viissatasen takarenkaallakin on ajettu jo kolme kisaa ilman että on lähtenyt yhtään nastaa tai nappulaa. Sehän on tosiasia että laatueroja noissa kumeissa on, mutta ennen kuin joku näyttää paremman vaihtoehdon käytännössä niin on turha puhua. Eli ensin testataan ja sitten käytetään. Jokainen saa alkaa kehittämään uusia renkaita jos kukkaro sen kestää. Kun on näytetty joku rengas ylivoimaisesti kestävämmäksi pidon heikentymättä, niin varmasti se pistetään harkintaan myös lajiryhmän toimesta. Jonkun se kehitys on kuitenkin tehtävä. Ei kenenkään ole pakko Duroja käyttää jos ei halua. Tästä asiasta on puhuttu ainakin kymmenen vuotta, mutta vielä ei ole parempaakaan rengasta löytynyt.


Antti, mites polvi jaksaa? Joko olet ollut leikkauksessa?

Kirjoittaja: pirhonen osmoNastasääntö on jäärata-ajon keskeinen juttu. Arvioin seuraavassa, miksi tilanne on nyt niin huono, vaikka suurinpiirtein viisitoista vuotta tällaisena ollutta sääntöä ei vielä pari vuotta sitten kukaan moittimut: Nastoitukseen yleisimmin käytettävien renkaiden ("HWA-Fong, Duro" jne) laatu vaihtelee nykyään kovin paljon. Sellainen runko joka pitää hyvin, repeytyy kovin nopeasti. Ja sellainen joka kestää, ei sitten oikein pidä. Kysymys on kumin ja kankaiden lukumäärästä/laadusta. Valmistajille on koetettu selittää asiaa ja pyydetty muutoksia rakenteeseen, toistaiseksi huonolla menestyksellä. Missään muualla maailmassa ei enää tuota alkuaan IRC:n mallilla ("IRC Inoue Scramble", ensimmäisen kerran Suomen jääradoilla 1969) käytetä, on kerrottu. Se alkuperäinen IRC oli silminnähden laadukkaampi ja kesti koko talven vaikka siihen laitettiin viisisataa vinopää-nastaa. Kun Fongit (halvempia) tuli, ne heti huonommin kestivät. Kun vinopäistä luovuttiin (valmistus loppui), säännöksi tuli tasapäät. Ja kovin lyhyet sellaiset. Renkaaksi paras oli Trial -rengas (silloinen...). Kun nastojen ulkonema ja terävyys lisääntyi, alettiin taas tehdä Fongeihin, jotka sinänsä olisivat muotonsa ja hintansa puolesta ihan ok. Ratkaisuksi ei VARMASTI sovi läpiruuvattu piikki tai hokki. On nimittäin kokemusta. Sääntö oli vajaan kahden vuoden ajan ne salliva ja kokemus oli hyvin huono. Pidon ja luiston raja on kovin dramaattinen, jolloin kaarreajo on lievästi sanottuna poukkoilevaa. Nykynastatkin vuolee ihoa, mutta olen nähnyt, miten hokit sen tekee, enkä tule katsomaan sitä enää! Rengasäätö oli onnistunein, laji oli nautittavinta sekä ajaa, että katsoa kun nastat olivat suht. lyhyitä (n. 6mm), paksuja (n.3.5mm) ja VIISTOPÄISIÄ! Nasta leikkasi jäätä, ei murskannut. Spooreja rataan ei syntynyt. Jäähilettä irtosi paljon vähemmän. Pito oli parempi kuin nykyään. Rengas kesti kymmenen kisaa talvessa, vaikka liimana käytettiin Araldit:ia. Kisassa pystyi ajamaan hyvin lähekkäin, koska luisto oli tasaista. Kisoissa oli parhaimmillaan yli sata kuskia/luokka pyrkimässä finaaliin!#####Mitä siis pitäisi nyt tehdä? Ehdotuksia vastaanotetaan! Jotta laji säilyisi RATALAJINA, edellytetään: 1. Vauhti=pito ei saa paljoa heikentyä. 2. Rengaskulut on oltava pienemmät. 3. Kaikkien saatavilla on oltava yhtä hyviä renkaita useilta toimittajilta. 4. Säännön on oltava yksiselitteinen ja lyhyt. 5. Renkaita ei merkata. 6. AKK:n säännöistä ei pidä ottaa mallia! ### Ehdotukset tälle palstalle, www.iceroadracing.com:iin, suoraan minulle tai lajiparlamenttiin. Eroan jääradan lajiryhmästä "täysin palvelleena", enkä enää ota sen sääntöihin julkisesti kantaa. Syynä on muut tehtävät SML:ssä. Niiden vaatima objektiivisuus edellyttää eroa lajikohtaisesta kytkennästä. Toivon seuraajilta viisaita päätöksiä ja jatkossakin voin toimia "kummina" lajille.