Ilmaaminen
18.12.2005 - 00:23
|
Kirjoittaja: VESA ALIRANTA
Omistan 250r Hondan ja edelleen epäselvää, pitääkö joka ajokerran tyhjätä ilmat
etuiskareista? Entä jos en niin tee, onko haittaa? Mitä säätöjä ummikon tulisi tehdä
talviajoon, noin yleensä?
Foorumit
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: EETU HEINOSen verran voin sanoa omakohtaisi kokemuksia pyöräily puolelta että päästäkää ne paineet ulos! Marzocchin shiver dc kerää ilmaa ajon aikana ja jollei paineita päästä ulos niin keula rupeaa vuotamaan yleensä liukuputken ja "drop outin" välisestä liitoksesta. Mikäli ei rupea vuotamaan sieltä niin silloin paukahtaa...
Siitä en tiedä mistä ilma niihin menee, mutta stefaa epäilen, sillä itse ja kaverit käyttää saman merkkistä ja viskositeetiltään samaa öljyä.
Ja spekulointia!
Se ilma menee stefan läpi, sillä mistä muualta se pääsisi? (kaasuuntuminen kun unohdetaan) Stefan tarkoitushan on pitää öljyt keulan sisällä ja paskat taasen ulkona. Niin ja se jousi joissain stefoissa ei minun mielestäni ihan kauhiasti vaikuta...
(kaikki minun tiedot pohjautuvat fillareiden tekniikkaan, eli kaikki saattaa olla päin ahteria...)
Kirjoittaja: Kees van NiftrikMiksi sen stefan pitäisi olla "niin" tiivis. Luulisi sen riittävän tiiviinä jarruttavan aivan älyttömästi keulan liikkuvuutta. Tarkoitus on kuitenkin, että nesteet pysyvät sisällä, mutta keula liikkuu esteettömästi molempiin suuntiin. Super-herkistetyissä kisaenduro-keuloissa ei varmaan montaa tuntia ajeta samoilla stefoilla.
Kirjoittaja: Jukka OittinenHyvä että ollaan täällä asioista eri mieltä..Niin pitää välillä ollakin.Minun viissatasista kawoista ei mene ilmat stefoista(ja ne on NOK:t) läpi kummastakaan pyörästä.Ja öljy on sitten WP synteettinen 5W.Jos vaihdan keulaan eräitä muita mekki öljyjä,niin ilmaustalkoita saa tehdä pitkin ajopäivää.
Voitte testata stefojen ilmatiiviyden kun otatte keulasta jousen ja öljyn pois.Painatte iskarin pohjaan.Yläkorkki kiinni.Vedätte iskarin suoraksi, jolloin sisälle tulee alipaine.Jos se alipaine häviää iskarista, niin sitten se stemppa laskee ilman läpi.
Kirjoittaja: MIKA PIRTTIKANGASkotari ainakin kerää ilmaa,samoin jammu ja ei siitä kyl mitään haittaa ole jos ne ilmat sieltä ajon jälkeen päästää pois ja aikaa siinä menee ehkä puoli minuuttia,no jokainen tekee omalla tavalla mut suosittelen sitä ilman poistamista.
itse ilmaan joskus myös reenin aikana.
Kirjoittaja: Kees van NiftrikKirjoitinks mä ton edellisen? Oho...
Kirjoittaja: TOM NORDMANYmmärtääkseni Sirkulla on, vaikka ei suoraan "mopon iskareista", niin mm. hydrauliikasta sen verran kovaa osaamista että hänen lähestymistapaa kannattaa kunnioittaa. Itse en tiedä asiasta mitään mutta mm. Ktmtalk.com keskusteluissa Sirkun kanta saa asiantuntijoilta vankkaa kannatusta. Taidatte kaikki olla osaltanne oikeassa.
Kirjoittaja: Kees van NiftrikNo tuo edellä mainittu taas kuuluisi sinne "henkilökohtaista"-palstalle, mutta näitä edellä mainittuja sankareita olisin valistanut sen verran, että näin nämä julkiset harrastajafoorumit toimivat. Joskus menee vähän pieleen, mutta useimmiten hemmoilta suorastaan sataa käyttökelpoisia vinkkejä, joita ei läheskään aina löydy kirjoista saati kansista. Kaikilla ei ole faijaa tai koti-insinööriä ratkomassa näitä pulmia kotosalla, joten tällaisilla keskusteluryhmillä on selkeä sosiaalinen tilaus. Siis näkisimme mielellämme hieman pitkämielisyyttä ja selkeitä parannusehdotuksia tai perusteluja, jos kiistää toisen edesottamukset, niin pysyy rauha maassa näin Joulun alla.
Kirjoittaja: TEEMU RAUHALAsuosittelen et pidät noi iskarien ilma asias ihan omana tietonas.
ja otat yhteyttä johonkin iskarin tekijään, ennenkuin kommentoit asiota.
olen jo usean otteeseen seurannut noita sun kommentteja eri keskusteluista,
tunnut olevan kyllä joka asiassa päälläs ja esittämässä mielipiteitä.
tietotaitosi tuntuu olevan joka sen verran "kovaa tasoa" et voisin palkata sut
JAKARIKS ja varmaan moni muukin :)
Kirjoittaja: TEEMU RAUHALATEKSTI ON TARKOITETTU SIRKULLE!
Kirjoittaja: enskahemmoJakari on muuten oikeessa. Että kannattaa varmaan palkata.
Kirjoittaja: Tuukka HeleniusEn tiedä minkälaisia stefoja keuloissanne on mutta omassani on sellaiset kaksihuuliset, toinen jousikuorimitteinen (pitää öljyt sisällä) sekä toinen ilman jousta juuri päinvastaiseen suuntaan suuntautuva. Periaatteessahan jos tuo ilmaisisi ilmat stefan ja liukuputken välistä öljypuolelle stefan huulet painuisivat alipaineen vuoksi tiukasti liukuputkea vasten tiivistäen lisää. Tuon kyseisen stefan lisäksi löytyy keulastani kaksihuuliset pölysuojat joissa molemmat huulet suuntautuvat moskan pitämiseen pois. En itse ole huomannut erityistä ilman kertymistä keulaan, pieni pihaus saattaa joskus kuulua, epäilen senkin johtuvan lämpötila eroista.
Kirjoittaja: Jarmo NiskanenKyllä se asia on niin että keula tulee ilmata niin kuin Sirkku sanoo, molemmat renkaat irti maasta. Mielellään vielä normaalilämpötilassa eikä välittömästi ajon jälkeen kuumana, koska jäähtyessään muodostaa taas alipainetta.
Öljylaaduissa on kyllä eroa että miten paljon ilmaa keulaan kertyy, johtuneeko erilaisesta kalvonmuodostuksesta liukuputken pintaan.
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOIhanaa kun joku tietää...
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOOta nyt Jukka järki käteen, jos sulla on keula jokusen sentin painuksissa kun päästät sieltä paineet pois niin hetihän sinne tulee alipainetta kun se keula tulee jousivoimalla vapaana kokonaan ulos. Kaiken lisäksi sitä ilmaa pääsee keulan käydessä syvältä sieltä poiskin, mutta stefan rakenteesta johtuen (jos olet ne oikein päin asentanut) ilma menee helpommin sisään kuin ulos. Ei ole temmin keulaan tarvinnut ohennettuja stefoja viritellä, se oli semmoinen japsi jonka keula oli niin epätoivoisen kitkainen.
Kirjoittaja: Jukka OittinenIhanaa olla naisen kanssa taas eri mieltä..Ei sinne keulaan nyt sitä imua vaan tule.Ajattele jos vuoden välein laskisit ne ilmat sieltä pois.Sitä olisi paljon, vai mitä?Ja mistä se on sinne tullut? On stefoja, joissa ulkopuolellakin on jousi.Se puristaa niin paljon että ei laske ilmaa läpi..Ja täysin sama ilman kertyminen on havaittu.Jos haluaa saada kaiken vanhan öljyn iskareista pois se kannattaa lämmittää ennen öljyn vaihtoa.Sitten vielä purkaa ja putsata/pestä.Öljyjen koostumus on vaan eri merkkien välillä vaan niin erilaista, että ne kaasuuntuu keskenään.
Kirjoittaja: Jukka OittinenMinä en tiiä mitkä kumit siellä sinun omistamassa Temmissä puristaa.Jos sinne saat asennettua japsivalmisteiset NOK-merkkiset(Hondassa vakiona) stempat, niin ei tarvii tätä ongelmaa enää miettiä.
Kirjoittaja: Tuukka HeleniusEikös nuo lämpötilojen vaihtelut ainakin muuta iskarien sisällä olevaa painetta, ilmaat vaikka ulkona muutaman asteen pakkasella ja viet talliin esim. +10 asteeseen niin paine kasvaa... Tietysti hirveän suuri ero ei ole, mutta jotain kumminkin, jotain ainakin alkuherkkyyteen luulisi vaikuttavan.
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKuule Jukka, kyllä se vaan juurikin niistä stefoista sen läpi vetää. Ja tuolla sinun tavallasi siellä on jo valmiiksi alipaine, mukaan tulee kahta herkemmin vielä pölyä suurempiakin epäpuhtauksia. Huomaat eron jos ajat esim. ohennetuilla keulan stefoilla tai kun stefa kuluneisuuttaan hiukan löystyy. Öljy pysyy vielä sisällä, mutta ilmaa on yhä enemmän ja useammin.
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOEllei sieltä mitään tule kun ruuvin avaa (pihahda), niin ei silloin tarvitse. Se on aika paljon pyörä- ja yksilö/keulakohtaista. Eli ei tuohon voi antaa mitään eksaktia nevoa, mutta miksi sitten et avaisin niitä aina ajokerran jälkeen? Ellet, ja keula vetää stefoista ilmaa, niin kohta se keula on kova joustamaton pökö, sama kuin laittaisit sinne enempi öljyä.
Kirjoittaja: Jukka OittinenIlman kertyminen keulaan johtuu yleensä huonosta öljystä tai siitä että öljyn vaihdon yhteydessä keulaan jää vanhaa/eri merkkistä oljyä.Eri merkkiset öljyt sitten keskenään muhivat ja muodostavat kaasuja.Ite en usko siihen että stefasta se ilma sinne keulaan menee, vaikka niin yleisesti puhutaan.Iskarissa vallitsee koko ajan paine kun sillä ajetaan.Eli ylipaine ja se on suurempi kuin ulkoilmanpaine.Pölysuoja+stefan ulkohuuli pitää kyllä huolen siitä että kakat ja ilma pysyvät ulkopuolella.
Ite päästelen ilmoja pois pyörästä sen olematta pukilla.Tulee parempi alkuherkkyys.