Hyvinkään endurokisa

Kirjoittaja: Marko MoisanenKyllä se vaan on vaihteeksi mukava seurata tuollaista stadiontyyppistä enskakisaa. Nopea ja vaihteleva rata sekä pienillä siirtymisillä kisailijat ovat näköpiirissä suurimman osan ajasta.

Sitä vaan täytyy kyllä ihmetellä, että minkä ihmeen takia sitä paljon puhuttua suurta yleisöä ei edes yritetä houkutella paikalle? Kisasta ei ennakkoon nimittäin ollut juurikaan tietoa saatavilla edes alan harrastajalle.

Koskisen Tarulle pitää nostaa lippahattua vähintään metrin korkeudelle; mimmi päästeli D -luokassa Hussen nelarillaan sellaisen ajan, että jäivät kaikki C4t -luokan ukot huuli ymmyrkäisenä hitaammiksi eikä koko C -luokan paraskaan ollut kuin viisi minuuttia nopeampi.

Hieno suoritus!!

Kirjoittaja: Marko MoisanenEi näissä erikoisemmissa lajeissa kuten vaikkapa moottoriurheilu tai ilmailu tarivitse juurikaan jännittää sen puolesta, että paikalle tupsahtaisi liikaa katsojia.

On vain niin pirun sääli, että rakennetaan härmäläisessä mittakaavassa loistava kisa ja sitten ollaan tyytyväisiä muutamaan maksavaan katsojaan ja perinteiseen käristemakkaran purijaan.

Kuitenkin homma on niin, että paikalla olevat katsojat tuovat jatkossa lisää paikalla olevia katsojia, mikä taas nostaa koneistossa pyörivän pelimerkkikasan painoa. Ja sitä ymmärtääkseni on kaivattu iät ja ajat niin ajajien kuin järjestäjienkin puolesta.

Lähettyvillä vaanivasta kunnolla järjestetystä tapahtumasta kumiseva viidakkorumpu saa ihmiset tämän nykyajan ilmoitustaulun - netin - ääreen. Ja jos siellä ajatus myydään hyvin, niin paikalla on sankoin joukoin porukkaa moottoriurheiluväen rahaa taskut täynnä.

Ja kyllä niille pitää myydä muutakin kuin mainosten sekaan kätketty lähtöluettelo, makkara ja pahvikupillinen vahvaa joka kodin putkilääkettä. Käsiohjelmassakin voisi olla nykyaikaisia mallinnuksia radasta korkeuseroineen ja katselupaikkoineen - edes sinnepäin tehtynä. Tai edes tietoa siitä, minkä verran mikäkin luokka ajelee.

Hyvä ja hyvin järjestetty oli kuitenkin Hyvinkään stadionenska, mutta ei kannattaisi jäädä tuleen makaamaan, vaan hoitaa homma loppuun asti.

Kirjoittaja: TEPPO SUONPÄÄVielä alkuperäisestä teemasta, eli heikosta tiedottamisesta. Kisa itsessäänhän oli hieno ja pienellä kävelyllä näki hyvinkin erilaista enduro-maastoa- ja vauhtia.

Sinänsä oli sääli, ettei kisasta tiedotettu enempää, koska järjestäjä oli kuitenkin nähnyt vaivaa ja tehnyt ihan tyylikkään kisaoppaan, kahvio oli auki yms.

Puitteet olisi olleet valmiit isommallekin kisatapahtumalle ja varmaan tämä kisa olisi ollut mieluisampi monelle moottoriurheilun ystävälle, kuin esim 28.5 järjestettävä sm-motocross, jossa ajetaan kuitenkin vain melko pienellä radalla verrattuna stadion-enduron lenkkiin. Ainakin itse pidin tästä kisasta enemmän, kuin keskiverto crossista.

Yksi syy vähäiselle ilmoittelulle saattoi olla pelko suuresta tulijamäärästä. Nythän lenkit kiersi käytännössä monilla perinteisillä parkkipaikoilla, eikä katsojat olisi päässeet kovinkaan lähelle autoillaan.

No jauhetaan vielä niistä suoranopeuksista....ainakaan katsojan silmissä ei monikaan kisaaja tainnut kärsiä kovista suoranopeuksista ainakaan, jos muistelen muutamien kisaajien keulimisia suoralla yms.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOOn se vaan kumma juttu kun ei ihmisen muistiin jää kuin negatiiviset asiat. Mahtaa olla elämä synkkää.

Olen viime syyskuusta laskien ajanut kaikki kisat yhtä lukuunottamatta, ihan tarkalleen puolta niistä olen varauksetta yksinomaan kehunut, ihan tiedokseks vaan.

Kirjoittaja: JANNE TUOMITosi mukava ja vaihteleva kisa,nopeeta ja hidasta ja tekniikkaa vaativia paikkoja.

Ja Sirkku kannattaisko harkita lajin vaihtoa,kun minkäänlainen kilpailu ei ole tunnu koskaan kelpaavan!!!

Kirjoittaja: TOM NORDMANKeskinopeus minulla oli kisassa noin 32km/h (jos tähän kotkan mittariin on luottamista). "Keskisuomienskassa" tämä on noin 27-30km/h. Mielestäni vauhdit olivat täysin linjassa. Itse asiassa tälläisiä kisoja pitäisi olla paljon enemmän:
- Huolto yhdessä paikassa
- Hidasta ja nopeaa
- Krossia, kivikkoa, juurakkoa, asfalttia yms yms.

Vauhtipaikat olivat mielestäni järkevästi suunniteltuja ja riskit olivat aika hallittuja. Parasta koko kisassa oli se, että tuolla oli aivan älyttömän hauskaa ja riittävän rankkaa. Tätä jää kaipaamaan...

Kirjoittaja: SIMO NIITTYMÄKITerve! Mun mielestäni reitti oli vallan loistava monenlaista maastoa ja reitti kesti hyvin... nopeat asfalttiosuudet ei ole kyllä milläänlailla vaarallisia kun ajaa omien kykyjensä mukaan päinvastoin erittäin hyviä paikkoja levätä ja jäähdytellä raskaassa kilpailussa. Kiitokset järjestäjille.

Kirjoittaja: JUHA NISULAMinusta Hyvinkään kisa oli hienosti järjestetty,reitti oli todella mahtava.Olen huomannut et joltakin harrastajalta löytyy aina haukuttavaa oli kisa sitten miten vain järjestetty tai reitti suunniteltu.Itse ainakin epäilen Allanilla on kokemusta kyllä reitin merkkaamisesta ja tekee mahtavat polut ja monipuoliset,pitäisi sopia kyllä jokaiselle.Kilpaileminen on kaiken lisäksi muuten vapaaehtosta.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTuli ehkä hiukan kärjistettyä, kyllä se reitti minunkin mielestä oli KESKIMÄÄRIN hyvä ja järjestelyistä muuten ei voi pahaa sanaa sanoa. Eihän moottoriurheilu koskaan voi täysin turvallista olla, mutta se nyppii kun ehdon tahdon antamatta mitään lisäarvoa suunnitellaan kohtuutonta riskinottoa vaativia tilanteita reitille.
Jämsän jääkaljamat, Nummisten jäiset paljaat kynnösluukutukset ja tämän kisan asfaltti- ja irtomurkulaluukutukset, samaa sarjaa kaikki.

Niin, mitä ihmeen lepotaukoja? Eihän se reitti edes A-luokalle mennyt pahaksi ja nekin ajoi vaan 6 kierrosta. Kyllä se C:n 4 nyt oli lähinnä pikku sunnuntaipyrähdys??? Eihän tuolla nyt kuitenkaan ollut mitään, mistä tosissaan kellään olisi edes tehnyt tiukkaa päästä läpi, niin varmaan 3-4 tuntia tuota vastaisi tuntia koko ajan kivikossa/juurakoissa/mudassa, eli reittiin nähden ajoaikaa tuli kyllä toooosi vähän.

Kirjoittaja: Ari TuominenMitenkäs Sirkku pärjäsi noi hitaat paikat.Pysähtykö vauhti kokonaan ?
Oliko puun ylityksessä jotain tilannetta ?

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKysykkö multa vai yleisöltä?
Ihan meni mukavasti ja kyllä, puun ylityksessä oli tilanteita ;-))
Mutta onnistupa jopa kerran hypätä yli ihan pystyssä pysyenkin, pari yritystä lisää olis ollu ihan kiva lisä! Tai vaikka muutama puu enempi kierroksella...

Kirjoittaja: ari virtanenOiskohan Sirkku aika kokeilla Trialia seuraavaksi? Enduro on vauhtilaji.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOEikä muuten ole, vauhtilajit on MX/RR/Maarata etc., vielä ed. vuonna lisenssikin oli nimenomaan niin, että "reittilajit"-lisenssillä ei saa ajaa vauhtilajien kisoja.

Trial on hieno laji ja lähes kadehtien seuraan sen taitajia. Enduroon se kuuluu yhtä paljon kuin MX

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOReitti oli oikein monipuolinen ja vaihteleva, mutta koko kilpailun pilasi ne pähkähullut reikäpäiden luukutusosuudet. Eikö kukaan todella ajattele enää mitään kun nopeudet maastokokeilla nousevat ->140km/h nopeimmilla?

Pärjätäkseen pitäisi ajaa sataa alustalla, joka on ensimmäisen kierroksen jälkeen pelkkää irtokiveä tai 107km/h asfaltilla, irtohiekkaa päällä, ei vielä edes riitä kun 3 rinnan mennään ohi. Krossivarusteet ei noissa tilanteissa kaatumisessa suojaa mitään ja nahkapuvulla tuskin kukaan pystyisi metsäosuuksia ajamaan.

Järki hoi! Ajetaan sitten asfalttia jos kerran ratamestari haluaa, mutta olisi varmaan turvallisuus huomioiden syytä rakentaa niille osuuksille riittävän tiuhaan riittävän tiukkoja käännöksiä. Tässä kisassa pärjänneet osoittivat vain, että itsesuojeluvaistoa ei ole ja elämänlaadulla tulevaisuudessa ei ole merkitystä, tai ainakin ne unohtuvat kun kello käynnistyy. Toki PELKÄLLÄ reikäpäisyydellä ei olisi pärjännyt, ajotaitoakin vaadittiin. Ristiriita kuitenkin on melkoinen sääntökirjan määritellessä vaikka mitä pieniä yksityiskohtia turvallisuuden tähden, sillä nopeuksien nosto tälle tasolle tekee monta kohtaa kirjasta täysin toissijaisiksi ja merkityksettömiksi.

Reitillä oli onneksi lukuisia hienoja yksityiskohtia vaikka malliksi helposti totetutettavista kohteista kisaan kuin kisaan, mm. ylärinteen u-käännökset, portaat, syheröt jossain väliköissä, tukki.

Kirjoittaja: Marko PeltonenKiitokset Hyvinkään moottorikerholle ja lajiryhmälle hyvästä kilpailusta sekä erinomaisesta reitistä. Toivottavasti ensivuonna saadaan jatkoa.

Kirjoittaja: SAMU LEHTINENSamaa ihmettelin ajaessani vauhtipuistoon, minä en ainakaan nähnyt edes yhen yhtä opastetta ko. paikalle.
Kisaa oli kyllä hieno katsella, lyhyellä kävelyllä näki monta erityyppistä ajoa, enskapolkuu, crossirataa ets.

Jyrki

Kirjoittaja: TOM NORDMANTodella hyvä kisa. Kiitos!