hyppiminen!

Kirjoittaja: teemu laitala MORO!!!

Semmosen kysymyksen heittäisin et kun hypin hyppyristä ja välillä lento menee vähä liian nokka pystys niin, miten pystyn sääteleen ilmassa keulaa.

Kirjoittaja: ANTTI HYÖKKI

Kaasu ja jarru on niitä ohjaavia elementtejä ilmassa, oman painopisteen
säätämisen lisäksi. Jarrutus varsinkin vain hypyn loppuosalla, sanoisin lakipisteessä ja sen jälkeen. Lennon alkuvaiheessa
jarrun käyttötarve on paljon vaikeampaa arvioida.

Itseasiassa epäilisin, että olet hieman liian takana satulassa lähtötilanteessa.
Tasainen kaasu on tärkeää nokalla, mutta usein ei nopein tapa. Monissa hidastuksissa ja jyrkissä pöydissä hyppyriin tullaan jarruttaen. Nokalta taas lähdetään kaasulla tai ehkä jo lähtörinteen keskiosalta osin jousien paluuvoimalla ja ponnistaen jolloin kaasu on sivuroolissa. (näin esim. kun hyppyriin on kulunut on ns. kaksoislähtö)
Silloin painopiste on melko edessä.

tämähän on tietysti vain oma subjektiivinen käsitykseni aiheesta....

Kirjoittaja: Jylhä Jukka-Pekkaaivan tohon en osaa vastata, mutta kuitenkin hyppyihin tulostahan tuo tilanne lähtee..
eli kyllä minusta alussa kannattaa alkaa ajamaan hyppyreihin tasaisella vedolla jotta saa järkeviä hyppyjä.
Myös alussa on hyvä ajaa silleen niihin ettei aja 2 kaasu auki.

Itse en kyllä kauheasti ole pyörällä hyppinyt mutta kelkalla ja mönkijällä kyllä.
Niillä opettelin esimerkiksi pöytähyppyreihin hyppyjä tasaisella vedolla ja kovasti vemputin tankoa sivuille että vähän alkaa tuntemaan miten kalusto käyttäytyy temppuillessa, siten alkoi saamaan lelut hallintaan.

Nyt pystyy mönkijälläkin hyppimään reilusti itse liikutellen ja kaasua käyttäen että saa alastulot onnistumaan ja hypytkin muuten sellaisia vaakalentoisia paremmin..

joo, ja mönkijäkin tulee alas kuin kivi kun etujarruun erehtyy koskemaan

toivottavasti auttaa edes jotain..
eli ens kerralla pykälää isompi vaihde ja tasaisesti linkkaan ja menoksi ;-)

Kirjoittaja: PETRI JYKYLÄNiin jos nyt tosiaan on tarkoituksena saada keulaa alas, niin ei ole kyllä mitään apua etujarrusta. Etujarrua on lähes mahdoton painaa ilman että pyörä menisi lukkoon, jolloin yleisesti keula tekee täysin arvaamattomia liikkeitä. Joskus itselle käy vahinkoja hyppyreissä, joista alastullessa on käytettävä nopeasti etujarrua ja tulee oltua etuajassa ja aina on tilanne täysin holtiton.

Takajarrun käyttö ilmassa auttaa siinä tilanteessa, vain jos hyppyrille on tultu kaasu auki, jolloin hyrrävoimat pysäyttämällä keula laskee.

Paras keino on kiinnittää huomiota ajoasentoon nokalla, jolloin useimmiten pystytään kontrolloimaan lentoasentoa paljon.

Kirjoittaja: JUSSI PITKÄHALMEItte muistan vetäneeni joskus kasikympillä etujarrua ilmassa ja oli lipat aika lähellä. Veti keulaa heti sivulle ja alas. En sit sen koommin ole sitä vedellyt et ihan suosittelen sitä takajarrun käyttöä...

Kirjoittaja: Kees van NiftrikOlisiko sillä etujarrun boikottikehotuksella jotain tekemistä menetettävien hyrrävoimien kanssa. Pyörä menettää suuntavakavuutensa, kun etupyörän vauhtii himmaa riittävästi - mutta ei kai sitä nyt kukaan lukkojarrutusta ilmassa tee?

Kirjoittaja: Nicke LatvaniemiSama pätee myös snowcrossissa.. mutta timingin kanssa ja kuinka sitä kaasua käyttää juuri hyppyrin nokalla on tärkeää, jarruilla saat sen toki korjattua ja suoraa sanoen, harjotus tekee mestarin tässäkin tapauksessa.

Oli muuten kova homma tulla ekaa kertaa elämässään kelkalla isoon hyppyriin noin 50-60kmh ja kun huomas että kelkka on aivan pystyasennossa(pysty lukemaan polariksen tekstin keulasta) Hehe.. onneksi ne hypyt on nyt vain muistossa, kun aijemmin ne oli melkein jo unessa..

Kirjoittaja: JUHA LEHTONENhttp://www.youtube.com/watch?v=3o0IlZZh1Fg

Tuossakin kehotetaan välttämään etujarrun käyttöä.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONo mikä prkl kun ei tosta linkistä aukee mitään katsottavaa???
Sitten kun koittaa tökätä play-nappulaa niin "do you want to debug", täh? Tilapaäiskone käytössä ja sama IE-versio pitäis olla kuin taasvaihteeksitakuuhuollossaolevassakakkarakkineessa.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOOn joo, ja sitten kun otin sen jälkeen laskimen yms. esiin, niin ei siinä tosiaan sillä tarkkuudella varmuudella saa etupyörää suorassa pidettyä, ettei se heittäisi. Ehkä jos ihan hypyn lopussa näpäyttää, niin ei ehdi kääntämään niin pahasti, mutta pitää se ainakin pystyä ottamaan sitten kallistamalla vastaan jos heittää. Vaikka tuleehan noi vetomiehet joskus liki poikittainkin ehjin nahoin alas.

Kirjoittaja: JOUNI KOSKINENPienissä pöydissä näpäytän välillä hieman etujarrua lopussa, saa nopeasti ja helposti keulan asentoa vielä korjattua. En tiedä onko oikein tai väärin, mutta toimii.

Kirjoittaja: SAMU LEHTINENOnko sulla sirkku tuosta etujarrusta henk.koht kokemuksia? Kirjoitit jotenkin silleen, että voisi olla

Jyrki

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTeoriassa noin, mutta älä nyt missään nimessä koske siihen etujarruun ilmassa! Ai miksei? Siksi ei, että sen etupyörän tulee olla justiinsa suorassa, jottei se heitä pyörää poikittain ja kyljellene ilmassa ja täysin suorassahan se ei ole koskaan, eikä tasapainossa, onhan sulla rengaslukkokin. Joten ellet halua tulla nenällesi kyljelleen poikittain alas, älä koske oikeella etusormella mihinkään ennen kuin laskeutumisvaiheessa. Tähän päättyy se mitä tiedän varmaksi ilmassa etenemisestä...

Kirjoittaja: NIKO TYNNILÄYleisimmin käytetään takajarrua em. ongelmaan. Muista käyttää kytkintä, ettei kameli sammu ilmassa. Allekirjoittanut on vähän laiska tuon kytkimen kanssa, joten on ollut välillä tilanteita sammuneen pyörän kanssa hyppyristä laskeutuessa.
Etujarrun painaminen laskee myös keulaa, mutta on harvemmin käytetty keino.