Husaberg FE400 Elduro -98 tekniikasta
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOJeps, paatin sitten pitaa kotarissa kilven ja hankkia jonkun punakilpinelarin tilalle. Berg sattui sopivasti kohdalle ja kun kasiteltavyyskin on liki pikkukotarin tasoa, niin nain kavi...hintakin oli sopiva, etta remonteihinkin jaa vahan rahaa jos jotain laukeaa. Eipa ainakaan huku rahat arvonalenemaan pyoran seistessa auton perassa.
Ainakin kahdessa asiassa tarvitsisin teidan kokeneempien apua:
Eli, mihinka rahaa sitten hukkuu?
Kaikki tieto kelpaa, myos pahat huhut, jne, koska tietoa naista peleista on maailmallakin todella vahan tarjolla.
Jos siis joku tietaa tai on kuullut, etta jokin paikka kannattaisi tarkastaa suht. usein, tai etta jokin aani tai oire olisi syyta ottaa vakavasti tmv., kertokaa ihmeessa. Kaikki kokemukset ovat enemman kuin tervetulleita.
Sitten , jos kellaan on mitaan teknista tietoa / miel. korjaus- tai omistajanmanuskaa k.o. pyoraan, olisin erittain kiitollinen kopiosta, toki kohtuu korvausta vastaan. Konehan on erilainen kuin -00-> (taitaa olla sama -97-99?), ja etuhaarukkaa en tunnistanut.
Kaikesta mahdollisesta tiedosta jo etukateen kiittaen
::::::::Sirkku
PS. MP-porssissa mun kilvellinen KTM kaupan, hyvin varusteltuna.
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: FMS/ PEKKA VAARULASEM alakerta maksoi muistaakseni 120*eur*. Toisen sain käytettynä, jonkun vanhan Hussen jäämistöstä. Joskus sytkä systeemiit myydään ronttina eli pakkomyydään vauhtipyörä ja puola mukaan. Koko paketin hinta on paljon korkeampi.
Tämä vika on aika harvinainen, eikä liene tarpeen suuremmin varautua. Yleensä käynnistys ongelmat ovat "maallisempia".
Ruotsissa ja maailmalla ( www.enduromx.com tai www.husaberg.org) on tätä Berg tietämystä enemmän ja näitä forumeita lukemalla saa varmasti päänsä sekaisin. Niin paljon on kaikenlaista "säätöä". Helpointa lienee opetella oman mopon oikut kirjaimellisesti kantapään kautta.
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOVirnistelin tuossa omahyvaisesti sisaanpain reipas tunti sitten saatuani tuon moponi viimeinkin vasemmalla koivella potkaistua kayntiin, ja kerta toisensa jalkeen, oikein antaumuksella. Mutta, sitten koitti se arki, eli eipa se kylla ole viela kylmana onnistunut. Mika siis menee vikaan, puristuksia kylmassa koneessa on vahemman, joten?
Kummin vaan, napista tahi kiksilla, tuo yksilo vaatii 5mm kaasukahvan pitoa auki, jotta kaynnistyy, olipa kone sitten kylma tai kuuma. Lieko tama vika vai ominaisuus, niin ainakin horahdys on nyt putsatulla kaasarilla valiton...kiihdytyspumppuhan naitten kaasareihin tulee vasta -01 malliin (niin, mun puolestani saattaa ollakin parempi, etta puuttuu).
Kertoisitko muuten mita tuo S.E.M maksoi ??? Olisihan siihen mukavampi voida varautua...ja tiedatko / kukaan muu, mita nuo vastuarvot pitaisi olla -98:lle, mikali poikkeavat noista ensimmaisista malleista?
Sirkku
Kirjoittaja: FMS/ PEKKA VAARULAHEI
Kertoilempa omia kokemuksiani Husabergistä, FE 501 vm.90 mikä lienee ensimmäisiä vakavasti otettavia kilpanelareita. FE 400 lienee yhä monin osin samanlainen.
Käyntiinlähtö ei ole nelareiden parhaita puolia ja käsittääkseni siinäkin on yksilöllisiä eroja. Kun oppii oman pyöränsä niksit niin pärjäilee.
Yli 2 kk seisomisen jälkeen voi olla syytä puhdistaa kaasutin kunnolla. Paras tulos tulee ulltraäänipesurilla, emäksisellä pesuaineella. Nykybensiinit kun ovat jo parissa kuukaudessa "pilalla" ja jättävät kohokammiosta haihtuessaan jälkeensä sakkaa, joka taas tukkii ainakin tyhjäkäynti suuttiimen. Nesteen Futura Green on hyvää seisonta bensaa ja siinä ei em. ongelmia ole. Tämä bensa on aika kallista ja saatavuus vaihtelee.
Kylmäkäynnistystä auttaisi kiihdytyspumpun ruiskaisu (eli 1-2 kaasunkiertoa pohjaan ennen ekaa polkaisua), mutta se pyörä lienee yhä ilman kiihdytyspumppua. Näin se vaatinee aina muutaman ylimääräisen potkaisun kylmänä.
SEM sytytys ajoi mut kerran epätoivon partaalle. Pyörä oli aina lähtenyt lämpimänä hyvin käymään, vaan lopettipa tämän eräänä päivänä. Lopulta syy paljastui mittaamalla vastuarvoja sytkän johdoilta. Punaisen ja mustan välinen vastusarvo pitää olla n. 1700 ohmia. Tämä vastusarvo oli laskenut 700 ohmiin. Tämän vian kanssa lähtee käymään kylmänä (kipinä on normaalia heikompi), mutta ei enää lämpimänä. Uudella SEM alapäällä toimi hienosti , kunnes tulpanjohto irtosi ajossa, kipinöi hetken ilman tulppaa ja .... avot oli taas uuden sytkän paikka.
Kirjoittaja: sirkku kannistoMoro vaan!
Hetken kelasi, ennen kuin tajusin kuka olet :-)
Ensin ei ollut kaupoista tietookaan, kun mua alku tokkiin paluu vanhoihin romuihin. Sit kotimatkalle lahdettyamme alkoi lamppua vahitellen syttya paassa ja tajusin, etta jos se pyora on niin hyva kuin se pikku ajolenkilla vaikutti, niin mahtaako tulla parempaa vastaan ja onhan se sentaan mulle paljon sopivamman korkuinen kuin kotari.
Soittelin sit ex-omistajalle ja taas orthenille, etta otan sen mopon. Piti sit vaan vakisin sovittaa perjantaille se hakeminen kun ei sille hepulle menny millaan todesta etta kun mina sanon sen hakevani niin haen kans seuraavalla viikolla.
Mopo olis kylla hyvassa kunnossa muuten, mutta siita on kadonnut se kayntiin lahto seisonnan aikana, eli tapahtuu vain satunnaisesti. Juttelin tanaan sankikrossissa edellisen omistajan kanssa suunnilleen kaks tuntia.
No, pistan sen kuntoon ja ajan silla. Matala, kettera, kevyt kasitella, nelari, punakilpi, startti; tayttaa kaikki kriteerit kunhan viela luotettavuus loytyy.
Kerroppa mulle pitaako se mutterin loystyminen aanta ennen kuin tulee kalliiksi ja kumman puolen kopan takaa se tossa vehkeessa loytyy?
Muuten, kotarissa on sama mutterin loystymisongelma, mutta sen saa kylla loctitella pois paivajarjestyksesta. kiksin puolella kuten varmaan tiedat. Toisella puolellahan on se raminasokka, ei loysty mutta aani pisti alkuun kavahtamaan.
Voi, kunpa saisi kotarin koneen Bergin rungossa...
Sirkku
Kirjoittaja: sirkku kannistoNiin, viela sen verran Bergista, etta yhtena syyna niinkin vanhan kuin -98 ostoon oli rungon korkeus. Ihan madaltamattomanakin mulla ylettyy ilman penkkia koivet maahan yhta hyvin kuin 55mm madalletussa kotarissa, eika silti ole edes mitaan tankin kyhmyraa odottamassa etupuolella tormaysta (mika naisellakin tekee joskus ihan riittavan kipeaa...). Kun ei kasiteltavyyskaan ole hirveesti raskaampi, niin miksikas ei...kuten aiemmin sanoin, 400-450cc luokan mopoista valinta olisi ehdottomasti Husaberg.
Kertokaa muuten kanssa jos tiedatte, mista Tampereen seudulla tahan kapistukseen saisi varaosia?
Kirjoittaja: MARKUS SAULIMä en puutu millään lailla noihin sun kyselyihin tosta laitteesta, mutta haluisin tietää että ajatko todellakin ilman satulaa..?
Kyllä siinä ajoasento kärsii paljon, istualteen jalat menee jo liian koukkuun että taitaa homma onnistua vaan seisten.
Ja jos rossia meinaa kierroksenkin ajaa radalla, on kurveja ajettava kuitenkin ...seet satulassa.
Samoin enska hommissa satula on kyllä välttämätön.
Kirjoittaja: sirkku kannistoNo kylla ajan ilman satulaa tai joku korvike alla!
Mene nyt vaikka polvillesi pyoran viereen ja kuvittele sitten ajavasi...
Ei ole kuule puolitoista metrisella polvet yhtaan liian koukussa ja pidan siita, etta sarvet on ylhaalla. Ainoa ongelma sarvissa on, etten ylla niista haavisti tyontamaan jos seison pyoran vieressa (etenkaan maessa).
Kotarilla ajoin ekat 6h ilman penkkia, pala 3cm vauvasangyn patjaa akun kohdalla takamuksen alla. Sitten madalsin runkoa ja laminoin lasikuitulevyn penkkirungoksi, nykyaan paalla sama 3cm patjan pala, mutta sentaan tasasen paalla. Ei siihen tasaiseen perseen pituiseen valiin todella aina osu penkkiin palatessa ja perse on mustelmilla, mutta parempi sekin kun ostaa 30cm joustovaroja ja pilata ne heti poistamalla ekat 5 viela kun maavarakin laskee saman.
En tietenkaan pysty liukumaan penkilla eteen, enka taakse, vaan noustan itseni jalkatappia vasten tankin paalle krossissa tai pyllistan taakse kivikoissa enskassa. On mulla tankin ja takalokarinkin paalla 5 mm vohveli, ettei ihan pultinkannan kuvia sentaan persuksissa nay.
Husabergit, WR, KLX:n, jne kaikki olen koeajanut ilman penkkia ja jokaisella olen myoskin koeajolla tullut persuksilleni rungolle. Vaihtoehtoja ei ole ja se siita.
Kirjoittaja: TIMO KOSKIJoo itse kotarin omistajana on tietysti riski ottaa osaa keskusteluun muista merkeista MUTTA tietääkseni husabergeissa on ollu jotain vikoja ja ongelmia? keinuvipujen kanssa????voi olla että olen ymmätäny väärin mutta niitä niissä on hajonnu...ja yksi vika mihin olen kavereilla törmänny on kampuran päässä oleva mutteri tahtoo löystyä ja hajoittaa jotain sieltä sisältä(lue KALLISTA) joo itse olen tietty
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONiin, sen verran viela, etta olen ajanut silla montuilla n. 150km, poluilla n. 300km ja tiella n. 150 km.
Montulla istun paasaantoisesti muuten paitsi hypyt ja jarrutukset ja poluilla ei kadet kesta yhta kilsaa ellen istu vah. 1/3 matkasta. Syvissa spooreissa, pomppuisissakin, istun aina.