Huolto tarve ja luotettavuus

Kirjoittaja: JONI OILINKIMoi kaikille!
Olen jonkin aikaa lueskellut näitä keskusteluja mielenkiinnolla ja oppinutkin paljon uutta. Nyt ajattelin avata itsekin keskustelun tai kysyä koneneemmilta.

Eli homman nimi on se, että ensi kesäksi olisi tarkoitus hankkia crossi-pyörä ja aloittaa harrastus uudelleen. Junnuna tuli ajettua kasikympillä ihan harrastus mielessä. Nyt suunnitelmissa on joko 2-T piikin tai 4-T 250 cc:n hankinta.
Olisin halunnut kysäistä tuosta luotettavuudesta ja huollon tarpeesta. Minua on peloteltu että nykyajan pyörillä ajaa max. 10h ja sen jälkeen edessä on 1000¤ kone remppa ellei itse osaa tehdä kaikkea. Olin aika vahvasti eri mieltä sanoinkin että oma käsitys on kovin toinen, vaikka uudet nelarit kaiketi vaatiikin enemmän huoltoa. Samainen taho sanoi, että uudet 2-tahtiset on vielä herkempiä. Tää taho oli kuulemma lukenut TM:n testin joku aika sitten ja väitteet kuulemma perustu siihen.
Te kenellä on kokemusta, niin kertokaa kuinka paljon noita pyöriä saa olla ropaamassa ja kuinka usein ja mitä suunnilleen kustantaa. Onko huolto tarpeessa ja kestävyydessä minkä verran merkki kohtaisia eroja, entä siinä mitä valmistaja sanoo manuskassa huolto ajoista. Saa vapaasti suositella jotain merkkiäkin etenkin jos se perustuu faktoihin.

Kiitos jo etukääteen jos jollain on aikaa vastailla.

Kirjoittaja: Anssi LehtinenOlen aina ostanut uuden pyörän, ja parin vuoden ajeluiden jälkeen kustannukset ovat olleet luokkaa 60e per tunti, kun lasketaan mukaan pyörän arvonalentuminen joka on ollut noin puolet tuosta kustannuksesta. Huoltoaikaa(kun lasketaan mukaan pesut ja renkaidenvaihdot) on mennyt ehkä suunnilleen saman verran kuin on tullut tehokasta ajoaikaa.

250cc 2t on varmaan harrastelijalle varmin valinta jos haluaa vain ajaa. Vuoden ajaa ilman remppaa.

Kirjoittaja: JANNE RUOTSALAINENHonda cr 125 r , 05-07 hyvä harrastajan valinta. osia löytty uusina ja käytetyinä koti ja ulkomailta. hinta laatu kohtaa harrastajalle.

Kirjoittaja: ARTSI VIRKKITää onkin mielenkiintoista, paljonko ne todelliset ajokustannukset ovat.
En tietenkään millään uskalla niitä itselleni, enkä vaimolleni tunnustaa, niin kuin ei varmaan moni muukaan. Mutta kun Anssi tossa kerran avautu, niin kyllä määkin sitte. Ynnäilin hetken ja sain 30e per tunti kaikkinensa (+ kuskin ja pöyrän tapaturmat) , josta puolet arvonlaskulle, pääomakuluille ja kuskin varusteille. Pyöräni ovat olleet yleensä kolmesta neljään vuotta vanhoja, nyt 400 nelari ja aikaisemmin puolikas 2-T. Pyörät on korjattu ja huollettu itse, sekä kulutusosat ajettu melko loppuun. Tavoite on ollut kuntoilla pyörällä 100h per vuosi.
Tuleeko Anssi sulla suunnillen viitisenkymmentä tuntia vuodessa?
Onko muut laskeskellut?

PS. Mielestäni Enduroa luullaan kalliimmaksikin moottoriurheiluksi.

Kirjoittaja: Harri VanhalaEräs kätketty kuluerä on infrastruktuuri eli tarvitsetko kuljetusauton, peräkärryn, tallitilaa, työkaluja ym. pelkästään pyörää varten vai olisivatko ne muutenkin olemassa?

Suositeltavaa olisi olla laskematta kuluja.

Kirjoittaja: JONI OILINKIMuista kuluista sen verran että, autotalli, auto ja kärry on.
Kyllähän se on tiedossa ettei tää mikään halpa harrastus ole, mutta en usko että kuitenkaan niin älytön kuin tuossa aikaisemmin kerroin minulle väitetyn.
Kertoilkaa vähän siitä kuinka usein tarvii huoltaa ja mitä? Öljynvaihto, ilmanputsari ym. ja isommat osien vaihdot jne. Onko isoja eroja 2-tahtisen ja nelarin välillä. Ja onko paljon merkki kohtasia eroja?

Kirjoittaja: Anssi LehtinenAlkukaneettina: jos ostat nelarin etkä halua ylläreitä, osta Jammu.

Kirjataan nyt taas kerran noi huoltovälit(omasta näkökulmastani) kun systeemit on täällä duunissa jumissa eikä voi tehdä muutakaan:

250 4-t
Allaolevista isompi tuntiluku on se, jonka yli en menisi missään tapauksessa pelätessäni täystuhoa. Tiedän kyllä, että näilläkin on ajettu hurjia tuntimääriä.

Öljy 1-5h, putsari 1-10h
Mäntä 15-100h (200e)
Nokkaketju 30-60h (15-50e)
Venat 30-100h (300-500e)
Kampura 50-150h (300-400e)
renkaat, ketjut, rattaat jne.
näissä varmaan myös arvonaleneminen nopeinta

450 4t.
tuplaa ylläolevat tunnit(ehkä tosikuski ei sentään ihan tuplaa, mutta aika harvassa ovat ne), osat ovat ehkä 20% kalliimpia silloin kun koolla on väliä (mäntä, kampura jne).

250 2t
Öljyt 1-5h
Mäntä 30-60h
Kampura 100-200h
Läpät 20-100h?

Mulla on 250 4t (YZ250F -07) koska sillä jaksaa vähän ajaakin ja ennakoimalla kulut olen pystynyt pitämään sen myös toimintakunnossa.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKyllä noi Anssin laskelmat aika hyvin kutinsa pitää. Mulla on kulut olleet 16e/h piikkiä hyvin vastaavalla 2T:llä, ilman arvonalenemaa. Ajo on kuitenkin enduroa, eli paikoin saa kulut kertoa viidella krossiin ja joskus jakaa kahdella sen mukaan miten pyöräänsä teloo.

Pikkunelareita (endurot tai sellaisiksi yritetty kötöstää) on ollut jokaista merkkiä, joskin kovasti vähän aikaa minulla, mutta kun vertaa mitä pyöriin on tehty ennen minua, aikanani ja sen jälkeen niin kyllä tarvii ilmasia ja puolilmasia olla osat vajaatahtisiin jotta yhtä huokeella ja ennen kaikkea vähällä vaivalla pääsisi kuin Jampin WR250F ja TM EN 250 F. Rossipelit on sitten erikseen ja jatkuvaan huudattamiseen rajoittajaa vasten vois nelarit unohtaa kokonaan.

Nelarien kanssa huoltoja on venttiilit, nokkaketju, mäntä, kietari/kampura/laakerit uusiksi. Laakerit tietää äänestä ja venat saa laittaa tilaukseen kun kylmänä käynnityvyys alkaa kärsiä, nokkaketjua kannattaa tarkkailla aika ajoin. 2T:n kanssa mäntä, laakeriremppa useammin tai satunnaisesti tuurin mukaan, läppien tarkastus aina jos peli tekee hetkenkään jotain outoa, sitten pakoaukon säätimet. Paisaria saa olal oikomassa tämän tästä ja kun rossinelari polttaa änkän villat niin 2T saat olla aina säätämässä tai se uittaa villat, ei tarvitse aina edes montaa tuntia.
Sitten tietysti kaikki perusjutut, öljynvaihdot, putsarin pesut, ketjujen rasvaus ja säätö, keulan huolto, takaiskarin huollatus, jne.

Riippuu vähän osasta, mutta jos hommat teettää toisella niin keskimäärin työ kyllä maksaa saman kuin osakin. Eli Anssin tapauksessa jos lasket tuohon vielä yhden 30e/h niin lähellä ollaan jo tuota mitä kaverisi kertoi, kyllä sitä rassaamista nimittäin riittää ja senkin kyllä huomaa sitten ketkä ajaa vaan...

Kirjoittaja: Make SavolainenSirkku,
Ei se nelari sen kovempaa kule jos ajat pienellä vaihteella ja paukuta rajotinta vasten. Rohkeasti isompaa pykälää silmään niin vauhti kasvaa eikä paukuta niin rajoitinta vasten. Aika paranee ja kone kestää pidempään.

Kirjoittaja: ANTTI LINNAYhdyn Harrin mielipiteeseen olla laskematta kuluja harrastaja pohjalla. Itse jätän tietoisesti kulut laskematta koska luvut olisivat aika törkeitä ajomäärään nähden, pesu ja omat korjaukset on ainakin itselleni kivaa ajan vietettä, josta nautin, en laske niitä kuluiksi. Ajelen aina kun rahaa ja intoa on.

Mutta oma tarinani viim. parilta vuodelta:

Ajoin isolla kotarilla (520 -02) noin 1,5 vuotta ja se oli todella edullista, kulutus osia vaihtelin. viime keväänä ostin sitten pikku nelarin merkkiä honda ja kulut pompsahti tappiin:ihan alkuun koristelin pyörän kun joulukuusen sitten käsi poikki ja palkaton 4kk:n saikku (yrittäjä). pyörällä ajoin kaikkiaan noin 30h ja kampiakselin lukitus muuteri auki koppaa vasten = täydellinen ylä ja alakerran remontti. Kaikki tapahtui viime keväästä tähän päivään. Kulut voivat siis pomppia aika tavalla jos niitä alkaa verailemaan ja laskemaan.

Vastausta topicciin

Itse suosittelen isoa harrastajalle 250 2t tai 400up 4t, tallissa ollut ja on kyseisiä pyöriä tälläkin hetkellä ja voin sanoa että on jätkät helpommalla päässyt kun esim minä tuon hondan kanssa ja kaikki olemme noudattanut huolto aikoja ohjekirjoista. Mutta miinus isoissa pyörissä on tehon määrä, ainakin itse tykkään niin paljon enemmän ajaa pienellä nelarilla kun isolla, kunto kestää paljon pidemmälle. Ja taas paljon helpompi ajaa kuin piikillä.

Mä tykkään tyttärestä joku mutsista.. meitä on moneen junaan :)

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOEipä toi rassaaminen saa tosiaan pakkopullaa olla jos enskaa tai rossia meinaa harrastaa. Innostuskin riittää, kyllä kirjasto auttaa alkuun ja täälläkin voi sitten kysyä lisää. Korjaamon varassa olisi kurja olla, kun niitä pikkuhommia on koko ajan. Vähemmän menee monesti aikaa tehdä itse kuin mitä menisi jo kuljetus liikkeeseen. Ja jos vaikka lohkoissa jokin laakeri tarvii soeciaali ulosvetäjää, niin yhden laakerin irroittavat kyllä odottaessakin, mutta koko koneen, kokonaisen pyörän viemisestä puhumattakaan, veikkaisin odotusajaksi viikkoja.
Tulin juuri tallista sovittamasta RM125 -01 säärisuojat WP:n 40mm keulaan, nätti on ;-)

Tossa edellisessäni sanoin vähän hassusti. Tarkoitin siis, että MX on monin osin 5X kalliimpaa kuin enduro, mutta joskus toisinkin päin.

Kirjoittaja: JÄÄTÄVÄ OYKulut uudesta GasGas 300 EC / 8 kk / 130 h olivat hieman yli 40