Huollot, 2-T vs. 4-T, kumpi vaatii enemmän

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOUusi keskustelun avaus siksi, että monessa kohtaa olen huomannut väitettävän 4-tahtisen vaativan enemmän huoltoa.

Onko asia todella niin?

Itsellani on -02 4-T kotari ja oma nakemykseni perustuu pitkälti siihen.
Öljyn vaihto ja ventt. väl. tarkastus 15h välein, suodattimet 30h välein, ilmanputsari kuten 2-tahtisissa.
Ensimmaisen kahden säädön jälkeen venttilien säädölle ei kuitenkaan ilmeisesti ole
tarvetta kuin luokkaa 50h valein ja saatotarve on erittain helppo tunnistaa kun kokeilee kiksilla kayntiin kuumana jos kayntiaani pidemman tyhjakaynnin aikana muuttuu. Nain ei tarvitse ajoakaan lopettaa siihen etta huomaisi venttiilien kantavan. Männän vaihtoa tai kansiremonttia ei tarvita ainakaan 100h endurokisailun jälkeen (kuulemani mukaan ei 200 tunninkaan). Lisaksi saato on tyyliin 70-luku, eli keinuvivut ja ruuvisaato, tosin nokat kannessa lohkon sijaan.
2-tahtisissa ymmartaakseni mannan renkaat pitaisi vaihtaa tai ainakin tarkastaa 10-30h valein. Entapa mannan vaihto? Muistaakseni -89 YZ:ssa oli vaihtoväli tuo em. 30h, mutta mikä on vastaava väli nykyään, en tieda. Lisäksi tulppia mennee n. 5-10h välein (mun tyylilla 2h) kun taas tuossa 4-T kotarissa tyhjakaynniltakaan vedattaminen (mulla n. 300m valein maastossa) ei aiheuta tulpan kuolemaa edes 31h jalkeen.

Meneeko siis jsskn pieleen, vai onko niin, etta itse asiassa todella laajan ja tasaisen tehoalueen (ainakin 2/3 kierrosalueesta) lisaksi nelarien huoltotarvekin on vahaisempaa ja kay vahemman kukkarolle?

Taydentakaa tapausta KTM ja kommentoikaa Hussea ja Jammua kokemustenne mukaan. Tiedan etta jammussa on palasaato, mutta mika on kaytannon saatotarve?

Kaikki kiinnostaan, joskaan en itse voi enaa 2-tahtisen jatkuvaa raplaamista kuvitellakaan kaipaavani...Sirkku

Kirjoittaja: sirkku kannistoPieni selvitys osoitti kotarin tapauksessa seuraavaa:
2-tahtinen 125cc EXC tulppa ja oljyt 4000km, mannalle ei ilmoitettu.
Nelarissa oljyt (vast. maantieajolle) 100L polttoainetta, eli 2000-2500km.
Venttiilin valykset kayntannossa siis n. 6-7500km.

Alapaan ja nokan laakerit ilmeisesti jsskn n. 8000-10000 km kohdalla,
mahd. kansi/venttiilit.

Itsellani ei ollut venttiilit valykset muuttuneet lainkaan 31 tunnissa (laitoin 0.15 ja edelleen mahtuu, 0.2 ei). Kilometreja pyorassa on 3880 ja oljyt eivat juurikaan tummu 15 tunnissa vaikka tuleekin vaihdeltua usein molempiin suuntiin ilman kytkinta.

Kertokaahan, kenella kokemusta naista uudemmista 250-525 EXC (/SX) nelareista, missa kohtaa on tullut alapaan remontti vastaan, tai jos olette purkaneet, mika on ollut kunto/kilometrit tai tunnit...