Honda crf250X
9.12.2007 - 22:12
|
Kirjoittaja: Jukka KorhonenOlis kiikarissa tollanen Honda crf250X -06.
Ajoni on harrastelijan hiljalleen köröttelyä ja reitit on perinteistä suomi enskaa.
Onkohan kyseisissä malleissa jotain tyyppivikoja?
Millainen ajettava?
Foorumit
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOHaulla löytyy jonkin verran juttuja.
Pähkinän kuoressa -04 kokemuksilla:
- Keula on omaa luokkaansa (laitettuna)
- ajettavuudessa ei ole muutenkaan isompaa vikaa
- pirun ronkeli kaasarin säädöistä ja se säätäminen on sitten etenkin X-mallissa just niin syvältä kun vaan voi ikinä kuvitella
- X-malli on törkeen painava nostaa pystyyn ja raskas ajaa vs. R-malli
- putsari kannattaa irrottaa tarkastaakseen sen, luukusta katselusuunnasta näyttää ihan puhtaalta, ylhäältä silti ihan ummessa!
- imee sitten moottoriöljyä luukutettaessa ja kylmänä ajaessa
Kirjoittaja: ESKO HAVIMÄKIErinomaanen pyörä enduroharrastajalle. Itse ostin ensimmäisiä Suomeen tulleita kesällä 2004 ja toimi ku junan vessa. Ajelin sillä noin 100 h > uutena laitettiin numeroa suurempi tyhjäkäynti suutin jonka jälkeen ei muuta kuin bensaa tankkiin ja ajoa. Öljyt + suodattimen vaihto harraste käytössä noin 10 - 20 tunnin välein riittää. Myin pyörän syksyllä kun kaveri halusi sen ostaa ja vaihdoin siihen männän > aivan turhaa koska se oli täysin mitoissaan. Hyvä jousitus, kevyt ajaa, sopivasti tehoa, kestävä ja lisäksi kunnollinen satula spooriajoon jota harvoista enduropyöristä löytää.
Esko
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKuinka kovilla pakkasilla Esko ylipäänsä ajoit? Ei tainnut semmoinen -15 saati -23 koskaan tulla tutuksi...
Kirjoittaja: KARRI KUISMAKyllähän Honda on laadukas peli, just niinkun Esko kertoi. ja Sirkun keräämät kommentit osuvat oikeaan.
Meillä on tosi rauhallisessa ajossa noin 1,5 vuotta ollut pyörä, nyt tunteja 185, just tarvitsi venttiilien säädön ensi kertaa ( 173h).
KK
Kirjoittaja: NIKO KONTTILAMulla on samanlainen -2006 250cc Crf-X. Tyyppivikoja en ainakkan mitään suurempia tiedä eikä ole tullut vastaan. Valot on kyllä hieman surkeat, mutta itse vaihdoin motopalvelusta tehokkaamman valovirtapään, niin rupes näkymään! Itse ei ole vielä tarvinnu kaasarin säätöihin sattua millään lailla, mut en tiedä sit mitä talvikelit tuo tullessaan. Joo se putsarihomma on kyl jännä et luukusta katsottuna näyttää puhtaalta, mutta päältä on sit tosi likainen. Sen moottoriöljyn kans kannattaa olla tarkkana, kun kaveri sanoi että Brandtin huoltokurssilla oli sanottu että X mallisessa Hondassa öljyt pitäisi tarkastaa joka ajokerran jälkeen ja pitää ne ylämerkissä, koska se voi imaasta paljonkin öljyä ajossa!!! Huohotusletkujen kanssa pitää olla myös tarkkana, sen joka näkyy sieltä satulan ja rungon välistä, niin ei saa olla yhtään rutussa, koska mun pyörän edellinen omistaja kertoi että kun se letku oli rutussa, niin se rupes lykkäämään öljyä jonkin tiivisteen läpi, kun se keräs painetta. Sitten se joka on sielä moottorin takaosassa, niin varsinkin talvisin kannattaa ottaa se tulppa pois, niin pääsee kondensiovedet pois eikä ne jäädy sinne letkuun. Mutta todella luotettava pyörä on kyllä kyseessä, omassa on tunteja nyt noin 55, tähänmennessä ei ole ollut mitään muuta kuin bensaa tankkiin ja hanaa. Mielestäni pyörä on todella mukava ajettava niin talvi - kuin kesäendurossakin ja myös crossiradalla. Tässä lähistöllä on ollu monta samanlaista pyörää ja en tiedä kuin yhden josta hajosi vaihdelaatikko. Omat iskarit on vakio säädöissä ja tuntuvat toimivan hyvin, on myös aika kevyt ajettava, sopivasti tehoa ja varaosapuoli kyllä toimii!!
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTO2004-2005 se varaosapuoli oli kyllä aivan pers...., 3vkk odottelin mm. niinkin harvinaista osaa kuin KYTKINKOPPA. Vielä semmoinen tuli mieleen, että ketjun ohjausrullat on sitten sijoitettu niin, ettei ketjuja kannata mopo pukilla jättää löysälle. Muuten voi jarrulta nostettaessa yläpuolelta pudota rattaalta. Kannattaa irrottaa iskarin alapää ja hakea ketjuille se käytännön sopiva kireys.
Niko, mopo ei sulla ole ollut uudesta? Sillä vaan, että siellä on orkkiksena lähinnä alkulimaa...Skog laitto mun Hondaan kepit ja vaikka senttikaupalla madallettuina niin ei pohjaillut 20kg painavammallakaan kuskilla. Sitä paitsi se tuntui lumispoorissakin paremmalta orkkis jousin kuin löysä-skog-mielipiteellä.
Kirjoittaja: NIKO KONTTILAEn tiedä minkälainen varaosien saanti on silloin 2004 - 2005 ollut, mut nyt mitä ite oon osia pyörään laittanu, niin monesti on saanu ihan suoraan hyllystä. Tuota ketjujen kiristyshommaa en vielä itse ole huomannu, tosin olen tarkastanu kireyden aina myös pyörän ollessa pois pukilta. Joo pyörä ei ole ollut mulla uudesta, oon toinen omistaja. Edellinen omistaja sanoi että ei ole alustan säätöihin sattunu millään lailla, mutta öljyt olen kyllä vaihtanu sekä etuiskareihin että takaiskariin. Muuten en ole iskareita juurikaan säädelly, hyvin tuntuu toimivan kun vain vaihtaa öljyt säännöllisin väliajoin. Kyllähän noi iskariexpertit varmaan sais ne pelaamaan vieläkin paremmin?
Kirjoittaja: MIKA TUOMINENTere
Mulla on ton kyseisen mallin isoveli eli 450x -05 ja voin sanoa että huoleton mopo ajella ja ylläpitää. Heitin konerempan n.120 h mäntä oli vieläki toleranssissa ja renkaat kans. Rempan yhteydessä tuli sit koko hoito kiertokankikampura hässäkkä, mäntä, laakerit, stefat , nokkaketju.. ja muutama stefa vielä kiilax.. Muuta tuunausta ei vehkeeseen oo tehty kun quickshotti kaasariin ja pelannu on -20-+35 asteen lämpötiloissa. Iskarit on Skogin shimmaamat ja ne pelittäny loistavasti. Vehkeessä on enempi kapasiteetia kun kuskilla. Sen on myös todennut muutama A-kuski crossin ja enduron puolelta koeajettuaan hiljasen pirisijän (alkuperänen änkkäri huilu sisällä). Ihmettelen vaan tota Sirkun filosofiaa panna kaikki levälleen ja sit ruveta "mutu fiiliksellä" tuunaamaan noita vehkeitä.. onko sulla koskaan ollut mitään vehettä joka istuu näppiin ilman "majortuunausta"? Itsekin tiedän että ajoergometria pitää fiksata kohalleen oon yli 190 (korkeempi tanko , satula ja tiputetut jalkatapit).. mut kaasarin väsääminen ja muu? En tajuu. Se että näis harrastuspiireissä siitä olis jotain hyötyy kelloon verrattuna en usko. Jos Pirisen Jukka kommentoi pari vuotta sitten haastattelussa(tais olla urkkaruutu) 450 crossista vakiona ja voimavaroista.. mainitsi että kukaan ei Suomessa pysty käyttäään 100% voimavaroista... kuinka sitten tälläsellä harrasterintamalla moinen onnistuisi? Luin jostain virityksestä faktaa joku aika sitten.. todettiin vaan että jos "mutuvirityksellä" homman jälkeen 70% alkuperäisistä tehoista on tallella voidaan virittely luonnehtia onnistuneeksi :-)
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKerrotko Mika mikä tuossa kirjoittamassani mahtoi olla mututuntumalla tuunaamista ja mistähän mahdoit päätellä, että olisin kaivannut höntääni lisää paukkua? Et ehkä edes huomannut, että puhuttiin 250:stä.
Ihan sulle tiedoksi, että "ronkeli kaasarin säädöistä" ei tarkoita tässä tapauksessa huipputehon mielessä, moisesta lähinnä p****t nakkasin, puolikassa oli ihan tarpeeksi mulle millä säädöillä vaan. Enkä todellakaan pahoittele sitä, etten pidä pyörästä, joka nopeasti kaasua avatessa ensin miltei sammuu ja seuraavassa hetkessä loikkaa kengurun lailla eteenpäin. En myöskään siitä, että naurettavan tehoinen (18W) laturi ei enää riitä lataamaan akkua numeron suuresta tyhjäkäyntisuuttimesta johtuneiden pitkittyneiden starttien katteeksi. Katsos kun tykkään siitä startista, TOIMIVANA. Vielä kun se numeron iso pääsuutin aiheutti vastakaikuna velttoa kaasuun vastaamista alakiekoilla, eli kaasusta keula ei yks kaks kuumana tykännytkään nousta sitä kriittistä 10cm edes.
Verrokkina on edellistä mallia Jampin ja TM:n enduropikkunelarit, jotka talvella hyvin toimivin säädöin toimivat hyvin kesälläkin. Se ettei iso leka tarvii säätöä, ei millään tavalla kuulu siihen tarviiko pieni.
Ja voisit olla Mika ihan hiljaa vaan kaikesta mikä liittyy kokoon, sulla ei ole omakohtasia edellytyksiä eikä nähtävästi muutenkaan riittävää kapasiteettiä ymmärtää asioita, kun itse saat muutamalla osalla muokattua kaupasta suoraan sen mieleisimmän kokonaisuuden omaan käteen sopivaksi. Vielä kun kyseinen kommentointisi ei millään tapaa edes sivua HONDA CRF250X:ää!
Kirjoittaja: Jukka KorhonenKIITOKSIA VASTAUKSISTA!
Kiikarissa ollut honda sai uuden kodin.
Vinkkejä kyseiselle pyörälle otetaan vastaan, esim kaasarin talvisäädöt/suuttimet?
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOOmaani löytyi jotenkuten läpi talven kelikirjon toimivat 40/42 ja 168/170. En muista enää varmaksi, mutta todennäköisesti nuo isommat toimivat keskimäärin paremmin. Neulan paikkaa en enää muista, enkä muita säätöjä, mutta voipi olla vuosimalleitainkin eroja. Muistaakseni mm. nokkien ajoitukset ovat matkan varrella muuttuneet. Eikö ed. omistaja osaa kertoa mitään?
Kirjoittaja: Hidas RusakkoOsavarasto kyseiseen pyörään kannattaa pitää itsellään, jos haluaa ajaa viikottain. Muuten osat sijaitsevat belgiassa, tai japanissa. (cdi-boksit, polkimet,lohkojen posket, kahvat, jäähdytyksen, kytkimen, ja muut harvinaisemmat osat) Ei siellä ole sytytystulppiakaan, mutta nehän ostetaankin tarvikeliikkeistä.
Kirjoittaja: KARRI KUISMAjep, Meidän pyörässä on JD jeting kit ( jossa mukana talvi/kesä neula) , FMF Q2 titanium vaimennin 92 db, ja hondan ohjeiden mukaan leikattu putsarikotelo auki ylhäältä ( closed course modification tai jotain hakusanoilla löytyy kuvat), ja sitten putsarikehikosta verkko poistettu. Näillä muutoksilla helpompi säätöinen ja muutenkin mukavammin toimiva kone, ainoa että kustannuksia tulee vähäsen.
Virtaa tulee lisää Motopalvelun asentamalla virtapäällä ja talvella sitten käytetään kunnon etuvaloa, kun pimeässä/hämärässä tulee ajoa enempi.
Karri
Kirjoittaja: Ossi MertsalmiKarri: onko teillä tullut palaneita ilmanputsareita ton verkon poistamisen jälkeen?
Onkoi toi Titanium Q noin hiljainen, nehän lupaa sille FMF:n sivuilla 94DB. Mietin tota änkkäriä omaankin pyörään, joka tosin on R malli. Pelotti vaan se että onko tarpeeksi hiljainen, kun tuppaa noi jenkkilupaukset oleen aina vähän niin ja näin.
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOOmani oli muutaman kerran ajettu minulle tullessaan ja ainoa kerta kun käytettynä ostettu pyörä on ollut parempi kuin uusi (mm. kaikki laakerit oli rasvattu uutena heti ja rasvat kuin uudet joka paikassa). Verkko oli poistettu, samoin putsarikotelo leikattu ja änkän päästä se kipinä-mikä-lie-ahdistus poistettu. Vakio pääsuutin oli muuten 130! Samoja lumispooreja viimeksi Jampilla ajaneena Hondaa tuli stumppailtua tämän tästä ja säädöistä riippumatta se tapahtui välillä kaasu aukikin. Putsareissa ei ollut koskaan mitään merkkejä palamisesta. R-mallissa taitaa olla venttiilit pidempään auki yhtä aikaa, jos se tuohon jotain vaikuttaa.
Änkkä voi kyllä vaikuttaa aika radikaalisti säädettävyyteen, se tuli koettua Kawin kanssa orkkis änkän väistyessä Leo Vincen X3:n alta. Voi hyvinkin olla, että säätötarve vähenisi tarvike-endurovaimentimella.
Kirjoittaja: KARRI KUISMAjep, vaimennin on tosiaan hiljainen ja huoltovapaa...ainakin tähän asti.
putsarit on kunnossa, niin orginaalit kuin oikeat palamattomattomatkin.
Mutta kyllähän tuollanen x malli on vähänkin ajomiehelle aika vaisu tehojen puolesta, tosin kokeiltuani vastaavaa KTM;ää , niin samanlainen mopo sekin oli, hyvä 125cc 2t peli menee paljon hienommin endurohommissa.
KK
Kirjoittaja: EETU HEINOMielenkiinnolla lähinna tuosta sirkun kommentista. Kriittisesti 10cm keulaa ylös. Onko kone vaan niin laiska ja tarkka seoksista. Auttaako toinen putki tai saako jotenki äkäsemmäksi helpolla? Kiinnostaisi meinaan vähän kyseinen pyörä tietyssä määrin vai hommaako suoraan isomman pyssyn?
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOSiis jos nyt vaikka ajat pitkää peltomutkaa kolmosella tasakaasulla ja sitten edessä onkin yks kaks semmoinen kapea oja, johon tökkää sitten huolella päikseen ellei keula yhtään nouse "just" tai kivikossa jotain vastaavaa. Kyllä se kakkosella vielä kiltisti pienellä ponnistuksella nousee ihan kaasulla sen mitä haluaa, mutta tekee se saman tempun silloinkin ellei kaasari ole just taikka aavistuksen rikkaalla. Se pikkuisen rikkaalle säätäminen vie sen viimeisen terävyyden, mutta ehkäisee vaihtelevan käytöksen myötä tulevat yllärit.
Kirjoittaja: EETU HEINOEli helpommalla pääsee kun katselee toisipyöriä ilmeellisesti.