Honda CRF 150 kylmäkäynnistys ja tyhjäkäynti
Pojan pyörässä kylmäkäynnistys ei meinaa onnistua, vaikka tekee käyttöohjekirjan mukaan. Saa polkea 10-15 kertaa ryyppy päällä, ennen kuin käynnistyy. Kun käynnistyy viimein, kaasuun ei saa koskea ollenkaan, muuten sammuu. Jos ryypyn ottaa liian aikaisin pois, ei kestä kaasua vaan sammuu. Kun sitten käynnistyy ja lämpenee, toimii niinkuin pitääkin paitsi tyhjäkäynti jää "leijumaan" normaalia korkeammalle. Lämpimänä käynnistyy 1-3 polkaisulla.
Pyörä hankittu käytettynä, harraste ajotunteja n. 50. Ei kilpailtu. Koneremonttia ei ole tehty, säädöt pitäisi olla suht samat kuin tehtaan jäljiltä. Ilmaruuvia käänsin neljänneskierroksen, tyhjäkäyntikierrokset pysyy vähän tasaisempana. Aikaisemmin piti säätää tyhjäkäyntiä aina alemmas lämpimänä ja pyöräyttää 1/2 kierrosta isommalle ennen kylmäkäynnistystä.
Pitäisikö vaihtaa isompi tyhjäkäyntisuutin ja/tai pääsuutin? Mikä muu tuossa voi olla vikana? Oma CRF 250 käynnistyy laakista kylmänä ja kuumana, kunhan muistaa käynnistysrutiinit. Ei kai tuo pienempi voi sen ihmeellisempi olla?
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Pari vihjettä:
- tarkasta ettei kuumakäynnistinvipu/vaijeri jumita. Joskus menee hiekkaa väliin ja jää pikkasen auki ja seos menee laihalle.
- CRF150R käynnistyksessä kannattaa kääntää kerran tai kaksi kaasua, jolloin kiihdytyspumppu antaa sopivasti kakkua koneeseen.
- tarkasta venttiilinvälykset, ohjevideo tuolta: https://www.youtube.com/watch?v=MkFYMBQMi94
Kiitos vastauksesta!
Puolipuristin tarkastettu, ei jää päälle. Kylmänä kääntänyt 2-3 kertaa kaasua, sen jälkeen pari kertaa hitaasti käynnistinpoljin alas että seos menee sylinteriin. Tämän jälkeen käynnistys. Näillä ohjeilla CRF 250 käynnistyy kylmänä joka kerta laakista.
Täytyypä tarkistaa nuo välykset keväthuollon yhteydessä, ei tullut ensimmäisenä mieleen.
Olipa selkeä ohjevideo tuolla ylempänä, kiitos!
Mäntä vaihdettu, entisellä (alkuperäinen) ajettu kevyttä harrasteajoa ja muutamia sänkikiihdytyksiä yhteensä reilut 50h. Näköjään kestää ainakin tuon verran. Imuventtiileiden välykset vain 0,05 mm, joten 140 säätöpaloilla välykset kohdilleen. Välykset on muuten paljon helpompi mitata, kun on koko nokka koneesta irti ja pöydällä.
Nyt käynnistyy helposti ja tyhjäkäynti on tasaista. Eikun kovaa ajoa!