Honda cr 250 r pakoaukonsäädin

Kirjoittaja: Teppo KorpelaTervehdys, osaisiko joku kertoa, että miten Honda cr 250 r:n vm 1987 pakoaukonsäädin HPP toimii. Aukeeko säätimen läpät pakopaineen voimalla? Olen tässä kasaamassa pyttyä kiinni, ja putsasin myös karstat säätimestä, kun oli jumissa. Nyt säädin liikkuu hienosti, mutta hieman arveluttaa kun järki sanoisi, että läpät aukeisivat vaihteistosta nousevan vivun voimalla painamalla. Kun taas pytyn sisällä oleva tappi tulee ulospäin silloin kun läpät aukeavat, eli akselia pitäisi vetää, että läpät aukeaisivat.

Eli perimmäinen kysymys oli, että aukeaako läpät pakopaineen voimalla, ja akselin tehtävä on pitää läppiä alakierroksilla kiinni, ja vapauttaa akseli yläkierroksille?

Kiitos vastauksistanne

Kirjoittaja: Teppo KorpelaNo saattaapa tuo akseli sieltä Belgiastakin löytyä, kunhan tulis jo

Kirjoittaja: Teppo KorpelaNo niin siinä sitten kävi, mitä Niemisen Jukka manas, eli eipä löytynyt akselia Belgiasta, eikä myöskään Japanista. Eli ei auttanut kun ottaa viila käteen ja alkaa rakentamaan. Taitaa olla aika jäädyttä koko mopo autotallin kattoon ja lähteä uutta ostamaan.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikTämä on muuten mielenkiintoinen keskustelunaihe, koska japsipyörien jälkimarkkinoita ja tarviketarjonta mainitaan etuna verrattaessa käytettyjä japsimerkkejä eurooppalaisiin, mutta onko niin, että japsit eivät pidä toimiviin jälkimarkkinoihin vedoten varaosia kuin sen lakisääteisen 5 vuotta, jonka jälkeen käytetyn japsin ostanut on omillaan välittömästi, kun osa ei olekaan ns. kulutusosa, vaan vähän hitaamman varastonkierron artikkeli?

Kirjoittaja: Jukka NieminenEi tilanne vielä mitenkään epätoivoinen ole, vaikka ei uutta osaa löytynytkään. Honda cr 250:n sylinteri ja pakoaukonsäädin oli hyvin samanlainen ainakin 87,88 ja 89 vuosimalleissa. Niiden osat saattavat hyvinkin sopia keskenään. 80-luvun loppupuolella Honda oli yleisin crossipyörä ja tuollaisia on Cr:iä on suomessakin myyty tuhottomasti. Kyllä tuo jostain purkuosana löytyy. Kysy esim tuolta: http://www.nic.fi/~suitza/purkucrossit.htm tai laita keltaiseen pörssin ostoilmoitus hondan moottorin osista.

Kirjoittaja: Teppo KorpelaKiitos Jukka, selvityksestä.
Loppujen lopuksi kysymykseni aiheutti sylinterin etuosassa vaakatasossa olevan hammastangonpään rikkoutuminen. Joku asentaja oli aikanaan runnonut pytyn kiinni ja rikkonut akselin päässä olleen hahlopään. Olipa asentaja siivonnut metallinkappaleet siististi pois, koska akselin kupista ei löytynyt mitään ylimääräistä. No nyt odotellaan uutta akselia Japanista, niin eiköhän jo ensiviikolla pääse aukomaan pakoläppiä, toivottavasti kaasukahvan välityksellä.

Kirjoittaja: Jukka NieminenJapanista asti, onpa harvinainen osa. Hondallahan on Belgiassa Euroopan keskusvarasto josta pitäisi löytyä osat kaikkiin Eurooppaan tuotuihin Hondiin.

Kirjoittaja: JUKKA HAVENTOPakopaineella ei ole mitään tekemistä läppien aukeamisen kanssa, vaan sen sijaan syypää löytyy kytkinkotelosta. Vesipumpun yläpuolella sijaitsee Hondan voimaporttipakoaukonsäätöventtiilijärjestelmän (mukavan pitkä yhdyssana) sydän eli keskipakosäädin. Tämä käikäle on hammaspyöräyhteydessä kampiakseliin ja kun kierroksia tulee tarpeeksi niin säätimen kuulat saavat niihin kohdistuvalla keskipakovoimallaan (jousta, rullaa, hammastusta, vipua jne. enemmän kuin laki sallii) loppupeleissä aikaiseksi sylinterissä olevien luistien liikkeen.