HONDA 500 CR -99

Kirjoittaja: VEIKKO VIRTANENMiten saan Hondaan pehmeämmän kierrosten nousun . Auttaako lisäpaino vauhtipyörään . T.Vanha veteraani .

Kirjoittaja: VEIKKO VIRTANENKiitos Mikalle hyvistä neuvoista CR 500 : sta. Periksi ei anneta. Kokeilen kytkimen välilevyjen vaihtoa.

Kirjoittaja: MIKA RIIPINENTeräsvälilevyt on hyvä laittaa jo senkin vuoksi, että laatikkoöljy ei likaannu niin nopeasti (mutta on ne öljyt silti syytä vaihtaa välillä...).

Pari juttua lisää, mitä olen omassa pyörässäni kokeillut:
Boyesen Rad Valve lisäsi alakierrostehoa jonkin verran, eli jaksaa vetää alemmilla kierroksilla. Pelkkien läppien vaihtaminen parempiin (hiilikuitu) tulee tietty halvemmaksi, mutta vaikutus ei ehkä ole niin huomattava.
Välitysten muuttaminen harvempaan päin auttaa myös. Mun pyörässä on nyt 14/46 ja jaksaa kyllä mennä... Noilla(kaan) välityksillä ei paljon kakkosvaihde kulu.
Eturattaitahan saa 16-hampaiseen asti, joten säätövaraa riittää siinäkin.

Noita kannattaa ainakin testata ennenkuin alkaa kalliimpia vaihtoehtoja miettimään (=sylinterin muutokset).

Kirjoittaja: Kees Van NiftrikVaihda se vastaavaan nelariin ,-0

Kirjoittaja: MIKA RIIPINENÄlä ihmeessä anna periksi nelareille :-) Kyllä tuosta "pehmeämmän" saa, mutta nelarimaista ei kovin helposti. Tietty jos pudotat tehoja 15 hp niin alkaahan se tuntumaan nelarilta...

Asiaan: Kyllä vauhtipyörän lisäpaino helpottaa CR500:n käsittelyä crossiradalla. Teho tulee vähemmän rajusti ulos ja takapyörän säilyttää pidon (vähän) paremmin. Mulla on omassa CR500:ssa itse sorvattu n.440 gr lisäpaino ja sen vaikutuksen kyllä huomasi heti - ajettavuus parani.
Toinen kikka on laittaa kytkimeen vakio alumiinisten välilevyjen tilalle teräsvälilevyt. Pyörivän massan paino lisääntyy n.240 gr ja vaikutus on ihan sama kuin vauhtipyörän lisäpainolla.
Noista saa vähän apua. CR500 on pomminvarma harrastepeli verrattuna nelareihin, joten kannattaa vähän nähdä vaivaa sen säätämiseen.

Kirjoittaja: RENE RANNIKKOLiityn myös tähän miesten pyöristä keskusteluun eli 500cc. Voin omasta kokemuksesta kans antaa Veikolle vinkin pehmentää 500cc voimaa,on laittaa paksumpi alatiivari sylinteriin. Näiden edellä mainittujen lisäksi jotka Mika antoi.
Itselläni on myös kokemusta isoista nelareista .12vuoden tauon jälkeen hommasin 2-T 500cc Hondan niin muistu heti eka ajokerran jälkeen mieleen miksi se hattu piti ottaa pois ennen ku istuu pyörän päälle.Nyt kun on saanut säädöt kohalleen ja alustan kuntoon niin on sillä kiva päästellä ku ei voima lopu kesken.Niin että Veikolle vaan mukavia ajohetkiä MOOTTORIPYÖRÄN selässä.