Heinolan EM, kysymyksiä tekniikasta.

Kirjoittaja: SAMPO SIIRIÄINENTervehdys!

Aloitan tässä uuden topikin, ettei tukita tuota virallisemman tiedoituksen topikkia tyhmillä kysymyksillä ja "musta tuntuu" vastauksilla.

FIM Enduro Technical rulesia lueskellessa mieleen tuli ainakin seuraavat kysymykset liittyen pyörän katsastukseen:
1. Onko katsastuksen tarkkuus samaa luokkaa kuin yleinsäkkin SM-kisoissa, vai vedetäänkö tarkempaa/tiukempaa linjaa?
2. Eli, vaaditaanko kaikkien pyöriin TLL mukaiset varusteet poislukien ne ainaiset peilit ja vilkut? Ja pitääkö pyörästä löytyä seisontatuki, äänimerkki, E-hyväksytyt valot, ohjauslukko ja mittaillaanko katsastuksessa esim. numeroiden ja pohjatarrojen kokoja?

Lisämääräys tietysti osaltaan näihin vastanneekin.

Nämä kysymykset tulivat minulla ensimmäisenä mieleen, muilla on varmasti muitakin kysymyksiä mielessä. Toivoisin, että joku järjestävältä taholta ottaisi asiaan kantaa tällä foorumilla, tai jos vastauksia löytyy muualta, niin kertoisi mistä.

T: S Siiriäinen

PS: Koitetaanko pitää tää keskukstelu asiallisena, jos tästä nyt keskukstelu tulee. On sitten kysymyksiin mahdollisen vastaajankin mielyttävämpi/helpompi vastailla.

Kirjoittaja: TONI PELTONENPari kyssäriä vielä...
Saako lauantaina ajaa eri vanteilla kuin sunnuntaina??? ja
Saako pyörää pestä esim painepesurilla???

Kirjoittaja: Pekka KuljuUEM ja FIM sääntöjen mukaan renkaissa pitää olla "E" ja/tai "DOT" merkintä. Katsastuksessa tarkastetaan varmasti ensisijaisesti takarenkaan max kuviosyvyys 13 mm, eturenkaalla kuvio on vapaa. KV tuomaristo tulee päättämään katsastuksen linjaukset eli siihen en pysty vastaamaan. Isompi osa nykyisistä renkaista taitaa olla em. merkinnöillä mutta ilmeisesti osa markkinoilla olevista crossirenkaista on ilman noita merkintöjä. Merkkaamaton rengas on siis riski katsastuksessa ja lisäksi antaa muille mahdollisuuden protestin tekemiseen.

Rengassääntö kokonaisuudessaan: www.fim.ch - Rules and Codes - Enduro & Cross-Country Rallies - Enduro Technical Rules - pykälä 01.51.

Kirjoittaja: Pekka KuljuKaikki EM kisaan osallistuvat ovat mukana myös SM kisassa.

Kirjoittaja: RISTO KARJALAINENJos rengas täyttää muutoin FIM säännön mutta siitä puuttuu FIM merkintä,tullaanko se hyväksymään katsastuksessa?

Kirjoittaja: JARI PULKKINENOlenko ymmärtänyt oikein , että kaikki ulkomaalaiset osallistuvat myös SM - kisaan ?

Kirjoittaja: Pekka KuljuKyllä ja kyllä. Eli myös pelkkään SM kisaan osallistuvien ilmoittautuminen ja katsastus jo perjantaina. Ja katsastuksen jälkeen pyörä yöksi suljettuun varikkoon. Samoin lauantain kisan jälkeen pyörä yöksi suljettuun varikkoon jos aikoo ajaa sunnuntaina.

Pekka

Kirjoittaja: SAMPO SIIRIÄINENKiitoksia vastauksesta.

Kirjoittaja: TONI PELTONENTarvitseeko SM-Luokkienkin käydä jo perjantaina ilmoittautumassa ja katsastuksessa, sekä toinen kyssäri vielä niin jääkö SM-Luokkienkin pyörät yöksi suljettuun varikkoon...

Kirjoittaja: Pekka KuljuKatsastus Heinolassa tulee vastaamaan suurinpiirtein SM katsastuksia, painottuen pyörän rekisteröinti ja vakuutuspapereihin, äänimittaukseen ja valoihin.
Seisontatuki ja E-hyväksytyt valot tulee pyörässä olla. Samoin äänimerkki ja nopeusmittari, mutta niiden toimintaa ei ilman erityistä syytä aleta tarkastamaan. Ohjauslukkoja ei tulla tarkastamaan. Kilpailunumeroita tai pohjia ei mittailla, vaan maalaisjärkeä käyttäen korjautetaan sellaiset jotka saattavat aiheuttaa tulkintavirheitä ajanottajille, eli kovin tyyliteltyjä numeroita tai huonosti itse tehtyjä ei kannata tyrkyttää.
Tietysti pyörän yleiskunto ja jarrut tarkastetaan ja lopuksi normaalit osamerkinnät.

Pekka

Kirjoittaja: JOONA OINONENJep,Jep!

Lukihäiriö,vastaus liittyy Jämsän GNCC kisaan,et silleen

Muut voi jatkaa oikeasta aiheesta.
Jari Oinonen