Harrasteluokka

Kirjoittaja: MIKA TOIVANENIhmetyttää luokan saama huono arvostus kilpailuissa sekä alan lehdissä. Liitolta epäonnistunut luokkamuutos. Harraste -nimenä on harhaanjohtava luokan tasosta. Monella A-luokan kuljettajalla olisi vaikeuksia pysyä kärjen vauhdissa. Sama näyttää olevan myös veteraanit-luokassa. Toivottavasti asiaan tapahtuisi muutos jotta päästäisiin kaikki kisaamaan hyvillä mielin.

Kirjoittaja: MARKUS SAULILisenssin hinta tosiaan on hiukka suolanen tohon harrasteluokkaan. Kertalisenssillähän tietysti vois ajaa yksittäisiä kisoja mutta eikös sekin ollu jotain 70 eur tai jotain..
Ja joku kirjoitti edellä että kärki varvaa hitaimpia 4 kierroksella. Edelleen oon sitä mieltä että kisoissa pitäs ajaa 2 x 10+2 erää. Silloin olis kilvanajoa koko erän ajan kun suurin osa sen jaksais ajaa. Ja puomillekin olis ruuhkaa, ainakin mä voisin lähtee köröttelemään näitä lähikisoja..
Nyt joku alkaa marisemaan ettei saa tarpeeks ajaa, mutta kyllähän aina kun puomin taakse mennään, ajetaan kilpaa verenmaku suussa. Tässä luokassa n 15 min erä on aivan riittävä, se kuka haluaa körötellä pidempään niin voi mennä sitte suhaamaan sen jälkeen vielä hoorekin patikkoon..

Kirjoittaja: MATTI KOSONENVaikuttaa toi liiton toiminta siltä ,et kuskit on liittoa varten eikä päin vastoin. Tuo Villen ehdotus luokkajaosta C-avoin, B-avoin, A-avoin, A-125 ja Vet kuullostaa hyvältä. Toinen vaihtoehto olisi B-avoin, A-avoin, A-125 ja Vet. Jolloin B:ssä ajettaisiin harjoitusten jälkeen aika-ajot ja aikojen perusteellla kuskit jaettaisiin lähtöihin, A-finaali, B-finaali, jne. Näin tulisi tasaisemmat erät ja harjoitusten ja kisan lisäksi ajettavaksi tulisi aika-ajot.

Kirjoittaja: Ville HarviaOisko sit järkevää tossa B-avoimessa et kun kuski siirtyy C/A:sta pois 15 vuotiaana ni pitäis ostaa heti 500cc pyörä et pärjää vauhdeissa, ja jos kuski on vielä pienikokoinen!! Nyk.luokat on hyviä ku ois vaan vielä By.

Kirjoittaja: REIMA ALANKOJoo harrasteluokan idea oli alunperin hyvä, mutta kuten usein elämässä idea ja toteutus harvoin kohtaavat. En tiedä johtuuko harrasteluokan kilpailujen vähyys, alkukaudella saadusta

Kirjoittaja: VILLE NIVALATervehdys!
Asian tiimoilta on pitkin vuotta käyty keskustelua varikoilla ja nyt kun Toivanen nosti kissan pöydälle niin on kyllä tosi moni näköjään samaa mieltä.Semmoinen asia on pyörinyt mielessä ,että onko siellä liitossa kukaan miettinyt sitä mahdollisuutta kuin kilpailijamäärän kasvattaminen?Sarjacrosseja kierrellessä näkee pirun paljon seutukunnan miehiä kellä vauhtia on ja mielenkiintoa ajaa kisoja lähiympäristön radoilla.Kynnys kisoihin lähtemiseen on vaan tosi korkea(taloudellisesti).Jos tätä kynnystä mataloitetaan mukaan lähtisi varmaankin aktiiviset harrastajat ja enduromiehet.Luulisin sen olevan lajille hyväksi kokonaisvaltaisesti jos saataisiin isommat porukat liikkeelle ja puomit täyteen.
Ehdottaisinkin semmoista asiaa ,että laitetaan kaikki joku mielipide tänne vaikka lyhytkin ,jotta saataisiin asialle painoarvoa ja lähetetään koko litania liittoon pureskeltavaksi.
Saatteeksi viesti ,että jos ei mitään tapahdu niin voi jäädä lisenssit ostamatta.
Tuntuu vaan niin typerältä lukea ,että oltaisiin tyytyväisiä vaikka valtaosa on juuri päinvastaisella kannalla.Mutta toivotaan ,että saataisiin asiaan tolkkua.T:Ville

Kirjoittaja: Pentti RaittilaKun tuossa edellä Kari heitti niin muhevan jutun heräsi halu jatkaa tätä keskustelua. Tuolla edellä Ville oli mielestäni aivan oikeassa. Kun pyörien moottoreilla ei ole nykyään enää paljonkaan merkitystä vauhtiin voisivat luokat crossissa olla ihan hyvin c-avoin, b-avoin, a-avoin ja a-alle 125/250 4t. Sitten tietysti junioreissa c-luokka, joka jaettaisiin kahtia menestyksen mukaan. Jotenkin sitten pitäisi laittaa sääntö, että yli 155 cm pitkä kuski pitää muuttaa piikkeihin. Tämä 80-cuppi pitäisi lopettaa kokonaan, koska se tuhoaa jatko mahdollisuuden monelta lahjakkaalta nuorelta. Tässä sitä on "vanhan miehen hajatelmia". Joskus kun moinen "haraste"-luokka tuli kehiin heitin ajatuksen, että kaikki Suomessa ajattavat crossikilpailut olisivat harrasteluokan kilpailuja, koska niinhän se tosiasiassa on. terv. Pappa

Kirjoittaja: Anssi LehtinenMun mielestä b-piikkeihin on turha tehdä muutoksia. Ainoana ongelmana tuntuu olevan se, että kuskeja on pirun paljon.

Harrasteluokka meni siinä suhteessa pieleen, että Suomessa on vielä kovia kuskeja jotka tykkäävät ajaa isolla pyörällä, mutta joilla ei kuitenkaan riitä haluja tai resursseja ajaa A-luokkaa. Nyt harrasteluokassa ajavat nämä vääntäjät, ja toisessa päässä luokan nimen hämäämät suunnilleen ensimmäistä kertaa puomin taakse eksyneet.

By:ssä oli kuitenkin muistaakseni ainakin pari vuotta sitten ihan kivasti kilpailijoita. Tulisiko liikaa luokkia kisojen järjestämisen puolesta, vai eikö riittäisi kisaajia, jos tuo By olisi vielä olemassa, ja sen lisäksi harrasteluokka (joka vastaisi enskan C-luokkaa).

Itselleni olen havainnut parhaaksi ratkaisuksi ajella pk-seudun kerhojen sarjakrosseja. Aikaa menee ilta ja ajaa saa harjoituksen ja yleensä pari erää. Vastustakin löytyy yleensä ihan tarpeeksi.

Kirjoittaja: PASI VIINIKAINENHelppo yhtyä edellisiin. Nykyisen lisenssin hinnalla ei ole järkeä ajaa kilpaa
ainakaan harraste-luokassa. B-piikeissä ajetaan harjoitukset, aika-ajot/karsinnat, 2 kilpailu erää ja kaiken päälle vielä karsiutuneille oma erä. Osanottomaksussa jos on eroa niin maksimissaan 5 *eur*. Miksi ajaa siis harraste-luokassa? Ajamaanhan kisoihin mennään eikä käkyilemään koko päiväksi varikolle, että saa ajaa harjoitukset ja sitten 4 tunnin päästä 20 minuutin erä. Tässä on yksi syy miksi moni laittaa lamput pyörään ja lähtee enduro kisoihin, joissa Cy ja By luokissa ei ole pulaa osanottajista. Täytyy myös kiittää samalla kisajärjestäjiä kuten Y-SMK ja RiMPKK, jotka olivat huomioineet motocrossin lajiryhmän toiveen että kisoissa järjestettäisiin 2 erää per luokka vaikka sitten luokkia karsimalla/ yhdistämällä.

Kirjoittaja: PASI VIINIKAINENLisättäköön vielä että Veteraani luokan arvostus pitäisi saada nostettua sille tasolle, mille se kilpailullisesti kuuluu. Vauhtia on ja taistelut kovia.

Kirjoittaja: Jaakko OjalaKysyin Huunoselta karkkilan kisoissa että tuleeko Bavoin takaisin ensi vuonna ja se sanoi että ei tule koska kaikki ovat kuulemma tyytyväisiä harrasteluokkaan, ovat kuulemma tehneet kisoissa kyselyjä. Saisivat ainakin nimen muuttaa koska nykyinen nimi on tosi harhaan johtava varsinkin uusille kilpailijoille.

Kirjoittaja: PASI PULLIJoo näinhän se on.Kisoihinhan sitä menis mielellään ajamaan vaikka pari erää.
Ite kävin ajamassa keväällä pari harraste kisaa ja tajusin,että jos jatkan näitten ajamista ni miulla ei oo enää syksyllä pyörää,koska oon myynyt sen pois..
Ei hirveesti huvitä lähtee ajamaan monen sadan kilometrin päähän yhtä erää.
Eka erä meneekin yleensä vieraammillla radoilla ihan päin mäntyä,mut toinen erä menee jo paljon paremmin.Sarjacrosseissa todettu ilmiö..
Vähemmän vaikka kisoja,mutta kohan olis aina se kaks lähtöö..
Sitä en tiedä kuinka helppo on toteuttaa,että joka luokka ajaa kaks erää,mut ei tässä nykyhommassa oikein oo järkee...

Kirjoittaja: JARI WALLENIUSHeh. Olen ollut poissa crossiradoilta, ja siksi mielenkiinnosta haluaisinkin tietää kuinka moni kuski, kisajärjestäjä yms. osallinen taho on vastannut liiton/lajiryhmien kyselyihin? Vielä parempaa jos saisi tietää todellisen "tyytyväisten" määrän..

Niin, kyllä pitäs olla B125 lisäksi iso B, johon yhdistettynä vaikka nelarit. Ja C-luokka (tai nimeltään harraste). Kuinkahan moni aloitteleva enskakuskikaan haluaisi A-luokkaan, vaikka polulle ei samaan aikaan lähdetäkään. Crossihan on kuitenkin "kontaktilaji", enkä esim. itse haluaisi tauon jälkeen lähteä B-piikkeihin taistelemaan jos vaikka pyörän hankkisikin.

Kari Wallenius

P.S. Hengenmiehenä Liiton ja Paavin toiminnassa näkee paljon yhteistä - mikään, mitä on tehty ei ole virhe, tai sitä ei ainakaan myönnetä;-)

Kirjoittaja: VILLE NIVALATerve!
Liitolta kyllä selvä moka koko harrasteluokka.Ensinnäkin luokan nimi jo huvittaa asiaan vakavammin suhtautuvia.On se vaan mukava mennä kyselemään tukijoita, kun ajaa HARRASTEluokassa, samoin kun selitä lajia tuntemattomalle, että kyllä ne harrasteluokkalaiset ajaa oikeita kisoja.Kuitenkin harrasteluokan kärki rykii yhtä kovaa kuin esim B125,joka on ollut arvossaan aina.Näissä kummassakin luokassa, kuten myös A-luokassa on valtavat tasoerot.Kun nyt kuitenkaan sillä kuutiotilavuudella ei ole todellista merkitystä ns B-luokissa, olisiko mahdoton ajatus jakaa porukka ,C-avoin, B-avoin, A-avoin,A-alle125,veteraanit.Nykytilanteessa B125 karsii hitaimmat pois aika-ajoilla ja samaan aikaan harrasteluokassa on puomilla vain 15 kaveria,joista hitaimmat jäävät kärjelle 2-4 kierrosta.Kisa järjestäjille vielä sen verran kritiikkiä,että ei sen yhden20 min erän takia suuria ajaja määriä paikalle saada,kun osallistumismaksukin on sama kuin esim b125 vaikka ne yleensä ajavat vähintään puolet enemmän.
Että tämmöistä tänään.T:Ville

Kirjoittaja: Marko HeijaMoi Mika!

Mie kritisoin jo aikaisemmin uutta luokkajakoa.

Harrasteluokka pitäisi olla ainoastaan uusille kilpailijoille. ( uusia lisenssin hommaajia )

Vanha kunnon iso B takas ja kait olis 4-tahtiluokassakin ajajia.