Etusen levujarru "joustaa" ?!

Kirjoittaja: Joonas KiiskiMikä on, kun crossin levyjarrun jarruvipu joustaa, ja siinä on jarrutustehokin heikennyt jonkin

verran? Tsekkasin jarrunesteet, joten sen vähyydestä se ei johdu. Mutta mikäs halvattu siinä sitten

on? Jos viisammat viitsisi nuorta alottelijaa hieman jeesata, jotta kauden alettua pääsis taas turvallisin

mielin takasin baanalle. Pyörä on muuten Kawasakin Kx 80 vm 2000. Haluan kiitellä jo etukäteen

vastauksistanne.!

Kirjoittaja: Joonas KiiskiJuu, on siellä ilmaa ollut ja sainkin sen jo (ehkä) täysin pois. Pumppasin nesteitä ehkä kahteen kertaan systeemin läpi. Tuntuma ei ole aivan yhtä jämäkkä kuin uudessa, mutta pitäisikö tuntuman parantua, kun on jonkin verran ajellut????

Kirjoittaja: Alar MozolevTämä on sen japanilaisen jarrujärjestelmän pääsylinterin erikoisuus. Siinä on jostain syystä joustoa sisällä. Ystävällä on 2002 YZ250F ja kokeilessä pystyy jarrukahvan painamaan ihaan tankoa vastaan. Ajateltiin myös, että on ilmaa järjestelmässä, mutta perusteellisen ilmauksen jälkeen oli tilanne täysin sama. Itselläni on esimerkiksi Husky Brembon jarruosilla ja siinä on selvä stoppi. Pientä apua voi olla, että vaihdaat jarruletkut teräspunotteisiin, sillä myös jarruletku joustaa jonkin verran.

Kirjoittaja: SEPPO LEPPÄNENSulla ei ilmeisesti ole paljon kokemusta pyöränlaitosta,mutta aloita siitä,että paloissa on pintaa,mäntä liikkuu hyvin ja satula myös.Rasvaa ilmaruuvin kierteet että saat sen jatkossakin auki.Tarkasta ettei vuotoja ole missään.Ilmausohjeet oletkin saanut jo aiemmin.jos vika ei häviä niin uusi pääsylinterin tiivisteet ja jarruletku.

Kirjoittaja: TIMO TEPPONEN



Kylläpäs Yamahan kuljettaja tarttui nasevasti aiheeseen mutta sitä kohtaa ei oltukaan rakenneltu eli kyseessä oli orggis

osa.....nimim.joskus orggis on ihan ok.SE TIMO



T.KIMPE

Kirjoittaja: Joonas KiiskiMistä tätä ilmaa sitten pääsee sinne jarrusysteemiin? En ole aiemmin koskenutkaan mihinkään ilmausruuveihin tai vastaaviin.



Olen nyt jo kyllä ilmannut jarrun ja tuntuma parani jo jonkin verran, mutta jarruun ei siis pitäisikään tulla heti sitä jämäkkää tunnetta, vaan vasta kun on jonkin verran ajellut?

Kirjoittaja: TIMO MAJAMÄKIAhaa, olet ilmeisesti SE Kimpe. Ja koko Hondasi onkin koottu tyyliin: XL YZ HVA morbidellimasseyferguson.

Siitä jarrupuristimesta vielä. Kun jyrsit sitä keulaputken ja puristimen välistä palikkaa, otitko huomioon että levy/ puristin pitää keskittää pirun tarkkaan keskenään. Muuten tulee palojen kuluessa eteen puristimen nojaaminen johonki ja jarruvoiman hukkuminen metallin taivutteluun. Tai vielä jännempää on luvassa jos loppuun hinkattu pala(taustarauta)livahtaa pois pesästään, jos puristimen keskitys ei ole OK. Kaikissa jarrupalamalleissa ei ole tämän estäviä kiinnitystappeja.

Jo tehtaalla valmiiksi kootut moottoripyörät ovat yleensä testattuja ja käyttövalmiita, eikä niiden kohdalla tarvitse miettiä em. ongelmia. Mutta ainahan niistä löytyy jotain paranneltavaa, vai mitä Kimpe.

Eläköön rakentelun ilo.

Kirjoittaja: TIMO TEPPONEN



No joo Timppa tossa tais tärkeimmät kertoakin jarruista,ja itse olen törmännyt

kumiletkujen pullistumiseen mutta tossa

omassa honda xl cr b&s hva moottoripyörässä

huomasin tilanteen kun satula ei päässyt liikkumaan aivan ääriasentoihin ja kun palat

kuluivat niin mäntien puoli joutui ikäänkuin

taivuttamaan levyä ottaakseen kontaktin kiinteisiin paloihin.Liike ei ollut suuri

minkä levy taipui mutta ennenkuin lopullinen puristus saavutettiin olikin kahva jo lähes

pohjassa ,siihen asti kuminen ja tulihan

sitä ilmattuakin moneen kertaan ennenkuin huomasin moisen.Tohon ilmaukseen oma konstini on että alapäästä ilmaruuvin kautta

pullon ja letkun kanssa painetaan neste ylöspäin niin on toiminut........



t Kimpe

Kirjoittaja: TIMO MAJAMÄKIJoustaminen voi johtua ilmasta jota jää puristimen yläosaan tai jarruletkun ylämutkaan mikäli se on korkeammalla (usein on)kuin kahva. Puristimesta sen saa pois ilmausruuvin kautta, mutta letku pitää ilmata esim. irroittamalla kahvarunko ja ripustamalla se kahvitauon ajaksi rautalangalla kattoon. Tai sitten koko mopo kaadetaan vasemmalle kyljelle jolloin ilma pääsee nousemaan kohti nestesäiliötä.

Kokemukseni mukaan joskus pieni määrä ilmaa jää letkun seinämiin (tai moniosaisissa letkuissa liitinosiin), ellei sille anna vauhtia painamalla mäntiä sisään ja taas pumppaamalla palat kiinni levyyn. Pienet ilmakuplat nuosevat ylöspäin suht hitaasti, joten sillä kahvarungon roikottamisella ei saisi olla kiire.

Ainoastaan ajon aikana tuntuva jousto johtuu melko varmasti levyssä olevasta poimusta. Pikku tällejähän tulee aina joskus levyyn tai puristimeen.

Ajossa "uiva" puristin ei ehdi seurata vispaavaa levyä, vaan männät työntyvät hieman sisään ja seuraava kahvanpuristus on syvä ja tehoton.

Vika on harvoin letkussa, ellei se jostain kohtaa jousta tai jopa vuoda. Teräspunosletku on paljon parempi kuin kumiletku. Se joko toimii tai sitten ei.

Allekirjoittaneella meni kerran mutka suoraksi kun teräspunos petti letkun ohjurin kohdalta, mistä se oli kulunut olemattomiin.

Onneksi oli talvikisa ja paljon lunta.