etupamppujen huolto
Pitäis vaihtaa etuiskarien tiivisteet kun toinen niistä vuotaa öljyä aika reippaasti.Ne on -86 250 KTM:stä, merkki WP ja upsidedown. Voi olla että ovat vähän yksinkertaisemmat kun uudemmat, koska niissä ei oo minkäänlaista säätöä. Ja en aio lähettää niitä korjaamoon kun maksaa liikaa(ja halun itsekin oppii tän jutun!) ja en tunne ketään joka osais. Mulla on kyllä sellanen räjäytyskuva ja oon kerran vaihtanu öljyt, mutta niitä putkia en oo ikinä irrottanu toisistaan. Eli siis tähän asti oon päässy: avannu sen "korkin" sieltä alapäästä, jolloin jousi tulee ulos. Samaten yläpään "korkin", muutahan ei öljynvaihtoon tarvita. En uskaltanu irrottaa sitä "ruotoa" jos jotain vaikka olis levinny, vai olisko se edes vielä irronnu(tuntu ainakin irtonaiselta). No kuitenkin mitä sen jälkeen, siis miten saan ne putket irti toisistaan ja pääsen käsiksi tiivisteisiin?
Saa neuvoo ihan kädestä pitäen(tai no se nyt ei varmaan oo mahdollista :))
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: poistunutÄh, no kyllä se nyt sitten lopulta irtoskin aika ilosesti kun tajus että siinä on vielä päällä lukkorengas ja niitä levyjä(joista yksi oli sellasen kartion muotonen; niinkuin oli ennustettu). Oli se lukkorengas vaan niin sitkeen paskan peitossa ettei sitä huomannu. Onneks en vääntäny kovin lujaa.
Kirjoittaja: poistunutKiitos ohjeista...nyt oon siinä vaiheessa että putket on erillään, mutta vanhan stefan poisto tuottaa suuria vaikeuksia. Vaikka kuinka kampeais niin ei vaan irtoo, vääntyilee vähän mutta ei auta. Mitään neuvoja tässä vaiheessa? Oon vääntäny sitä sellasella kiintoavaimella
Kirjoittaja: erkki toivonenEn ole ihan varma noin vanhasta keulasta. Eiks se ookkin sellanen missä on ohut tanko keskellä ja tangon yläpäässä kiilapalat? Uudemmissa ainakin, sisäputki irtoo kun ottaa ulkoputken yläpäästä ison punaisen muoviholkin pois ja työntää putken aivan pohjaan niin saat muovisen "satiaisen" pois. Ihan sormilla pitäs lähtee. Sitten vaan vedetään. Laakereiden alla on ohuita tukiprikkoja. Ole tarkkana että osaat koota oikeassa järjestyksessä. Noissa vanhoissa oli jossain laakerin tai stefan alla prikka joka hakkaantu kartioksi. Jos löydät kartiokkaan prikan, sen kuuluu olla suora. Nyt tulee yleispäteviä neuvoja.Kun olet poistanut stefan lukituksen, rengasrauta on hyvä kalu stefan kampeamiseen. Jos oikein hitosti joudut vääntään saattaa ulkoputken reuna taipua, järjen käyttö sallittu. Kun asennat uuden stefan "huulille", voit painaa loppuun sopivalla holkilla, silikoonituubi on oikean kokoinen ja kestää yllättävän hyvin, ainakin täysi tuubi. Kun työnnät sisäputken uuden stefan sisälle ole tarkkana, ettet riko huulta. Putken olake on terävä. Käytä välissä ohutta muovikalvoa tai hyvin ohutta "mellapeltiä". Laita putki stefaan hieman vinossa. Kun toinen reuna on sisällä paina se huulta vasten ja käännä putki suoraan ja tarkkaile vastapuolta. Riittää kun kalvoa on välissä puolikierrosta kunhan on siellä vastapuolella. Yleensä jokainen rikkoo yhden stefan uransa aikana, tohelot joka kerta. Liuta pölysuojaa alaputken päällä niin huomaat onko se tiivis, pölysuojan merkitystä ei kannata aliarvioida.
Kirjoittaja: JUKKA HAVENTOEn ole pelannut WP:n pamppujen (vanhat cartridge Showat tuttuja) kanssa, mutta tässä vähän perusvinkkejä huoltoon. Eli öljyt ja helposti irrotettavat osat pihalle. Sitten hivutat stefan pölysuojan varovasti irti ja vedät sen pois tieltä (alkuun esim. ohuella puukolla ja keskikoon ruuvarilla loput). Tämän jälkeen tiivistepesässä pitäisi olla nähtävissä lukkorengas, joka lähtee irti pienellä ruuvarilla (varo naarmuttamasta putkia). Nyt tarvitaankin enää reipasta voimailua eli reipas veto (tai useampi), ja kas putket ovat erillään. Irrota osat, mutta älä sotke järjestystä ja asentoa eli parempi operoida tästä eteenpäin putki kerrallaan (toisesta voi katsoa tarvittaessa mallia). Liukuholkki vaatinee ruuvarilla levittämistä (ja taas varo rikkomasta teflonpinnoitetta holkin päältä). Jos holkkien teflonpinnoitteet ovat kuluneet puhki (toisessa päällä ja toisessa sisällä), ne pitäisi uusia. Jouset kannattaa myös tarkistaa ovatko kuoleentuneet (arvot maahantuojalta). Pohjasäätöventtiili ja vaimenninpatruuna (pidä pystyssä kuivatuksen ajan) pestään hyvin esim. tärpätillä ja annetaan kuivua. Kuivaa vielä paineilmalla ja lutkuta vaimenninpatruunaa (siellä nimittäin pesii paska uskomattoman sitkeästi). Nyt oletkin kaiketi valmis asennustyöhön. Jos näistä ohjeista oli apua, ja lisäohjeet kiinnostavat, ilmoittele.