Etujarru ei palauta ja ¤hiipien¤ hirttää kiinni
Kirjoittaja: TOM NORDMANTervehdys
KTM 300 06 Etujarruni temppuilee. Eli ns. hirttää kiinni vaikka: on oikea määrä nestettä, jarrusatula rasvattu ja työntösylintereitä paineltu ja rasvailtu. Ongelmana tuntuu olevan se että molempia työntösylintereitä ei saa painettua edes kohtuullisen kovalla voimalla yhtä aikaa pohjaan. Eli esim jarrupalojen vaihto ei nyt onnistu painamalla satulaa voimakkaasti. En ole pumpannut työntösylintereitä vielä ulos asti. Toista työntösylinteriä kun painaa niin toinen nousee (ja kun molempia painaa niin eipäs tapahdukaan mitään). Jarrunesteet on vaihdettu (jotain tavallista Dot 4 jarrunestettä) ja ilmaukset tehty.
Eli, alkuun homma toimii hyvin ja muutaman minuutin ajon jälkeen rupeaa etupää jarruttelemaan itsekseen. Jarrukahva on myös säädetty siten että sen ei pitäisi kantaa.
- Tom
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: Harri VanhalaHyvä kun löytyi ja hyvä sekin, että kerroit muillekin löydöksestäsi; viisaus pääsee näin kasaantumaan.
Kirjoittaja: TOM NORDMANPääsylinteri tuntuu olevan aika
Kirjoittaja: Harri VanhalaSaako ruiskullasi imettyä nestettä eli jospa tekisit homman toisinpäin ilmaruuvista imien? On pidettävä huoli siitä, että säiliössä on koko ajan nestettä.
Oletko ihan varma, ettei letku ole palojen vaihdon tai muun operaation aikana päässyt vekille? Siihen ei tarvita muuta kuin että jarrut jätetään letkun varaan roikkumaan ja letku on pahassa asennossa.
Kirjoittaja: TOM NORDMANSyy löytyi. Tuossa pääsylinterin reiässä oli tiukassa pieni roska jonka sain pois paineilmalla ja erittäin pienellä neulalla. Vielä kun oppisi ilmaamaan nämä vehkeet ilman tunnin operaatiota
Kirjoittaja: TOM NORDMANPulmana on se, että en oikein tiedä miten testata onko puhdistus onnistunut. Eli paineilmalla olen yrittänyt tuota avata. Pitäisikö kun sylinteri on kokonaan palautunut esim puhaltamalla saada ilma kulkemaan kevyesti läpi. Kikkoja kaivataan
Kirjoittaja: AKI IMMONENJoo ei mikään tavaton vika. itsellä ilmeni myöskin jarrujen ilmauksen jälkeen kun heitti uudet palat, niin jäi jumiin. Sinne jää painetta eli nesteet ei pääse palautumaan pääsylinteriin tai vast niinkun tossa jo sanottu. Ota jarrukahva pois kokonaan ja pumppaile pääsylinteristä jollakin tuurnalla kahvan sijaan ja ota auki ja ilmaa kaikista letkunliitoskohdista sekä ilmausruuvista peräjälkeen. Kai sen etujarrun sais lopullisesti kunttoon tolla "Nissinillä" : )
Kirjoittaja: petteri piirainenno tuotahan juuri tarkotin. ite puhdistin kevyesti paineilmalla ja vaihdoin nesteet ni alko pelaa
Kirjoittaja: Jarkko KainulainenVaihdat siihen Nissinin masterin, niin on siinäkin kotarissa vihdoin jarrut :)
Kirjoittaja: TOM NORDMANHei,
Sen verran pääsin tutkiskelua eteenpäin että alapään työntömännät on ok ja näyttää siltä, että neste ei palaudu takaisin kahvan säiliöön. Huomasin tämän kun yritin ilmata ruiskulla alhaaltapäin. Eli neste ei nouse putkea pitkin takaisin.
Eli näyttää olevan pääsylinteri (siis kahvan pää) jotenkin
Kirjoittaja: TUOMAS MÄKINENVoi myös olla, että jarruvivun etäisyyden säätö on liian kireällä, ja jarruvipu painaa jo lepoasennossaan mäntää hieman, ja neste ei pääse takaisin säiliöön.
Kirjoittaja: Jukka OittinenKoita löysyttää jarruletku pääsylinteristä ylhäältä.Jos saat männät puristettua sisään ja neste lentää liitoksesta jää vika pääsylinterin sisään..ja vikavaihteohdot näkyy olevan Harrin tekstissä.
Kirjoittaja: petteri piirainenmulla oli samaa vikaa omassa 525exc:ssä ja syynä oli tukkeutunut pääsylinterin paluu reikä
Kirjoittaja: Harri VanhalaLiikkuuko kumpikin mäntä erikseen ja yksinään eli käyttäytyvät samalla tavalla?
Jos näin on, niin eikö kuulosta siltä, ettei neste pääse virtaamaan takaisin säiliöön?
Sanoit vaihtaneesi jarrunesteet ja jos se onnistui, niin neste siis pääsee virtaamaan säiliöstä letkuun ja alas, muttei takaisinpäin. Nesteen lämmetessä se laajenee ja kun se ei pääse säiliöön, se pyytää lisää tilaa painamalla mäntiä (varmaankin molempia!) ja ne taas pyytävät jarrupalaa väistämään ja se taas levyä....
Mikä sitten voisi estää nestettä palaamasta kotiin jarrureissun jälkeen?
* Kahva on säädetty niin, että pääsylinterin reiät ovat ummessa. Kuvauksesta päätellen näin ei tällä kertaa ole.
* pääsylinterin paluureiät ovat tukossa. Ei luultavaa, jos ilmaus on onnistunut. Mahdollista kuitenkin.
* jos pääsylinterissä on paluuvirtausventtiili, se voi olla jotenkin vaurioitunut. Aivan mahdollinen selitys. On avattava pääsylinteri ja tarkistettava.
* letku on jostain kohtaa puristuksessa. Tämä on todellinen klassikko ja tosi inhottava, mutta onneksi helppo löytää. Jos letkussa on vekki, neste pääsee kahvan kovasta paineesta eteenpäin, muttei enää pienellä paluupaineella takaisinpäin. Riittää, että letkussa ON OLLUT vekki. Letkuhan ei ole sitä, miltä se näyttää, vaan sisällä on varsin vähän runttaamista kestävä sisäletku, joka ei anna anteeksi vekillä oloaan. Niinpä kauhistuttaa, kun korjaamoilla käytetään jarruletkupuristinta estämään nesteen virtaaminen.
* sisäletkusta on lohjennut viipale, joka toimii venttiilinä. Ei luultavaa.
Varmaan muut antavat lisää vinkkejä.
Nämähän ovat vauhtilajeja, joten vähän ihmetyttää, miten olet huomannut jarruissa jotain outoa.