Espoon kisan ääniyhteenveto

Kirjoittaja: Harri VanhalaKiitokset Espoon kisaan (Kulmakorven Kapinat) osallistuneille ja kaikille kisassa avustaneille kerhon puolesta!

Keleille ei voitu mitään ja olipahan taas makua Suomi-enskasta.

Näin äänikatsastajan ominaisuudessa todettakoon joitakin tosiasioita:

1. Pyörien äänet olivat hiljaisemmat kuin koskaan ja asiat ovat hyvällä mallilla.
Kisassa pyrittiin noudattamaan tulevan Päijänne-ajon kanssa yhteistä linjaa. Säännöthän ovat samat, mutta tulkinnoissa on pieniä vivahde-eroja ollut kisan luonteen ja pituuden takia.

2. Yhtään pyörää ei hylätty kokonaan ja uusintakatsastukseen joutui 5 pyörää, jotka kaikki lopulta hyväksyttiin. Kaikkia olisi tuskin hyväksytty Päijänne-ajoissa. Tällaisessa stadion-tyyppisessä kisassa pyörät käyvät näytillä puolen tunnin välein, joten yliääniset pyörät voidaan näppärästi poistaa kisasta (ei tarvinnut). Niinpä hiukan arveluttavatkin viritykset voidaan sallia ja sallittiinkin.

3. Ongelmamerkin manttelin haltijaksi on jo parin vuoden ajan hivuttautunut Gas-Gas ja etenkin sen 200-kuutioinen versio. Kahdessa viime Päiskissä on jouduttu hylkäämään aivan uusiakin Gasseja. Nyt myös 125-kuutioiset olivat aivan hilkulla ja vähänkään huono villoitus vie pyörän yli rajan. Nyt EMK:n kisassa viidestä hylätystä pyörästä kolme oli Gasseja (kaksi 200-kuutioista, yksi 400-kuutioinen), yksi iso nelari-Yamaha (crossivaimennin) sekä yksi 250-kuutioinen 2-tahti Kawasaki (luultavasti crossivaimennin). Jotain tarttis varmaan tehtaalla tehdä. Samalla merkillä oli ainakin jo Mikkelin MM:ssä systemaattisesti ongelmia äänien kanssa. Niinpä Päiskille tulevien on syytä pitää villat kunnossa, joko alkuperäisellä villapatruunalla (jos on) tai täyttää vaimennin pehmeästi painaen, ei survoen ja nimenomaan äänenvaimennukseen tarkoitetulla tavaralla. Sittenkin saatetaan olla katsastuspäällikön hyväntahtoisuuden varassa. 2-tahtiGassit ovat kyllä helpot mitata, tulpanjohto on hienossa paikassa.

4. Tarvikeputket olivat tehneet aimo harppauksen parempaan. Myös vanha katsastajan painajainen Akrapovic oli uusine malleineen ongelmaton. Akraan myydään endurosarjaa, jollainen ilmeisesti kaikissa olikin.

Kunpa crossissa päästäisiin samaan tilanteeseen ja kunpa sen lajiryhmä lopultakin vastaisi EMK:sta 3.11.2004 lähettämäämme kyselyyn tietyistä tulkintaongelmista, joita epäselvät mittaussäännöt crossissa aiheuttavat (mittauskierrokset, mittaaminen sateessa). Päästäisiin valmistelemaan mittausohjeita.

Terveisin

Harri Vanhala
Vicke Ruokolahti
Ääninipottajat Espoosta