Ensimmäinen pyörä/Aloittaminen

Kirjoittaja: paavilainen tommiTerveiset kaikille kotkasta!!

Elikkäs taustasta sen verran että harrastin enduroa viimeksi -92 jollain 250 kotarilla ja nyt pitkän tauon jälkeen olen innostunut ajamisesta uudelleen.Tallissa on ollut kyllä katupyöriä ja ajamista on harrastettu joka vuosi.Nyt pelinä on hayabusa,akran putkistolla piristettynä.Vaimoke hinkuu pyöräkorttia ja kuulemma ekan pyörän pitäis olla suzukin 1000 gikseri....(Hän ei ole koskaan ajanut mitään muuta kuin mopoa (2-kertaa))
Eli harjoituspyörälle olisi käyttöä siinäkin suhteessa..

No sit asiaan.Pidän itseäni aivan untuvikkona nykyajan ensojen osalta joten aloitin pyörän ettimisen nettimoton sivuilta juteltuani ensin parin vanhan kamun kanssa.Päädyin että KTM 250 EXC 2-t olisi hyvä pyörä.Niin laitoin siis nettimoton sivuille ilmoituksen ja kerroin myös sinne että en tiedä mistään mitään ja että kaikki apu uudelle harrastajalle on tarpeen.Ja tässä vaiheessa.....(3 pv.mennyt)
__voitte__

ENDUROVÄKI OLLA YLPEITÄ ITSESTÄNNE!!!!IHMISET TURUSTA JYVÄSKYLÄÄN JA PORVOOSTA VAASAAN OVAT LÄHETTÄNEET S-POSTIA,TEKSTAREITA JA SOITTANEET,,KERTONEET MIELIPITEITÄÄN JA ANTANEET NEUVOJA JOS JOHONKIN KYSYMYKSEENI

TUNTUU MUKAVALTA!!!!!

Mutta,mutta nyt olen aivan pihalla kuitenkin....Kato tarjonta meni niin suureksi että en nyt tiedä kuitenkaan että.............
1.onko 200 exc liian pieni
2.nelari vai 2-t
3.puna vai valkokilpi
4.suzuki vai kotari
5.mikä alle vai yli 25 kw

..............niinpä niin paavilaisen poikakin tahtoo päitsille,mutta ei ole pyörää,saappaita kypärää!!On vain hullu avopari kotkasta jolla halua aloittaa kinttupolkujen tonkiminen,saven syönti ja rauhallisten koti iltojen tärvellys!
SUURET KIITOKSET KAIKILLE JA HAUSKAA KEVÄÄN JATKOA KAIKILLE!!
--PYSYKÄÄ HENGISSÄ TAI TULEE TURPAAN--TOMMI

Kirjoittaja: TEEMU KOSTAMONo mulla ensimmäinen enska pyörä on ollu tuo ktm sx-f 250 ja se melkein tappo mut ku luulin et siinä on vähemmän tehoja mutta olen ollut erittäin tyytyväinen pyörään, sopivasti tehoja (nyt kun on tottunut ;D) kevyt käsitellä jne jne. Ekaks pyöräks tuo 2-t 250 tuntuu aika tykiltä ja jos ei kuntoa löydy kuin huippu-urheilijalta niin tuo 4-t on paljon mukavampi ajettava kun ranteet jaksaa vielä puolenkin tunnin kuluttua. Ja sitten minusta parempi pyörä suzukista ja kotarista on tuo kotari. Ja jos et tiellä meinaa pyörällä aja niin kannattaa hommata punakilpiseksi. Hyvät kevään jatkot sinnekkin päin ja paljon ajotunteja kurapoluilla.

Kirjoittaja: MIKA LEINONENTähän asiaan on varmasti mielipiteitä yhtäpaljon kun on pyöränomistajiakin:
Itse suosittelen 2t pyörää edullisempien "ylläpito"kustannusten takia, ja nyt ei ole kyse käyttökuluista vaan remppakuluista sitten kun koneesen todellakin tarvitsee alkaa jotakin tehdä. Nelareissa kun on koneesa tuota kuluvaa osaa huomattavasti enemmän.

Porkkanoista:
300 2t, 250 2t tai 200 2t kotareissa pystyt muuttamaan koneen luonnetta huomattavasti vaihtamalla pakoaukon säätimen jousen, Koneen luonteen muutos repivästä lauhkeaan onnistuu muutamassa minuutissa. Uudemmissa taitaa olla vielä vaihtoehtoinen syttykäyräkin valittavissa, mutta siitä ei ole kokemusta.

Mielestäni 250 2t on jopa miellyttävämpi hupi-harrastajalle kuin 250 4t, tuntuu vaan jaksavan jo alakierroksilla paremmin kuin vastaava 4t.

Kirjoittaja: Jarkko Kainulainen200 ei ole vaihdettavaa pakoaukon säätimen jousta. Säädintä voi kyllä säätää muuten ja 200 moottorin luonnetta on todella helppo muutella pelkkää neulaa vaihtamalla. Tehoa riittää ekaksi peliksi ihan varmasti riittävästi. Jos tarkoitus on opetella ajamaan kunnolla suosittelen ennemmin 125 EXC:tä. Muuten tuollainen enskapikkunelari voisi olla hyvä ensipyörä.