Enduron uudet äänisäännöt
Kirjoittaja: Harri VanhalaVaikka maailmaan tunnetusti mahtuu ääntä, kiinnitetään tässä nyt huomiota siihen, että pitkään muuttumattomana pysyneet enskan äänisäännöt kiristyvät vuoden 2008 alusta huomattavan paljon.
Muutoksen sisältö on, että vaikka raja pysyy samana, nostetaan mittauskierroksia merkittävästi (11 m/s-->13 m/s). Tämä merkitsee reipasta nousua ääniin. Päijänne-ajoissa ja vähän muuallakin tekemiemme vertailujen mukaan kyse on useasta desibelistä. Noiden kokeiden mukaan noin 1/3--1/2 nykyisestä kalustosta ei varmasti läpäise uusia sääntöjä. Ehkä 1/3 läpäisisi varmasti. Metsä vilkkuu tämä testin mukaan aika oranssisena eikä kovin isoa kalustoa ole liikkeellä.
Enduron lajiryhmä on huhtikuussa tehnyt päätöksen, että muutosta pehmennetään siirtymäsäännöksellä. Uusi sääntö on voimassa vain uusille pyörille, vanhat menevät vanhoilla säännöillä. Tätä on tervehdittävä ilolla, inhimillisyys ei ole kuollut. Alempana suoraan fin-enduro-sivulta lainattu teksti. Huomatkaa vuosimallin määritystapa papereiden perusteella.
Peruskuskin on reagoitava tähän siten, että osaa vaatia pyörän toimivan sääntöjen mukaisesti. Myös tarvikevaimentimiin on tapahduttava melkoista kehitystä, nykyiset mallit eivät taida toimia ilman muutoksia.
Nämä uudet säännöt lienevät kuitenkin kuollut kirjain, sillä ääniä ei enää kisoissa paljon mittailla.
Tässä kuitenkin suora lainaus lajiryhmän tiedotteesta 3.4.2007:
"""
FIM:n äänenmittaussäännöt muuttuvat vuoden 2008 alusta alkaen siten, että sallittu meluraja on korkeintaan 94 dB mitattuna männännopeudella 13 m/s. Nykyinen ääniraja on myös 94 dB, mutta mitattuna männännopeudella 11 m/s. Uusi mittaussääntö aiheuttaa 2,5 - 4 desibelin eron aiempiin mittaustuloksiin vaihdellen pyörän rakenteen mukaan. Suuri osa nykyisin käytössä olevista enduromoottoripyöristä ei läpäisisi uuden säännön mukaista äänenmittausta.
Päätettiin, että FIM:n uusien sääntöjen mukainen äänenmittaus tehdään vuoden 2008 alusta alkaen uusille eli vuoden 2008 vuosimallin moottoripyörille ja jatkossa tätä uudemmille pyörille. Vanhoille pyörille sovelletaan nyt voimassa olevaa äänenmittaussääntöä. Moottoripyörän tullipaperissa oleva päivämäärä ratkaisee pyörän käyttöönottopäivän (vuosimallin).
""
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: JARNO STENTähän heti tuli mieleen että sivariporukka pärjää hienosti..Ikinä muutenkaan ollu mitään ongelmia äänten kanssa.... Jos niitä ääniä kohta missään kuulee/näkee.Suora torvi olis ihan paras mielestäni.
Kirjoittaja: TIMO UNKURIAkralta on saatavissa ainakin KTM:n pikkunelariin pakoputkistoa, jossa alkukäyrän päällä on putken pätkä lisäkammiona. Tämä on siitä ihmeellinen viritysputkisto että se lisää tehoa ja vähentää ääntä, korvakuulolla tuntuisi menevän läpi tiukimmistakin dB-rajoista. Katso: http://www.ktm.com/PowerParts.50.6.html?&category=20&subcategory=48&cHa…