ENDURON LAJISÄÄNNÖT

Kirjoittaja: MARKO KAIVOLAINENOlisikohan aika muuttaa säännöt vastaamaan lajin todellista luonnetta tai sitten tuoda laji lähemmäksi sääntöjä?
Tulipa viikonloppuna katsottua joku ohjelma, jossa näytettiin MM-enduron viimeisen osakilpailun pätkiä. Näytettiin oikein valtakunnallisella kanavalla kuinka miehissä vedetään enduropyörä mäkeä ylös, kun ei ajamalla pääse. Samaahan tapahtuu liki jokaisessa suomimantsakisassa. Kuitenkin lajisäännöissä sanotaan, että pyörän on kuljettava joko moottorivoimalla tai kuljettajan lihasvoimalla (endurosäännöt 061.4.2). Ja että avun vastaanottaminen on kielletty (endurosäännöt 061.12.2) ja väärän liike-energian käyttäminen on kielletty (endurosäännöt 061.12.1). Toinen asia mihin en ole nähnyt vielä kenenkään puuttuvan on tupakointi. Kuljettaja tai mekaanikko tankkaa pyörää palava tupakka suussa (endurosäännöt 061.12.1). Se on meinaan kyllä kaukana turvallisuudesta. Suurin osa näistä rikkeistä on sellaisia, joiden perusteella pitäisi kuljettaja hylätä/sulkea kisasta pois. Pahoihin kivikkomäkiin ja suo-upotuksiin viedään avustajat, sitten kaunistellaan ja sanotaan, että toisilla on vaan paremmat resurssit kuin toisilla, kun tulee puhe auttamisista ja ylipäänsä reittien ajettavuudesta. Minun mielestäni on vähän likinäköistä hyväksyä tuollainen sääntötulkinta, kun yleisesti ottaen kuulutaan liittoon joko ajaja- tai toimitsijalisenssin kautta. Ja vielä toisessa keskustelussa sivuttuna ollut asia eli myöhästymisraja. Onko tuollaisella aikarajalla mitään merkitystä, jos ei sitä valvota. Ja jos jollain luokalla on eri säännöt kuin muilla, tulee sen ilmetä lajisäännöistä. Sääntöjen mukaan kilpailija suljetaan välittömästi kilpailusta pois, kun myöhästymisraja täyttyy ja tämä on AT henkilöstön tehtävä (endurosäännöt 061.12.1). Ei odoteta tulosten valmistumista ja sitten hylätä.
Tarja K.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONiin, anteeksi unohdin vastata sinulle yhteen kommenttiisi. Ehdottaisin, että käyt kerran kävelemässä jonkun keskimääräisen kisan reitin läpi ennen kisaa ja kisan jälkeen. Avartava kokemus sanoisin. Tuskin pystyt veikkaamaan läheskään joka kohtaa oikein sen suhteen miten ja millaiseksi se kuluu.

PS-kommenttisi ei jätä mitään epäselvää. Mutta jatka sinä vain piikittelyäsi, toivottavasti sinustakin on joskus edes ajamaan yksikin kisa. Vähän helpompikin kuin sunnuntaina on ihan hyvä. Varo ettei tule sellaista tunnetta, että ylitit itsesi ajamalla läpi, saattaa jonkun kuskin vaimo vaikka alkaa piikikkääksi.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOSekoitat sujuvasti MM:ää ja SM:ää toisiinsa, joissa niin säännöt kuin käytännötkin vaihtelevat. Sääntötuntemuksesihan tuntuu olevan loistava, niin miksi vielä jankutat itsestäänselvyyksiä? Pitäisihän se sinun tasoiselle ihmiselle jo sitä olla, että lisäaikaa on annettu kesken kilpailun kun yliaikaiset tuloksetkin on hyväksytty, eikä lisämääräyksessä asiasta mainita. Tässä on johdolle asian esittäneen henkilön kommentti asiasta: Reitin katsottiin muodostuneen kohtuuttoman vaikeaksi/raskaaksi Lady Cup

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKuule Tarja, kerrotko ihan suoraan mistä olet nyt katkeroitunut, kun tuntuu ettet näe miissän muuta kuin vääryyttä? Vai missään missä minä olen sattunut olemaan mukana? Huomasin juuri tuon kommenttisi toisessa keskustelussa ja alkaa sanoisinko näkyä läpi. Löytyisikö myös jotain kommenttia kolmanteen keskusteluun, samaa aihetta sivuten?

Kirjoittaja: MARKO KAIVOLAINENItsehän toivoit että luodaan uusi aihe; uudessa aiheessa en tosin maininnut nimeäsi enkä tule mainitsemaan. Voisithan toki rehellisesti kertoa miten on mahdollista, että tuloksesi kyseisessä kisassa hyväksyttiin, kun kerran sen tähän mukaan vedit? Muutettiinko kesken kisan myöhästymisrajaa? Se asia ei vielä ole selvinnyt ainakaan minulle; muistelet sujuvasti kyllä sellaisia kisoja missä on näin tehty.
Enkä ole mistään katkeroitunut. Juurikin tuo jatkuva sääntöjen soveltaminen ihmetyttää. Miksi ei kisaa tehdessä katsota, mistä on sääntöjen puitteissa mahdollisuus kuljettajan selvitä ilman soveltamista? Kyllä näissä endurokisoissa saadaan voittaja selville ilman ajokelvottomia kivikkoja, -kolukkoja, -soita ja -pehmeikköjäkin ja on vielä paljon tasaväkisempää… ei ratkea avustajien määrään.
Enkä myöskään ole näiden vuosien aikana tiennyt, että siirtymiä ja maastokokeita koskee eri säännöt; eipä kyllä taida tietää moni muukaan… mutta nythän sekin asia on selvä. Olen aina luullut, että kilpailu koostuu maastokokeista ja siirtymistä, joita koskee samat säännöt.
Eipä tainnut Merrimankaan tietää muinaisena kesänä Heinolan MM:ssä kun meni tankkaamaan huoltoasemalle eikä soittanut huoltoautoa vetoavuksi.
15 vuoden ja satojen kisojen huoltokokemuksella
Tarja K.

PS. Sirkun toiveista huolimatta keskustelun ei ollut tarkoitus pyöriä hänen ympärillään, vaan tähän keskusteluun olisin halunnut nimenomaan rakentavaa kritiikkiä (positiivista ja negatiivista) nykykisoista ja –säännöistä. Mielestäni nyt säännöt ja laji eivät kohtaa.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTarja hyvä, vielä ei ole tämän 4v. aikana kun olen lajia harrastanut, annettu tulosta myöhästymisrajan ylittyessä. Eli sitä jos joatain asiaa valvotaan. Sääntöjen mukaan lisämääräyksessä voidaan tarkentaa sääntöjä, näin tehdään mm. Päitsin myöhästymisrajan kanssa nykyisin ihan tavan mukaan. Ja eri luokille on eri rajat. On myös aivan tavallista, että kilpailussa on aikataulu tehty liian tiukaksi kun esim. keliolojen vaikutusta ei olla osattu arvioida oikein. Toisinaan näissä tapauksissa kilpailun johto antaa kesken kilpailun lisää ajoaikaa, jolloin jo saatuja AT-minuutteja poistuu lopputuloksesta sen mukaisesti. Näin on tehty esim. Jämsä -05, Riksu -06. Minusta on myös iso plussa, jos annetaan kuitenkin ajaa reitti läpi, vaikkei tulosta enää ole tulossakaan.

Tuo auttamisasia on hyvin kaksiteräinen miekka. Eihän kilpailussa voisi olla yhtään pehmeikköä, eikä yhtään ylämäkeä, jos auttamisesta automaattisesti hylättäisiin. Tilanne kun on usein vääjäämättä se, että jo muutaman kuskin jäätyä kiinni ei ohi enää pääsee ja takaa tuleva kuski kärsii edellä ajavien töpeksinnästä. Silloin on varmasti kaikkien yhteinen etu, että auttaa saa, eikös vain? Mutta ajatteleppa mitä siitä käytännössä seuraisi jos tuo kohta poistettaisiin säännöistä! Silloinhan ei tarvitsisi edes yrittää itse, joku varmaan käyttäisi palkattuja bodareita kantamaan mopo mäet ka pehmeiköt ;-). Järjestäjä ei myöskään pysty ennustamaan miten reitti pettää, joten on mielestäni vain asiallista järjestää yllättäviin kohtiin, missä kaikki nostavat, apua järjestäjän toimesta, ja yrittää taata apua tasapuolisesti kaikille.

MM-enduroon kun vertaat, niin huomaappa, että siinä ohjelmassa kuskit olivat siirtymällä. Siirtymällä auttaminen on sallittu, pätkillä ei.

Kirjoittaja: MIKA VUORI-c-luokka yms pois sm kilpailuista
-kaksi luokkaa sm kisoihin yleinen ja nuoret ei muita
-oikominen pois ja niin sanotut "oivaltamiset"
-järjestäjälle pakollinen pallo merkkien käyttö "kurveihin"

jos olisi mahdollista niin olisi myös luotava niin sanottuja piirisarja tyyppisiä
jokahenkilön kilpailuja

T:mika