Enduron aloittaminen
Kirjoittaja: Pekka TiirikainenKävin katsomassa tämän vuoden Päitsiä Jämsän seudulla ja innostuin lajista suunnattomasti. Oma moottoripyöräkokemus rajoittuu kevarilla ajeluun reilut 15 vuotta sitten ja silloin tuli joskus harvoin ajeltua myös metsäpolkuja. Nyt mielessä kuitenkin heräsi innostus ja haave, josko olisi mahdollista alkaa harrastaa lajia päämääränä osallistua Päijänteen Ympäriajoon. Rahaa ei aivan hirveitä määriä ole ja lisäksi ongelman voi aiheuttaa se, että minulla ei ole oikein kunnollista paikkaa mahdollisen pyörän säilytykseen. Tässä siis todellisen (ehkä) aloittelijan kysymyslistaa:
- Miten lajiin pääsisi parhaiten tutustumaan ennen kuin hankkii oman pyörän?
- Onko enduropyöriä vuokrattavana? Tiedän, että esim. ralliautoja voi vuokrata kisakohtaisestikin, mutta onko tällaista toimintaa enduron parissa?
- Asun Järvenpäässä, onko tietoa mahdollisesta pyörän säilytyspaikoista, onko esim. seuroilla talleja?
- Tavoitteena voisi nimenomaan olla Päitsiin osallistuminen (ja läpiajaminen ilman minkäänlaisia tulostavoitteita), osaako kukaan antaa jonkinlaista arviota paljonko rahaa kaikkinensa tähän uppoaisi?
Paljon kiitoksia vastauksista.
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: Juha PoutiainenOlin vuosi sitten suurinpiirtein samassa tilanteessa. Tässä ajatuksia.
Pyöräksi 50-100 tuntia ajeltu kaksitahtinen, vaikka krossipyörästä rakenneltu. Peräkärry, vetokoukku autoon, ajovarusteet... Pudjetti lienee jotain 3-5 euron väliltä riippuen minkä tasoisilla vehkeillä haluaa aloittaa.
tässä jonkinlaista yhteenvetoa:
-peräkärry n. 1000 e
-käytetty pyörä 2-4000 e
-ajovermeet (kengät,kypärä, suojat jne.) 300-500
-mahdollinen tallin vuokra x euroa
Halpaa hommaahan tämä ei missään nimessä ole mutta varmaankin moottoriurheilu-sektorilla halvimmasta päästä. Pitää myös muistaa että noita kuluja syntyy sitten pitkin ajoreissuja kun männät ja muut osaset tuppaavat tipahdella polun varteen :=)
Suosittelen että otat yhteyttä paikalliseen kerhoon ja kyselet sieltä lajin aloituksesta. Siellä osataan varmaankin vastata noihin vuokraus-kysymyksiin.
Kirjoittaja: J-P ANTTOLAINENNoista voi vaikka aloittaa:
http://www.motojysky.fi/
http://www.turistosafarit.com/
Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENHienoa saada uusia harrastelijoita!
Joo eli kuten aiemmin sanottu niin tarvii tietty pyörän ja ajovarusteet ja kuljetuskaluston. Peräkärryjä saa reilusti alta tonninkin jos tarkoitus on kuljettaa vaan yhtä pyörää mutta ei niistä aina tiedä millasia paukkulautoja myydään. Niitä kannattaa paikan päällä koittaa miltä tuntuu ajaessa. Pyöränä vois olla alkuun esimerkiks 250 kuutioinen 2-tahti kun niillä on paljon halvemmat kilometrit kuin piikillä. Tietty isoja nelareitakin saa kohtuu hintaan mutta ne on alkajille melko mörköjä varsinkin jos puunkiertoo meinaa harrastaa. Sellasen 250 -tahdin saa kepeästi siihen 2000-5000
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOSun tilanteessa kannattaisi varmaan ihan ensiksi ottaa Jyskyyn yhteyttä. Osallistut vaikkapa jollekin safarille, niin saat tuntumaa lajiin. Ajokamat maksaa uusina n. 1000e (tai vaikka 3000e jos niin valitsee) koko paketti, Jyskyn safareilla nekin kuuluu hintaan. Maastot siellä Lopella on kyllä edustavat lajia ajatellen ja Jyskyllä on monta pikkujuttua takataskussa, safareilla on ennenkin ollut ensikertalaisia ;-)
Siitä sitten katselet eteenpäin ja lueskelt noita ohjeita tuossa edellä. Aikuisten kamppeita ei ole hirveän helppo käytettyinä myydä, siis jos muutaman ajokerran kontattuja yrittää myydä edes 50% uudesta, tai jopa 30%...mutta jos käytetyt hommaat, niin ei tule niin kauheesti takkiin ellei laji kiinnosta sittenkään. Mopoista kannattaa kyllä valita valkokilpinen 250 4T syystä että 250 on helpoin ajettava ja toisaalta valkokilpinen ainoa helppo edelleenhukattava. Vaikein on punakilpi krossipyörä pikkunelari. Jos laji ei sitten jokusne ajokerran jälkeen enää kiinnostakaan. Ja jos kiinnostaa, niin senhän voi vaihtaa sitten justiinsa siihen mikä omiin tarkoitusperiin parhaimmin istuu! Kaikkia muita paitsi valkokilpisiä kohdellaan vaihdokkeina lähinnä ongelmajätteinä, kun ei niitä kukaan osta ;(
Kirjoittaja: JANNE WIKSTRÖMMulla meni päitsin kiertoon vuosi sitten n.3000 euroa ja ensimmäistä kertaa olin kisassa mukana.Jonkin verran pääsee halvemmalla jos käyttää yhteishuoltoa ja keksii halvemman yöpymispaikan kuin hotellin.Mielestäni enduro on kohtuu halpa harrastus kunhan saa ensin sen pyörän ja varusteet hankittua.
Kirjoittaja: JOEL LÄNSIVUORIHieno juttu että löytyy innostusta lajiin!
Itse alotin lajin tossa 2-3 vuotta sitten ja alku hankintoihin meni
se pyörä 3000e, varusteet +-1000e jolla pääsee alkuun.
peräkärryjähän saa melko edullisesti jos vaan jaksaa selailla esim.keltastapörssiä.
Itse suosittelisin ensimmäiseksi pyöräksi 250 4-t taikka 125 2-t.
Tuollanen 250 2-tahdit on melko vaikeita pyöriä ajaa aloittelialle jonka
takia en sellaista suosittelisi.. mielummin sitte vaikka ktm 200cc 2-t.
Ja hyvän pyörän saa aina myytyä, kun vaan muistaa pitää pyörästä aina hyvää
huolta. Pesee ja putsaa pyörän joka ajon jälkeen ja muistaa vaihdella ilmansuodattimia
ja öljyjä tarpeeksi usein.
JL
Kirjoittaja: JARNO VÄÄRÄota yhteyttä tumk:iin eli tuusulanmoottorikerhoon ja kysyt niiltä asiaan liittyviä juttuja.
minäkin ostin ekaksi 2t 250 oli liian räyhä peli metsään sitten oli piikkinen se taas oli vinguttamista ja kytkin kaasu sävellystä, mutta seuraava olikin 250 4t yamaha wr:ä se oli tämmöiselle harrastelijalle just sopiva peli suosittelen (oma mielipide) mutta 200 2t vois kyllä olla hyvä kanssa.
mitä päitsiin tulee niin ajoin tänä vuonna kyseisen kisan läpi ja budjetti oli:
piikkipyörät 450
Kirjoittaja: JARNO VÄÄRÄai niin ei muuta kuin mopo alle ja metsään tää on kiva laji. endurokärpänen iskee niin se on oksat poikki....... ps: sallituille radoillle sitten