endurokilpailut

Kirjoittaja: sakkeminkä ihmeen takia suomen endurokilpailut
on semmoista puunkiertoa,kannikkoa,kivikkoa
yms? eikö olisi aika ottaa oppia ulkomailta
ja tehdä kisoista samantapaisia kuin esim mm:ät ovat. ottakaa kantaa myös kisojen reitti vastaavat!

Kirjoittaja: Yhdyn KTM:n mielipiteeseen siinä, että kunnon kisassa on vauhdikkaat ja suht helpot EK:t , mutta siirtymillä voi olla pahempiakin paikkoja!

Kirjoittaja: Trialilla pärjääNiin, että jos endurokisoihin voisi vaikka trial-pyörällä osallistua, kun se alkaa jo olla lähellä sitä, ei puutu kun että pystysuoraa kalliota kiivettäisiin.
Joa vois haastaa Tiaisen... :)

Kirjoittaja: häirikköJos makarooneilla olis suomalaista mettää nekin kiertäis kantoja ja soita. Me taas ei vedetä reittiä vuoren rinteelle, kun ei oo vuoria. Jenkkien sixissä ei muuten ajettu teitä pitkin, niillä taas on riittävän kokoset tontit.

Kirjoittaja: Kai LeinonenKannattaisiko vaihtaa lajia...RR/Supermoto. Siellä saisit vetää tasaista maastoo. Enduro on luotettavuusajo. Minusta tälläistä keskustelua on turha jatkaa. Ja MM-sarjan säännöissä on pykälät, minkälainen MK:n täytyy olla. Ja muistakaa, että maanomistajilla on sanansa sanottavana, kun reittikilpailuun tehdään reittiä. Ei ole ihan yksinkertaista rakentaa reittiä puhtaaseen kangasmaastoon, joskin sellaisiakin kilpailuja on ollut Suomessa ja ilmeisesti viimeinen SM on hyvin pitkälti edellämainitun kaltainen. Ja jos se on jousituksesta kiinni, osta ÖHLINS!!!!

Kirjoittaja: pirhonen osmoItse maan omistajana voin sanoo,että ne hyvät polut alkaa olla vähissä.Ittellä on vielä jäljellä sellasta lehmän polkua missä on ajettu 60 luvulta ja nykyvehkellä se tahtoo mennä liiankin nopeaksi.Ei sitä kasvavaan metsään mielellään ota 150 pyörää juuria katkomaan,jollei ole joku avohakkuu tulossa,näille aukoille isännät usuttaa
mielellään.

Kirjoittaja: Turhaaonko se nyt enduroa jos huudattaa koko ajan jossain nurtsirinteil?siitä puun kierrost on myös tiainen lähteny!!

Kirjoittaja: Kyllä se on niin,että KUNNON ENDUROKISA ON Mahottomia ylämäkiä,kunnon SUOTA ja ERITYISEN MUKAVAA Kivikkoa,eikä mitään lentokenttiä (Rata kisat ovat sitä varten)
Hyvään Endurokilpailuun kuuluu helpohkot EK:t ja siirtymillä pitää olla näitä (SUOTA,MÄKIÄ YM )vaikeita paikkoja ja aikataulu siirtymillä löysä

Kirjoittaja: pirhonen osmoKysymys on ilmeisesti lähtenyt liikkelle Mikkelin ja Jyväskylän kisojen takia? No kun Suomessa ajetaan on meillä suomalaiset maastot. Savossa ja Keski-Suomessa ne on kiviset, niin myös rannikolla esim. Sipoossa ja Espoossa. Mielestäni on kuitenkin turha väittää, että edelliset kaksi SM-kisaa olisi ollut pelkkää kiveä ja kantoa. Meillä Mikkelissä oli yksi MK-kokonaan soralla ja nurmella, selkästi "motocrosstest" kansainvälisestikin. Jyväskylässä pätkillä oli kaikenlaista, oli crossirataa, oli ylinopeaa pikkutietä,joissa vauhti nousi yli 130 km/h, ja oli kiveä ja kantoa. Ainoa miinus Jyväskylässä oli, että pätkien merkkauksessa oli jätetty monta "oikomispaikkaa", kun oli nauhoitettu vain ulkokaarre ja ennen mutkaa oli vain kääntymismerkki, niin ne jotka tiesivät käänsivät merkiltä ja oikaisivat, "ulkopaikkakuntalaiset" kiertelivät liian paljon "spooria" pitkin. Kuitenkin kova laji kyllä tasaa tällaiset kikkailut, toivottavasti niihin kiinnitetään tulevien kisojen pätkillä enemmän huomiota.