Enduroäänistä, ei provokaatio

Kirjoittaja: Harri VanhalaOlen Jämsän mahtavan tapahtuman (kiitoksia järjestäjille) jäljiltä törmännyt pariin otteeseen kiusalliseen ääniongelmaan enduropyörissä.

Salaisuus ei liene, että Jämsässä pyörien äänimittaukset olivat silmän- tai korvanlumetta. Pyöriä on mitattu jopa niin, ettei pyöriä tarvinnut käynnistää, samoin on crossiputkellisista pyöristä saatu 93 dB:n lukemia. Äänisääntöhän oli varsin erikoinen (94 dB crossimittauskierroksin) eikä moisia pyöriä kukaan valmista. Enskapyörille helppo, crosseille käytännössä mahdoton.

Jämsässä äänet eivät liene ongelma eikä minulla ole mitään sitä vastaan, että asiassa menetellään, kuten järjestäjä haluaa.

On kuitenkin tapauksia, joissa selvästi crossiäänisen ja crossivaimentimellisen enskapelin omistaja ihan oikeasti kuvittelee pyöränsä kelpaavan endurokilpailuihin, kun se kerran on Jämsässä mitattu. Kuten Heinolan EM:ssä taas kerran nähtiin, ei MX-vaimentimella käytännössä ole asiaa endurokilpailuihin, JOS äänisäännöistä pidetään kiinni. Yritystä kyllä oli kiitettävästi.

Tällä kirjoituksella haluan varoittaa MX-pyöristä muunneltujen enskapyörien omistajia siitä, että vaikka jossain pääsisi läpi, se ei sido seuraavan kisan järjestäjää. Jossain kisassa otettu oma linja voi kaatua seuraavan kisajärjestäjän ja kilpailijoiden niskaan. Joka tapauksessa kaikki kiitos ja kunnia Jämsän suuntaan, kisa oli ennakkoluuloton ja tiettävästi hieno juttu.

On epäselvyyttä myös siitä, miten ensi vuonna kiristyviä enskan äänisääntöjä sovelletaan. Lajiryhmän sääntötulkinta (3.4.2007) sanoo, että vm. 2008 -pyöriin sovelletaan uutta FIM-sääntöä (männännopeus 13 m/s nykyisen 11 m/s asemesta), muihin vanhaa. Ratkaisevana pidetään pyörän papereissa olevaa merkintää Tulkintaongelmia voi tulla, jos pyörä on hankittu tänä vuonna, mutta on 2008:n mallia. Samoin teoriassa voi olla outo tilanne, jos pyörä on ylivuotinen, mutta 2008 hankittu. Onko silloin uusi vai vanha sääntö voimassa? Lajiryhmän kokoustiivistelmässä todetaan: "Moottoripyörän tullipaperissa oleva päivämäärä ratkaisee pyörän käyttöönottopäivän (vuosimallin)."

Lienee selvintä tulkita niin, että jos on kyseessä v. 2008 hankittu vm. 2008 pyörä, sovelletaan uutta sääntöä. Jos on tänä vuonna hankittu 2008-pyörä, niin vanha sääntö on voimassa. Samoin 2008 hankittuun ylivuotiseen pyörään. Ajatuksena on, että tehtailla on ollut vm. 2008 pyöriä tehtäessä jo uusi FIM-sääntö tiedossa ja voidaan edellyttää vehkeen olevan vuosimallinsa mukainen peli. Tämä olisi kohtuullista kuskeja kohtaan, mutta siirtymäsyistä aletaan soveltaa vasta 2008 hankittuihin pyöriin. Tämä tulkinta on yksityisajattelua eikä sido yhtään ketään eikä moisella tulkinnalla kannata kovin paljon päätään vaivata.

En ole tarkistanut asiaa, mutta varikkohuhu väittää uuden nelari-puolikas-enduro-KTM:n useimmin tehtävän huoltotoimen olevan äänenvaimenninpatruunan vaihto. Se tehdään useammin kuin öljynvaihto. Näin sanoo kuulemma ohjekirja.

Jämsän kaltaisia kisoja varten olisi selkeämpää, että ajettaisiin reilusti MX-äänisääntöjen mukaan tai reilusti endurosääntöjen mukaan. Ei valmisteta pyöriä, jotka asettuisivat 94 dB/MX-kierrokset -positioon. Joko ne ovat enduroäänisiä tai sitten crossiäänisiä. Jos MX-pyörät halutaan mukaan, ne pitäisi ottaa MX-pyörinä. (Enpä olisi uskonut kirjoittavani kovempien äänien puolesta!!).

Jos joku haluaa kommentoida tätä oman henkilökohtaisen anaali-rektaali-kompleksinsa näkökulmasta, siihen on olemassa xx-luokiteltuja keskustelupalstoja. Muuten keskustelu on hyödyksi eikä vain huviksi.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikSaivarrellaanpa vähän lisääkin, kun otit jatkuvat muutokset puheeksi. Mitäpä, jos säännöt ankkuroitaisiinkin markkinoinnin tarkoittamiin "vuosimalleihin"? Kuka estäisi takautuvasti valmistamasta vuosimallia, jolle säännöt ovat kaikkein edullisimmat - varsinkin, kun vuoden mittaan tehdyt sopivan pienet muutokset olisivat hyväksyttävissä ilman tyypitystä... no ongelmahan on teoreettinen, mutta sellaisten lajien kilpailutoiminnassa, joissa tekniikka on pääosissa (esim. purjehdus) ja kilpailu kovaa, sääntökirjaa luetaan aivan toisenlaiset okulaarit päässä.
Sitä paitsi luulisi sinuakin kiinnostavan mallivuosien arvostus käytännössä, kun on myymässä esimerkiksi pyörää, jonka on puoli vuotta aikaisemmin ostanut uutena. Nettimotossa se kilpailee ja hinnoitellaan samalle tasolle kaksi vuotta vanhojen loppuun ajettujen nelarin raatojen kanssa. Ihan vaan siksi, että joku merkki on keksinyt myydä mallivuotta vuotta aikaisemmin kuin muut. Sekään ei mene mun mielestäni ihan oikein. Kyllä tuosta aiheesta voisi vaahdota vähän enemmänkin.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOOstaessaan ylivuotisen pyörän, pitäisi kyllä ymmärtää ostavansa "vanhentunutta" tekniikkaa ja näin ollen osata varautua myös siihen, ettei pyörä täytä enää uusimpia sääntövaatimuksia. Kees

Kirjoittaja: MIKA LEINONENTuo linkin "pöytäkirja" taisi olla kyllä keväältä 2006, joten lieneeköhän miten ajankohtaista nyt syksyllä 2007?

Kirjoittaja: KIMMO HÄMEENAHOJa -08 mallisiin on tulossa katalysaattoripakko:
http://www.fin-enduro.com/tiedotus/lajiryhma.php?id=20

Kimmo

Kirjoittaja: Kees van NiftrikVanha valtiomiesviisaus kuului, ettei pidä provosoitua, vaikka provosoitaisiin, mutta tuo vuosimallien ilmoittelukäytäntö on vähintäänkin provosoiva. Eräät moottoripyöränvalmistajat ovat sekoittaneet kuluttajien päitä käyttämällä virheellisiä mallimerkintöjä markkinointitarkoituksessa. Käytäntö on ainakin aikaisemmin ollut laiton, mutta ilmeisesti nykyään mahdollinen (joko löystynyt käytäntö tai tai laiskat ja osaamattomat kilpailijat) eli vuonna 2007 valmistettu, maahantuotu ja myyty moottoripyörä tai ihan mikä tahansa muu kulutushyödyke on vuosimalliltaan 2007, eikä asia muutu miksikään, vaikka voissa paistaisi. Siksi olisikin selkeämpää, jos valmistajien markkinointiosasto puhuisi vuosimallista vuosimallina ja käyttäisi sitten esimerkiksi käsitettä mallivuosi markkinoinnissaan. Tämä käytäntö pätee esimerkiksi ajoneuvojen rekisteröintivaatimuksiin yksiselitteisesti, joten pidetään 2007-malliset 2007-mallisina ja 2008-malliset ovat sitten niitä, joita voi ostaa 1.1.2008-31.12.2008 välisenä aikana.