Enduro-Sprint Kouvolassa 22.5.
18.3.2004 - 17:40
|
Kirjoittaja: Jouni PatjasRacing Club Kaipiainen ry järjestää 22.5. Kouvolan Tykkimäessä Enduro-Sprint kilpailun.
Lisämääräys julkistetaan heti, kun saadaan liitosta kilpailuluvan numero. Enduron lajiryhmä piti eilen kokouksen, jossa käsitteli muunnoksia endurolenkin sääntöihin. Muunnokset ilmoitetaan lisämääräyksessä.
Reitti tulee olemaan 5-7 minuuttia pitkä ja se ajetaan kolme kertaa, joista nopeimman aika ratkaisee. Reitti on pääpiirteiltään sama, kuin toissavuoden Nuorten-SM kilpailussa ajettu maastokoe crossiradan ympäristössä.
Asiasta lisää ensi viikolla.
t: Jouni Patjas
Foorumit
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: Pentti RaittilaPalautteet ovat olleet myöteisiä. RCK teki historiaa järjestämällä ensimmäisen suomalaisen endurosprintin maailmassa. Olkaa siitä ylpeitä. Tässä on alku uudelle mp-urheilumuodolle, joka saavuttaa suuren suosion. NO... ei tässä nyt ollut tarkoitus ihan pelkkää paatosta jakaa... Sarjat voisi olla A, B, ja C kuutiotilavuuksista viis, ja sitten crossipyörillä pitää päästä mukaan, koska vakuutukset ovat samat. Ja nyt nuo luokatkin täsmäävät crossiin A, B, ja C, eli harraste. Ja taas en malta olla sanomatta: turha kyräily pois crossi ja enskaporukan väliltä. Samassa veneessä ollaan kaikki hölmöt, jotka ovat tähän harrastukseen sekaantuneet. t. Pappa
Kirjoittaja: Antti VesanenHieno kisa kokonaisuudessaan! järjestelyt toimi ja reitti oli ok! oli muutenkin mukavaa päästä ajaan kilpaa 4 kuukauden tauon jälkeen johtuen polvien operoinnista.. nyt on polvet kunnossa mutta taas syö miestä kun on 6 viikkoa sairaslomaa murtuneen ranteentakia(toinenluu poikki ja toinen silppuna). johtuen kilpailussa vikalla kiekalla tultuani hyppyristä alas päin radalle kierähtänyttä pään kokoista kiveä.no iskarithan siinä tärähti pohjaan jotta heilahti ja ranne vääntyi..auuts no mut kyllä täältä taas noustaan! onnex pääsin kisan maaliin! kiitokset RCK:n porukalle mukavasta kisasta! T:Ande
Kirjoittaja: HEIKKI KAARTINENKisa oli hyvin järjestetty,aikataulut piti ja kaikenaikaa tapahtui.Tulokset olivat kokoajan selvillä ja lopputulokset saatiin välittömästi viimeisen kuljettajan saavuttua maaliin.Huolto oli helppo järjestää.Kar MK:n kuskit ja huoltomiehet ovat tyytyväisiä kisaan ja sen järjestelyihin.
Kirjoittaja: Pentti RaittilaLähtöluettelo näyttää jo ihan mukavalta. Nostan hattua korkealle Jounille ja RCK:lle, että ryhdyitte tähän yritykseen. Toivottavasti teidät palkitaan ajajien ja yleisön kiitoksilla. Valitettavasti on todettava, että meidän tiimi (Tero ja Pappa) ei rahapulan takia pysty näillänäkymin osallistumaan tänä vuonna muuhun kuin enduron SM-sarjaan, muuten kyllä oltaisiin mukana. t. Pappa
Kirjoittaja: Jouni PatjasRCK kiittää kilpailijoita ja huoltoporukkaa siitä, että toimitte mallikkaasti roskien yms. ympäristö/varikkohommien hoitamisessa. Kiitokset myös kaikille yhteistyökumppaneille, talkoolaisille ja naapurikerhollemme Kouvolan MC:lle apujoukkojen järjestämisestä avuksemme.
Nyt kaivattaisiinkin kuljettajien kommenttia kisoista, mikä jäi mieleen ja mitä muutettavaa olisi tuollaisen kisan uudelleenjärjestämiseksi.
Keskutelua oli järjestäjien kesken esim. siitä, että olisiko kahden nopean kierroksen ajan yhteenlasku lopputulokseksi mielekästä kuskin kannalta.
Kommentteja siis kaivattaisiin, meille jäi ainakin positiivinen kuva kisasta, joten ehkä vielä joskus uudestaankin...
t: Jouni
Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINENIhmeellistä tämä tietotekniikka..Kirjoitin pitkän ja ylösrakentavan lässytyksen tähän. Kun sitten meikä nörtti sen lähetti, se lähti jonnekin, vaan ei haluaamini keskusteluotsikkoon. ....No joo , ei lannistuta, yritän uudestaan. ..Nyt tosiaan olisi keskustelun paikka, niinkuin Jouni kommentoit. Tykkimäessä "korkattiin" uusi laji. Onko tällä kanatusta, halutaanko lisää. Reitti nyt oli kestoltaan 7 - 9 minuuttia. oliko sopiva vai lyhyt/pitkä. Reitti kesti nyt hyvin. Tätähän todistaa Markon päivän kovin aika, joka syntyi viimeisellä neljännellä kiekalla. En tiedä, huomasitko, jututin Marita Nygvistiä ennen hänen vika kierrostaan. Halusin reittiä tukevia naiskommentteja (meillä keski-ikäisillä keskikehonrakentajillahan on käsitys, että enska on rankka ja kestävyyttä vaativa laji. Siis ei sovi hennoille naisille) . Maritan mutinat kypärän sisältä tulkitsin positiivisiksi. Nyt ei väännetty hallienskaa, eikä mitään motocrossiakaan.....Uskoisin itse Sprint-Enduron tarjoavan helpon tavan ltutustua enduroon. Samoin crossarit voivat innokkaammin kokeilla enskaa, kun ei koko päivää tarvitse hinkata satulaa vaativilla siirtymillä. Taas yleisön saamiseen ratojen varsiin makkaraa syömään, ei liene tämäkään laji olevan ratkaisu...markkinointia ja tiedotusta tarvitaan siihen..Kiitoksia "kaipiaiset"...pokkaa Kähmy
Kirjoittaja: Jouni PatjasLähtöluettelo päivitetty klo 13.50. Postin kulun / fax ongelmien takia jäivät pois alkuperäisestä listasta kymmenisen kuljettajaa, jotka nyt siis mukana.
Kiitos kärsivällisyydestä!
t: Jouni
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONo voihan...kattoin vaan nuo A:n lähtöajat. Se siitä sitten...ei paranisi nuolaista ennen kuin tipahtaa.
Kirjoittaja: AKI IMMONENJoo milläänhän mikään aika ei sovi kaikille. Hienoa että jaksatte vääntää skaboja. Sprintti ajallisesti lyhykäisyydestään huolimatta on varmaan myös yleisön mieleen ja kynnys ajaa kisaa ei luulisi olevan kovin korkea harrastetason kuskillekkaan. Erilaiset kisamuodot vaan rikastuttavat lajia mielestäni.
Saahan enskalla ajaa crossia - miksei siis crossilla voisi ajaa tällaisia skaboja missä ei ole siirtymiä ? Vai tulisiko tällaisista kisoista sitten helposti päätoimisesti crossia ajavien kuskien temmellyskenttä mihin itseni tasoiset harraste kannonkiertäjät ei enää lähtisi tai luokkia lisää.... siinäpä sääntöveijareille miettimistä.
Kirjoittaja: Jouni PatjasEnsimmäisen kierroksen lähtöaika Cy-luokkaan seuraavaksi ilmoittautuneelle on 10.30.30, joten ei se hirveästi iltapäivän puolelle mene.
Lajin säännöissähän sanotaan näin:
061.5 ILMOITTAUTUMINEN
Kansallisissa kilpailuissa ilmoittautumisaika päättyy kuusi vuorokautta ennen kilpailua ja SM kilpailuissa kymmenen vuorokautta ennen kilpailua.
Kilpailun järjestäjä voi niin halutessaan hyväksyä myöhemminkin ilmoittautuneen ajajan, mutta hänen kohdallaan tulee noudattaa 50 - 100 %:lla korotettua ilmoittautumismaksua.
joten meidän tulee ottaa 30 euroa jälki-lmoittautuneilta, mutta tärkeäähän tuossa myöhässä ilmoittautumisessa on se, että ihan oikeasti ilmoittaa itsensä, eikä vain saavu aamulla paikalle. Aikataulu on jo lyöty lukkoon, joten rajattomasti ei mahdu enää kuskeja mukaan, lähinnä tyhjät numerot luettelossa täytetään.
Taitaisi olla ongelma saada edes 30 kuskia mukaan jos kaikilla pitäisi olla valkokilpilaitteet :) Kyllähän se taisi lama puraista silloin harrastajamääriä, kun punakilpiset hyväksyttiin takaisin enduroon. Niillähän sai ajaa muistaakseni vuoden tai kaksi aikoinaan 90-luvun alussa ja sitten ne kiellettiin muutamaksi vuodeksi ja nykyään onneksi niillä saa taas ajaa. Porras koettaa enduroa vaikka crossareille on varmasti laskenut, koska omasta pyörästä saa suht helposti enskakelpoisen, eikä tarvitse maksaa itseään kipeäksi "kakkoslajin" käytetystä kokeilupyörästä, joka maksaa saman kuin pakasta repäisty crossipyörä.
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKappas vaan. No perittekös jotain tuplamaksua sitten jälki-ilmoittautuneilta? Kun tuo lähtökin osuisi vasta pitkälle iltapäivään, niin nyt täytyy vaan meikäläisen yrittää kaikin konstein siirtää viikonlopulle sovittu meno! Toivotaan RCK:n puolesta, että aikataulu vaikuttaa monen muunkin kiinnostukseen.
Sen verran lusikkaa sopppaan tuohon crossi-pyörällä ajamiseen, että minkä ihmeen takia noita kisoja pitäisi päästä ajamaan krossipyörällä? Jo pelkäntään MP-Pörssiä seuraamalla huomaa, että ihan keiken karvasia krosseja on rakennettu myös punakilpisiksi niin eikö sen vapauden jo pitäisi riittää? Vähän varttuneempi harrastuskaverini puhuu usein ajasta jolloin ns. punakilpisillä ei saanut ajaa enduro-kisoja, eikös se ole jo melkoinen uudistusharppaus. Eiväthän punakilpiset krossitkaan millään muotoa täytä TLL:n määräyksiä.
Kirjoittaja: Jouni PatjasPakko vastata tuohon Tuomakselle.
Kun me pidettiin stadikkakisa, jossa sai ajaa kaksi tuntia putkeen oli osallistujia muistaakseni 80 ja silloin valitettiin, että liian pitkä kisa. Joten taitaa olla ainoa keino saada kuskeja pitää ihan normaalit kannonkierrot keskellä ei mitään ja ajoaikaa ainakin se kuusi tuntia, josta kolme ja puoli tuntia tiesiirtymällä ja puolitoista tuntia at:lla odottelemassa.
Mutta on toki ihan totta, että ajoaika jää nyt noin puoleen tuntiin, mutta eipä tarvitse kärvistellä kylmiä siirtymiä asvaltilla.
Ja eiköhän se ole juuri sprintin henki, että rykäistään pikaisesti ja loppuaika tuloksia odotellessa syödään makkaraa ( toivottavasti näin, että kerho saa edes omansa pois...)
Mutta kuten sanottu eihän näitä kukaan pakota järjestämään, joten onpahan nyt kokeiltu meidän puolelta tätäkin.
Enkä sitten ole vetäissyt pakasteherneitä nenään, enkä soisi kenenkään muunkaan niin tekevän :)
Kirjoittaja: TUOMAS MÄKINENNo ajoaikaa tulee niin vähän, ettei kovin kaukaa viiti lähtee.
Kirjoittaja: Pentti RaittilaKyllä tällaiselle kisalle on ihan varmasti "tilausta" Suomessa. Pitää vaan olla niin,että siihen hyväksytään kaikki liikennevakuutetut moottoripyörät. Tämä tyhmä kina crossi- ja enskaporukoiden välillä on lopetettava. Muuten käy niin, että AKK ottaa muutkin kaksipyöräiset, kuin super-moton omakseen. Tuomakselle: Ei kaikki mp-urheilu tarvitse eikä saakaan olla tuntikausien jyyrästämistä korven kätköissä. Minusta oli upeata nähdä eilen telkkarista, kun supermoto oli hyvin esillä, je siellä ajoivat "vanhat kunnon crossarit". t. Pappa
Kirjoittaja: Jouni PatjasKilpailun lähtöluettelo on ilmestynyt:
http://www.kolumbus.fi/jouni.patjas/luettelo2205.htm
Muutoksia kilpailukutsun lisämääräykseen:
* ajetaan 4 kierrosta ja mahdollisuus tutustumiskierrokseen katsastuksen jälkeen
* katsastus alkaa 08.00
* poistettu kohta "jälki-ilmoittautuneita ei hyväksytä"
Ja sitten ihan vaan kommenttina, että ei tainnut sittenkään olla tilausta tällaiselle
enska-sprintille, normi kisassa olisi jo B-kuskit miehittäneet nämä numerot...
Mutta ei valiteta, tervetuloa vaan kaikille!!
Kirjoittaja: Jouni PatjasTerve!
Sellaista olisin pyytänyt, että kun tulee sellaisia kavereita ajamaan, joilla ei ole lisenssiä koko kaudelle, niin merkkaisitte selvästi kertalisenssin tarpeen. Noissa aivan uusissa ilmoittautumiskaavakkeissa onkin rasti ruutuun kohta, mutta vanhoissa ei ole asiaan paneuduttu. Tottakai niitä tilataan muutama enemmän kuin ilmoittautumisiin on merkattu, mutta ettei sitten kävisi niin että kertalisenssit loppuvat ennenkuin kaikki halukkaat ovat kisapäivänä lunastaneet omansa...
Kirjoittaja: Jouni PatjasLisämääräys on nyt julkaistu. Se lähetetään kerhoille tulevan viikon aikana ja on nyt löydettävissä myös RCK:n nettisivuilta.
http://www.rck.urli.net/lisamaarays.htm
Mahdolliset kyselyt noista sääntölisäyksistä mieluusti sähköpostilla osoitteeseen rck@kolumbus.fi vuorotöiden takia..
t: Jouni
Kirjoittaja: KIM WILENIUSolen pentin kanssa samaa mieltä.liiton pappojen asenteesta se on kiinni,sama kuin yhteislähtöjen kieltäminen. ottaisivat oppia ruotsista siel on paljon hyviä ja hauskoja kisoja.siel on enemmän ymmärrystäja ja kuunnellaan mitä kuskit haluaa,toisin kuin täällä! on vaan niin pirun surullista kuin joutuu mennä naapurimaihin päästäkseen ajamaan hyviä kisoja. ois ehlä hyvä vähän löysätä niitä pipon nyörejä täälläkin liitossa.
Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINENKisojen järkkäämisessä veivataan ees/taas. Eli tää sprittikin on tosi hyvä laji, joka sopii enskaan ja crossiin käyville laitteille. Maamme kilpailusäännöt vain ovat tosiaankin pikkasen "jäljessä". Tossa Ville heitti vertausta autojen sprittiin. Olen ollut joskus huutamassa em. Jyväskylän asvalttisprittiä. Siinähän poljetaan spedalia rekisteröimättömässä autossa (ei varmana mene läpi tieliikenteen katsatuksesta). Autot ajaa kilometrin yleisellä tiellä maalin jälkeen siirtymää varikollee vilkkuvalojen välissä. Kymmenkunta autoo ryhmässä. Eli , sääntöjä rakentamaan, tavoitteena Pentin unelma mp-urheilun uudesta yleisölajista...Kähmy
Kirjoittaja: Jouni PatjasAsia ei ole siitä kiinni ajetaanko yleisellä tiellä, vai ei. Meilläkin pysytään tiukasti aidatun moottorikeskuksen aluella, eikä sieltä poistuta koko reitillä.
Eikös rallisprintti-autotkin ole punakilvissä , tai sitten oikeassa rekisterissä kilpailun aikana? Näin minä olisin asian ymmärtänyt, jos en sitten ole väärässä.
Mutta koska sprinttienska ei ole oma lajinsa, vaan ajetaan endurolenkin muunnoksena, on pyörien täytettävä enskasäännöt. Onhan mahdollista, että mikäli tällaisia kisoja aletaan järjestämään, vaikka jo ensi vuonna enemmänkin, että saatettaisiin saada omat säännötkin tälle lajityypille.
t: Jouni
Kirjoittaja: Pentti RaittilaSe on hienoa, että Jouni ja RCK jaksaa touhuta, ja pitää yllä ajatusta Tykkimäen moottoriurheilualueen säilymisestä. Kysymys siitä, että liikennevakuutetulla maastomoottoripyörällä ei saa tallaisissa ns. endurokisoissa ajaa on kyllä mielestäni vain enduronlajiryhmän vanhoillisista asenteista kiinni. t. Pappa
Kirjoittaja: Jouni PatjasSirkun toiveeseen sen verran vastausta, että ensimmäinen lähtö alkaa 10.00. Kilpailijamäärää on aivan mahdotonta arvioida, joten aikataulun venymistä iltakuuteen (melulupa) on pakko kompensoida aikaisemmalla lähtöajalla. Toki mikäli kuskeja tulee kolmekymmentä voidaan alkaa myöhemminkin, mikäli tuomaristo moiseen muutokseen suostuu.
Kirjoittaja: Ville SepponenMillonkohan noita kilpailuja alkaa tulemaan sellaisia, että pääsee rossillakin ajamaan. Huvittavaa minusta on se, että yleisellä tiellä tulee ajamista. Jonka takia sitten pitää olla liikenne kelponen pyörä. Näin olen asian ymmärtänyt...
Mitenkä sitten auto puolella rallisprinteissä se reitti järjestyy aina suht hyvin, että saa kilpailun ihan tieliikenteeseen kelvottomalla autollakin ajettua. Kisoja kumminkin on järjestetty keskellä kyliä ja kaupunkeja. Toivakka sprint ja jyväskylässä ajettava asvaltti sprintti. Ei luulis tien sulkeminen jonkinmoiselta matkalta olevan niin vaikea asia jos autoillekkin sen pystyy järjestämään. Vai onko tuo sitten säännöistä kiinni, että pitää enska lenkille olla enska mopo?
Kirjoittaja: Jouni PatjasNo... kilpailutyyppi on endurolenkki, joten mikäli siihen liikennevakuutettuun crossipyörään hakee paperit ja virittää valot niin saa. Eli puhtailla crossipyörillä ei mukaan pääse.
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTOIVE:
Pistäkää ekä lähtö vaikka jotain klo 11 ettei kauempaa tuleville tulisi niin kovin aikainen herätys tai kallis hotelliyöpyminen...
Pentti hei, kun ajetaan tosi crossipyörillä ja tosi crossikuski sarvissa, kierrokset ei koskaan tipu alle 10 000 rpm tyyliin, niin se meteli, se meteli...tuntuu nimittäin olevan täällä Kuljussakin se eniten ihmisiä häiritsevä tekijä moottoripyöräilyssä.
Kirjoittaja: Pentti RaittilaNo... saakos siellä ajaa myös liikennevakuutetuilla crossipyörillä?