Ei käynnisty ja kuumenee

Kirjoittaja: JUHANA KARJALAINENTein mopooni(Gas Gas mc250/300 -02) keväthuoltoa jokin aika sitten, siinä yhteydessä vaihdoin männän, oioin paisaria yms. Kasattuni mopottimen se toimi hyvin, paitsi että se kuumeni todella nopeasti. Muutaman minuutin kevyen ajon jälkeen syylärit oli niin kuumat, ettei kärsinyt kädellä kokeilla. Kaasarissa oli kutakuinkin perussäädöt, tuntui alhaalla käyvän jopa aika rikkaalla. Samoin syylärit on kunnossa, ei havaittuja tukoksia putkistoissa/kanavissa. Pakoaukon säädin putsattu ja toimiva. Samoilla säädöillä oli toiminut ennen männän vaihtoa asiallisesti. Uusi mäntä oli A-kokoa eli saman kokoinen kuin edeltäjänsä. Mäntä asennettu jopa oikein päin.

Tätä kuumenemista ihmetellessäni purin ja kasailin konetta ja nyt on lopputuloksena, ettei koko kone lähde käyntiin. Yhdessä vaiheessa oletin kannen tiivisteen vuotavan, eli vettä olisi mennyt koneeseen. Lähti käyntiin, kun laski jäähdytysnesteet pois. Tällä hetkellä sekään ei auta, eli koneen saa käyntiin kovalla potkimisella, mutta se ei käy kunnolla ja hetken kaasuttelun jälkeen booaa ja sammuu. Tulppaa olen koittanut vaihtaa vaikka antaa hyvin kipinää, kaasari on putsattu(keihin 38 mm, pääsuutin 180, tyhjä 40, neula n1ef, prikka keskimmäisessä kolossa), bensa ei ole seissyttä, läpät on kunnossa, ei havaittuja ilmavuotoja.

Olisiko kenelläkään antaa neuvoja, kuinka jatkaa vikojen selvitystä?

Juhana

Kirjoittaja: JUKKA HAVENTOOletkos katsonut vesipumpun siipuipyörän kunnon? Se on nimittäin jotain muovia ja ainakin Jenkeissä ovat saaneet niitä sulamaan. Alumiinisiä pitäisi saatavan orkkisvaraosana. Myös LTR spesiaaliosana löytyy.

Kirjoittaja: Jani MustonenJoo kaverilla oli sama vika Derbissä.... Ei se siihen muuta tehny kun vaihto vaan nesteet ja se rupes pelittää.. Millaset nesteet sulla oli siinä??

Kirjoittaja: JUHANA KARJALAINENGassissa on o-rengas tiivisteet kannen ja sylinterin välissä, joten ei onnistu tuo väärin päin asennuskaan. Sylinterin ja lohkojen välinen tiiviste menee vain yksin päin. En mitään vikaa ole keksinyt ja soittelin maahantuojalle lisävihjeiden toivossa ja sieltä sanoivat, että jos kone toimii muuten ok ja vesi kiertää, niin antaa mennä vaan. Jos ei vaan rupea keittämään yli, niin ei mitään hätää. Niin se varmaan on, mutta tuntuu vaan kuumenevan niin nopeasti, että hieman arveluttaa. Täytyy kai vaan rohkeasti ajella ja seurata tilannetta.

Kiitoksia vastanneille.

Kirjoittaja: Ilkka LoponenOletko täyttänyt nesteet niin että kaikki tarvittavat ilmausruuvit on auki ? Toiseen jäähdyttäjäänhän voi jäädä ilmaa jos ei näin tee, tosin silloin toisen jäähdyttäjän pitäisi tuntua viileämmältä.

Kirjoittaja: Jukka NieminenVaihdoitko kannentiivisteen remontin yhteydessä? En tunne Gassin rakennetta mutta joihinkin merkkeihin on mahdollista asentaa kannentiiviste "väärinpäin" eli siten että "etupuoli" tuleekin vahingossa "taakse" ja tällöin tiivisteessä olevat reiät eivät osukaan enää yhteen sylinterissä ja kannessa olevien jäähdytysnesteen kanavien kanssa. Seurauksena on että jäähdytysnesteen kierto sylinterissä estyy ja kone ylikuumenee.

Kirjoittaja: TIMO LAINETunnut tarkasti tutkineesi eri vika mahdollisuuksia,mulla tuli kerran vastaan sellainen tapaus,kiinnileikkaamisen jälkeen tutkin vesipumpun pyörää niin se pääsi pyöriin akselilla (poorit sököt)ja se aiheutti lämpenemistä, tosin enemmänkin sylinterissä.

Kirjoittaja: KARRI KUISMAtarkastitko mitenkään, että vesi kiertää koneessa ?
Mistään muustahan ei kyseinen kuumeneminen voi johtua.
Toivottavasti ei ole tullut mitään pahempia vaurioita moottoriin, oletko katsonut männän ja sylinterin kunnon ?
Tuollainen kuumeneminen ei johdu mistään polttoaine/ilma seoksista, vaan ainoastaan jäähdytyksen puutteesta, eli siis jäähdytysnesteen kierron häiriintymisestä.

Toivottavasti löydät vian..

Karri

Kirjoittaja: JUHANA KARJALAINENKoitin tosiaan tarkastella veden kulkua. Vesipumppu toimii ja kaikista letkuista, syyläreistä ja kanavista olen laskenut vedet ongelmitta läpi. En siis ainakaan löytänyt mitään tukoksia. Toisaalta jos vesi ei kiertäisi, niin tuskin lämpö johtuisi syyläreihin niin nopeasti(muutamassa minuutissa) pelkästään seisovaa vettä myöden. Vai mitä mieltä olette?

Sylinteri ja mäntä on vielä kunnossa.