CRF 450 venat

Kirjoittaja: Sami KokkonenEli kyseessä on -04 crf:ä ja imuvenoilla+jousilla, nokkaketjulla ja männällä on ajettu n.30h. Talvella alkoi käynnistymään huonosti, joten tarkistin venojen välykset ja toinen imuventtiilihän siellä kantoi. Käytin pyörää pajalla venojen säädössä ja hyvin pelitti... vaan ei kauaa.
n.4,5 ajotunnin jälkeen ei enää lähtenyt käyntiin... ja taas kantaa sama imuventtiili. Miten voi noin nopeasti muuttua välys?
Jos joku keksii syitä tähän, niin kertokaa tietämättömälle.
Ajattelin vaihtaa nyt samalla kun kone aukaistaan, ainakin kiertokangen ja venttiilit, kun pyörällä on ajettu jo n. 100h. Varmaan kannattaa vaihtaa kampiakselin ja vetoakselin laakeritkin?

Kirjoittaja: Harri VanhalaJarmon ansiokkaaseen selostukseen lisäisin vielä nokkaketjukiristimen tarkistuksen. Teräsvenojen jouset lienevät muutaman prosentin jäykemmät kuin orkkikset (venttiilit hiukan painavammat) ja siksi nokka-akseli joutuu lisätöihin ja sehän taas saa potkunsa nokkaketjulta, joka puolestaan paukuttaa kiristintä vähän kovemmin.
Kun mitoituksen varat ovat pienet, voi pienestäkin lisäyksestä tulla ongelmia.

Taisi se Kibblewhiten kitin jousen ylälautanen olla titaania, kun se orkkiksessa on terästä . Tällä on kompensoitu venttiilien painoeroa.

Kirjoittaja: Jarmo NiskanenNoissa Hondan titaanivenoissa on hyvin ohut oksidipinnoite, joka antaa venalle kulumista vastaan pinnan. Itsessään titaani ( mikä seos lieneekään venttiileissä) ei kestä kulutusta juurikaan, on vaan kevyt ja sitkeä materiaali.
Eli kun pinnoite on kulunut pois, alkaa venttiili kulua hyvin nopeasti. Mielestäni noissa ei juuri kannata venavälyksiä säätää, pistää aina uudet venttiilit, kun välys on mennyt nolliin.
Venttiilien uusimisen yhteydessä on tärkeää puhdistaa seetipinta Hondan omalla timanttityökalulla (tai vastaavalla), sillä karkea tai muuten kulunut pinta syö uuden venttiilin heti pilalle.
Eli seetien kunnostus ja uudet venat, sitten välyksen säätö , mutta ei mielellään ylärajalle.
Niitä venoje ei sitten saa läpätä ( hioa) tahnan kanssa, pinnoite lähtee pois heti.

Tuolta saa teräksisiä imuvenoja
http://www.blackdiamondvalves.com/

100 tuntia ajetussa moottorissa ei olisi pahitteeksi uusia venajousia ja ohjureita, koska nekin ovat kuluvia osia ja vaikuttavat suoraan venojen kestoon. Väljät ohjurit päästävät venttiilin värisemään seetipintaa vasten, jolloin pinnoite kuluu taas nopeasti. Löystyneet venajouset taas antavat venojen hyppiä sulkeutusvaiheessa, jolloin venojen käyttöikä lyhehee jälleen.

Kirjoittaja: Anssi LehtinenHonda teki venansa jostain jämistä ja jos tuo säätö ei sisältänyt venojen vaihtoa niin siinä vaiheessa ne oli jo heihei kun ne jotenkin kasassa pitävä pinnoite oli historiaa.