CR250 -88 sytytysennakko

Kirjoittaja: Ilkka LoponenYritin etsiä Haynesin kirjasta jotain vinkkiä asiaan, mutta eipä tuosta tuntunut löytyvän oikein mitään. Olen sitten varmaan joskus kirjastosta lainassa olleesta Clymerin kirjasta lukenut, että "pohjalevyssä" olevan merkin pitäisi osua vauhtipyörässä olevien viivojen (vieressä kirjain F) väliin lampulla katsottaessa. Noh, omassa pyörässäni ei osu, joten meinasin kiertää ennakkoa johonkin päin.

Pohjalevyn yläruuvia varten on pitkä ura, mutta alapuolella on vain uran muotoinen upotus, jossa on ruuvinreikä. Joten eipä tuota paljon kierrellä mihinkään. Pohjalevyn merkki on myös edelleen samassa linjassa lohkossa olevan "särmän" kanssa. Luulisi siis kaiken olevan kohdallaan, mutta lamppu kyllä näytti muuta, tosin pyörän kierroksista ei oikein ole hajuakaan, tuo kai piti katsoa jollain tietyillä kierroksilla.

Vänkä juttu onkin se, että pyörässä ei ole alkuperäistä lohkoa, koska siitä on tietääkseni tullut joskus kiertokanki läpi ja muistan kaiketi siitä Clymerin kirjasta lukeneeni, että jos osat ovat vaihtuneet, voi ennakkoa joutua muuttamaan. Otanko siis vinkun käteen ja vingutan pohjalevyn alareiästäkin pitkän mallisen, jotta saan muutettua ennakkoa ?

Syy tähän ihmettelyyn on pyörää kroonisesti vaivaava omituinen alakierroskäynti ja myös enemmän eri crosseja ajanut kaverini totesi viime kesänä jotenkin parhaan terän potkusta puuttuvan. Tosin saattaa olla ettei pakoaukonsäätimetkään tuolloin oikein auenneet. Tuon sytkän jälkeen ei jäljelle jää enää oikein muuta kuin läpät, ne täytyy ottaa irti ja tutkia kunnolla, koska en ole niitä tutkinut kuin päällisin puolin niiden ollessa läppärungossa kiinni.

Kirjoittaja: Jussi KuusistoKoska mäntä on viimeksi vaihdettu? Onko siinä pyörässä vielä kaksi tiivistettä päällekkäin sylinterin alapäässä?

Kirjoittaja: Ilkka LoponenNo kone on muuten nyt läpikäyty, eikä ole kuin yksi alatiiviste. Pytty on iskussa, kannessa nyt on vähän jälkiä jostain muinaisesta tuhosta, mutta ei niin että se nyt mihinkään vaikuttaisi. Luulin jo että vika olisi vedenkierrossa, koska pumpun pesä oli melko syödyn näköinen ja vettä tuli jo vaihteistoonkin, mutta kyllä se on nyt sen verran kemiallisella metallilla paikattu, että jos ei se nyt kymmentä vuotta kestä, niin pitäisi ainakin nyt toimia.