atac säädin?
Kirjoittaja: panu engströmAsia koskee honda cr125 vm.85-86 ATAC pakoaukonsäädintä. Systeemihän on sellainen että pakoputken alkuosassa on läppä poikittain joka aukeaa puoliksi sekä sulkeutuu,ja jonka ohjari akseli menee sylinteriin kiinni,jota taasen ohjaa jousikuormitteinen tappi moottorin alaosan juuressa. Tarkastin eilen männän kunnon ja kasattaessa en saannut pakoputken alkuosaa tai pytyn alaosaa paikoilleen,ennen kuin irroitin sylinterin oikealla puolella olevan pultin,josta pääsi painamaan meisselillä tätä kiskoa joka ohjaa taasen pakoputken alkuosan läpän akselia.. Eli onko tuossa mitään perusasetusta tai jotain yksinkertaista säätöä jonka voisi tehdä, ja miten tuo systeemi toimii?
Pitääkö olla esim. männän ollessa alakuolokohdassa läpän olla kiinni,vai toisinpäin?
Kiitos etukäteen vastauksista
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: Juha Känkänenjes hyvin menee
Kirjoittaja: pirhonen osmoMeitsi puhu soopaa, kuvittelin ATAC:in vastaavan nykyisiä pakoaukonsäätimiä.
Kirjoittaja: Kimmo PesonenJuu, nimenomaan näin kuin Jukka tuossa yläpuolella kirjoittaa. Tuo läppä ja lisäpaisari sijaitsee erillisessä alkukäyrän palasessa, joten mäntä ei niihin missään tilanteessa kykene osumaan.
Kone sammuksissa ja matalilla kiekoilla läppä auki, ja korkeilla kiinni. Siis männän sijainnilla ja kampiakselin asennolla ei ole vaikutusta, ainostaan kierrosten määrällä (keskipakovoimaan perustuva säätö).
Kirjoittaja: Juha KänkänenJAA NYT ON PAHA KYSSÄRI EN OSAA SANOA MITÄÄN
Kirjoittaja: pirhonen osmoLäpän pitää koneen ei-käydessä ja pienillä kiekoilla olla kiinni ja isoilla kierroksilla auki. Pidä nyt ainakin huolta, ettei pääse mäntä nirhasemaan sitä läppää kiinni-asennossa.
Kirjoittaja: JUKKA HAVENTOATAC:ssa on käytössä eräänlainen lisäpaisuntakammio, ja sen sulkevan läpän pitää olla kiinni nimenomaan suurilla kierroksilla. Eli moottorin ollessa sammuksissa ja pienillä kierroksilla sen kuuluu olla auki (ikään kuin vääntävämpi putki).